تحقیق چیستی فقه سیاسی و دیدگاه اسلام و سیره سیاسی امام رضا (ع) درباره ضرورت حکومت و رهبری جامعه اسلامی وولایت عهدی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق چیستی فقه سیاسی و دیدگاه اسلام و سیره سیاسی امام رضا (ع) درباره ضرورت حکومت و رهبری جامعه اسلامی وولایت عهدی دارای ۱۰۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

فصل اول:چیستی فقه سیاسی و دیدگاه اسلام درباره ضرورت حکومت و امامت و ولایت فقیه    ۶
۲-۱٫ فقیه کیست    ۶
۲-۲٫ چیستی فقه سیاسی    ۸
۲-۳٫ تاریخ فقه سیاسی    ۱۰
۲-۴٫ رویکرد    ۱۲
۲-۵٫ ضرورت حکومت    ۱۳
۲-۱-۵٫ دیدگاه اسلام درباره ضرورت حکومت    ۱۴
۲-۶٫ اندیشه رهبری درحکومت اسلام    ۱۵
۲-۶-۱٫ نظر شیعه    ۲۰
۲-۶-۲٫ نظر اهل سنت    ۲۲
۲-۷٫ امامت، انتخاب یا انتصاب    ۲۳
فصل دوم:رهبری جامعه اسلامی وولایت عهدی در سیره سیاسی امام رضا (ع)    ۲۶
۳-۱٫بخش اول:رهبری جامعه اسلامی از منظر امام رضا (ع)    ۲۶
۳-۱-۱٫تشکیل حکومت اسلامی    ۲۶
۳-۱-۲٫زندگانی امام رضا (ع)    ۲۷
۳-۱-۲-۱٫تولد    ۲۷
۳-۱-۲-۲٫پدر و مادر امام رضا    ۲۸
۳-۱-۲-۳٫القاب امام رضا (ع)    ۲۸
۳-۱-۲-۴٫دوران امامت    ۲۹
۳-۱-۲-۵٫ شهادت امام    ۳۲
ضرورت حکومت و اطاعت از رهبر از نظر امام رضا(ع) ۳-۱-۳٫    ۳۲
۳-۱-۴٫ خصوصیات رهبر از دیدگاه امام رضا (ع)    ۳۳
۳-۱-۵٫ اهمیت مقام امام از نظر امام رضا (ع)    ۳۶
۳-۱-۶٫ امامت ابراهیم (ع) پس از آزمایش های سخت    ۳۸
۳-۱-۶-۱٫ رسیدن به مقام امامت    ۳۹
۳-۱-۷٫ اکتسابی نبودن امامت    ۴۱
۳-۱-۸٫ علت اطاعت مردم از امام از نظر امام رضا (ع)    ۴۳
۳-۱-۹٫ خلافت از دیدگاه امام رضا (ع)    ۴۴
۳-۱-۱۰٫ مقبولیت مردمی امام رضا (ع)    ۴۷
۳-۱-۱۱٫ عدالت در سیره امام رضا (ع)    ۵۰
۳-۱-۱۲٫ مصلحت تقیه در اصل   امامت   از منظر امام رضا (ع)    ۵۲
۳-۱-۱۳٫ تصریح به امامت و رهبری امام رضا (ع)    ۵۴
۳-۱-۱۳-۱٫ حدیث سلسله الذهب    ۵۵
۳-۱-۱۴٫ جریان واقفیه و قطعیه    ۵۸
۳-۱-۱۵٫ رهبری اسلام در عصر غیبت    ۶۰
۳-۱-۱۵-۱٫ ضرورت حکومت و رهبری در عصر غیبت    ۶۰
۳-۱-۱۵-۲٫ ولایت فقیه در کلام امام رضا (ع)    ۶۱
۳-۲٫ بخش دوم: ولایت عهدی امام رضا(ع)    ۶۴
۳-۲-۱٫ سفر اجباری امام رضا (ع) به خراسان    ۶۴
۳-۲-۲٫ پیشنهاد خلافت به امام رضا (ع)    ۶۶
۳-۲-۳٫ پیشنهاد ولایتعهدی    ۶۷
۳-۲-۳-۱٫ اندیشه ولایتعهدی    ۶۸
۳-۲-۳-۲٫ عهدنامه ولایتعهدی امام رضا (ع)    ۷۱
۳-۲-۳-۲-۱٫ متن حکم مامون    ۷۱
۳-۲-۳-۲-۲٫ نوشته منسوب به امام رضا (ع)    ۷۶
۳-۲-۳-۲-۳٫ نکات مهم مأمون در عهد نامه    ۷۸
۳-۲-۳-۲-۴٫ نکات مهم امام رضا (ع) در عهدنامه    ۷۹
۳-۲-۳-۳٫ بیعت ولایتعهدی با امام رضا (ع)    ۸۰
۳-۲-۳-۴٫ اهداف مأمون از طرح ولایتعهدی    ۸۲
۳-۲-۴٫ کاربرد مصلحت در مسایل سیاسی    ۸۸
۳-۲-۴-۱٫ مصلحت در ولیعهدی امام رضا (ع)    ۸۹
۳-۲-۴-۲٫ پاسخ امام به معترضین ولایتعهدی او    ۹۰
۳-۲-۵٫ امام رضا (ع) و فرصت ولایتعهدی    ۹۱
منابع    ۹۵

 منابع

قرآن

جوادی آملی ، عبدالله ، ولایت در قرآن ، قم ، اسراء ، ۱۳۸۷ ، پنجم

جوادی آملی ، عبدالله ، ولایت فقیه ولایت فقاهت و عدالت ، قم ، الهادی ، ۱۳۹۱ ، چهاردهم

مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه ، تهران ، دارالکتب الاسلامیه ، ۱۳۸۲ ، بیست و چهارم

مکارم شیرزای ، ناصر ، پیام قرآن ج ۹ ، قم ، نسل جوان ، ۱۳۷۴ ، دوم

نوایی ، علی اکبر ، اندیشه حوزه ، مشهد،دانشگاه علوم اسلامی رضوی ،۱۳۸۹ش ۸۶

سیاح ، احمد ، فرهنگ بزرگ جامعه نوین ترجمه المنجد ، تهران ، اسلام ، ۱۳۷۳ ، شانزدهم

موسوی الخمینی ، روح الله ،تفسیر سوره حمد،تهران، مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی، ١٣٧۶، سوم

موسوی الخمینی ، روح الله ، صحیفه امام ، تهران ، مؤسسه چاپ و نشر آثار امام خمینی ، ۱۳۷۹ ، دوم

-موسوی الخمینی ، روح الله، مبارزه با نفس یا جهاد اکبر ، تهران ، مؤسسه چاپ و نشر آثار امام خمینی ، ۱۳۷۴ ، چهارم

=شمس الدین ، محمد مهدی ، ترجمه مرتضی آیت ا… زاده تهرانی ، نظام حکومت ومدیریت در اسلام ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، ۱۳۷۵ ، اول

=محمد زاده ، مرضیه ، علی بن موسی (ع)امام رضا ، قم ، دلیل ما ، ۱۳۸۵ ، دوم

-قریشی ، سید علی اکبر ، قاموس قران ، تهران ، دارالکتاب اسلامیه ، ۱۳۸۹ ، نهم ، جلد ۷-۱

-مجلسی ، محمد باقر ، بحار الانوار ، تهران ، چاپخانه اسلامیه ، ۱۳۷۱ ، سوم

-مجلسی ، محمد باقر ، بحار الانوار ، تهران ، دار الکتب الاسلامیه ، ۱۳۸۲ ، سوم

= شکوری ، ابوالفضل ، فقه سیاسی اسلام ، قم ، دفتر تبلیغات اسلامی ، ۱۳۷۷ ، دوم

فصل اول:چیستی فقه سیاسی و دیدگاه اسلام درباره ضرورت حکومت و امامت و ولایت فقیه

۲-۱٫ فقیه کیست

قبل از هر چیز لازم است بدانیم فقیه کیست و او چه شرایطی باید داشته باشد که بتواند در عصر غیبت بر مردم ولایت داشته باشد و آیا ولایت او ضروری است؟ نظر اسلام درباره آن چیست؟

درباره تعریف ولایت در لغت از کلمه ولی گرفته شده به معنی قرار گرفتن چیزی در کنارچیز دیگر است بطوری که فاصله ای میان آنها نباشد. به معنی دوستی، یاری و نصرت،تصدی امر و سرپرستی

و معانی دیگر به کار رفته است(جوادی آملی ،۱۳۸۷،ص۱۶و۱۵)ودر اصطلاح به معنی سرپرستی به کار رفته است ودارای اقسامی است از قبیل ولایت تکوینی،ولایت بر تشریع،ولایت تشریعی.

ولایت تکوینی : مربوط به موجودات عینی جهان است. و چون رابطه حقیقی میان دو طرف ولایت هست. ولایت حقیقی است. ولایت تکوینی یعنی سرپرستی موجودات جهان و تصرف عینی در آنها مثل ولایت نفس انسان بر قوای درونی اش. و ولایت خداوند بر موجودات از این نوع ولایت است. که او ولی حقیقی تمام موجودات است.(جوادی آملی ،۱۳۹۱،ص ۱۲۴-۱۲۲)

ولایت بر تشریع: ولایت بر قانون گذاری وتشریع احکام است.یعنی کسی سرپرست جعل قانون باشد. این ولایت در حیطه قوانین است نه موجودات. این نوع ولایت از نوع وصفی است نه حقیقی. البته این نوع ولایت با یک تحلیل عقلی به سنخ ولایت تکوینی بر می گردد.زیرا قلمرو ولایت بر تشریع همان فعل خود شارع است.

ولایت تشریعی: نوعی ولایت و سرپرستی است که نه ولایت تکوینی است و نه ولایت بر تشریع و

قانون بلکه ولایتی است در محدوده تشریع و تابع قانون الهی که این ولایت دو نوع است یا ولایت بر محجوران است یا ولایت برجامعه خردمندان. این نوع ولایت نیز مربوط به رابطه”علی ومعلولی”نیست بلکه از امور اعتباری و قرار دادی یا همان وضعی است نه حقیقی. و لذا ولایت پیامبر(ص) و ائمه و فقها از این نوع ولایت است و آیات”انما ولیکم الله ورسوله والذین امنوا…”(مائده،۵۵)و”من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا…”(اسراء،۳۳)و…از این نوع ولایت است.(همان،۱۲۶-۱۲۴)

اما منظور فقیه در بحث ولایت فقیه مجتهد جامع الشرایط است نه هر کسی که فقه خوانده باشد و فقیه جامع الشرایط سه ویژگی برجسته دارد .

الف- اجتهاد مطلق ب- عدالت مطلق ج- قدرت مدیریت و استعداد رهبری( جوادی آملی ،۱۳۹۱، ص ۱۳۶)

الف-  اجتهاد مطلق : اسلام یک مجموعه ی منسجم است؛ به گونه ای که دیانت آن عین سیاست است و سیاست آن عین دیانتش و فهم کامل نسبت به اسلام زمانی ممکن است که فقیه به همه ابعاد آن آگاه و مجتهد باشد. بنابراین کسی که مجتهد مطلق نیست بلکه نسبت به بخشی از معارف اسلام آگاهی دارد. و به تعبیری « مجتهد متجزی » است صلاحیت ولایت بر جامعه اسلامی را ندارد. و فقیهی که ابعاد سیاسی اسلام را خوب نفهمیده است توان چنین مسئولیت عظیمی را نمی تواند داشته باشد . فقیه جامع الشرایط باید بتواند مسایل مستحدثه مسلمین را خوب حل کند. و آنها را بر اصول و فروع تطبیق دهد. در اینصورت می تواند مدیریت جامعه اسلامی را بپذیرد. ( همان ، ۱۳۷)

ب-  عدالت مطلق: فقیه جامع الشرایط کسی است که هم از نظر عقل نظری و هم عقل عملی کامل باشد یعنی علاوه بر اینکه علم دین را خوب بفهمد باید خودش عامل به آن باشد و همه وظایف دینی را بخوبی عمل کند و در ابلاغ دین کوتاهی نکند. و براساس میل و هوس خود رفتار نکند . و اگر کسی در درون نفس خودش مطیع امیال شخصی خود باشد. و به تعبیر قرآن « اَفَرَاَیتَ مَنِ اتخّذَ اِلهَهُ هَواهُ …(جاثیه،۲۳ ) ( آیا دیدی کسی را که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده …) چنین شخصی هیچگاه صلاحیت ولایت و هدایت مسلمین را ندارد و مشمول خطاب ابراهیم (ع) است که فرمود: « اُفٍ لَکُم وَ لِما تَعبدُونَ مِن دُونِ الله» ( انبیاء ،۶۷ ) اف بر شما و بر هر آنچه غیر خدا می پرستید که این خطاب شامل بت پرستی ظاهری تنها نیست بلکه شامل تبعیت از هوای نفس که بت درون است نیز می شود . ( جوادی آملی، ۱۳۹۱، ص۱۳۸)

ج-  قدرت مدیریت و استعداد رهبری : علاوه بر دو شرط قبل یعنی اجتهاد مطلق و صلاحیت علمی لازم برای افتاء در ابواب مختلف فقه و همچنین عدالت و تقوای لازم برای رهبری امت اسلام استعداد و توانایی لازم را برای مدیریت جامعه اسلامی را داشته باشد. چنانچه شروط لازم را در این خصوص و اصل یکصد و نهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران چنین بیان کرده :  بینش سیاسی و اجتماعی ، تدبیر ، شجاعت ، مدیریت و قدرت کافی برای رهبری  و در صورت تعدد واجدین شرایط فوق ، شخصی که دارای بینش فقهی و سیاسی قویتر باشد مقدم است بنابراین فقیه جامع الشرایط برای رهبری دنیا اسلام باید بینش صحیحی نسبت به امور سیاسی و اجتماعی درباره داخل وخارج کشور اسلامی داشته باشد و توطئه های دشمن را خوب بشناسد. و هنر مدیریت و تدبیر در امور را داشته باشد ( همان ، صص ۱۴۰ – ۱۳۹ )

۲-۲٫ چیستی فقه سیاسی

فقه، به معنای فهم عمیق آموزه های دینی است. و در اصطلاح ،فقه سیاسی فقهی است که ناظر بر سه قلمرو اصلی عبارتند از: حکومت، قدرت و جامعه. یعنی در فقه سیاسی بحث حکومت با همه ابعاد آن به عنوان روح و فلسفه کلی مطرح شده است. همچنین بحث قدرت و شیوه اداره جامعه در آن مطرح است.( نوایی ،۱۳۸۹، ش۸۶ ، ۹) در این باره امام خمینی(ره) می فرماید: «حکومت در نظر مجتهد واقعی،فلسفه عملی تمام فقه است و فقه در تمام زوایای زندگی بشریت است.حکومت،نشان دهنده جنبه علمی فقه در برخورد با تمام معضلات اجتماعی،سیاسی و فرهنگی است.» (موسوی خمینی، ج۲۱، ۱۳۷۹، ۲۸۹)بنابر این،فقه سیاسی رویکردی را مد نظر قرار دارد. که عملکرد سیاسی و اجتماعی مسلمانان بر اساس منابع اسلام باشد. وفقه سیاسی شیعه در عصر غیبت امام عصر(عج)به مرحله ای جدید پای نهاد شیوه وکالتی که از عصر امام جواد شکل گرفت.روح تفکر سیاسی را در شیعه توسعه داد. که در عصر غیبت صغری رهبری جامعه اسلامی شیعی از طریق نواب اربعه امام عصر صورت می پذیرفت. ودر عصر غیبت کبری این مسئولیت بر عهده فقها (ولی فقیه) است. برای توسعه این امر مهم در عصر غیبت،فقها شیعه اقدام به جمع آوری احادیث ائمه کردند. که در عصر غیبت صغری و صده بعد از آن مجموعه کتبی از قبیل من لایحضر الفقیه،تهذیب الاحکام،استبصارو کافی ودر قرون بعدی خصوصا عصر صفویه گسترش بیشتری یافت وآثاری از قبیل وسائل الشیعه،بحارالانوارو…نمونه هایی از کتب روائی این عصر است.در مباحث فقه سیاسی در بین مسلمانان بسیاری از آنها فقط بر نقل واحادیث صادره، اکتفا کردند. و خوارج جزء اولین گروه نقل گرا در تاریخ اسلام بودند.با ظهور دو مکتب معتزله عقل گرا، اشاعره نقل گرا نزاع میان این دو گروه در اواخر قرون دوم و اوائل قرن سوم به اوج رسید.ودر تاریخ فقه سیاسی شیعه نیز این وضعیت حاکم بود؛ که عده ای پیرو مکتب اخباری گری که تکیه گاهشان فقط احادیث منقول از معصومین بود و نقل را بر عقل مقدم می دانستند.و گروه دوم پیرو مکتب اصولیون که این گروه تکیه گاهشان عقل و نقل بود. و با استفاده از ظرفیت این دو اصل به اجتهاد در حوزه دین می پرداختند.باترویج و توسعه اندیشه اصولیون عملا جایگاه مهمی به عقل داده شد. وعقل را در حریم شرع وارد کردند. و فقه سیاسی شیعه مبتنی بر عقل گرائی و نقل گرائی تواما با هم شد.شیعه در کلیه آموزه های دینی که ماهیت استدلالی دارند. عقل به حوزه شرع وارد شده، وتمام مسائل عبادی،حقوقی،اخلاقی و سیاست و اصول اعتقادی همه، رنگ عقلانی گرفته اند.وبر اساس همین عقلانیت است. که اسلام شیعی به حاکمیت طاغوت و حاکمان جائر ومدعیان دروغین رای به مشروعیت آنها نمی دهد. عقلانیت فقه شیعی چنان نمود روشنی پیدا نموده که ملکه اجتهاد را در غیبت امام زمان را مطرح نموده، وبر اساس رهیافت هایی که توسط معصومین ارائه شده شیعه علاوه برنقل گرائی ویژگی عقلانیت پیدا کرد.( نوایی ، ۱۳۸۹، شماره ۸۶، ۱۴و۱۳)

۲-۳٫ تاریخ فقه سیاسی

بخشی از فقه به اداره امور اجتماعی و سیاسی از قبیل امامت و رهبری،انتصاب فرماندهان نظامی

،جمع آوری وجوهات شرعی و مالیات،امر به معروف و نهی از منکر،برگزاری برنامه سیاسی اجتماعی از قبیل حج، نماز جمعه، نماز عید فطر و عید قربان، حفظ حقوق مردم، برقراری روابط با کشورهای دیگر و … این قسمت از فقه مربوط به به “فقه سیاسی”  است.

فقه سیاسی مثل فقه عمومی در طول تاریخ اسلام شکل گرفته است.البته فقه سیاسی غیر از فلسفه سیاسی است. فلسفه سیاسی در واقع تحلیل و تعلیل دیدگاه های سیاسی است.در حالی که فقه سیاسی به خود دیدگاه و خطوط سیاسی اسلام اطلاق می شود.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.