519 views
پیشینه تحقیق کشاورزی پایدار و فنآوریها و انواع نظامهای و معیارها و عناصر کشاورزی پایدار و موانع و مشکلات دستیابی به کشاورزی پایدار دارای ۴۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.
۲-۱- مقدمه ۵
۲-۲- دانش ۶
۲-۲-۱- تعاریف دانش ۶
۲-۲-۲- انواع دانش ۹
۲-۳- نگرش ۱۱
۲-۳-۱- تعریف نگرش ۱۱
۲-۳-۲- اهمیت نگرش ۱۲
۲-۳-۳- عناصر تشکیل دهنده و ویژگیهای نگرش ۱۳
۲-۳-۴- کاربردهای نگرش ۱۳
۲-۳-۵- سنجش نگرش ۱۵
۲-۴- کشاورزی پایدار ۱۵
۲-۴-۱- علل پیدایش اندیشه کشاورزی پایدار ۱۶
۲-۴-۲- ظهور کشاورزی پایدار ۱۷
۲-۴-۳- اهداف کشاورزی پایدار ۱۸
۲-۴-۴- فنآوریهای کشاورزی پایدار ۲۱
۲-۴-۴-۱- جنگل – زراعی ۲۱
۲-۴-۴-۲- تلفیق دام و گیاه ۲۱
۲-۴-۴-۳- مالچ ۲۱
۲-۴-۴-۴- کنترل علفهای هرز ۲۱
۲-۴-۴-۴-۱-گیاهان رقیب ۲۲
۲-۴-۴-۴-۲- گیاهان اللوپاتیک ۲۲
۲-۴-۴-۵-کنترل بیولوژیک ۲۲
۲-۴-۴-۶- چندکشتی ۲۲
۲-۴-۴-۷- شخم ۲۳
۲-۴-۴-۷-۱- کمخاکورزی ۲۳
۲-۴-۴-۷-۲- بیخاکورزی ۲۳
۲-۴-۴-۸- تناوب ۲۳
۲-۴-۵- انواع نظامهای کشاورزی پایدار ۲۴
۲-۴-۵-۱-کشاورزی ارگانیک ۲۴
۲-۴-۵-۲-کشاورزی پایدار کم نهاده (LISA) ۲۵
۲-۴-۵-۳-کشاورزی آلترناتیو ۲۵
۲-۴-۵-۴-کشاورزی بیودینامیک ۲۵
۲-۴-۵-۵-کشاورزی سنتی ۲۵
۲-۴-۵-۶-کشاورزی تجاری (صنعتی) ۲۶
۲-۴-۶- معیارها و عناصر کشاورزی پایدار ۲۶
۲-۴-۷- زمینه های دستیابی به پایداری در نظام تولید کشاورزی ۲۷
۲-۴-۸- موانع و مشکلات دستیابی به کشاورزی پایدار ۲۷
۲-۵- پیشینه تحقیق ۲۸
منابع و ماخذ ۳۴
۱- برقی، ح. و قنبری، ی.(۱۳۸۷). چالشهای اساسی در توسعه پایدار کشاورزی ایران، مجله راهبرد یاس، شماره ۱۶٫
۲- داودی، ه . و مقصودی، ط. (۱۳۸۹). بررسی دانش کشاورزی پایدار در بین سیبزمینی کاران شهرستان شوشتر، تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران. دوره ۲-۴۲، شماره ۲، صفحات ۲۷۴-۲۶۵٫
۳- حیاتی، د و کرمی، ع. (۱۳۷۸). سازههای موثر بر دانش کشاورزی پایدار و پایداری نظامهای زراعی. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی، جلد سوم، شماره دوم.
۴- حیاتی، د. و کرمی، ع. (۱۳۷۷). کشاورزی پایدار در مقایسه با کشاورزی متعارف: سنجش ایستارها، مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی. جلد۲، شماره ۱صص ۱۷-۱٫
۵- رحمانی، ح. ر.(۱۳۸۹).کودهای زیستی و نقش آن در کشاورزی پایدار و تولید محصول سالم. اولین کنگره چالشهای کود در ایران.
۶- صدر، م. ب. (۱۳۶۵). تئوری شناخت در فلسفه ما. تهران، نشر کوکب.
۷- عنایتیراد، م. اجیلی، ع. ا. رضایی مقدم، ک.و بیژنی، م.(۱۳۸۸). عوامل موثر بر دانش کشاورزان ذرتکار در زمینه کشاورزی پایدار در منطقه شمال غرب خوزستان. علوم ترویج و آموزش کشاورزی ایران، جلد ۵، شماره ۲٫
۸- باغبانی، ا. محمدزاده، س. و عمانی، ا.ر. (۱۳۹۰). بررسی نگرش کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی استان خوزستان نسبت به کشاورزی پایدار. اولین کنگره ملی علوم فناوریهای نوین کشاورزی، دانشگاه زنجان.
۹- باقری، ا. و شاهپسند، م.ر. (۱۳۸۹). بررسی نگرش کشاورزان سیبزمینیکار دشت اردبیل نسبت به عملیات کشاورزی پایدار. نشریه تحقیقات اقتصاد و توسعه کشاورزی ایران، دوره ۲-۴۱، شماره ۲، صفحات ۲۴۲-۲۳۱٫
۱۰- باقری، ا. شعبانعلی فمی، ح. رضوانفر، ا. اسدی، ع. و یزدانی، س.(۱۳۸۷). تحلیل بکارگیری فناوریهای کشاورزی پایدار در میان شالیکاران حوزه آبریز هراز- مازندران، علوم کشاورزی ایران ویژه اقتصاد و توسعه کشاورزی، صفحات ۱۵۲-۱۳۹٫
۱۱-Wiig , K.M. (1997).” Knowledge Management: Where Did it Com From . and Where Will It Go?”, Expert Systems with Application 13, PP.1-14.
۱۲- Beckman, T. (1997).” A Methodology for Knowledge Management” , International Association of science and technology for development, AI and soft computing Conference, Banf, Canada.
۱۳- Turban, E.(1992). Expert Systems and Applied Artifical Intelligence, New York, Macmillan publishin.
۱۴- Liaghati, H. Veisi, H. Hematyar, H. Ahmad zadeh, F. (2008). Assessing the students Attiudes Towards Sustainable Agrieulture. American- Eurasian.J. Agric & Environ, Sci, 3(2): 227- 232 Issn 1818-6769.
امروزه رشد روزافزون جمعیت، موجب نیاز بیشتر بشر به مواد غذایی گردیده که این عامل سبب گسترش تولیدات کشاورزی و تاثیرات سوء بر خاک و منابع پایه شده است. استفاده از کود و سموم دفعآفات علاوه بر آلوده کردن خاک و منابع آبهای سطحی و زیرزمینی، باعث فرسایش ژنتیکی و انقراض گونههای جانوری و گیاهی نیز میشود. این فرآیندها، تعادلهای زیستمحیطی و بومی را بهتدریج برهم میزند و پیامدهای خطرناکی را در پی دارد. بر این اساس، توسعه پایدار به منظور مدیریت و حفاظت از منابع پایه و معرفی و بکارگیری پیشرفتهای فنی و ساختار تشکیلاتی مناسب در این زمینه، اقداماتی را توصیه میکند. در واقع نظام توسعه پایدار کشاورزی، یک نظام تولیدی است که بر شیوههای مدرن کشاورزی تکیه دارد و با استفاده از این شیوهها و مدنظر قرار دادن مسائل زیست محیطی، به اقتصادی بودن و بازده تولید نیز توجه کافی میشود (برقی و قنبری ۱۳۸۷).
ارتقاء دانش فنی کشاورزان در کنار سایر عوامل و امکانات تولید موجب میگردد که آنها با بهرهگیری مناسب و بجا از تکنولوژی، به یک سطح مطلوب و معقول در روند تولید، دست پیدا کنند. تنها با ایجاد تغییرات مطلوب در کشاورزان بهعنوان یگانه واحدهای متفکر تولیدکننده در بخش کشاورزی میتوان انتظار داشت که در نظام تولیدات کشاورزی تغییر مناسب ایجاد گردد و این تغییری است که قادر خواهد بود نظام کشاورزی را به توسعه پایدار رهنمون سازد. مطالعات و پژوهشهای قابل توجهی در دنیا در زمینه کشاورزی پایدار صورت گرفته که هدف اکثر آنها یافتن نکاتی است که به پایداری منجر شده و یا حذف پیشنهادهایی بوده که در خلاف جهت پایداری بوده است. اما در این مطالعات کمتر به جنبههای رفتاری کشاورزان و عوامل موثر بر بروز یا عدم بروز رفتارهایی که به پایداری منجر میشوند، توجه شده است (عنایتیراد و همکاران، ۱۳۸۸).
دو دهه گذشته دستیابی به کشاورزی پایدار به عنوان عمدهترین چالش اساسی دولتها در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه، مطرح بوده است. در نتیجه توجه به نگرشها و رفتارهای کشاورزان نسبت به کشاورزی پایدار به طور قابل ملاحظهای افزایش یافته است. (رحمانی، ۱۳۸۹). پایداری واحدهای بهرهبرداری از جمله موضوعات جدی است که در سالیان اخیر توجه بسیاری محققان را به خود جلب کرده است. بررسی میزان دانش کشاورزان در مورد کشاورزی پایدار از عوامل تعیین کننده در پایداری واحدهای تولیدی کشاورزی است (داودی و مقصودی، ۱۳۸۹).
امروزه دستیابی به یک نظام کشاورزی پایدار، از سیاستهای مهم بخش کشاورزی کشورهاست. به طور منطقی هنگامی بخش کشاورزی در جهت پایداری حرکت خواهد کرد که تک تک کشاورزان و واحدهای تولیدی این بخش، روند فعالیتهای خویش را در جهت اصول پایداری قرار دهند. در راستای دستیابی به این هدف، میبایست نظامهای ترویجی فعال در بخش کشاورزی با ارائه خدمات آموزشی به ارتقاء دانش کشاورزان در زمینه کشاورزی پایدار مبادرت نمایند. بنابراین ارتقاء دانش کشاورزی پایدار در بین تولیدکنندگان بخش کشاورزی، آنها را قادر میسازد که فعالیتهای خویش را با مفاهیم و اصول پایداری مورد مقایسه قرار داده و آن دسته از رفتارهای تولیدی خود را که در خلاف جهت پایداری است، اصلاح نمایند. سوالی که در این رابطه مطرح میشود این است که چه عواملی میتوانند در ارتقاء سطح دانش کشاورزان در زمینه کشاورزی پایدار موثر باشند. تنها با شناخت دقیق این عوامل میتوان به طور موثری متغیر دانش کشاورزی پایدار را به نحو دقیق کنترل نمود و به گونهای حساب شده به ارتقاء آن مبادرت نمود (حیاتی و کرمی، ۱۳۷۸). بر این اساس، در این مقاله به مفاهیم پایه و اساسی دانش، نگرش و توسعه پایدار و مطالعه نتایج تحقیقات مربوط به کشاورزی پایدار خواهیم پرداخت.
دانش واقعیت یا حالت دانستن بعضی چیزها یا مهارتهایی که بوسیله تجربه یا تداعی حاصل میشود، یا مجموعه مدلهایی که ویژگیها یا رفتارها را در یک قلمرو مشخص توصیف میکند و ممکن است در مغز اشخاص یا در فرآیندهای تولید یا اسناد موجود باشند (عدلی، ۱۳۸۴).
افلاطون (۴۲۷- ۳۴۷ قبل از میلاد) دانش را باورهای حقیقی تصدیق شده تعریف کرده است. او عقیده داشت انسانها دانش کاملی از همه اندیشه هایی که جهان را میساند، در اختیار دارند. این دانش در بشر قرار داده شده ولی به دلیل آلودگی با حواس آشکار نمیشود. بنابراین دانش واقعی از طریق دروننگری یا خودکاوی کسب میشود. به پیروی از افلاطون فلاسفهای چون دکارت[۱] (۱۹۵۶- ۱۶۵۰) و کانت[۲] (۱۸۰۶- ۱۷۲۴) منشا خلق دانش و ایده های جدید را ذهن انسان میدانستند (صدر، ۱۳۶۵).
ارسطو (۳۸۴- ۳۲۲) شاگرد افلاطون بود. او ابتدا نظریات افلاطون را پذیرفت ولی بعداً به مخالفت با او پرداخت. تفاوت آنها در منبع و ماهیت دانش خلق شده است. او ذهن و محتوای آن را نادیده نگرفت، ولی اطلاعات حسی را آغازگر دانش معرفی کرد. بنابر نظر او قوانین حاکم بر دنیای تجربه، بایستی با فعالیتهای ذهنی کشف شود (ماهر، ۱۳۸۱). به پیروی از او فیلسوفانی چون هابز[۳] (۱۶۷۹-۱۵۸۸)، لاک[۴] (۱۷۰۴- ۱۶۳۲) و برکلی[۵] (۱۷۵۳- ۱۶۸۵) معتقدند که منشا دانش خلق شده اطلاعات حسی و تجربه میباشد.
در فرهنگ آکسفورد[۶]، دانش به معنای تمام دانسته های فرد تعریف شده است، که میتواند از طریق تجربه بدست آید. همچنین دانش به عنوان اطلاعات سازماندهی شده تعریف شده است. به علاوه، تعاریف دیگری برای دانش مطرح شده که در زیر به برخی از آنها اشاره میشود:
ولف[۷] (۱۹۹۰): دانش، اطلاعات سازماندهی شده کاربردی برای حل مساله است.
توربن[۸] (۱۹۹۲): دانش اطلاعات سازماندهی و آنالیز شده است که به شکل کاربردی و قابل درک، به منظور حل مسائل و یا تصمیم گیری درآمده است.
سیدنهام[۹] (۱۹۹۷): دانش، اطلاعات سازماندهی شده و دارای مدل منطقی است.
ویگ[۱۰] (۱۹۹۷): دانش شامل حقایق، باورها، دیدگاهها و مفاهیم، قضاوتها و انتظارات روشها و دانستن «چگونه» ها میباشد.
بوکلی و کارتر[۱۱] (۲۰۰۰): دانش کاتالیزوری است که مردم را از احتمالات و امکانات و چگونگی دسترسی به آنها آگاه میکند. دانش کیفیتی است که به افراد تعلق دارد و در ذهن آنها وجود دارد و از طریق فرآیند یادگیری کسب میشود.
تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید.
ارسال نظر