تحقیق چر خه ایمن و چرخه اضطرابی در ارتباطات والد و کودک و اضطراب و دلبستگی و نظریه های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق چر خه ایمن و چرخه اضطرابی در ارتباطات والد و کودک  و اضطراب و دلبستگی و نظریه های آن  دارای ۷۶ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
تعریف اضطراب:    ۵
مبانی نظری اضطراب :    ۶
نظریههای روانکاوی    ۷
نظریههای رفتاری    ۷
نظریههای زیستی    ۸
نظریه انسانگرایان و هستینگرها    ۸
نظریههای شناختی    ۹
علائم اضطراب    ۹
انواع اضطراب    ۱۲
نقش والدین در ایجاد و تداوم اختلالات اضطرابی    ۱۳
تعریف دلبستگی    ۱۴
اهمیت دلبستگی    ۱۴
دیدگاه دلبستگی    ۱۶
نظریههای دلبستگی    ۱۸
سالیوان و مدل بینفردی    ۱۸
نظریه کردارشناسی    ۱۹
نظریه هورنای    ۱۹
نظریه یادگیری اجتماعی:    ۲۰
عزت نفس و دلبستگی    ۲۰
رابطه دلبستگی و انواع اختلالات اضطرابی    ۲۱
انواع الگوهای ارتباطی    ۲۲
الگوهای ارتباط عاطفی والد در هنگام آشفتگی کودک    ۲۲
طبقه بندی مادران با توجه به  مدل کاری درونی متخاصم – درمانده    ۳۰
سطوح پردازش در ارتباط های والد کودک    ۳۲
سطح فردی : مدل کار درونی از خود و دیگری    ۳۳
میان فردی : دریافت و ارسال پیام ها    ۳۶
سطح فراشناختی : روزآمد کردن و بازبینی مدل های کاری درونی    ۳۸
نقش ارتباط باز در ایجاد دلبستگی ایمن    ۴۰
چر خه ایمن و چرخه اضطرابی در ارتباطات والد و کودک    ۴۲
آسیب شناسی روانی و ساختارهای تحولی    ۴۹
نقش تجربه اولیه و سازگاری    ۵۰
اختلال در رابطه اولیه و آسیب شناسی روانی    ۵۲
رابطه دلبستگی و برخی اختلالات خاص    ۵۴
اختلال های اضطرابی    ۵۴
رفتارهای ضد اجتماعی    ۵۶
افسردگی    ۵۶
مداخله    ۵۷
پ‍ژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور    ۵۹
منابع    ۶۳

منابع

جانسون ، سوزان ، ویفن ، والدی ای . فرآیندهای دلبستگی در زوج درمانی و خانواده درمانی ترجمه : فاطمه بهرامی و همکاران (۱۳۸۸) . تهران نشر دانژه

دادستان ، پریرخ . ( ۱۳۷۰ ) . روانشانسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی ، تهران ، نشر ژرف )

دادستان ، پریرخ ( ۷۸-۱۳۷۶) روانشناسی مرضی تحولی « از کودکی تا بزرگسالی ، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت )

صیادی ، علی ( ۱۳۸۱ ) . بررسی و مقایسه اثرات متقابل کارایی خانواده در برخی از مشکلات روانی نوجوانان از نظر دختران و پسران پایه سوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی (۸۱-۸۰) کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

طاهری فر ، زهرا ، فتی ، لادن ، عزایی ، بنفشه (۱۳۸۹ ) . الگوی پیش بینی حواس اجتماعی در دانشجویان بر پایه – مولفه های شناختی – رفتاری . مجله روانپزشکی و روان شناسی بالینی ایران ، سال ۶ شماره ۱ ، صفحات ۴۵-۳۳

پورافکاری ، نصراله ( ۱۳۸۲) ، خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روان پزشکی

فریادیان ، خدیجه ،‌بررسی تأثیر شبیه سازی ذهنی بر کاهش اضطراب امتان دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر تهران ، کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی – استاد راهنما ، فریبرز در تاج ، استاد مشاور : علی دلاور ، علامه طباطبایی ، روانشانسی و علوم تربیتی ، ۱۳۹۰

کامکار ،‌منوچهر . ساخت و هنجاریابی تشخیص اسیب های روانی سازمانی ( دکتری ) روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران – ۱۳۸۵

گل محمدی ، حاتم (۱۳۹۰) سبک های دلبستگی و شیوه های فرزند پروری ادراک شده با خودکار آمدی دانشجویان ، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی .

سادوک ،‌بنیامین و سادوک ، ویجینیا . ( ۱۳۸۲ ) خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روان پزشکی . ( نصراله ور افکاری مترجمی ) . تهران ، انتشارات شهر آب

ابراهیم نژاد ، مریم . اثر بخشی آموزش مادر – نوجوان مبنی بر سبک دلبستگی ایمن برای کاهش افسردگی دختران نوجوان دبیرستانی شهر تهران در سال ۹۰- ۸۹ ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی

مبینی ، مهدی ، ارزشیابی اثر بخشی آموزش های سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت با طرح سازی نیرو از دیدگاه این کار و سرپرستان مستقیم آنها در سال ۸۵-۸۶ فوق لیسانس دانشگاه علامه طباطبایی ،‌دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،‌۱۳۸۷

مقدمه

در این مقاله ضمن تعریف و شناخت اضطراب با نشانه­ها و علائم اضطراب تفاوت­های اضطراب در کودکی و بزرگسالی، پیامدهای اضطراب دوران کودکی، کیفیت تعاملات کودکان و نوجوانان مضطرب، اضطراب و رفتارهای ضداجتماعی مرتبط با آن و سبب­ شناسی اضطراب آشنا می­گردیم.

سپس آشنایی با الگوهای خانوادگی مرتبط با اضطراب، تعاریف را مورد توجه قرار می­دهیم ، دلبستگی و اهمیت دلبستگی ، کارکرد دلبستگی با توجه به الگوهای عملی درونی و طبقه­بندی سبک­های دلبستگی. تا با ایجاد پیش­زمینه­ای از آشنایی کامل و مناسب به ارائه یک برنامه آموزشی مناسب مادران بر مبنای نظریه دلبستگی بپردازیم.

 تعریف اضطراب:

اضطراب حالتی است که با احساس وحشت مشخص می­شود و با علایم جسمی که بیانگر افزایش فعالیت دستگاه اعصاب خودکار می­باشند (مثل تپش قلب و تعریق) همراه است. اضطراب بر عملکرد شناختی اثر گذاشته و موجب تحریف­های ادراکی می­شود. وجه افتراق اضطراب از ترس، این است که ترس، پاسخ متناسبی به یک تهدید شناخته شده است، در صورتی که اضطراب پاسخی مبهم می­باشد.

اضطراب نوعی احساس ترس و ناراحتی بی­دلیل است و نشانه بسیاری از اختلالات روانی شناختی محسوب     می شود. فروید معتقد بود که اضطراب می­تواند ماهیت سازشی داشته باشد و آن در صورتی است که ناراحتی همراه با آن فرد را به سوی راههای جدید و مبارزه انگیز سوق دهد. اگر شخص از این حیث با شکست مواجه شود نتیجه آن اختلال و اضطراب مرضی است (آزاد، ۱۳۸۰) بنا به تعریف ،اضطراب یک احساس منتشر و بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم با دلواپسی است که با یک یا چند احساس جسمی همراه می­گردد مثل احساس خالی شدن سردل، تنگی نفس، تپش قلب، تعریق، سردرد و میل ناگهانی و جبری برای دفع ادرار، بی­قراری و میل به حرکت نیز از علائم شایع است. اضطراب یک علامت هشدار دهنده است که خبر از خطری قریب­الوقوع می­دهد و شخص را برای مقابله با تهدید آماده می­سازد (پورافکاری، ۱۳۸۲) طبق گفته کاپلان و سادوک (۲۰۰۹) اضطراب حالت بیمارگونه مشخص با احساس بیم و نگرانی همراه با نشانه­های جسمی حاکی از وجود دستگاه عصبی سمپاتیک بیش­فعال است و از ترس که علت شناخته شده دارد تفکیک می­شود، و بارلو[۱] (۲۰۰۳) اضطراب را نوعی هیجان یا حالت خلقی که مشخصه آن عاطفه منفی، برای مثال، تنش و ناآرامی و بیمناکی و نگرانی است تعریف می­کند.

اختلالات اضطرابی شایع ترین گروه اختلالات روانپزشکی را تشکیل می دهند. یک نفر از هر چهار نفر واجد معیارهای تشخیصی حداقل یکی از اختلالات اضطرابی بوده و میزان شیوع این بیماری ها در یک دوره ۱۲ ماهه حدود ۱۷ درصد است. (سادوک و سادوک ، ۲۰۰۳).

مبانی نظری اضطراب :

با توجه به اینکه اضطراب در اغلب نظریه­های شخصیت آسیب­ شناسی روانی و روان­درمانی یک مفهوم زیربنایی است. اما یک تعریف واضح و مورد قبول همگان ندارد. که اضطراب را گاهی پاسخ، گاهی محرک، گاهی یک متغیر مداخله­گر و گاه حالت هیجانی یا سائق، یک صفت یا یک علامت بالینی در یک برانگیختگی بیش از حد تعریف کرده­اند.                                                                                          

نظریه­ های روانکاوی

در دیدگاه روان­تحلیلی علت اختلالات اضطرابی به تعارضات درونی و تکانه­های ناخودآگاه نسبت داده می­شود. نظریه روان­تحلیلی با کارهای فروید در سال ۱۹۳۹ در مورد اضطراب به سه نوع تقسیم شده است. اضطراب واقعی، نوروتیک و اخلاقی. وقتی خود در معرض خواسته­های محیطی افراطی قرار می­گیرد یا حتی در نظام نهاد، خود، فراخود تنش وجود ندارد اضطراب تجربه می­شود. بنابراین از نظر روان پویایی هدف از درمان الزاماً نه حذف کامل اضطراب که افزایش تحمل فرد در برابر آن است. یعنی هدف آن است که ظرفیت فرد برای تجربه اضطراب بیشتر شود و بتواند از آن دریافتن تعارض زیربنایی ایجاد کننده اضطراب سود جوید. اضطراب واکنشی به موقعیت­های گوناگون است که در چرخه زندگی پیش می­آید. ریشه­کن کردن آن با دارو ممکن است به طرح آن موقعیت زندگی یا همبسته­های درونی ایجاد کننده اضطراب کمکی نکند (سادوگ و سادوگ، به نقل از رفیعی و سبحانیان، ۱۳۸۲).

نظریه ­های رفتاری

مدل اصلی در این دیدگاه نظریه شرطی شدن کلاسیک است که در واقع اشاره به اکتسابی بودن اضطراب دارد۰(الری و ویلسون (۱۹۷۵) معتقدند، برخلاف نظریه روان­پویایی و سایر نظریه­های صفات شخصیت، که اضطراب را ویژگی همراه با شخصیت می­دانند نظریه­های رفتاری در پی آن است که وابستگی­های بیرونی مربوط به ایجاد، حفظ و تغییر جنبه­های شناختی فیزیولوژی و رفتاری اضطراب را تعیین کند.

در این نظریه اضطراب برچسبی است که به پاسخ­های مختلف می­خورد، این پاسخ­ها چنان­چه قبلاً گفته شد ممکن است جنبه گزارش کلامی، برانگیختگی فیزیولوژیکی ازرفتارهای آشکار داشته باشند (سیف، ۱۳۸۳).

نظریه ­های زیستی

نظریه­های زیستی مربوط به اضطراب از چند منبع حاصل شده: مطالعات پیش بالینی انجام شده بر اساس الگوهای حیوانی اضطراب، مطالعات بیمارانی که عوامل زیستی معین در آنها دیده شده است، اطلاعات روز­افزون محققان در زمینه عصب­پژوهی(نروساین) پایه، و اثرات داروهای روان­گردان در یک سر این طیف این فکر وجود دارد که تغییرات زیستی قابل اندازه­گیری در بیماران دچار اختلال اضطرابی خود از عواقب تعارضات روانی است، در قطب دیگر طیف نیز این نظر است که وقایع زیستی، اولیه است و تعارضات روانی، ثانویه با آنها شکل می­گیرد. در برخی افراد هر دو حالت ممکن است وجود داشته باشد و در افرادی که علائم اختلالات اضطرابی دارند طیفی از درجات حساسیت بر اساس وضعیت­های مختلف زیستی آنها ممکن است وجود داشته باشد .

آیزنک (۱۹۶۷) می­گوید تفاوت­های فردی در تجربه اضطراب ممکن است ناشی از توارث ساختار ژنی باشد که افراد را مستعد نوسانات هیجانی پایین یا بالا می­سازد. آیزنک این فرآیند را به صورت تمایل به نشان دادن واکنش­های خفیف یا شدید به محرک ویژه­ای که می­تواند موجب ناراحتی و پریشانی فرد شود تعریف می­کند (سادوک وسادوک ، به نقل از رفیعی و سبحانیان ، ۱۳۸۲).

نظریه انسان­گرایان و هستی­نگرها

انسان­گرایان و هستی­نگرها بر این باورند که این اختلال­های اضطرابی مانند هر اختلال روانی دیگر هنگامی بروز می­کند که افراد  خود را صادقانه موردنظر و پذیرش قرار نمی­دهند و در عوض به افکار و تغییر افکار هیجانات و رفتار خود می­پردازند. این موضع­گیری دفاعی در نهایت آنها را دچار اضطراب مفرط می­کند و ناتوانی در نیروهای بالقوه انسانی را در پی دارد (استورا[۲]، به نقل از دادستان، ۱۳۸۶).

نظریه­ های شناختی

در این نظریه عقیده بر این است که امکان دارد خبر موجب بروز اضطراب گردد. در فرآیندهای شناختی دو عامل در بروز پیشامدهای نامطلوب اهمیت دارد.

الف: قابل پیش­بینی بودن          ب: قابل کنترل بودن پیش­آمدهای قابل پیش­بینی

بک عقیده دارد که اضطراب بیمارگونه از تکرار بیشتر خطر ناشی می­شود که در آن فرد تهدید را بیش از آنچه واقعاً هست برآورد می­کند و وقایع ترسناک را بیش از آنچه هست به شانس نسبت می­دهد.

 علائم اضطراب

احساس اضطراب دو مؤلفه دارد: با خبر شدن فرد از تغییرات جسمی خود (تپش قلب و تعریق) و با خبر شدن از اینکه عصبی شده است یا ترسیده است. احساس شرم نیز ممکن است به اضطراب دامن بزند: دیگران می­فهمند که من ترسیده­ام. خیلی­ها وقتی می­فهمند که دیگران پی به اضطراب آنها نبرده­اند یا شدت آن را درنیافته­اند، تعجب می­کنند .

اضطراب گذشته از اثرات حرکتی (موتور) و احشایی، بر تفکر، ادراک و یادگیری فرد هم اثر می­گذارد. اضطراب اغلب اغتشاش شعور و ادراک ایجاد می­کند، نه فقط در درک زمان و مکان، که حتی در درک افراد و معنا و اهمیت وقایع نیز اختلال ایجاد می کند۰(دیویدسون ، به نقل از شمس ۱۳۸۳).

یکی از جنبه­های مهم هیجان اثری است که بر انتخابی بودن توجه می­گذارد. افراد مضطرب مستعد آنند که به برخی چیزها در اطراف خود به طور انتخابی توجه کنند و از بقیه آنها صرفنظر کنند. آنها با این کار می­کوشند اثبات کنند که اگر دارند موفقیت خود را ترس­آور تلقی می­کنند، محق­اند و لذا دارند واکنش درستی نشان    می­دهند. اگر آنها ترس خود را به غلط موجه جلوه دهند، اضطراب­شان با این واکنش انتخابی تقویت می­شود و به این ترتیب دور باطلی از اضطراب به وجود می­آید که یک سر آن ادراک آنهاست و سر دیگرش تشدید اضطراب­شان اما اگر برعکس با نوعی تفکر انتخابی به خود اطمینان ببخشند، اضطراب بجای آنها ممکن است تخفیف یابد و دیگر نتوانند احتیاط­­های لازم را در پیش بگیرند (سادوک و سادوک، به نقل از رفیعی و سبحانیان، ۱۳۸۲).

اضطراب (اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان) سه مؤلفه را در بر می­گیرد. واکنش­های فیزیولوژیک، آشفتگی ذهنی (که اخیراً بیشتر به عنوان محور شناختی مطرح می­شود) و واکنش­های رفتاری، هر یک از سه بعد را در ذیل مرور می­کنیم.

توجه به این نکته اهمیت دارد که هر کودک مضطربی تمام نشانه­های جسمانی یا حتی شکایت­های جسمانی را ندارد. همانند بزرگسالان، در میان کودکان نیز هر اختلال اضطرابی خاص، نشانه­های معینی دارد، برای نمونه، کودکان با اختلال وحشت­زدگی یا اختلال اضطراب جدایی بیشتر از کودکان با اختلال­های هراس شکایت­های جسمانی را گزارش می­دهند (لت، ۱۹۹۱،به نقل ازفریادیان،۱۳۹۰).

همچنین کودکان بزرگتر بیشتر از خردسالان شکایت­های جسمانی دارند. افزون بر این حتی کودکان با یک نوع اختلال اضطرابی مشابه، الزاماً نشانه­های جسمانی یکسانی ندارند. سردرد و معده درد از شایع­ترین شکایت­های جسمانی در اختلال­های اضطرابی کودکان است. سایر نشانه­های جسمانی شامل تعریق، دشواری در تنفس، سرگیجه، کرختی یا گزگز کردن دست­ها یا پاها، دردهای قفسه سینه یا تهوع، دردهای عضلانی و شکایات جسمانی مبهم مانند گلو درد می­شود. به طور کلی مطالعات نشان می­دهد الگوی بنیادین واکنش فیزیولوژیک در نوزادان و کودکان مشابه الگوهای بزرگسالان است.

[۱]. Barlow

[۲] Storaw

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اضطراب و نظریه های آن
  • تحقیق اضطراب و شاخص‌های همودینامیک و روش‌های آرام‌سازی
  • تحقیق تیز هوشی، خود پنداره تحصیلی، خودکار آمدی تحصیلی، عزت نفس، اضطراب امتحان
  • تحقیق عوامل موثر بر اضطراب کودک ( عوامل خانوادگی و سبک های تفکر نگرش های فرزند پروری)
  • تحقیق راهبردهای مقابله با استرس و اضطراب و اختلالات اضطرابی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.