تحقیق پیش بینی تقاضا و سیستم آن و فرآورده های سوختی نفتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پیش بینی تقاضا و سیستم آن  و فرآورده های سوختی نفتی دارای ۳۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱٫۱٫ مقدمه    ۴
۱٫۲٫ پیش بینی تقاضای فرآورده های سوختی نفتی    ۴
۱٫۲٫۱٫ پیش بینی تقاضا    ۴
۱٫۲٫۲٫ اهمیت پیش بینی تقاضا    ۵
۱٫۲٫۳٫ سیستم پیش بینی تقاضا    ۶
۱٫۲٫۳٫۱٫ خروجی های سیستم پیش بینی    ۷
۱٫۲٫۳٫۲٫ ورودی های سیستم پیش بینی    ۷
۱٫۲٫۳٫۳٫ محدودیت های سیستم پیش بینی    ۷
۱٫۲٫۳٫۴٫ تصمیمات سیستم پیش بینی    ۸
۱٫۲٫۳٫۵٫ معیار عملکرد سیستم پیش بینی    ۸
۱٫۲٫۳٫۶٫ روشهای پیش بینی تقاضا    ۱۰
۱٫۲٫۴٫ اندازه گیری و کنترل خطای پیش بینی    ۱۲
۱٫۳٫ فرآورده های سوختی نفتی    ۱۴
۱٫۴٫ اهمیت تکنیک های مورد استفاده    ۱۵
۱٫۵٫ سابقۀ تحقیق (مروری بر مطالعات پیشین)    ۱۵
۱٫۵٫۱٫ مروری بر مطالعات انجام گرفتۀ داخلی    ۱۵
۱٫۵٫۲٫ مروری بر مطالعات انجام گرفتۀ خارجی    ۲۱
مراجع  ۲۶

مراجع:

– آﻣﺎده ح.، ﻗﺎﺿﯽ م. ، ﻋﺒﺎﺳﯽﻓﺮ ز.، ﺑﺮرﺳﯽ راﺑﻄﻪ ﻣﺼﺮف اﻧﺮژی و رﺷﺪ اﻗﺘﺼﺎدی و اﺷﺘﻐﺎل در ﺑﺨﺶﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻗﺘﺼﺎدی اﯾﺮان، ﻣﺠﻠﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ، ﺷﻤﺎره ۶۶، ﺻص ۱ – ۳۸، ۱۳۸۸٫

–  اﺣﻤﺪی ﻗﺮاﭼﻪ ا. ، اراﺋﻪ ﯾﮏ ﻣﺪل ﺷﺒﮑﻪ ﻋﺼﺒﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﺮای ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﻗﯿﻤﺖ ﻧﻔﺖ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﺷﻮک ﻫﺎی ﻧﻔﺘﯽ، ﭘﺎﯾﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﮐﺎرﺷﻨﺎﺳﯽ ارشد، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﺮﺑﯿﺖ ﻣﺪرس، ۱۳۸۵٫

– ابریشمی ح.، غنیمی فرد ح.، احراری م.، رضایی م.، پیش بینی قیمت گازوئیل خلیج فارس، مبتنی بر تحلیل تکنیکی و شبکه های عصبی، فصل نامه مطالعات اقتصاد انرژی، سال هفتم، شماره ۲۴ ، صص ۱۷۱-۱۹۲، ۱۳۸۹٫

– آذری ا.، ﺷﺮﯾﻌﺘﯽ ﻧﯿﺎﺳﺮ م.، اﻟﺒﺮزی م. ، ﺑﺨﺘﯿﺎری ا.، ﺑﺮآورد ﻣﯿﺰان ﺑﺎر ﮔﺎز ﻣﺼﺮﻓﯽ ﺷﻬﺮ ﺗﻬﺮان ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻓﻨﺎوری ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ﻋﺼﺒﯽ، ﻧﺸﺮﯾﻪ داﻧﺸﮑﺪه ﻓﻨﯽ، دوره ۴۲، ﺷﻤﺎره ۸، ﺻﺺ ۹۶۱-۹۶۸ ، ۱۳۸۷٫

– آماده ح.، تحلیل اقتصادسنجی تقاضای نفتگاز در زیربخش حمل و نقل جاده ای – مقایسه رهیافت هم انباشتگی و STSM، فصل نامۀ مطالعات اقتصاد انرژی ایران، سال دهم، شماره ۳۹، صص ۷۵-۵۱، ۱۳۹۲٫

-ﮐﺎﻇﻤﯽ ع.، ﻣﻨﻬﺎج م.ب، ﻣﻬﺮﮔﺎن م.ر.، ﮐﺎﻣﯿﺎب ﻣﻘﺪس ا.، ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺪل رﺗﺒﻪ ﺑﻨﺪی ﭘﺎﻻﯾﺸﮕﺎه ﻫﺎی ﻧﻔﺖ ﮐﺸﻮر ﺑﻪ روش ﺗﺤﻠﯿﻞ ﭘﻮﺷﺸﯽ داده ﻫﺎی ﻓﺎزی، اوﻟﯿﻦ ﮐﻨﮑﺮه ﺳﯿﺴﺘﻢ ﻫﺎی ﻓﺎزی و ﺧﺒﺮه، داﻧﺸﮕﺎه ﻓﺮدوﺳﯽ ﻣﺸﻬﺪ ، ۱۳۸۴٫

– پورکاظمی، افسر، نهاوندی، مطالعۀ تطبیقی روش های خطّی ARIMA و غیرخطّی شبکه های عصبی فازی در پیش بینی تقاضای اشتراک گاز شهری، مجله تحقیقات اقتصادی ، شماره ۷۱، صص ۱۴۶-۱۳۳، ۱۳۸۴٫

– ﭘﻮر ﮐﺎﻇﻤﯽ م.ح، اﺳﺪی م.ب، ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﭘﻮﯾﺎی ﻗﯿﻤﺖ ﻧﻔﺖ ﺧﺎم ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ﻋﺼﺒﯽ ﻣﺼﻨﻮﻋﯽ و ﺑﺎ ﺑﻪ ﮐﺎرﮔﯿﺮی ذﺧﯿﺮه ﺳﺎزی ﻫﺎی ﻧﻔﺘﯽ ﮐﺸﻮرﻫﺎی OECD، ﻣﺠﻠﻪ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﻗﺘﺼﺎدی، دوره ۴۴، ﺷﻤﺎره ۸۸، صص ۴۶-۲۵، ۱۳۸۸٫

– ﻣﻨﻬﺎج، م. ب.، ﻣﺒﺎﻧﯽ ﻫﻮش ﻣﺤﺎﺳﺒﺎﺗﯽ، ج ۱و۲، ﭼﺎپ اول، ﻧﺸﺮ داﻧﺸﮕﺎه ﺻﻨﻌﺘﯽ اﻣﯿﺮ ﮐﺒﯿﺮ، ﺗﻬﺮان، ۱۳۷۹٫

–  ﻣﻨﻬﺎج م.ب.، ﮐﺎﻇﻤﯽ ع.، ﺷﮑﻮری ﮔﻨﺠﻮی ح.، ﻣﻬﺮﮔﺎن م.ر، ﺗﻘﯽ زاده م.ر. ، ﭘﯿﺶ ﺑﯿﻨﯽ ﺗﻘﺎﺿﺎی اﻧﺮژی ﺑﺨﺶ ﺣﻤﻞ و ﻧﻘﻞ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ﻋﺼﺒﯽ: ﻣﻄﺎﻟﻌﮥ ﻣﻮردی در اﯾﺮان، ﻣﺠﻠﻪ ﻣﺪرس ﻋﻠﻮم اﻧﺴﺎﻧﯽ، دوره ﭼﻬﺎردﻫﻢ، ﺷﻤﺎره ۲، ﺻﺺ ۲۲۰-۲۰۴، ۱۳۸۹٫

– امامی، خضری، اعظمی، شبیه سازی تابع تقاضای انرژی در ایران با استفاده از الگوریتم بهینه سازی انبوه ذرّات (PSO)، فصل نامۀ مطالعات اقتصاد انرژی، سال ششم، شماره ۲۰، صص ۱۵۹-۱۴۱، ۱۳۸۸٫

– صادقی، ذوالفقاری، طراحی روشی نوین برای پیش بینی تقاضای کوتاه مدت گاز طبیعی در بخش خانگی، فصل نامۀ مطالعات اقتصاد انرژی، سال ششم، شماره ۲۳، صص ۷۰-۴۳، ۱۳۸۸٫

– یوسفی، محمدی، معرف زاده، پیش بینی مقدار تقاضای  نفت خام در ایران با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی(ANN)، فصل نامۀ اقتصاد انرژی ایران، سال دوم، شماره ۷، صص ۱۷۰-۱۲۷، ۱۳۹۲٫

– کشاورزیان، کمالی انارکی، زمانی، عرفانی فرد، پیش بینی تقاضای نفت در بخش حمل و نقل جاده ای بر اساس پیش بینی مالکیت وسایل نقلیه در جهان (۲۰۲۰-۱۹۷۲)، فصل نامۀ مطالعات اقتصاد انرژی ایران، سال نهم شماره ۳۳، صص ۲۲۳-۱۹۹، ۱۳۹۱٫

– جواهری، رضایی، بررسی عوامل مؤثر بر تقاضای نفت کشورهای در حال توسعه (مطالعۀ موردی هندوستان) و پیش بینی کوتاه مدّت فروش نفت ایران به این کشور ( دورۀ زمانی ۲۰۰۵-۱۹۷۰)، مجلۀ دانش و توسعه (علمی پژوهشی)، سال هفدهم، شماره ۳۴، ۱۳۸۹٫

– دلاوری م.، باغبان زاده ف.، ارزیابی الگوهای متقارن و نامتقارن تقاضای نفت کشورهای عمدۀ واردکنندۀ نفت از ایران، فصل نامۀ مطالعات اقتصاد انرژی ایران، سال چهارم، شماره ۱۴، صص ۳۹، ۱۳۸۶٫

 ۱٫۱٫ مقدمه

این فصل از تحقیق در سه قسمت تدوین شده است که در قسمت اول به تعریفی از پیش بینی تقاضای فرآورده های سوختی نفتی و عوامل مربوط به آن پرداخته شده است ، در قسمت دوم به تعریفی مختصر از تکنیک های مورد استفاده پرداخته می شود و در قسمت پایانی مروری بر مطالعات قبلی انجام شده در دو قسمت داخلی و خارجی پرداخته شده است.

۱٫۲٫ پیش بینی تقاضای فرآورده های سوختی نفتی

ایران دارای منابع غنی و گسترده انرژی، مخازن بزرگ نفتی و گاز طبیعی، معادن عظیم زیرزمینی و پتانسیل بالقوه انرژی است، پیشبینی مصرف انرژی می تواند در تبیین سیاست های بخش انرژی، کمک مؤثری کند. و هم چنین از آنجا که مدتی است موضوع محدود کردن مصرف انرژی بویژه فرآورده های نفتی مانند بنزین در رأس سیاست های اقتصادی دولت قرار گرفته است و از سوی دیگر، مشکلات ناشی از افت فشار گاز طبیعی مانند قطع گاز در استان های مختلف یا کاهش تولید برق در کارخانجاتی که سوخت اصلی آن ها، گاز طبیعی است، هر از چندگاهی گریبان گیر کشور ما می شود و علاوه بر آن کمبود منابع انرژی دیگر گاهی برای بخش های مختلف اقتصاد، مشکل ساز می شود، پیش بینی و مدلسازی مصرف انرژی و ارتباط آن با رشد اقتصادی می تواند رهنمود مناسبی برای سیاست گذاران بخش انرژی و اقتصاد کشور باشد. “آماده و همکاران، ۱۳۸۸”

۱٫۲٫۱٫ پیش بینی تقاضا

بیشتر تصمیمات مدیریت در سطوح مختلف سازمان، مستقیم یا غیرمستقیم بر پیش بینی آینده بستگی دارد. به عبارت دیگر پیش بینی ، حلقۀ ارتباطی بین سازمان و محیطش است. به ویژه که تغییرات محیط می تواند بر فعالیت های حال و آینده سازمان تاثیر بگذارد. پیش بینی به طور کلی فرآیند تخمین تقاضای آینده برای خدمات و محصول هایی از نظر کمّی، کیفی، زمانی و مکانی می باشد. در یک محیط ثابت با تغییرات کم و قابل پیش گویی احتیاجی به پیش‌بینی نیست اما هر چه محیط پیچیده تر و پویاتر باشد، پیش بینی شرایط آینده ضروری تر است. به عبارتی پیش بینی به معنای تخمین امری است که در آینده رخ می دهد. هر سازمانی برای ادامه حیات خود و تضمین موفقیتش در بازار رقابتی نیازمند پیش بینی آینده است.به عبارتی پیش بینی میزان فروش یک یا چند محصول می باشد که شرط لازم جهت برنامه ریزی و تولید محصول مربوطه می باشد. پیش بینی از یک سو فرآیندی نامطمئن است، چون با یقین نمی توان در مورد آینده سخن گفت و از سوی دیگر هر چه افق پیش بینی وسیع تر شود عدم اطمینان بیشتر می شود. به دلیل اینکه متغیّرهای  بیشتری دخیل می شوند ، امکان وقوع حوادث مختلف را افزایش می دهد. با تمام این وجود پیش بینی یک وظیفۀ حیاتی است و در تمام زمینه های فعالیت انسان کاربرد دارد، به ویژه در شرایطی که باید به نیازهای بسیار متنوع برای محصولات و خدمات پاسخ دهیم.

۱٫۲٫۲٫ اهمیت پیش بینی تقاضا

حتی اگر پیش بینی همیشه به شکل یک فعالیت صریح و رسمی نباشد ، نقش بسیار مهمی در تصمیم گیری و برنامه‌ریزی دارد. با توجه به این امر پیش بینی برای مدیریت رده بالا و تمام وظایف داخل سازمان به ویژه بازاریابی، مالی و تولید بسیار مفید است. یکی از مهمترین اهداف هر واحد تولیدی عرضه محصول به بازار می باشد . لذا طبیعی است که کلیه فعالیت های آن از برنامه تولید تأثیر پذیرد. عواملی نیروی انسانی، ماشین آلات، نقدینگی، مواد اولیّه و لوازم یدکی همگی بستگی به میزان تولید دارند. لذا با پیش بینی مناسب تقاضا، برنامه ریزی تولید میسّر شده و با اطمینان بیشتری تصمیم گیری در خصوص نیروی انسانی، مواد اولیّه، سرمایه و نقدینگی لازم صورت خواهد گرفت.  اولین قدم در کنترل موجودی پیش بینی مصرف آینده است. پیش بینی را بر حسب استفاده کنندگان اطلاعات می‌توان طبقه بندی کرد.

در بیشتر تصمیمات شخصی ، پیش بینی آینده مشخص و نظام مند است در حالیکه پیش بینی های سازمانی به طور دقیق تری انجام می شود.

به خاطر عدم اطمینان ذاتی درمورد آینده و ماهیت پیچیده محیط که تقاضا برای محصول ها و خدمات سازمان را به وجود می آورد، پیش بینی به صورت یک هنر جلوه می کند. با این همه، امروزه مدیران تولید می توانند به کمک فنون بسیار مؤثر و قضاوت مطمئن مدیریت، هنر پیش بینی را به مقدار قابل توجهی بهبود بخشند.

۱٫۲٫۳٫ سیستم پیش بینی تقاضا

به عنوان یک فعالیت درون سازمانی انتظار می رود که پیش بینی، اطلاعات مربوط به آینده بازاریابی، مالی، میزان تولید، مقدار تقاضا و دیگر موارد را ، در جهت مقاصد برنامه ریزی فراهم کند. این وظیفه توسط سیستم خاصی انجام می شود که می توان آن را بر حسب اجزای کلیدی آن تجزیه و تحلیل کرد:

خروجی سیستم پیش بینی: اطلاعات فراهم شده به وسیله پیش بینی؛

ورودی های سیستم پیش بینی: داده های مورد نیاز برای پیش بینی؛

محدودیت های سیستم پیش بینی: عوامل محدود کننده روش های مورد استفاده؛

تصمیمات سیستم پیش بینی؛

معیارعملکرد سیستم پیش بینی؛

روشهای پیش بینی برای تبدیل ورودی ها به خروجی ها.

این اجزای مشخص کننده سیستم پردازش اطلاعات است که بخش مهمی از سیستم اعصاب سازمان راتشکیل می‌دهد

۱٫۱٫۱٫۱٫ خروجی های سیستم پیش بینی

از نقطه نظر مدیران تولید برای برنامه ریزی دوره های مختلف تولید به جای پیش بینی فروش، نیازمند پیش بینی تقاضای مورد انتظار در آینده هستیم. به طور کلّی تقاضا تابع میزان سفارشات دریافت شده از مصرف کنندگان است. در حالی که فروش به مقادیر تحویل شده مربوط است. می توان نتیجه گرفت که به دلیل کاهش ظرفیت (فرصت فروش از دست رفته) و یا تأخیر در ارسال محصول های مورد تقاضا ممکن است مقدار تقاضا و فروش متفاوت باشد.

۱٫۱٫۱٫۲٫ ورودی های سیستم پیش بینی

داده های مورد نیاز برای پیش بینی  تقاضا از منابع داخلی و خارجی به دست می آید. داده های تاریخی به صورت سری زمانی، فروش ها یا سفارشات قبلی، نظرات متخصّصین و یا نتایج بررسی های ویژه به عنوان ورودی های اطلاعاتی درون سازمانی، مورد استفاده قرار می گیرند و منابع خارجی، اطلاعاتی با ارزش در زمینه پیش بینی های اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و فناوری فراهم می سازند.

همچنین منابع اضافی شامل متخصصین صنعت و سازمان های خصوصی و دولتی هستند. برای پیش بینی های کوتاه مدت و میان مدت در یک محیط نسبتاً ثابت، به طور معمول باید روی منابع داخلی تکیه کرد که این منابع برای برنامه ریزی میان مدت معتبرتر است، با این وجود همان طور که یک سازمان به منظور فرموله کردن راهبرد بلند مدت خود برای محصول های جدید، فرآیندها و بازارها بیشتر به آینده توجه می کند، اطلاعات از منابع خارجی شامل رقبا، روند های جدید در فناوری و توسعه های اجتماعی در مناسبات اجتماعی، سیاسی و بین المللی نیز با ارزش خواهد بود.

۱٫۱٫۱٫۳٫ محدودیت های سیستم پیش بینی

انتخاب روش پیش بینی و مقدار پیش بینی انجام شده به شدت به محدودیت های اعمال شده در سیستم پیش بینی بستگی دارد که تعیین آنها به قرار زیر است:

زمان موجود برای تهیه پیش بینی؛

فقدان اطلاعات مورد نظر از منابع داخلی و خارجی؛

کیفیت اطلاعات موجود؛

تجربه داخل سازمان؛

امکانات محاسباتی در دسترس.

به نظر می رسد محدودیت های ۱ تا ۳ به طور جدی کیفیت پیش بینی را محدود می کنند، در حالی که محدودیت ۴ و ۵ می توانند با افزایش بودجه سیستم پیش بینی کاهش یابند.

۱٫۱٫۱٫۴٫ تصمیمات سیستم پیش بینی

۱٫۱٫۱٫۵٫ معیار عملکرد سیستم پیش بینی

اثربخشی سیستم پیش بینی در جهت خدمت به سازمان براساس چهار معیار ارزیابی می شود.

۱٫صحّت؛

۲٫ثبات در مقابل تاثیر پذیری؛

۳٫واقعیت در رفتار داده های تاریخی؛

۴٫زمان مورد نیاز برای پیش بینی.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.