661 views
پیشینه تحقیق چر خه ایمن و چرخه اضطرابی در ارتباطات والد و کودک و اضطراب و دلبستگی و نظریه های آن دارای ۷۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
مقدمه ۵
تعریف اضطراب: ۵
مبانی نظری اضطراب : ۶
نظریههای روانکاوی ۷
نظریههای رفتاری ۷
نظریههای زیستی ۸
نظریه انسانگرایان و هستینگرها ۸
نظریههای شناختی ۹
علائم اضطراب ۹
انواع اضطراب ۱۲
نقش والدین در ایجاد و تداوم اختلالات اضطرابی ۱۳
تعریف دلبستگی ۱۴
اهمیت دلبستگی ۱۴
دیدگاه دلبستگی ۱۶
نظریههای دلبستگی ۱۸
سالیوان و مدل بینفردی ۱۸
نظریه کردارشناسی ۱۹
نظریه هورنای ۱۹
نظریه یادگیری اجتماعی: ۲۰
عزت نفس و دلبستگی ۲۰
رابطه دلبستگی و انواع اختلالات اضطرابی ۲۱
انواع الگوهای ارتباطی ۲۲
الگوهای ارتباط عاطفی والد در هنگام آشفتگی کودک ۲۲
طبقه بندی مادران با توجه به مدل کاری درونی متخاصم – درمانده ۳۰
سطوح پردازش در ارتباط های والد کودک ۳۲
سطح فردی : مدل کار درونی از خود و دیگری ۳۳
میان فردی : دریافت و ارسال پیام ها ۳۶
سطح فراشناختی : روزآمد کردن و بازبینی مدل های کاری درونی ۳۸
نقش ارتباط باز در ایجاد دلبستگی ایمن ۴۰
چر خه ایمن و چرخه اضطرابی در ارتباطات والد و کودک ۴۲
آسیب شناسی روانی و ساختارهای تحولی ۴۹
نقش تجربه اولیه و سازگاری ۵۰
اختلال در رابطه اولیه و آسیب شناسی روانی ۵۲
رابطه دلبستگی و برخی اختلالات خاص ۵۴
اختلال های اضطرابی ۵۴
رفتارهای ضد اجتماعی ۵۶
افسردگی ۵۶
مداخله ۵۷
پژوهشهای انجام شده در داخل و خارج از کشور ۵۹
منابع ۶۳
جانسون ، سوزان ، ویفن ، والدی ای . فرآیندهای دلبستگی در زوج درمانی و خانواده درمانی ترجمه : فاطمه بهرامی و همکاران (۱۳۸۸) . تهران نشر دانژه
دادستان ، پریرخ . ( ۱۳۷۰ ) . روانشانسی مرضی تحولی از کودکی تا نوجوانی ، تهران ، نشر ژرف )
دادستان ، پریرخ ( ۷۸-۱۳۷۶) روانشناسی مرضی تحولی « از کودکی تا بزرگسالی ، تهران ، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت )
صیادی ، علی ( ۱۳۸۱ ) . بررسی و مقایسه اثرات متقابل کارایی خانواده در برخی از مشکلات روانی نوجوانان از نظر دختران و پسران پایه سوم متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی (۸۱-۸۰) کارشناسی ارشد ، دانشگاه علامه ، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
طاهری فر ، زهرا ، فتی ، لادن ، عزایی ، بنفشه (۱۳۸۹ ) . الگوی پیش بینی حواس اجتماعی در دانشجویان بر پایه – مولفه های شناختی – رفتاری . مجله روانپزشکی و روان شناسی بالینی ایران ، سال ۶ شماره ۱ ، صفحات ۴۵-۳۳
پورافکاری ، نصراله ( ۱۳۸۲) ، خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روان پزشکی
فریادیان ، خدیجه ،بررسی تأثیر شبیه سازی ذهنی بر کاهش اضطراب امتان دانش آموزان دختر پایه اول دبیرستان شهر تهران ، کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی – استاد راهنما ، فریبرز در تاج ، استاد مشاور : علی دلاور ، علامه طباطبایی ، روانشانسی و علوم تربیتی ، ۱۳۹۰
کامکار ،منوچهر . ساخت و هنجاریابی تشخیص اسیب های روانی سازمانی ( دکتری ) روانشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران – ۱۳۸۵
گل محمدی ، حاتم (۱۳۹۰) سبک های دلبستگی و شیوه های فرزند پروری ادراک شده با خودکار آمدی دانشجویان ، پایان نامه کارشناسی ارشد . دانشگاه علامه طباطبایی ، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی .
سادوک ،بنیامین و سادوک ، ویجینیا . ( ۱۳۸۲ ) خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روان پزشکی . ( نصراله ور افکاری مترجمی ) . تهران ، انتشارات شهر آب
ابراهیم نژاد ، مریم . اثر بخشی آموزش مادر – نوجوان مبنی بر سبک دلبستگی ایمن برای کاهش افسردگی دختران نوجوان دبیرستانی شهر تهران در سال ۹۰- ۸۹ ، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی
مبینی ، مهدی ، ارزشیابی اثر بخشی آموزش های سازمانی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت با طرح سازی نیرو از دیدگاه این کار و سرپرستان مستقیم آنها در سال ۸۵-۸۶ فوق لیسانس دانشگاه علامه طباطبایی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ،۱۳۸۷
در این مقاله ضمن تعریف و شناخت اضطراب با نشانهها و علائم اضطراب تفاوتهای اضطراب در کودکی و بزرگسالی، پیامدهای اضطراب دوران کودکی، کیفیت تعاملات کودکان و نوجوانان مضطرب، اضطراب و رفتارهای ضداجتماعی مرتبط با آن و سبب شناسی اضطراب آشنا میگردیم.
سپس آشنایی با الگوهای خانوادگی مرتبط با اضطراب، تعاریف را مورد توجه قرار میدهیم ، دلبستگی و اهمیت دلبستگی ، کارکرد دلبستگی با توجه به الگوهای عملی درونی و طبقهبندی سبکهای دلبستگی. تا با ایجاد پیشزمینهای از آشنایی کامل و مناسب به ارائه یک برنامه آموزشی مناسب مادران بر مبنای نظریه دلبستگی بپردازیم.
اضطراب حالتی است که با احساس وحشت مشخص میشود و با علایم جسمی که بیانگر افزایش فعالیت دستگاه اعصاب خودکار میباشند (مثل تپش قلب و تعریق) همراه است. اضطراب بر عملکرد شناختی اثر گذاشته و موجب تحریفهای ادراکی میشود. وجه افتراق اضطراب از ترس، این است که ترس، پاسخ متناسبی به یک تهدید شناخته شده است، در صورتی که اضطراب پاسخی مبهم میباشد.
اضطراب نوعی احساس ترس و ناراحتی بیدلیل است و نشانه بسیاری از اختلالات روانی شناختی محسوب می شود. فروید معتقد بود که اضطراب میتواند ماهیت سازشی داشته باشد و آن در صورتی است که ناراحتی همراه با آن فرد را به سوی راههای جدید و مبارزه انگیز سوق دهد. اگر شخص از این حیث با شکست مواجه شود نتیجه آن اختلال و اضطراب مرضی است (آزاد، ۱۳۸۰) بنا به تعریف ،اضطراب یک احساس منتشر و بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم با دلواپسی است که با یک یا چند احساس جسمی همراه میگردد مثل احساس خالی شدن سردل، تنگی نفس، تپش قلب، تعریق، سردرد و میل ناگهانی و جبری برای دفع ادرار، بیقراری و میل به حرکت نیز از علائم شایع است. اضطراب یک علامت هشدار دهنده است که خبر از خطری قریبالوقوع میدهد و شخص را برای مقابله با تهدید آماده میسازد (پورافکاری، ۱۳۸۲) طبق گفته کاپلان و سادوک (۲۰۰۹) اضطراب حالت بیمارگونه مشخص با احساس بیم و نگرانی همراه با نشانههای جسمی حاکی از وجود دستگاه عصبی سمپاتیک بیشفعال است و از ترس که علت شناخته شده دارد تفکیک میشود، و بارلو[۱] (۲۰۰۳) اضطراب را نوعی هیجان یا حالت خلقی که مشخصه آن عاطفه منفی، برای مثال، تنش و ناآرامی و بیمناکی و نگرانی است تعریف میکند.
اختلالات اضطرابی شایع ترین گروه اختلالات روانپزشکی را تشکیل می دهند. یک نفر از هر چهار نفر واجد معیارهای تشخیصی حداقل یکی از اختلالات اضطرابی بوده و میزان شیوع این بیماری ها در یک دوره ۱۲ ماهه حدود ۱۷ درصد است. (سادوک و سادوک ، ۲۰۰۳).
با توجه به اینکه اضطراب در اغلب نظریههای شخصیت آسیب شناسی روانی و رواندرمانی یک مفهوم زیربنایی است. اما یک تعریف واضح و مورد قبول همگان ندارد. که اضطراب را گاهی پاسخ، گاهی محرک، گاهی یک متغیر مداخلهگر و گاه حالت هیجانی یا سائق، یک صفت یا یک علامت بالینی در یک برانگیختگی بیش از حد تعریف کردهاند.
در دیدگاه روانتحلیلی علت اختلالات اضطرابی به تعارضات درونی و تکانههای ناخودآگاه نسبت داده میشود. نظریه روانتحلیلی با کارهای فروید در سال ۱۹۳۹ در مورد اضطراب به سه نوع تقسیم شده است. اضطراب واقعی، نوروتیک و اخلاقی. وقتی خود در معرض خواستههای محیطی افراطی قرار میگیرد یا حتی در نظام نهاد، خود، فراخود تنش وجود ندارد اضطراب تجربه میشود. بنابراین از نظر روان پویایی هدف از درمان الزاماً نه حذف کامل اضطراب که افزایش تحمل فرد در برابر آن است. یعنی هدف آن است که ظرفیت فرد برای تجربه اضطراب بیشتر شود و بتواند از آن دریافتن تعارض زیربنایی ایجاد کننده اضطراب سود جوید. اضطراب واکنشی به موقعیتهای گوناگون است که در چرخه زندگی پیش میآید. ریشهکن کردن آن با دارو ممکن است به طرح آن موقعیت زندگی یا همبستههای درونی ایجاد کننده اضطراب کمکی نکند (سادوگ و سادوگ، به نقل از رفیعی و سبحانیان، ۱۳۸۲).
مدل اصلی در این دیدگاه نظریه شرطی شدن کلاسیک است که در واقع اشاره به اکتسابی بودن اضطراب دارد۰(الری و ویلسون (۱۹۷۵) معتقدند، برخلاف نظریه روانپویایی و سایر نظریههای صفات شخصیت، که اضطراب را ویژگی همراه با شخصیت میدانند نظریههای رفتاری در پی آن است که وابستگیهای بیرونی مربوط به ایجاد، حفظ و تغییر جنبههای شناختی فیزیولوژی و رفتاری اضطراب را تعیین کند.
در این نظریه اضطراب برچسبی است که به پاسخهای مختلف میخورد، این پاسخها چنانچه قبلاً گفته شد ممکن است جنبه گزارش کلامی، برانگیختگی فیزیولوژیکی ازرفتارهای آشکار داشته باشند (سیف، ۱۳۸۳).
نظریههای زیستی مربوط به اضطراب از چند منبع حاصل شده: مطالعات پیش بالینی انجام شده بر اساس الگوهای حیوانی اضطراب، مطالعات بیمارانی که عوامل زیستی معین در آنها دیده شده است، اطلاعات روزافزون محققان در زمینه عصبپژوهی(نروساین) پایه، و اثرات داروهای روانگردان در یک سر این طیف این فکر وجود دارد که تغییرات زیستی قابل اندازهگیری در بیماران دچار اختلال اضطرابی خود از عواقب تعارضات روانی است، در قطب دیگر طیف نیز این نظر است که وقایع زیستی، اولیه است و تعارضات روانی، ثانویه با آنها شکل میگیرد. در برخی افراد هر دو حالت ممکن است وجود داشته باشد و در افرادی که علائم اختلالات اضطرابی دارند طیفی از درجات حساسیت بر اساس وضعیتهای مختلف زیستی آنها ممکن است وجود داشته باشد .
آیزنک (۱۹۶۷) میگوید تفاوتهای فردی در تجربه اضطراب ممکن است ناشی از توارث ساختار ژنی باشد که افراد را مستعد نوسانات هیجانی پایین یا بالا میسازد. آیزنک این فرآیند را به صورت تمایل به نشان دادن واکنشهای خفیف یا شدید به محرک ویژهای که میتواند موجب ناراحتی و پریشانی فرد شود تعریف میکند (سادوک وسادوک ، به نقل از رفیعی و سبحانیان ، ۱۳۸۲).
انسانگرایان و هستینگرها بر این باورند که این اختلالهای اضطرابی مانند هر اختلال روانی دیگر هنگامی بروز میکند که افراد خود را صادقانه موردنظر و پذیرش قرار نمیدهند و در عوض به افکار و تغییر افکار هیجانات و رفتار خود میپردازند. این موضعگیری دفاعی در نهایت آنها را دچار اضطراب مفرط میکند و ناتوانی در نیروهای بالقوه انسانی را در پی دارد (استورا[۲]، به نقل از دادستان، ۱۳۸۶).
در این نظریه عقیده بر این است که امکان دارد خبر موجب بروز اضطراب گردد. در فرآیندهای شناختی دو عامل در بروز پیشامدهای نامطلوب اهمیت دارد.
الف: قابل پیشبینی بودن ب: قابل کنترل بودن پیشآمدهای قابل پیشبینی
بک عقیده دارد که اضطراب بیمارگونه از تکرار بیشتر خطر ناشی میشود که در آن فرد تهدید را بیش از آنچه واقعاً هست برآورد میکند و وقایع ترسناک را بیش از آنچه هست به شانس نسبت میدهد.
احساس اضطراب دو مؤلفه دارد: با خبر شدن فرد از تغییرات جسمی خود (تپش قلب و تعریق) و با خبر شدن از اینکه عصبی شده است یا ترسیده است. احساس شرم نیز ممکن است به اضطراب دامن بزند: دیگران میفهمند که من ترسیدهام. خیلیها وقتی میفهمند که دیگران پی به اضطراب آنها نبردهاند یا شدت آن را درنیافتهاند، تعجب میکنند .
اضطراب گذشته از اثرات حرکتی (موتور) و احشایی، بر تفکر، ادراک و یادگیری فرد هم اثر میگذارد. اضطراب اغلب اغتشاش شعور و ادراک ایجاد میکند، نه فقط در درک زمان و مکان، که حتی در درک افراد و معنا و اهمیت وقایع نیز اختلال ایجاد می کند۰(دیویدسون ، به نقل از شمس ۱۳۸۳).
یکی از جنبههای مهم هیجان اثری است که بر انتخابی بودن توجه میگذارد. افراد مضطرب مستعد آنند که به برخی چیزها در اطراف خود به طور انتخابی توجه کنند و از بقیه آنها صرفنظر کنند. آنها با این کار میکوشند اثبات کنند که اگر دارند موفقیت خود را ترسآور تلقی میکنند، محقاند و لذا دارند واکنش درستی نشان میدهند. اگر آنها ترس خود را به غلط موجه جلوه دهند، اضطرابشان با این واکنش انتخابی تقویت میشود و به این ترتیب دور باطلی از اضطراب به وجود میآید که یک سر آن ادراک آنهاست و سر دیگرش تشدید اضطرابشان اما اگر برعکس با نوعی تفکر انتخابی به خود اطمینان ببخشند، اضطراب بجای آنها ممکن است تخفیف یابد و دیگر نتوانند احتیاطهای لازم را در پیش بگیرند (سادوک و سادوک، به نقل از رفیعی و سبحانیان، ۱۳۸۲).
اضطراب (اعم از کودکان، نوجوانان و بزرگسالان) سه مؤلفه را در بر میگیرد. واکنشهای فیزیولوژیک، آشفتگی ذهنی (که اخیراً بیشتر به عنوان محور شناختی مطرح میشود) و واکنشهای رفتاری، هر یک از سه بعد را در ذیل مرور میکنیم.
توجه به این نکته اهمیت دارد که هر کودک مضطربی تمام نشانههای جسمانی یا حتی شکایتهای جسمانی را ندارد. همانند بزرگسالان، در میان کودکان نیز هر اختلال اضطرابی خاص، نشانههای معینی دارد، برای نمونه، کودکان با اختلال وحشتزدگی یا اختلال اضطراب جدایی بیشتر از کودکان با اختلالهای هراس شکایتهای جسمانی را گزارش میدهند (لت، ۱۹۹۱،به نقل ازفریادیان،۱۳۹۰).
همچنین کودکان بزرگتر بیشتر از خردسالان شکایتهای جسمانی دارند. افزون بر این حتی کودکان با یک نوع اختلال اضطرابی مشابه، الزاماً نشانههای جسمانی یکسانی ندارند. سردرد و معده درد از شایعترین شکایتهای جسمانی در اختلالهای اضطرابی کودکان است. سایر نشانههای جسمانی شامل تعریق، دشواری در تنفس، سرگیجه، کرختی یا گزگز کردن دستها یا پاها، دردهای قفسه سینه یا تهوع، دردهای عضلانی و شکایات جسمانی مبهم مانند گلو درد میشود. به طور کلی مطالعات نشان میدهد الگوی بنیادین واکنش فیزیولوژیک در نوزادان و کودکان مشابه الگوهای بزرگسالان است.
[۱]. Barlow
[۲] Storaw
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر