تحقیق تاریخی نقش زنان و رویکردهای نظری نقش و نظریه های نقش جنسیتی و رویکردهای جامعه شناختی در مورد خانواده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تاریخی نقش زنان و رویکردهای نظری نقش و نظریه های نقش جنسیتی و رویکردهای جامعه شناختی در مورد خانواده دارای ۱۱۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۲٫ پیشینه تاریخی نقش زنان    ۶
۲-۲-۱٫ قرآن و ضرورت حضور زن در جامعه    ۶
۲-۲-۱-۱٫ بیعت زنان با پیامبر)ص) (حضور سیاسی(    ۶
۲-۲-۱-۲٫ مهاجرت زنان    ۶
۲-۲-۱-۳٫ کسب و تلاش اقتصادی )استقلال اقتصادی زنان(    ۷
۲-۲-۲٫ سیر تحول نقش زنان در ایران    ۷
۲-۲-۳٫ سیر تحول جایگاه زنان در امر اشتغال    ۱۰
۲-۳٫ پیشینه تجربی پژوهش    ۱۲
۲-۳-۱٫ پیشینه داخلی    ۱۲
۲-۳-۲٫ پیشینه خارجی    ۲۱
۲-۴٫ دیدگاه های نظری    ۲۸
۲-۴-۱٫ رویکردهای نظری نقش    ۲۹
۲-۴-۱-۱٫ کارکردگرایان    ۲۹
۲-۴-۱-۱-۱٫ تفکیک نقش ها    ۲۹
۲-۴-۱-۲٫ رویکرد کمیابی و انباشتگی نقش    ۳۴
۲-۴-۱-۳٫ ﻧﻈﺮیه ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ ﻧﻘﺸﯽ ﻣﺮﺗﻮن    ۳۵
۲-۴-۱-۴٫ نظریه فشار نقش ویلیام گود    ۴۱
۲-۴-۱-۴-۱٫ فنون کاهش فشار نقش    ۴۲
۲-۴-۱-۴-۲٫ خانواده به عنوان کانون بودجه نقش    ۴۳
۲-۴-۱-۵٫ دیدگاه عقلایی گاتک    ۴۴
۲-۵٫ نظریه های نقش جنسیتی    ۴۵
۲-۵-۱٫ نگرش به نقش جنسیتی    ۴۵
۲-۵-۲ نظریه فمینیسم رادیکال    ۴۷
۲-۵-۳٫ نظریه های نابرابری جنسی (فمینیسم لیبرال)    ۴۸
۲-۵-۴٫ نظریه احساس تبعیض جنسیتی بلومبرگ    ۴۹
۲-۵-۵٫ نظریه طرح واره جنسیتی    ۵۰
۲-۵-۶٫ نظریه ضرورت کارکردی نقش‌های جنسیتی    ۵۱
۲-۵-۷٫ نظریه طبقات جنسی    ۵۳
۲-۵-۸٫ تداوم نقش های جنسی    ۵۴
۲-۵-۹٫  جامعه پذیری جنسیتی    ۵۵
۲-۵-۱۰٫ نظریه نیازهای سرمایه داری    ۵۶
۲-۵-۱۱٫ نظریه پدر سالاری    ۵۷
۲-۵-۱۲٫ زنان و شبکه اجتماعی    ۵۸
۲-۶٫ بررسی نقش‌های مختلف زنان با استفاده از نظریات    ۵۹
۲-۶-۱٫ نقش خانه داری (کدبانوگری)    ۵۹
۲-۶-۲٫ نقش مادری (فرزندداری)    ۶۰
۲-۶-۳٫  نقش تیمارداری    ۶۲
۲-۶-۴٫ نقش همسری    ۶۲
۲-۶-۵٫ نقش عروس در خانواده‌ خود و همسر    ۶۳
۲-۶-۶٫ نقش کارمندی    ۶۳
۲-۷٫ رویکردهای جامعه شناختی در مورد خانواده    ۶۴
۲-۷-۱٫ پارسونز    ۶۴
۲-۷-۲٫ تحول در کارکرد خانواده؛ کونیگ    ۶۶
۲-۷-۳٫ خانواده دموکراتیک؛ گیدنز    ۶۷
۲-۷-۴٫ تئوری تعارض    ۶۹
۲-۷-۴-۱٫ اسکانزونی    ۶۹
۲-۷-۵٫ نظریه اینگلهارت    ۷۱
۲-۷-۶٫ تئوری مبادله    ۷۴
۲-۷-۶-۱٫ نظریه هومنز    ۷۸
۲-۷-۷٫ داغ اجتماعی    ۷۹
۲-۷-۸٫ نظریه برچسب زنی(انگ زنی)    ۸۲
۲-۷-۸-۱٫ فرانک تاننبوم    ۸۴
۲-۷-۸-۲٫ ادوین لمرت    ۸۵
۲-۷-۸-۳٫ هاوارد بکر    ۸۵
۲-۷-۹٫ تئوری زیست جامعه شناختی    ۸۶
۲-۷-۱۰٫ مدیریت تن    ۸۷
۲-۷-۱۰-۱٫ آنتونی گیدنز    ۸۷
۲-۷-۱۰-۲٫ مدگرایی    ۸۸
۲-۷-۱۱٫ تحول در هویت زنانه    ۹۰
۲-۷-۱۲٫ نقش دوگانه زن    ۹۰
۲-۷-۱۳٫ دوگانگی شغلی زوجین    ۹۱
۲-۷-۱۴٫ ناسازگاری فشار نقش‌های کار- خانواده گرین هاوس و بیوتل    ۹۲
۲-۸٫ رویکردهای جامعه شناختی درمورد نگرش    ۹۶
۲-۸-۱٫ الگوی ساختی کارکردی پارسونز    ۹۶
۲-۸-۲٫ بی سازمانی اجتماعی    ۹۷
۲-۸-۳٫ مکتب تفهمی    ۹۸
منابع و مآخذ    ۹۹

منابع

قرآن کریم

طباطبایی، سید محمد حسین (۱۳۷۴). المیزان فی التفسیر القرآن، قم: بی تا.

میشل، اندره(۱۳۵۴)، جامعه­شناسی خانواده و ازدواج، (ترجمه فرنگیس اردلان)، تهران: انتشارات دانشکده علوم اجتماعی و تعاون دانشگاه تهران.

میشل، آندره(۱۳۷۲). جنبش اجتماعی زنان، )ترجمه هما زنجانی زاده(، مشهد: نشر نیکا.

جار اللهی، عذرا (۱۳۷۲). «تاریخچه اشتغال در ایران». فصلنامه علوم اجتماعی، شماره ۳ و ۴:۲۶۷-۲۴۹٫

جاراللهی، عذرا(۱۳۷۴)، «اثر اشتغال زنان کارگربر میزان مشارکت زوجین در امور خانوده»، فصلنامه علوم اجتماعی، شماره ۷ و ۸٫

کار، مهرانگیز(۱۳۷۴)، خشونت علیه زنان، تهران: انتشارات روشنگران.

بدری منش، اعظم (۱۳۸۵). «تبیین جامعه شناختی نگرش زنان به خانه‌داری»، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده علوم اجتماعی کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان.

لوین، لیا (۱۳۷۷). پرسش و پاسخ درباره حقوق بشر، (ترجمه محمدجعفر پوینده(، تهران: نشر قطره.

مسعود نیا، ابراهیم (۱۳۸۹). جامعه شناسی پزشکی، تهران: موسسه انتشارات دانشگاه تهران.

مقصودی، سوده(۱۳۸۳)، «بررسی مشکلات ناشی از همزمانی نقش­های خانگی و اجتماعی»، مطالعات زنان، دوره دوم، شماره ۲٫

مقصودی، سوده؛ بستان، زهرا(۱۳۸۳). «بررسی مشکلات ناشی از همزمانی نقش های خانگی و اجتماعی»، نشریه مطالعات زنان، سال۲، دوره ۵: ۱۵۰-۱۲۹٫

متشرعی، محمدحسین؛ نیسی، عبدالکاظم ؛ ارشدی، نسرین (۱۳۹۲). «آزمون اثر غیر مستقیم تعارض کار – خانواده بر خشنودی زندگی- یک الگوی چند میانجیگر»، روانشناسی بالینی و شخصیت، سال بیستم، دوره ۸: ۸۶-۷۵٫

مهدوی، سید محمد صادق، هاشمی، کتایون(۱۳۸۹)، «بررسی جامعه­شناختی تأثیر تحصیلات زنان بر ارتباطات انسانی در خانواده»، پژوهش نامه علوم اجتماعی، سال چهارم، شماره چهارم، زمستان ۱۳۸۹٫

۲-۲٫ پیشینه تاریخی نقش زنان

۲-۲-۱٫ قرآن و ضرورت حضور زن در جامعه

در قرآن، آیاتی وجود دارد که بیانگر فعّالیت اجتماعی زنان میباشد، از جمله:

۲-۲-۱-۱٫ بیعت زنان با پیامبر)ص) (حضور سیاسی(

ای پیامبر! هنگامی که زنان مؤمن نزد تو آیند در حالی که با تو بیعت کنند که هیچ چیز را شریک خدا قرار ندهند و دزدی نکنند و زنا نکنند و فرزندانشان را نکشند و هیچ تهمتی را نیاورند که آن را بین دست هایشان و پاهایشان بربافته اند و در هیچ دستور پسندیده ای نافرمانی تو را نکنند، پس با آنان بیعت کن و برای آنان از خدا طلب آمرزش کن که خدا بسیار آمرزنده و مهرورز است  «سوره ممتحنه آیه ۱۲».

آیه بالا به مسئله بیعت با حکومت، این بارزترین مظهر عمل سیاسی، اشاره و ضمن بیان حکم بیعت زنان مؤمن با رسول خدا، شروطی را برای آنان تعیین می کند که بعضی میان زنان و مردان مشترک است، مانند شرک نورزیدن و نافرمانی نکردن از رسول خدا در کارهای نیک و بعضی بیش تر به زنان ارتباط می یابد، مانند دوری جستن از سرقت، زنا، کشتن اولاد و فرزندان دیگران را به شوهر نسبت دادن (طباطبایی، ۱۳۷۴: ۱۹).

بیعت پیامبر با زنان نشا ن می دهد که برخلاف ادعای مخالفان اسلام که می گویند: اسلام برای زنان ارزشی قائل نشده، دقیقاً آن ها را در مهمترین مسایل ازجمله مسئله بیعت به حساب آورده است، آنان نیز دراین امر مهم شرکت نمود ه اند و شرایط مربوط به آ نرا پذیرفته اند.

۲-۲-۱-۲٫ مهاجرت زنان

یکی دیگر از مسایلی که حضور زنان را در اجتماع در صدر اسلام نمایان می کند، شرکت زنان در نهضت بزرگ اجتماعی – سیاسی هجرت  می باشد.

مهاجرت در صدر اسلام برای گسترش پایگا ه های اسلام و حفظ  دین بسیار حائز اهمیّت بوده است و دراین امر بین زن و مرد هیچ تفاوتی نبوده  است و پیامبر، هم از زنان و هم از مردان می خواستند که هجرت کنند. در آیات ۹۸ و ۹۷ سوره نسا، به موضوع هجرت می پردازد که از حرکت های اجتماعی و سیاسی می باشد. در هجرت مسلمانان به حبشه و مدینه، زنان نیز هم پای مردان حضور داشتند (مهریزی،۱۳۷۷: ۱۰۳).

۲-۲-۱-۳٫ کسب و تلاش اقتصادی )استقلال اقتصادی زنان(

اسلام به زن، استقلال اقتصادی بخشیده است تا وی، مانند مردان از حقّ مالکیت و تصرّف در اموال خویشتن، بدون نظارت و قیمومیّت کسی، بهره ببرد و با اختیار خویش ثروتش را در راهی که نیاز  می داند، صرف کند.

قرآن کریم دراین زمینه در آیه ۳۲ سوره نسا می فرماید:

“برای مردان از آنچه کسب کرده اند، بهره ای است و برای زنان نیز از آنچه کسب کرده اند، بهره ای است”.

این آیه کسب و تلاش اقتصادی و مالکیت مردان و زنان را که از مصادیق مشارکت اجتماعی است تأ یید می کند و این تصور غلط را که مالکیت و کسب و تلاش اقتصادی منحصر به مردان است، از بین می برد.

۲-۲-۲٫ سیر تحول نقش زنان در ایران

مهم‌ترین ویژگی زنان دریک قرن اخیر ایران این است­ که زنان دربسیاری ازجنبش­های سیاسی و اجتماعی شرکت داشته­اند. این ویژگی، موقعیت آنان را با سده­های پیش از آن متمایز می­کند. از طرف دیگر چون ایران در میان کشورهای خاورمیانه پیشتاز تحول بوده، حتی بعضی از مورخان، انقلاب هندوستان و یا انقلاب اکتبر روسیه را هم متأثر از تحولات ایران و انقلاب مشروطه می­دانند.

به همین دلیل می­توان گفت همان‌گونه که ایران در خاورمیانه پیشگام مدرنیزاسیون و تحول‌خواهی بوده، زنان ایرانی نیز نسبت به زنان خاورمیانه در جنبش­های اجتماعی پیشتاز بوده­اند. برای بررسی نمونه­های عینی مشارکت زنان در جنبش­های اجتماعی به دوره قاجاریه نگاهی می‌اندازیم: ساختار جامعه ایران تا دوره قاجاریه، ساختاری سنتی ـ مذهبی بود و این دنباله ساختی بود که در دوره صفویه به وجود آمده بود. در این دوره، اقتصاد جامعه، مبتنی بر کشاورزی بود. اگرچه موقعیت اقتصادی‌ـ‌اجتماعی زنان ایرانی برحسب وضع محل و عرف و سنن محلی متفاوت بود ولی به طور کلی می­توان گفت که زنان از موقعیت و منزلت پائینی برخوردار بودند و فعالیت آنان به فرزند آوردن و انجام کارهای خانگی و گاهی کشاورزی محدود می­شد و زنان در خارج از خانه مسئولیتی نداشتند (بهنام، ۱۳۵۶: ۱۳). در دوره قاجاریه، گسترش ارتباط ایران با تمدن صنعتی غرب باعث تغییر در ساختار اجتماعی‌ـ‌اقتصادی جامعه و در نتیجه دگرگونی در زندگی و موقعیت اجتماعی زنان پایتخت و شهرهای بزرگ گردید ولی موقعیت اجتماعی زنان روستایی به دلیل دور ماندن آن‌ها از ارزش‌های غربی تغییرات عمده­ای نکرد (تکمیل همایون، ۱۳۵۴: ۲۹).

به تدریج اقتصاد روستایی حاکم بر شهرها جای خود را به مشاغل جدید داد و واحدهای اقتصادی جایگزین، موجب رفتارهای تازه­ای در روابط اقتصادی گردید و سرمایه­گذاری داخلی و خارجی توسعه یافت. پیدایش تقاضاهای فراوان برای تولیدات کشاورزی و صنایع دستی توسط زنان، روش زندگی آن‌ها را تا حدودی تحت تأثیر قرار داد. اگرچه اضافه شدن نقش آن‌ها در تولید بر نقش­های سنتی مادری و همسری مسئولیت زنان را سنگین­تر کرد ولی مشارکت در تولید، قدرت آن‌ها را در خانواده بیش‌تر کرد و میزان جدایی دنیای زنان را از مردان کاهش داد. البته اشتغال زنان به مفهوم برابری حقوق اجتماعی آنان با مردان در این دوره نبوده است، بلکه درمقایسه با گذشته فقط آنان توانستند به طور محدودی عهده­دار مشاغلی خارج از خانه گردند.

یکی از بزرگ‌ترین وقایع ایران در قرن اخیر، انقلاب مشروطیت بود که قانون اساسی آن در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی به امضای مظفرالدین شاه رسید. این انقلاب تحول عظیمی در عرصه‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی ایران به ویژه در وضع زنان بوجود آورد. براساس اصل هشتم قانون اساسی، تمامی ملت ایران دارای حقوق مساوی بودند (جاراللهی، ۱۳۷۲: ۲۶۳). در این دوران تأسیس چند مدرسه دخترانه و انتشار روزنامه و مجله و نشریه توسط زنان آزادی‌خواه در روشنگری زنان تأثیرگذار بود. به این ترتیب علاوه بر مشاغلی که زنان در قرن ۱۹ عهده­دار آن بودند، تأسیس احزاب و انجمن­ها و انتشار روزنامه­ها و نشریه­ها و تأسیس مدارس از جمله فعالیت­های جدیدی بودند که زنان در اوایل قرن بیستم به آن اشتغال ورزیدند. این فعالیت­ها در جامعه از رویارویی زنان با تمدن اروپایی ایجاد شده بود. گسترش تحصیلات عمومی برای دختران از سال ۱۳۰۴ با دایر شدن دبیرستان موجب شد تا زنان در دستگاه­های دولتی برخی از مشاغل را عهده‌دار شوند. توسعه اقتصادی و به دنبال آن ملی شدن صنعت نفت موجب تغییرات اساسی در اقتصاد ایران و بالتبع در موقعیت زنان گردید. این تغییرات موجب پیدایش فرصت­های استخدامی برای زنان را در کارخانه­ها و سطوح بالاتر شغلی فراهم کرد (جاراللهی، ۱۳۷۲: ۲۶۴).

ایجاد فرصت­های روزافزون برای اشتغال زنان منجر به عدم مخالفت خانواده­ها با تحصیل علم و اشتغال آنان گردید. به این ترتیب طی دو دهه قبل از وقوع انقلاب اسلامی، نگرش جامعه ایران نسبت به زنان دربرگیرنده تغییرات اساسی ولی کند بود. اما مهم‌ترین تحولات در زمان پیروزی انقلاب اسلامی روی داد. شرکت زنان در تظاهرات گسترده و عظیم بر ضد رژیم گذشته حاکی از آن بود که زنان نقش خود را تنها محدود به فعالیت­های درون خانه ندانسته، بلکه مشارکت در فعالیت­های اجتماعی را نیز از حقوق خود تلقی می­کنند. به این ترتیب، واقعه مهمی که در قرن اخیر در موقعیت اجتماعی زنان جامعه تحولی اساسی ایجاد کرد، وقوع انقلاب اسلامی در بهمن سال ۱۳۵۷ بود. موقعیت زنان در جامعه در چند دهه اخیر تغییرات و تحولات زیادی پیدا کرده است. جامعه ایرانی طی این سال­ها شاهد حضور فراگیر زنان در موقعیت­های فراوان اجتماعی، فرهنگی و سیاسی بوده است.

حضور روزافزون زنان در دستگاه­های اجرایی و حتی حضور چشمگیر آنان در آزمون دانشگاه­ها و پذیرفته شدن آن‌ها در رشته­های مختلف دانشگاهی، تصویری متفاوت از جامعه ایرانی به دست می­دهند و به نظر می‌رسد روند تحولات اجتماعی هم‌چنان به سمت گسترش حضور و اهمیت نقش زنان پیش می‌رود. با ورود زنان جامعه ما به عرصه­های مختلف علمی، اداری، آموزشی، صنعتی و حتی نظامی و انتظامی می­توان انتظار داشت که شرایط و موقعیت­های جدیدی برای زنان پا به عرصه ‌وجود گذارند و هریک از این موقعیت­ها، سایر موقعیت­ها یا نقش­های مختلف زنان در خانواده و اجتماع را تحت­الشعاع خود قرار دهند. این شرایط، زنان را علاوه بر نقش­های همسری و مادری به ایفای نقش­های جدید اجتماعی وا داشته و پذیرش مسئولیت­های اجتماعی را در کنار مسئولیت همسرداری و خانه­داری قرار داده است. بررسی روابط و مناسبات درون خانواده نشان می­دهد که با زیر سؤال رفتن پاره­ای از ارزش­ها و هنجارهای سنتی، نقش زن با تغییراتی روبرو شده است و حاصل این تغییرات بسط و توسعه زمینه فعالیت­های اجتماعی اوست (زمانی، ۱۳۸۸: ۲۳۵-۲۳۶).

۲-۲-۳٫ سیر تحول جایگاه زنان در امر اشتغال

اشتغال زنان در خارج از خانه همانند سایر پدیده­های اجتماعی طی دوره­های مختلف حیات بشری متحول گردیده است. زن از دوران گذشته تا به امروز غیر از به عهده گرفتن وظایف خانه‌داری، در امور مختلف کشاورزی، دامپروری، صنایع دستی و حتی امور نظامی همراه مردان به فعالیت اشتغال داشته است. ولی در دوره­هایی که خانواده یک واحد اقتصادی نیز محسوب می­شده، فعالیت­های تولیدی زن که در خانه و یا نزدیک آن انجام می­شده، جزء امور خانگی به حساب آمده و در ازای انجام آن مزدی دریافت نمی­کرده است. با وقوع انقلاب صنعتی در اروپای غربی و تبدیل کارگاه­های خانگی به کارخانه و گسترش نیروی ماشینی، تحولات اساسی در شکل و مفهوم کار به وجود آمد و فعالیت­ اقتصادی زن از خانه به کارخانه کشیده شد (جاراللهی، ۱۳۷۲: ۲۴۹). در اوایل قرن بیستم با وقوع جنگ جهانی اول تعداد زیادی از زنان در کارخانه­های اسلحه­سازی فرانسوی و انگلیسی به کار گمارده شدند تا جانشین مردانی شوند که به جبهه­های جنگ اعزام شده بودند. دراین زمان دیگر تمایز نقش­های مردانه و زنانه فراموش شده بود. در دوران جنگ جهانی دوم نیز در انگلستان و ایالات متحده، به علت فعالیت زنان در کارخانه­های نظامی بود که مردان توانستند در جبهه­های جنگ به نبرد بپردازند.

با گذشت دو دهه پس از جنگ جهانی دوم، زنان هم‌چنان در خدمت رفع نیازهای تولیدی جامعه و کارهای خانگی بودند. کشورهایی که در زمان جنگ از خدمات زنان در تولید و در ارتش استفاده می‌کردند، پس از جنگ به فکر رشد استعدادهای بالقوه زنان نبوده و زمانی که دیگر به آن‌ها احتیاج نبود آن‌ها را روانه خانه ساختند (میشل، ۱۳۷۲: ۱۱۷ ـ ۱۱۲). توجه بین المللی نسبت به حمایت از زنان از سال ۱۹۱۹ میلادی یعنی تاریخ انتشار اولین دیباچه اساسنامه سازمان بین المللی کار آغاز شده است و مفاد این دیباچه بعدها پایه و اساس تنظیم مقاوله نامه‌های متعدد بین المللی قرار گرفته است (کار، ۱۳۸۴ :۱۹۵). اصل عدم تبعیض در بند ۲ اعلامیه فیلادلفیا سال ۱۹۴۴ (که ضمیمه اساسنامه بین المللی کار می‌باشد) بدین ترتیب است: “کلیه افراد بشر صرف نظر از نژاد و عقیده و جنسیت حق دارند که ترقیات و پیشرفت‌های مادی و معنوی خود را در عین آزادی و احترام با برخورداری از امنیت اقتصادی و تساوی احتمال موفقیت ارائه دهند”.

در سال ۱۹۴۸ اعلامیه جهانی حقوق بشر با اشاره به تساوی حقوق زن و مرد در موارد مختلف بر تساوی مزد در برابر کار مساوی و حمایت از مادران تأکید کرده است. این اعلامیه در ماده ۲ خود اعلام می‌دارد: “هر کس می‌تواند بدون هیچ گونه تمایز مخصوصاً از حیث نژاد، رنگ، جنس، زبان، مذهب، عقیده سیاسی و یا هر عقیده دیگر و هم‌چنین ملیت، وضع اجتماعی، ثروت، ولادت یا هر موقعیت دیگر از تمام حقوق و کلیه آزادی‌هایی که در اعلامیه حاضر ذکر شده بهره مند گردد.” در همین ارتباط، به موجب ماده ۲۳، همه حق دارند که بدون هیچ تبعیضی در مقابل کار مساوی اجرت مساوی دریافت دارند (کار، ۱۳۸۴: ۱۹۷). مجمع عمومی ملل متحد در سال ۱۹۶۷ در اعلامیه­ای تحت عنوان اعلامیه رفع تبعیض از زنان، تساوی حقوق زنان را در حیات اقتصادی و اجتماعی و به وی‍ژه عرصه بازار کار مورد تأکید قرار داد. در سال ۱۹۷۹ بر مبنای اعلامیه مزبور، کنوانسیونی تحت عنوان «مقاوله نامه رفع کلیه اشکال تبعیض علیه زنان» به تصویب رسید که براساس آن هر نوع تفاوت، محرومیت و محدودیت مبتنی بر جنسیت که نتیجه آن به خطر افتادن حقوق انسانی در مورد زنان بود، تبعیض محسوب می­شد (عراقی، ۱۳۶۷: ۴۲۹ ـ‌۴۲۸).

از طرف دیگر، سازمان ملل متحد چندین کنفرانس جهانی را برای ترویج و تقویت حقوق زنان اختصاص داد. هدف تمامی این کنفرانس­ها، ارائه راهبردهایی جهت ایجاد برابری حقیقی میان زنان و مردان در تمامی عرصه­ها و رفع کلیه جلوه­های تبعیض­آمیز در مورد آنان بود. برخی دیگر از معیارهای بین المللی مجموعا حاوی مقررات حمایتی دیگری است که به موجب آن زنان در عین قبول مسئولیت‌های خانوادگی در امور اجتماعی و شغل خویش همانند مردان از حمایت‌هایی برخوردارند. ازجمله در چهارمین کنفرانس جهانی زنان در پکن در سال ۱۹۹۵ بر اهمیت اقدامات ضروری برای تأمین پیشرفت زنان تأکید شد و مشارکت همه جانبه آنان در فرآیند توسعه، بهبود وضعیت آن‌ها در جامعه و فراهم کردن امکانات فزاینده آموزشی برای آنان مورد تأکید مجدد قرار گرفت (لوین، ۱۳۷۷: ۶۳ـ۶۲). امروزه این اصل که زنان و مردان در تمامی جهات اعم از سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی مساوی هستند در قوانین اساسی بسیاری از کشورها ذکر گردیده است. اصل تساوی حقوق زن و مرد در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران نیز،‌ مشروط به رعایت موازین اسلامی ذکر گردیده و مورد تأکید واقع شده است.

۲-۳٫ پیشینه تجربی پژوهش

هدف از بررسی پیشینه تجربی تحقیق، آشنایی با تحقیقات انجام شده پیرامون موضوع مورد بررسی است. گرچه مطالعات و تحقیقات مربوط آسیب شناسی نقش زنان در جامعه  از سابقه چندان زیادی برخوردار نیست، اما این مسئله در زمینه علوم مختلف مورد بررسی و پژوهش قرار دارد و بیشتر پژوهش های صورت گرفته در حوزه اشتغال زنان و … قرار دارد. در این بخش تحقیقات انجام شده در خصوص نقش زنان و تحول آن و پدیده اشتغال و تاثیر آن بر خانواده در دو قسمت پیشینه داخلی و پیشینه خارجی مطرح می‌شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اشتغال زنان و مبانی فقهی آن
  • تحقیق مشارکت اجتماعی زنان و نظریه های آن
  • تحقیق نقش زن از دیدگاه اسلام و نقش زن در اجتماع و جایگاه مادی و معنوی زن در جوامع بشری
  • پیشینه تحقیق زنان در رسانه و برنامه های تلویزیون
  • پیشینه تحقیق میزان آگاهی و مشارکت سیاسی زنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.