تحقیق پیل سوختی و الکتروکاتالیزوری و مواد غربال کننده ی مولکولی و سنتز و اصلاح و شناسایی غربال مولکولی سیلیکوآلومینوفسفات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق پیل سوختی و الکتروکاتالیزوری و مواد غربال کننده ی مولکولی و سنتز و اصلاح و شناسایی غربال مولکولی سیلیکوآلومینوفسفات دارای ۳۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مروری کلی بر غربال مولکولی سیلیکوآلومینوفسفات    ۴
۱-۱-۱ زئولیتهای طبیعی    ۸
۱-۲  سنتز غربالهای مولکولی    ۸
۱-۳  اصلاح غربال مولکولیهای سیلیکوآلومینوفسفاتی    ۱۱
۱-۴ شناسایی غربال مولکولیهای سیلیکوآلومینوفسفاتی    ۱۳
۱-۴-۱ روشهای میکروسکوپ الکترونی    ۱۳
۱-۴-۲  روش پراش اشعه X  (XRD)    ۱۴
۱-۴-۳ روش FTIR    ۱۴
۱-۵  مقدمه‌ای بر پیلهای سوختی    ۱۴
۱-۶  الکترودهای اصلاح شده و فرایند الکتروکاتالیزور    ۱۷
۱-۷ انواع کاتالیزورهای مورد استفاده در الکترواکسیداسیون آندی متانول    ۱۹
۱-۷-۱ الکتروکاتالیزور متانول در محیط اسیدی    ۲۰
۱-۷-۲ الکتروکاتالیزور متانول در محیط قلیایی    ۲۰
۱- ۸ اندازه گیری الکتروشیمیایی    ۲۰
۲- مروری بر تحقیقات    ۲۱
۲-۱-تاریخچهی پیل سوختی    ۲۱
۲-۲- مروری بر تحقیقات الکتروکاتالیزوری    ۲۲
۲-۳ تاریخچهی مواد غربال کنندهی مولکولی    ۲۳
۲-۳-۱ زئولیتهای آلومینوسیلیکاتی و غربالهای مولکولی سیلیسی    ۲۳
منابع    ۳۰

منابع

[۱] S. Kulpruthipanja, Textbook of zeolites in industrial separation and catalysis, First Ed, Industrial Chemistry, USA (2010).

[۲] G. Yang, Y. Wei, S. Xu, J. Chen, J. Li, Z. Liu, J. Yu, R. Xu, Phys. Chem. C 117, 8214 (2013).

[۳] N. Nishiyama, M. Kawaguchi, Y. Hirota, D. Van Vu, Y. Egashira, K. Ueyama, Appl. Catal. A 362, 193 (2009).

[۴] A. Walcarius, Anal. Chim. Acta, 384, 1 (1999).

[۵] B.M. Locke, C.A. Messina, R.L. Patton, R.T. Gajek, T.R. Cannan and E.M. Flanigen, US Patent 4440871, (1984).

[۶] Z. Liu and J. Liang, Curr. Opin. Solid. ST. M 4, 80 (1999).

[۷] R. Shah, J.D. Gale and M.C. Payne. Phase Trans. 61, 67 (1997).

[۸] M.M. Mertens, A. Verberckmoes, Patent EP No.1899059A1 )2008(.

[۹] A. Corma, Chem. Rev. 97, 2373 (1997).

[۱۰] W.O. Haag, R.M. Lago and P.B. Weisz, Nature 309, 589 (1984).

[۱۱] Ch. Baerlocher, L.B. McCusker, D.H. Olsonm, Textbook of Atlas of Zeolite Framework Types, 6th ed. (2007).

[۱۲] W.J. Mortier, Textbook of Compilation of Extra Framework Sites in Zeolites (1982)

[۱۳] M. Dargahi, H. Kazemian, M. Soltanieh, S. Rohani, M. Hosseinpour, Particuology, 452 (2011).

[۱۴] M. Mertens, K.G. Strohmaier, US Patent No.6, 773, 688 (2004).

[۱۵] M. Mertens, K.G. Strohmaier, US Patent Application No.10/882,741 (2006).

[۱۶] Z. Li, J. M. Triguero, P. Concepcion, J. Yub, A. Corma, Phys. Chem. Chem. Phys, 15,14670 (2013).

[۱۷] N. Nishiyama, M. Kawaguchi, Y. Hirota, D. Van Vu, Y. Egashira, K. Ueyama, Apple.Catal  A-Gen 362, 193 (2009).

مروری کلی بر غربال مولکولی سیلیکوآلومینوفسفات[۱]

نزدیک به شش دهه است که پیشرفت­های تاریخی در مورد غربال­های مولکولی صورت گرفته است. این پیشرفت­ها از غربال­مولکولی­های آلومینوسیلیکاتی شروع شده و به مواد آمورف سیلیسی با تخلخل­های میکرونی[۲]، پلی­مورف­­های[۳] بر پایه­­ی آلومینوفسفات، کامپوزیت­های متالوسیلیکات و متالوفسفات، چارچوب­های هشت وجهی – چهاروجهی، غربال­های مولکولی متخلخل مزو و اخیراً به چارچوب­های آلی فلزی  هیبریدی رسیده است ]۱[.

امروزه سنتز کاتالیزورهای زئولیتی با اندازه نانو مورد توجه محققان می­باشد ]۴-۲[. سیلیکوآلومینو فسفات (SAPO) ازجمله زئولیت­هایی است که به خاطر خاصیت کاتالیزور اسیدی، می­تواند به عنوان غشا یا جاذب در فرایندهای جذب سطحی[۴] یا الگویی برای تولید سایر مواد نانو ساختار یا برای مواد پتروشیمی به کار گرفته شود ]۷-۵[. سیلیکوآلومینوفسفات­ها محتوی یک شبکه بلوری متخلخل سه بعدی است که در چارچوب ساختاری  SiO2 , AlO2و PO2  یا PO4 به شکل واحدهایی در گوشه های چهارضلعی قرار دارند. به عنوان منبع فسفر می­توان از ترکیبات گوناگونی شامل فسفریک اسید، فسفات آلی مانند تری­اتیل­فسفات و آلومینوفسفات استفاده نمود. در واحدهای چهارضلعی AlO2 از ترکیبات گوناگونی شامل آلومینیوم آلکوکسایدهایی از جمله آلومینیوم­ایزوپروپوکسید، آلومینیو­فسفات­ها، آلومینیوهیدروکسید، سدیم­ آلومینیت و سودوبوهمیت می­توان استفاده نمود. به عنوان منبع سیلیسیم، در واحدهای چهارضلعیSiO2 ، نیز از ترکیبات گوناگونی شامل پودرهای سیلیکا و سیلیکون آلکوکساید مانند تترااتیل ارتوسیلیکات می­توان استفاده کرد ]۸[.

زئولیت­ها، با خاصیت غربال مولکولی دارای کاربرد گسترده­ای در صنایع ازجمله کاتالیزور، جاذب و مبادله­گرهای یونی می­باشند. آن­ها کریستال­های آلومینوسیلیکاته با شبکه­ی سه بعدی هستند که دارای حفراتی در ابعاد مولکولی می­باشند. این حفرات از حلقه­های متصل به هم در یک شبکه از اکسیژن و اتم‌های چهاروجهی مانند Si و یا Al (شکل ۱-۱) تشکیل شده­اند. Si و Al در شبکه زئولیتی می­توانند با دیگر عناصر جایگزین گردد]۱[. از این عناصر می­توان به آهن، ژرمانیوم  و نیکل اشاره کرد. هر اتم چهاروجهی به چهار اتم اکسیژن متصل می­گردد و هر اتم اکسیژن نیز به دو اتم چهار وجهی متصل می­شود. با افزودن عناصر واسطه مواردی نظیر مساحت، BET و خاصیت اسیدی تغییر می­کند.

برای اتم­های چهار وجهی چهار ظرفیتی مانند سیلیسیم و ژرمانیوم ساختار شبکه بطور طبیعی باردار خواهد شد و این در حالی است که اتم­های چهار وجهی سه ظرفیتی مانند آلومینیوم احتیاج به کاتیون­های متعادل کننده مانند Na+ یا H+ دارند. این کاتیون­های عضو شبکه زئولیتی نیستند و در کانال­ها جایگزین می­شوند] ۹[. حضور عناصر دیگر به جای عناصر Si و Al در ساختار یک زئولیت بر روی اندازه حفرات، آب دوستی یا آب گریزی، مقاومت شیمیایی در برابر اسید و دیگر خواص زئولیت اثر خواهد گذاشت ]۱۰[.

زئولیت­ها براساس ساختار شبکه خود با یک کد شناسه سه حرفی که توسط انجمن بین­المللی زئولیت [۱](IZA) مشخص شده است، شناخته می­شوند. تمام زئولیت­ها دارای حفراتی هستند که دارای قطر مشخصی می­باشند. این قطر از ۳ انگستروم (زئولیت­های کوچک حفره) تا بزرگتر از ۱ نانومتر (زئولیت­های بزرگ حفره) متغیر است ]۱۱[. زئولیت­های متوسط حفره دارای ۱۰ عضو در حلقه (۷/۰ تا  ۸/۰ نانومتر) و فوق بزرگ دارای ۱۴ عضو در حلقه می­باشند. مثال­هایی از این موارد در شکل ۱-۲ و جدول ۱-۱ ارائه شده است.

بعضی از زئولیت­ها دارای سیستم کانال­های ۳ بعدی می­باشد که این سیستم در تمام جهات محورهای بلوری گسترده شده است. درحالی که دیگر زئولیت­ها دارای سیستم کانال­های یک یا دو بعدی هستند.

غربال­های مولکولی آلومینوفسفات (AlPO-n) و سیلیکوآلومینوفسفات (SAPO-n) مواد کریستالی کوچک حفره می­باشند ]۱۲[. اگر ساختار چهاروجهی شامل آلومینیوم و فسفر با نسبت  Al/P=1 باشد شبکه خنثی خواهد بود. زمانی که بخشی از P5+  با Si4- جایگزین شود، یک شبکه آنیونی حاصل خواهد شد و کاتیون­های مازاد شبکه باید در تعادل بار با شبکه قرار گیرند.

زئولیت­ها دارای حفراتی در ابعاد مولکولی هستند که دارای نرخ­های مختلف انتقال برای هر مولکولی می­باشد که نشان دهنده­ی خاصیت غربال مولکولی آن­ها است. خاصیت غربال مولکولی هنگامی موثر خواهد بود که اندازه­ی مولکول­ها یکسان نباشد. این ویژگی­ها موجب افزایش کاربرد آن­ها می­شود.

۱-۱-۱ زئولیت­ های طبیعی

از زمان کشف تاکنون، زئولیت طبیعی مورد استفاده قرار می­گرفته اما با توجه به محدود بودن منابع آن امکان استفاده از زئولیت طبیعی در استفاده­های گسترده­ی تجاری وجود ندارد. از اواخر دهه‌ی ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۲ کشف­های زمین شناسی نشان داده که رسوبات ته­نشین شده از زئولیت در غرب ایالات متحده­ی آمریکا وجود دارد. این کشف­ها نتیجه­ ی استفاده از آزمون پراش اشعه­ی X بر روی سنگ­های رسوبی است. برخی از زئولیت­ها به صورت تک مینرالی و به صورت انبوه تشکیل شده­اند و برای استخراج مناسب­اند. برخی از زئولیت­ها که برای کاربردهای جاذب به صورت تجاری درآمده اند عبارتند از چابازیت[۱]، اریونیت[۲]، موردنیت [۳]و کلینوتپیلولیت[۴] در مقادیر کم و برای کاربردهای جاذب مانند جداسازی اجزای هوا برای خشک کردن و خالص سازی استفاده می­شوند. زئولیت­های طبیعی نیز درکاربردهای توده مانند پرکننده­های کاغذ، سیمان­ها و بتن­های پوزلانی، در کود شیمیایی و تثبیت­های خاک و به عنوان مکمل غذایی برای حیوانات استفاده می­شوند ]۱[.

[۱] Chabazite

[۲] Erionite

[۳] Mordenite

[۴] Clinoptilolite

[۱] International Zeolite Association

[۱] Silicoluminophosphat Molecular sieve

[۲] Microporous

[۳] polymorph

[۴] Sorption

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق پیل سوختی میکروبی و میکروارگانیسم ها و طراحی و عملکرد و کاربردهای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.