تحقیق کاتالیزگرها و انواع آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کاتالیزگرها  و انواع آن دارای ۲۴ صفحه می باشد  فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ کاتالیزگرها    ۶
۱-۱-۱ انواع کاتالیزگرها    ۶
۱-۱-۱-۱-کاتالیزگر همگن    ۶
۱-۱-۱-۲-کاتالیزگر ناهمگن    ۷
۱-۱-۲   روشهای افزایش سطح کاتالیزگر    ۷
۱-۱-۳   بسترکاتالیزگر    ۸
۱-۱-۳-۱   کربن فعال    ۹
۱-۱-۳-۱-۱  انواع کربن فعال    ۱۰
۱-۱-۳-۱-۲   ساختار کربن فعال    ۱۰
۱-۱-۳-۱-۳   اندازه و ساختار منافذ کربن فعال    ۱۱
۱-۱-۳-۱-۴   ویژگیهای کربن فعال    ۱۲
۱-۱-۴   واکنش اپوکسایش کاتالیزوری آلکنها    ۱۴
۱-۱-۴-۱  مکانیسم واکنشهای اپوکسایش کاتالیزوری با آلکیل هیدروژن پراکسیدها    ۱۴
۱-۱-۴-۲    اپوکسایش آلکنها با کاتالیزگرهای حاوی مولیبدن    ۱۵
۱-۱-۴-۳ مروری بر کارهای گذشته    ۱۶
منابع:    ۲۴

منابع:

[۱] E. Myasaki, J. Catal. 65 (1980) 84-94.

[۲] J. N. Armor, Catal. Today. 163 (2011) 3-9.

[۳] J. Hagen, Ind. Catal: a practical approach. Wiley-VCH, Weinheim, (1999).

[۴] D. E. Devos, F. J. Van-kelecom, D. A. Jacobs, phosphourus ligands asymmetric catal, Wiley-VCH, Weinheim (2000) 341.

[۵] H. Nur.  Akta kim Indones. Academia Press, 3 (2007) 1-10.

[۶] E. R. Milaeva, O. A. Gerasimova , A. L. Maximov, E. A. Lvanova, E. A. Karachanov, Catal. Commun. 8 (2007) 2069-2075.

[۷] T. J. Dikerson, N. N. Resad, K. D. Janda, Chem. Rev. 102 (2002) 3275-3280.

[۸] M. Moghadam, S. Tangestaninejad, M. Hosein Habibi. V. Mirkhani. J. Mol. Catal A, 217 (2004) 9-12.

[۹] F. Traina, N. Pernicon. La Chem. El. Ind. 52 (1970) 1-5.

[۱۰] C. L. Thomas. Catal. Process. Provn. Catal. London: Academia Press (1970).

[۱۱] B. Delmon, J. Term. Anal. Calor. 90 (2007) 49-65.

[۱۲] M. Perez. Cadenas, L. J. Lemus- Yegres, M. C. Roman-Martinez, C. Salinas- Martinez de lecea, App Catal A: Gen 402 (2011) 132-138.

[۱۳] M.  Masteri-Farahani, S. Abednatanzi, Appl Catal. A: Gen 478 (2014) 211–۲۱۸٫

[۱۴] Bandosz, T. J., Ania, C.O,  Act. Carbon. Surf. Environ. Rem. (2006) 159-229.

-۱ کاتالیزگرها

کاتالیزگرها نقش حیاتی در بهبود کیفیت زندگی انسان به­ویژه در روند اقتصادی دارند و فرآیندهای کاتالیستی بیش از %۹۰ فرآیندهای تولید مواد شیمیایی در جهان را تشکیل می­دهند. کاتالیزگر ماده ای است که سرعت واکنش شیمیایی را افزایش می­دهد  به­گونه­ای که در ابتدا با مواد اولیه تشکیل پیوند می­دهد و آن­ها را به محصول تبدیل می­کند و در پایان به­شکل نخستین خود بازیابی می­شود. به­عبارت بهتر راه تازه­ای برای انجام یک واکنش باز کرده و اثر خود بر سرعت واکنش را با کاهش انرژی فعالسازی اعمال می­کند. فلزات واسطه جدول تناوبی، رایج­ترین کاتالیست­ها هستند]۲و۱[.

۱-۱-۱ انواع کاتالیزگرها

کاتالیزگرها بر حسب نوع فرآیندی که در آن­ها مورد استفاده قرار می­گیرند، به­ شکل­ها و اندازه­های متفاوتی (میکروسکوپیک، مزوسکوپیک و ماکروسکوپیک) ساخته می­شوند و می­توانند در محیط­های گوناگونی همچون مایعات، گازها یا در سطح جامدات بکار گرفته شوند]۳[. کاتالیزگرها با توجه به فازی که در آن انجام می­شود به دو دسته همگن[۱] و ناهمگن[۲] تقسیم می­شوند.

۱-۱-۱-۱-کاتالیزگر همگن

کاتالیزگر همگن، تک اتم، یون یا مولکول است و با واکنش دهنده­ها تشکیل یک فاز را می­دهد. به بیان دیگر، ذرات کاتالیزگر همگن می­توانند به­راحتی در مخلوط واکنش حل شوند. فعالیت بسیار بالا،   گزینش­پذیری و بازده خوب، از محاسن کاتالیزگر همگن است. در کاتالیزگر همگن، سرعت واکنش متناسب با غلظت کاتالیزگر در سیستم می­باشد، همچنین کنترل دما و همزدن مخلوط واکنش نسبت به سیستم ناهمگن بهتر صورت می­گیرد]۵و۴[. مشکل اصلی در فناوری کاتالیست­های همگن در این است که پس از اتمام واکنش، جداسازی کاتالیزگر حل شده از مخلوط نهایی کار ساده ای نیست. این مشکل به­ویژه در زمانی­که کاتالیست در مقادیر کم مصرف می­شود، خود یک چالش بزرگ است. اکسید شدن گونه­ی کارآمد کاتالیزگر در جریان واکنش نیز از دیگر مشکلات بکارگیری کاتالیزگرهای همگن می­باشد]۶[. بهبود در عملکرد این دسته از کاتالیزگرها می­تواند با اتصال گروه­های متفاوت آلی و معدنی به ذره اصلی فراهم شود.

۱-۱-۱-۲-کاتالیزگر ناهمگن

کاتالیزگر ناهمگن، با واکنش دهنده­ها در یک فاز نیست. اندازه و خصوصیت ذرات کاتالیزگر ناهمگن     به­صورتی است که براحتی در محیط واکنش حل نمی­شود. بر خلاف کاتالیزگرهای همگن، می توانند   به­راحتی(با صرف هزینه، زمان و مواد کمتر) از مخلوط واکنش جدا ­شوند و موجب ناخالصی محصولات نمی­گردند]۷٫[ برای آن­که کمبود سطح فعال در این­گونه ترکیبات جبران شود، استفاده از یک بستر[۳] در نقش تکیه گاه کاتالیزگر، ضروری است. بستر معمولا یک ساختار متخلخل[۴] با سطح فعال بالاست. از برتری­های پیوند دادن کمپلکس­های فلزی بر روی بستر و تهیه کاتالیزگرهای ناهمگن نسبت به   سیستم­های همگن می­توان به آسان شدن جداسازی کاتالیزگر از مخلوط واکنش، کاهش فراریت و سمیت به­ویژه برای فلزات سمی، بازیابی آسان جهت بکارگیری دوباره به­ویژه برای کاتالیزگرهای گران قیمت و سادگی نگهداری کاتالیزگر اشاره کرد]۸[.

۱-۱-۲   روش­های افزایش سطح کاتالیزگر

۱- پودر کردن ( افزایش سطح کاتالیزگر به­طریق فیزیکی)

۲- ایجادخلل و فرج و کانال­های بسیار ظریف میکروسکوپی در بدنه کاتالیزگر

۳- نشاندن کاتالیزگر روی بستر مناسب

۱-۱-۳   بسترکاتالیزگر

از آنجایی­که انجام یک عمل کاتالیزوری ناهمگن بر حسب فعالیت، گزینش­پذیری و طول عمر کاتالیزگر ارزیابی می­شود]۹[، نه تنها انتخاب موادی که دارای خواص کاتالیزوری مطلوب هستند حائز اهمیت است، بلکه ساخت کاتالیزگر با ساختمان و پایداری مناسب نیز از اهمیت خاصی برخوردار است. یکی از این ابزارهای مهم در کنترل ساختار و مقاومت یک کاتالیزگر، انتخاب یک بستر مناسب است]۱۰٫[

بستر یا نگهدارنده به ترکیبی گفته می­شود که قسمت بدنه کاتالیزگر را می­سازد و بخش کارامد کاتالیزگر  روی آن پیوند می­شود. بستر کاتالیزگر فعالیت کاتالیزوری ندارد و بر اساس میزان مساحت و منافذ آن، روی فعالیت و گزینش پذیری کاتالیزگر تأثیر می­گذارد. همچنین نسبت به مواد فعال کاتالیزوری ارزان­تر بوده و دارای مساحت سطح زیادی می­باشد]۱۱٫[ بستر نه­تنها به­عنوان نگه­دارنده ترکیبات فعال کاتالیزوری عمل می­کند، بلکه نقش پایدار کننده و توزیع کننده مواد فعال را بر عهده دارد و از کلوخه شدن فلز فعال بر اثر شوک­های حرارتی جلوگیری می­کند. لذا پایداری، قدرت فیزیکی و عمر کاتالیزگر را افزایش می­دهد. همچنین کمک به پخش حرارت نموده و از حرارت بالا در یک نقطه جلوگیری می­کند. از جمله بسترهای جامدی که تا به­حال مورد استفاده قرار گرفته اند می­توان به زئولیت، خاک رس، سیلیکا، آلومینا، پلیمرها و کربن اشاره کرد]۱۲[. در میان انواع مختلف بسترهایی که کاتالیزگرهای ناهمگن بکار می­روند، مواد کربنی به­دلیل دارا بودن خواصی نظیر مقاومت در محیط­های اسیدی و بازی، امکان تخلخل، مساحت سطح بالا و نیز امکان بازیافت فلزات با سوزاندن بستر، از اهمیت ویژه­ای برخوردارند. با توجه به سطح مقطع و تخلخل بالای کربن فعال، به­ویژه برای واکنش­های فازمایع، گزینه خوبی به­عنوان بستر کاتالیستی به­جای اکسیدهای معدنی است]۱۳[.

۱-۱-۳-۱   کربن فعال

مواد کربنی نقش عمده ای در علم نانو، صنعت الکترونیک، الکتروشیمی، متالورژی، جذب، فرآیندهای کاتالیستی و… دارند]۱۴٫[

کربن فعال به گروهی از مواد اطلاق می­شود که دارای جنسی زغالی و یک جامد بی­شکل و غیرگرافیتی با تخلخل و مساحت داخلی بالا است. منافذ کربن فعال باعث افزایش سطح داخلی و در نتیجه افزایش جذب سطحی می­شود.

[۱] Homogeneous

[۲] Heterogeneous

[۳] Support

[۴] Porous

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اصول شیمی سبز و واکنش نووناگل و کاربرد آن و کاتالیزگر و کاتالیزگرهای استفاده شده برای واکنش نووناگل
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.