تحقیق چاقی و اضافه وزن و علل و عوارض آن و نقش ورزش در کاهش و کنترل وزن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق چاقی و اضافه وزن و علل و عوارض آن و  نقش ورزش در کاهش و کنترل وزن  دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
چاقی و اضافه وزن    ۵
علل چاقی    ۷
عوارض چاقی و اضافه وزن    ۷
ترکیب بدن چیست؟    ۸
عوامل موثر در ترکیب بدن انسان    ۹
اجزای بدن و نقش آن‌ها    ۱۱
توده بدون چربی    ۱۲
چربی نسبی بدن    ۱۲
چربی‌ها    ۱۳
ماهیت چربی‌ها    ۱۳
نقش چربی در بدن    ۱۳
چربی ضروری و چربی غیرضروری یا ذخیره    ۱۳
تعادل چربی در تمرین‌های ورزشی    ۱۵
نقش ورزش در کاهش و کنترل وزن    ۱۶
ترکیب بدن و ورزش    ۱۷
اثرات ورزش بر رشد و بلوغ کودکان و نوجوانان    ۱۸
فعالیت هوازی    ۱۹
پیشینه تحقیق    ۲۱
جمع بندی مبانی نظری و ادبیات تحقیق    ۲۸
منابع    ۷۶

منابع

۱- گائینی،عباسعلی.،رجبی،حمید،(۱۳۸۷)،آمادگی جسمانی،چاپ پنجم،تهران،انتشارات سمت.

۲- گائینی،عباسعلی،(۱۳۸۴)،راهبردهای تغذیه‌ای در فعالیت‌های ورزشی و کنترل وزن،چاپ اول،تهران،انتشارات با مداد.

۳- ادینگلتون وادگرتون.،۱۳۷۲٫بیولوژی فعالیت بدنی،ترجمه حجت الله نیکبخت،انتشارات سمت.

۴- ویلمور،ج.،کاستیل،د،(۱۳۸۵)،فیزیولوژی ورزشی و فعالیت بدنی،ترجمه معینی ،ض.،رحمانی نیا،ف.،رجبی،ح.،آقا علی نژاد،ح.،سلامی،ف،انتشارات مبتکران،چاپ ششم.

۵- علیجانی،عیدی.،احمدی،سیروس،(۱۳۸۱)،بررسی تاثیر هشت هفته تمرینات هوازی و بی هوازی بر برخی عوامل خطرساز قلبی عروقی دانشجویان مرد دانشگاه شهید چمران اهواز،مجله حرکت،شماره ۱۱،صفحه‌های ۲۱-۵٫

۶- علیجانی،عیدی.،حیات غیبی،ربابه،(۱۳۸۱)،بررسی تاثیر ۸هفته ای تمرین هوازی و بی هوازی بر میزان تغییرات استروژن،LH و درصد چربی دانشجویان دختر غیر ورزشکار دانشگاه شهید چمران اهواز،مجله حرکت،شماره ۱۳،صفحه‌های ۳۰-۲۱٫

۷- محبی،حمید.،خزاعی،محمدحسن.،اصفهانی،مهدی،(۱۳۸۵)،اثر تمرینات هوازی بر کنترل گلوکز خون ،آمادگی قلبی ـ تنفسی و عوامل خطرزای مرتبط با بیماری‌های قلبی،عروقی در بیماران دیابتی خفیف و شدید غیروابسته به انسولین،فصلنامه المپیک،شماره۴(پیاپی۳۶).

۸- افتخاری،فرشته.،رجبی،حمیده.،شفیع زاده،محسن،(۱۳۸۶)،اثر شرکت در کلاس هاس ورزشی فصل تابستان بر برخی عوامل آمادگی جسمانی و حرکتی،ترکیب بدنی و خود پنداره بدنی دختران نوجوان،نشریه علوم حرکتی ورزشی،جلد اول شماره۹،ص۲۸-۱۵٫

۹- اکبری،مصطفی.،عسگری،مجید.،آهنجان،شهرام.،اکبری،مرتضی.،تادیبی،وحید،(۱۳۸۶)،اثر برنامه ۸ هفته‌ای ورزش هوازی بر کاهش چربی خون مردان کارمند با فشار خون بالا،مجله علمی سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران،دوره ۲۵شماره ۲،ص۱۳۱-۱۲۶٫

۱۰- خلیلی.ا.ح،رضایی یزدی ون،محمدی فرد(۱۳۷۹)،مقایسه سه روش کاهش چاقی شکمی ـ فصلنامه ی المپیک،سال هشتم،پیاپی۱۷،ویژه نامه دومین همایش بین المللی و سومین همایش ملی تربیت بدنی و علوم ورزشی،ص۳۳-۴۵٫

۱۱- مقدسی،مهرزاد.،ناصر،کاظم.،قنبرزاده،محسن.،شاکریان،سعید.،رضوی،عبدالحمید،(۱۳۸۹)،شیوع اضافه وزن،چاقی و سطح آمادگی جسمانی نوجوان شهر شیراز،مجله‌ی غدد درون ریز و متابولیسم ایران،شماره‌ی ۵،صفحه‌های ۴۸۲-۴۷۶٫

۱۲- نجات،نازی.،کاشانی نیا،زهرا.،معماریان،ربابه،(۱۳۸۷)،بررسی مقایسه‌ای رفتارهای بهداشتی دختران نوجوان تحت سرپرستی مراکز شبانه روزی بهزیستی با دختران تحت سرپرستی خانواده،مجله دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه ،علوم پزشکی تهران(حیات)،شماره ۱؛صفحه‌های ۵۹-۴۹٫

 مقدمه

به طور کلی،ترکیب بدن ارزیابی می‌شود تا وضعیت آمادگی و تندرستی فرد مشخص و کنترل شود.این ارزیابی،ضمناً به طراحی برنامه‌های تمرینی ورزشکاران کمک می‌کند.به خوبی معلوم شده است که درصد زیاد چربی بدن(توده‌ی خالص کمتر در  بدن)با بیشتر شدن خطر بیماری قلبی،دیابت،پرفشار خونی(هیپرتانسیون)،سرطان،چربی خون زیاد و دیگر مشکلات وابسته به سلامتی همراه است،از طرف دیگر،درصد زیاد توده‌ی خالص بدن و توده‌ی کم چربی،با موفقیت‌های ورزشی و تندرستی کامل توأم می‌باشد.با توجه به اهداف تحقیق حاضر که تأثیر تمرین هوازی را بر روی وزن و درصد چربی بدن دختران نوجوان برآورد می‌کند از این رو ابتدا در خصوص چاقی  و اضافه وزن و علل و عوارض آن، ترکیب بدن ،چربی ضروری و غیر ضروری و فعالیت هوازی و انواع آن و تأثیر ورزش بر چربی و وزن بدن ارائه خواهد شد. سپس مروری بر پیشینه تحقیق ارائه خواهد شد.

چاقی و اضافه وزن

چاقی عبارت از مقدار بیش از حد متوسط چربی موجود در بدن است. این موضوع به نوبه خود بستگی به محتوای چربی موجود در هر یک از سلول‌های چربی و کل تعداد این سلول در بدن دارد. متوسط درصد چربی در مردان و زنان به ترتیب ۱۵ و ۲۵ درصد است و چنانچه درصد طبیعی چربی بدن مردان و زنان جوان از مقادیر مذکور تجاوز نماید غیرطبیعی تلقی می‌شود و نشانه چاقی است(خالدان،۱۳۸۲).

امروزه چاقی یکی از معضلات بهداشتی در کشورهای جهان به شمار می‌رود.با توجه به توسعه شهرنشینی،صنعتی شدن جوامع افزایش رشد اقتصادی و جهانی شدن بازار،تغییرات سریعی در الگوی رژیم غذایی و شیوه زندگی مردم ایجاد شده است در نتیجه،این تغییرات منجر به افزایش شیوع چاقی و بیماری‌های مزمن مربوط به رژیم غذایی در افراد بالغ  و همچنین جمعیت جوان شده است(زالیلا و همکارانش،۲۰۰۶).

یکی از راه‌های کاهش جرم،کم کردن میزان غذای مصرفی است.کاهش روزانه ۲۵۰ تا ۵۰۰ کیلو کالری از انرژی مصرفی روزانه‌امی تواند به کاهش و ایجاد جرم دلخواه منجر شود.کاهش جرم بیش از ۹/۰ کیلوگرم در هفته از طریق رژیم غذایی توصیه نمی‌شود.چون سایر مکانیسم‌های تولید انرژی غیر از مواد چربی را فعال خواهد کرد.وقتی افراد چاق از رژیم کم کالری استفاده می‌کنند،بافت بدون چربی کاهش می‌یابد که منجر به تعادل منفی نیتروژن می‌شود که در پی آن خستگی و مشکلات روانی به وجود می‌آید.در واقع با رژیم غذایی جرم چربی و جرم بدون چربی کاهش می‌یابد(ویلمور و کاستیل،۱۹۹۹).

روش دیگری که برای کاهش جرم استفاده می‌شود،فعالیت‌های بدنی روزانه است(شرمان،۲۰۰۰) ورزش صحیح می‌توان از کاتابولیسم مواد پروتئینی جلوگیری کرد و بر شدت تجزیه‌ی کر بو هیدرات‌ها و چربی‌ها افزود.علاوه بر این تحقیقات نشان می‌دهند که میزان متابولیسم تا حدود ۲۴ ساعت بعد از فعالیت بدنی بالا خواهد بود به ویژه وقتی فعالیت از نوع هوازی یا با شدت نسبتاً زیاد انجام شود.اما دست کم دو ماه لازم است تا پس از ورزش هر نوع کاهشی در بافت چربی به وجود آید،ترکیب رژیم غذایی و رزش به منظور کاهش جرم توصیه می‌شود(هیل و همکارانش،۲۰۰۱).

گرچه افراد چاق اضافه وزن دارند باید بین چاقی و اضافه وزن تفاوت قائل شد. هنگامی که گفته می‌شود شخص اضافه وزن دارد این امر بیانگر اضافه بودن وزن شخص نسبت به ساختار استخوانی و قد اوست این وزن اضافی ممکن است به دلیل چربی اضافی و یا وزن بیشتر عضلانی باشد، بنابراین باید مشخص شود که اضافه وزن هر شخصی مربوط به چه موارد و عواملی است .یکی از روش‌های ساده برای تعیین اضافه وزن، محاسبه شاخص توده بدن (BMI) است. شاخص توده بدن نسبت وزن بر حسب  کیلوگرم به مجذور قد (بر حسب متر) است. به هر حال باید توجه داشت که شاخص توده بدن، تنها یک شاخص خام برای اضافه وزن است و نباید از آن برای  برآورد میزان چربی بدن استفاده کرد. (گائینی و رجبی،۱۳۸۷).نمرهBMI کمتر از ۲۰ به منزله کم وزن،نمره۲۰ تا ۹/۲۴ به منزله وزن مطلوب نمره ۲۵ تا۳۰ به منزله‌ی اضافه وزن و نمره‌ی بیشتر از ۳۰ به منزله‌ی چاق در نظر گفته‌امی شود.(گائینی و دبیدی روشن،۱۳۸۷).برای برخورداری از وزن مطلوب، باید درصد چربی بدن را به حد مطلوب برسانیم (گائینی و رجبی، ۱۳۸۷ ) .

علل چاقی

چاقی پدیده‌ای است که از تعامل عوامل پیچیده‌ای چون ژنتیک و اجزای رفتاری به وجود می‌آید. اجزای رفتاری نیز به نوبه خود شامل فعالیت بدنی و رژیم غذایی است که تحت تأثیر زمینه‌های اجتماعی و فرهنگی و محیطی قرار دارد(دانیلز و همکارانش،۲۰۰۵).طی دهه‌های گذشته هزینه انرژی در بچه‌ها کاهش پیدا کرده است( تیولد و همکارانش،۲۰۰۷) و الگوی فعالیت بدنی در نوجوانان نیز تغییر کرده که نتیجه افزایش زمان صرف شده برای تماشای تلویزیون،سرگرم شدن با بازی‌های ویدیویی و اینترنت و افزایش انرژی دریافتی و همچنین کاهش مدت زمان برای فعالیت بدنی در مدارس و جوامع است(جانسون و همکارانش،۲۰۰۴).

دلایل اضافه وزن ناشی از فقر حرکتی و مصرف غذاهای چرب و غیره مفید مانند ساندویچ، دریافت زیاده از حد انرژی، فشارهای درونی، استرس‌ها، نگرانی‌ها، کم کاری غده تیروئید، هیپوفیز، هیپوتالاموس، اختلال در عملکرد سیستم کنترل اشتها، تغییرات هورمونی بعد از سن بلوغ و یائسگی است. افرادی که از رژیم‌های غذایی بی  ارزش اما پرکالری استفاده‌ می‌کنند ۴۰ درصد از افرادی که از رژیم‌های غذایی حاوی سبزیجات، میوه‌ها، شیر و مواد غذایی کم چرب و حاوی فیبر فراوان استفاده می‌کنند در معرض اضافه وزن قرار دارند (گائینی، ۱۳۸۷).

عوارض چاقی و اضافه وزن

افزایش توده‌ی بدنی و چاقی در نوجوانی یکی از مشکلات تندرستی است که در کشورهای صنعتی و کشورهای در حال توسعه به سرعت در حال گسترش است و بار سنگینی از بیماری‌ها،مرگ‌های زودرس و هزینه‌های مالی را به جوامع تحمیل می‌کند.از طرفی چاقی در سنین نوجوانی به عنوان یک عامل پیش بینی کننده‌ی مهم به شمار می‌آید و پیشگیری و درمان آن از اهمیت بالایی برخوردار است(بارش و همکاران،۲۰۰۰).چاقی با مشکلات سلامتی و پزشکی بی شماری همراه است. چاقی در بیماری‌هایی مثل پرفشار خونی، افزایش کلسترول خون ، دیابت ،بیماری تنفسی و برخی انواع سرطان سهم اصلی دارد و یک عامل خطر مستقل برای بیماری‌های قلبی عروقی به شمار می‌رود ( گائینی و دبیدی روشن، ۱۳۸۷).

ترکیب بدن چیست؟

کاربردی‌ترین تجزیه و تحلیل در مورد ترکیب بدن،بر پایه‌ی تقسیم وزن بدن به دو بخش چربی و بدون چربی است؛بنابراین منظور از واژه‌ی ترکیب بدن،توده چربی و بدون چربی آن است.بخشی از کل وزن بدن که از بافت چربی تشکیل شده است،درصد چربی بدن نامیده می‌شود و میزان چاقی بدن نیز با توجه به همین شاخص ارزیابی می‌شود.بخش دیگر که شامل عضلات،وترها،استخوان‌ها ،بافت همبند و از این قبیل است،بافت بدون چربی نامیده می‌شود.قدیم‌ترین روش‌های اندازه گیری غیرمستقیم ترکیب بدن مانند وزن کشی زیر آب و اندازه گیری ضخامت پوستی نیز بر پایه‌ی همین طرح دو عاملی،بنا نهاده شده است.با توجه به خطرهای تندرستی که با چربی اضافی بدن همراه است،تعیین درصد چربی بدن مهم‌ترین معیار ترکیب بدنی است،متوسط درصد چربی دختران دانشجو۲۰تا۲۵درصد و پسران دانشجو۱۲تا۱۸ درصد است.به هر حال افرادی که به طور منظم در فعالیت‌های جسمانی و ورزشی شرکت می‌کنند،درصد چربی کمتری دارند ،برای مثال ورزشکاران استقامتی مرد،ممکن است۸تا۱۲ درصد و دوندگان استقامتی زن،ممکن است ۱۲ تا۱۸ درصد چربی داشته باشند.به هر حال از نظر تندرستی،حد معیار چربی بدن که شخص را در معرض خطر بیماری قرار می‌دهد،برای مردان مساوی یا بیشتر از ۲۵درصد و برای زنان مساوی یا بیشتر از ۳۲درصد است.همچنین توصیه شده است که درصد چربی بدن مردان نباید پایین‌تر از ۵ درصد و در زنان پایین‌تر از ۸درصد باشد،زیرا مقدار معینی از چربی برای تندرستی لازم است(گائینی و رجبی،۱۳۸۷).

عوامل موثر در ترکیب بدن انسان

در صد نسبی بافت بدون چربی و بافت چربی که ساختار و ترکیب بدن را تشکیل می‌دهند می‌توانند به عنوان معیار ترکیب بدن باشند. عوامل ژنتیکی و محیطی، به ویژه رژیم غذایی و ورزش بر ترکیب بدن اثر می‌گذارد و افراد می‌توانند از دو عامل اصلی محیطی یعنی رژیم غذایی و ورزش برای تنظیم مقدار نسبی بافت‌های بدون چربی و چربی بدن خود استفاده کنند. حفظ و نگهداری ترکیب بدن تا اندازه‌ای به تعادل بین کالری مصرف شده در رژیم غذایی و میزان متابولیک به اضافه مقدار فعالیت جسمی که انجام می‌دهیم مربوط می‌شود. میزان متابولیک، مقدار انرژی‌ای است که در زمان معینی برای ادامه دادن کارکرد بدن مصرف می‌شود. افراد از این نظر با هم متفاوت هستند. برخی افراد کالری بیشتری نسبت به دیگران برای ادامه زندگی مصرف می‌کنند.

میزان متابولیک تحت کنترل هورمون‌های مختلفی است؛ لذا به راحتی نمی‌توانیم در کوتاه مدت آن را تغییر دهیم. در مقابل می‌توانیم سطح فعالیت  و ورزش خود را به طور روزانه کنترل کنیم (نمازی زاده و اصلان خانی، ۱۳۸۷).در سن بلوغ، ترکیب بدن دختران و پسران تا حد بسیاری از یکدیگر متمایز می‌شود این تمایز یافتگی عمدتاً به دلیل تغییراتی است که در ترشحات غدد درون‌ریز صورت می‌گیرد. قبل از سن بلوغ، هیپوفیز قدمی، هورمون‌های گنادوتروپیک ترشح نمی‌کنند، هورمون‌های گنادوتروپیک شامل  FsH (هورمون محرک فولیکولی) و LH ( هورمون لوتئینی) می‌باشند. این هورمون‌ها، غدد جنسی را تحریک می‌کنند(تخمدان‌ها و بیضه‌ها). با این حال، هنگام بلوغ هر دو هورمون از هیپوفیز قدمی ترشح می‌شوند. در زنان، زمانی که FsH و LH به اندازه کافی ترشح شد، تخمدان‌ها رشد کرده و ترشح استروژن شروع می‌شود. در مردان این هورمون‌ها باعث رشد بیضه‌ها شده و لذا تستوسترون ترشح می‌شود. تستوسترون موجب افزایش شکل گیری استخوان‌ها شده و در نهایت به بزرگ شدن استخوان‌ها منتهی می‌شود. به همین ترتیب، باعث افزایش سنتز پروتئین می‌شود و این نیز منجر به افزایش توده عضلانی می‌شود و در نتیجه مردان بالغ نسبت به زنان، درشت‌تر بوده و عضلات زیادتری خواهند داشت. این ویژگی‌ها تا بزرگ‌سالی ادامه می‌یابد. استروژن نیز تأثیر قابل توجهی در رشد بدن دارد( با افزایش دادن پهنای باسن، تحریک رشد پستان‌ها و افزایش تجمع چربی به ویژه در ناحیه ران‌ها و باسن). این افزایش تجمع چربی در ران‌ها و باسن نتیجه افزایش ( L.p.L)  لیپو پروتئین لیپاز در این مناطق است (بنیامین و همکاران،۲۰۰۳).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اختلافات ورزش فوتبال و مرجع و آیین رسیدگی به آن
  • تحقیق ورزش روستایی و نقش ورزش و بازیهای بومی محلی در توسعه پایدار روستا
  • تحقیق سلامت عمومی و تاثیر ورزش بر سلامت عمومی
  • تحقیق سلامت روان و دیدگاههای آن و اثر ورزش بر سلامت روان
  • تحقیق استرس و نظریه ها و الگوهای آن و سبکهاو راهبردهای مقابله با استرس در ورزش
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.