تحقیق کشت و پرورش و گیاهشناسی گل شمعدانی و وضعیت آهن و روی در خاک و نقش آن در تغذیه برگساره ای گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کشت و پرورش و گیاهشناسی گل شمعدانی و وضعیت آهن و روی در خاک و نقش آن در تغذیه برگساره ای گیاهان دارای ۳۷  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۵
۱-۱- تاریخچه کشت و پرورش گل شمعدانی    ۷
۲-۱- گیاهشناسی شمعدانی    ۸
۳-۱- ریخت‌شناسی    ۹
۱-۳-۱- ریشه    ۹
۲-۳-۱- ساقه    ۱۰
۳-۳-۱- برگ    ۱۰
۴-۳-۱- گل    ۱۰
۴-۱- نیازهای رشدی شمعدانی    ۱۰
۱-۴-۱- دما    ۱۰
۲-۴-۱- نور    ۱۱
۳-۴-۱- آبیاری    ۱۱
۴-۴-۱- خاک    ۱۱
۵-۴-۱- تغذیه    ۱۲
۵-۱- گلدهی    ۱۲
۶-۱- گیاهافزایی    ۱۳
۷-۱- بیماری‌ها    ۱۳
۸-۱- ناهنجاریهای فیزیولوژیک    ۱۴
۹-۱- نانو کودها    ۱۴
‫۱-۹-۱- جایگاه و نقش نانوکودها در بهبود کارآیی‬ مصرف عناصر غذایی‬ ‬    ۱۵‬‬
‫۲-۹-۱- موارد کاربرد نانو کودها ‬    ۱۶‬‬
۲- مروری بر پژوهشهای پیشین    ۱۸
۱-۲- تغذیه برگسارهای    ۱۸
۲-۲- تاریخچه تغذیه برگسارهای    ۱۹
۳-۲- وضعیت آهن در خاک و نقش آن در گیاهان    ۱۹
۱-۳-۲- آهن خاک    ۱۹
۲-۳-۲- نقشهای زیست شیمیایی آهن    ۲۰
۳-۳-۲- نشانه های کمبود آهن    ۲۱
۴-۳-۲- جذب و انتقال آهن از برگ    ۲۲
۵-۳-۲- اثر آهن بر عملکرد و  ویژگیهای رشدی گیاه    ۲۲
۴-۲- وضعیت روی در خاک و نقش آن در گیاهان    ۲۳
۱-۴-۲- روی در خاک    ۲۴
۲-۴-۲- تداخل روی با سایر عناصر و عوامل محیطی    ۲۵
۳-۴-۲- اعمال، جذب و انتقال روی در گیاه    ۲۵
۴-۴-۲- نشانههای کمبود و سمیت    ۲۶
۵-۴-۲- اثر روی بر عملکرد و  ویژگیهای رشدی گیاه    ۲۶
فهرست منابع    ۲۹

منابع

 طلایی، ع. ۱۳۷۷٫ فیزیولوژی درختان میوه مناطق معتدله. انتشارات دانشگاه تهران (برگردان). ۴۲۳ص.

ﻋﻴﺪﻳﺎن، ب. ۱۳۸۷٫ اﺛﺮ ﻧﻴﺘﺮوژن و ﻣﺤﻠﻮل ﭘﺎﺷﻲ ﺳﻮﻟﻔﺎت آﻫﻦ و اﺳﻴﺪ ﺳﻴﺘﺮﻳﻚ ﺑﺮ ﮔﻞ ﻣﺮﻳﻢ      ﭘﺎﻳﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ. داﻧﺸﮕﺎه آزاد اﺳﻼﻣﻲ واﺣﺪ ﻛﺮج. ۸۱ ص.

قاسمی قهساره، م. و م. ، کافی. ۱۳۸۴٫ گلکاری علمی و عملی(جلد اول). انتشارات گلبن. ۳۲۱ ص.

ﺻﻔﺎ، م. ۱۳۷۷٫ ﺑﺮرﺳﻲ ﺗﻨﻮع ژﻧﺘﻴﻜﻲ و اﺳﺘﺨﺮاج ﻣﻮاد ﻣﻌﻄﺮه ﮔﻞ ﻣﺮﻳﻢ، ‪(Polianthes tuberosa L. ). ‫‪ﭘﺎﻳﺎن ﻧﺎﻣﻪ ﻛﺎرﺷﻨﺎﺳﻲ ارﺷﺪ ﻋﻠﻮم ﺑﺎﻏﺒﺎﻧﻲ، داﻧﺸﮕﺎه ﺗﻬﺮان. داﻧﺸﻜﺪه ﻛﺸﺎورزی. ﮔﺮوه ‫ﻋﻠﻮم ﺑﺎﻏﺒﺎنی. ۱۳۱ص.

باقری، ع. و ا. نظامی. ۱۳۷۹٫ اختلالات عناصر غذایی در گیاهان زینتی و غیرمثمر. انتشارات سازمان پارک­ها و فضای سبز شهر تهران. ۱۵۴ص.

فتحی، ق. ۱۳۷۸٫ رشد و تغذیه گیاهان زراعی. جهاد دانشگاهی مشهد. ۳۶۷ ص.

خلیقی، ا. ۱۳۸۵٫ گلکاری، پرورش گیاهان زینتی ایران، انتشارات روزبهان. تهران. ۳۹۲ص.

دانشور، م. ح. ۱۳۷۲٫ گلکاری. انتشارات دانشگاه شهید چمران. اهواز. ۱۷۶ص.

پیوندی، م.، ه. پرنده و م. میرزا. ۱۳۹۰٫ مقایسه تاثیر نانو کلات آهن با کلات آهن بر پارامترهای رشد و فعالیت آنزیم­های آنتی اکسیدان ریحان Ocimum basilicum. مجله تازه­های بیوتکنولوژی سلولی ملکولی. ۹۸- ۸۹ :۱٫

نیکخواه، ر. ۱۳۷۸٫ بررسی اثرهای سایکوسل، آهن و روی بر رشد رویشی و خواص کمی و کیفی انگور سیاه شیراز. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه شیراز. ۹۶ص.

مجتهدی، م. و ح. لسانی. ۱۳۷۴٫ زندگی گیاه سبز. انتشارات دانشگاه تهران. ۵۸۷ص. (برگردان)

محسنی، ح.، ا. قنبری، ع. منسوجی، م. رمضان پور و م. محسنی. ۱۳۸۳٫ تاثیر عناصر      ریزمغذی بر و روی بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه ای رقم ۶۴۷٫ هشتمین کنگره زراعت. دانشگاه گیلان. صفحه ۴۳۷٫

دلفانی، م.، م. برادران فیروزآبادی، ح. مکاریان و ن. فرخی. ۱۳۹۰٫ تاثیر محلول پاشی آهن و منیزیم بر تجمع ماده خشک و پایداری غشاء پلاسمایی در لوبیا چشم بلبلی. دومین کنفرانس ملی فیزیولوژی گیاهی ایران. دانشگاه یزد. ۲۰۶-۲۰۱ :۲٫

رادنیا، ح. ۱۳۶۹٫ کمبود مواد غذایی در نباتات زراعی و درختان میوه و سبری­ها. انتشارات سازمان ترویج کشاورزی. ۴۱۷ص.

رحیمیان بوگر، ع.، ح. صالحی و س. جهان اندیش. ۱۳۹۰٫ اثر نانو کود کلاته آهن بر ویژگی­های کمی و کیفی گل­های بریدنی ورد ارقام‘ فیستا’، ‘شیراز’ و ‘سوربیت آوالانچ’ در کشت آبکشت. اولین کنگره ملی علوم و فناوری­های نوین کشاورزی.

 زرین­کفش، م. ۱۳۷۱٫ حاصلخیزی خاک. انتشارات دانشگاه تهران. ۴۴۰ص.

۱- مقدمه

با توجه به جهانی شدن باغبانی و اثرهای آن بر افزایش درآمدها در قسمت­های مختلف جهان، استفاده از گل­ها روز به روز افزایش می­یابد (Prasad, 2004).

‫ﻧﺎم ﮔﻞﻫﺎ در ادﺑﻴﺎت زﺑﺎن ﻓﺎرﺳﻲ، در ﻗﺎﻟﺐ ﺷﻌﺮ و ﻧﺜﺮ، ﺑﺴﻴﺎر ﻣﺸﺎﻫﺪه ﺷﺪه اﺳﺖ و ﭼﻨﻴﻦ ﺑﺮﻣﻲآﻳﺪ ﻛﻪ اﻳﺮاﻧﻴﺎن از ﻗﺪﻳﻢ ﺑﺎ ﺑﺴﻴﺎری از ﮔﻴﺎﻫﺎن ﻛﻪ اﻣﺮوزه در ﺑﺎﻏﭽﻪﻫﺎ کاشته می­شوند آﺷﻨﺎﻳﻲ ﻛﺎﻓﻲ داﺷﺘﻪاﻧﺪ و ﺑﺴﻴﺎری از اﻳﻦ ﮔﻴﺎﻫﺎن از زﻣﺎنﻫﺎی ﻛﻬﻦ در اﻳﻦ ﺳﺮزﻣﻴﻦ ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﺪه­اﻧﺪ. ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺣﻜﻴﻢ ﻓﺮدوﺳﻲ زﻣﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺳﻌﻲ دارد اﻳﺮاﻧﻴﺎن را ﺑﻪ وﻃﻦ ﭘﺮﺳﺘﻲ و ﻋﺸﻖ ﺑﻪ اﻳﻦ ﺳﺮزﻣﻴﻦ و اﻳﻦ آب و ﺧﺎک ﺑﺮاﻧﮕﻴﺰد، در ﺷﻌﺮﻫﺎی زﻳﺒﺎﻳﺶ از ﮔﻞﻫﺎ ﻳﺎد ﻣﻲﻛﻨﺪ. ﮔﻞﻫﺎ و ﮔﻴﺎﻫﺎن زﻳﻨﺘﻲ ﺑﺎ ﺗﻨﻮع و زﻳﺒﺎﻳﻲ ﻓﺮاوان ﺧﻮد در آراﻳﺶ و زﻳﺒﺎ ﺳﺎزی ﻣﺤﻴﻂ و ارﺿﺎی ﺣﺲ زﻳﺒﺎﺷﻨﺎﺳﻲ ﺑﺸﺮ ﻧﻘﺶ بزرگی دارند (ﻋﻴﺪﻳﺎن، ۱۳۸۷). اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻔﺎﻫﻢ و رواﺑﻂ ﺧﻮب ﺧﺎﻧﻮادﮔﻲ و اﺟﺘﻤﺎﻋﻲ ﺣﺎﺻﻞ از ﻫﺪﻳﻪ دادن ﮔﻞ، در ﺟﺎﻣﻌﻪ ﻣﺎﺷﻴﻨﻲ و آﭘﺎرﺗﻤﺎن ﻧﺸﻴنی اﻣﺮوزه اﻫﻤﻴﺖ ﺑﺴﻴﺎری دارد. ﺑﻨﺎﺑﺮاﻳﻦ، ﺗﻮﻟﻴﺪ ﮔﻞﻫﺎ و ﮔﻴﺎﻫﺎن زﻳﻨﺘﻲ در ﺟﻬﺎن، اﻓﺰون ﺑﺮ ﺗﺎﻣﻴﻦ ﻧﻴﺎزﻫﺎی رواﻧﻲ، ﻫﻤﻪ ﺳﺎﻟﻪ ﺳﻮد زﻳﺎدی را ﻧﻴﺰ ﻧﺼﻴﺐ ﻛﺸﻮرﻫﺎی ﺗﻮﻟﻴﺪﻛﻨﻨﺪه ﻣﻲﻛﻨﺪ (ﺻﻔﺎ، ۱۳۷۷). ﻫﻤﭽﻨﻴﻦ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺷﺘﻐﺎل زاﻳﻲ ﺻﻨﻌﺖ ﮔﻞ (۶۱ ﻧﻔﺮ در ﻫﺮ ﻫﻜﺘﺎر) و اﻓﺰاﻳﺶ ﺗﻌﺪاد داﻧﺶآﻣﻮﺧﺘﮕﺎن ﻛﺸﺎورزی و ﻧﺰدﻳﻚﺗﺮ ﺷﺪن ارﺗﺒﺎط داﻧﺸﮕﺎهﻫﺎ و ﻣﺮاﻛﺰ ﺗﻮﻟﻴﺪ، ﻧﻮﻳﺪ دﻫﻨﺪه ﺷﻜﻮﻓﺎﻳﻲ اﻳﻦﺻﻨﻌﺖ ‫ﻣﻲﺑﺎﺷﺪ (ﻋﻴﺪﻳﺎن، ۱۳۸۷).

شمعدانی­ از لحاظ اقتصادی یکی از پراهمیت­ترین گیاهان بسترساز و گلدانی در دنیا   می­باشد. به طور معمول شمال آمریکا و اروپا مهمترین و بزرگترین تولیدکننده­ و  توزیع کننده­های این گل با فروش جهانی سالانه حدود ۷۰۰ میلیون دلار می­باشند (Mithila et al., 2001 ).

تغذیه برگساره­ای یکی از مراحل مهم پیشرفت در تولیدهـای کشاورزی می‌باشد. محـلولپاشی مـواد غذایی اولین بار در سال ۱۸۴۴ انجام شده و پس از آن استفاده از نمک‌های محلول به صورت محلول­پاشی برگساره­ای مورد استفاده قرار گرفت (Franke, 1967). مکانیزم‌های جذب سطحی از طریق محلول‌پاشی برگی نیاز به بررسی‌های بیشتر ی دارد. عواملی مانند زمان استفاده از یک محلول غذایی در مراحل رشد گیاه و عناصر رشد گیاه می‌توانند بر جذب سطحی توسط برگ‌های گیاه تاثیر گذارند (Kannan, 1980).

تشکیل استخوان بندی جدید، رویش شاخه­های جدید، مصرف مواد غذایی جهت تولید گل در طول سال­های رشد و هرس، موجب از دست رفتن مقادیر زیادی مواد غذایی از گیاه می­شود. به طور کلی برای جبران مواد غذایی گیاه باید از طریق کوددهی این عمل را انجام داد ولی در مواقعی که گیاه دچار کمبود شدید یا نیاز غذایی شدیدی گردد و جذب مواد غذایی از طریق ریشه به دلیل شرایط نامناسب خاک (شوری، خشکی و اسیدیته) کافی نباشد باید از طریق روش محلول­پاشی نسبت به جبران مواد غذایی برای رشد بهینه گیاه اقدام نمود (طلایی، ۱۳۷۷).

پدیدار شدن نشانه­های کمبود مواد غذایی در گیاه، وابسته به نقش هر عنصر در متابولیزم گیاه می­باشد و به دلیل نقش های متفاوت عناصر غذایی، کمبود هر عنصر دارای علائم ویژه­ای   می­باشد و به منظور کمک به تشخیص اختلال­های مواد غذایی در گیاهان، نشانه­های کمبود می­توانند به صورت یک کلید تشخیص ساده و کلی طبقه بندی شوند (باقری و نظامی، ۱۳۷۹).

از نشانه­های بارز کمبود آهن کم سبزینگی در برگ­های جوان، سبز تیره شدن رگبرگ­ها و در گاهی حالت کم سبزینگی در رگبرگ­ها می­باشد. همچنین در حالت کمبود شدید حاشیه  برگ­ها قهوه­ای شده و در تمام پهنک برگ گسترش می­یابد. از نشانه­های اصلی کمبود روی نیز می­توان به لکه­های غیر منظم کم­سبزینگی که به سرعت به لکه­های سوختگی سفید مانند تبدیل می­شوند و همچنین حالت سبز کمرنگ، ضخیم و شکننده شدن برگ­های جوان و بد شکل شدن آن­ها، اشاره کرد (باقری و نظامی، ۱۳۷۹).

یکی از مشکل­های عمده در پرورش گیاهان کم­سبزینگی در برگ­های آن، در مدت رشد می­باشد که به مرور زمان افزایش می­یابد. با توجه به نقش مهم عنصر آهن در ساختار سبزینه و ایجاد سبزینگی در گیاه و همچنین نقش غیر مستقیم عنصر روی در این پدیده و ایجاد کم­سبزینگی در اثر کمبود این عنصر، تلاش بر این هستیم که این مشکل را به حداقل برسانیم.

۱-۱- تاریخچه کشت و پرورش گل شمعدانی

کشت و کار شمعدانی در جهان سابقه طولانی دارد. گونه‌های وحشی آن نیز در ایران دیده می‌شود. حدود ۲۰۰ سال پیش، لینه گیاه­شناس معروف، ۳۵ گونه شمعدانی را در جنس Geranium طبقه‌بندی کرد. این گیاهان همگی دائمی و مقاوم به سرما و سایه بودند و ۵ گلبرگ مساوی و ۱۰ پرچم داشتند (خلیقی، ۱۳۸۵).

صد سال بعد­­ ، Heritier گیاه‌شناس فرانسوی، از اشتباهی در این مورد پرده برداشت و آن این­که هزاران رقم شمعدانی جدیدی که تا آن روز افزایش یافته بودند، با ویژگی­های انواع شمعدانی که توسط لینه طبقه بندی شده بودند تفاوت داشتند. در این شمعدانی‌ها گلبرگ‌ها برابر نیستند و دو تای آنها بزرگتر از بقیه هستند که در کنار هم قرار دارند. تعداد پرچم‌هایشان ۷ عدد است و گل­ها، کم و بیش شکل دیگری دارند. بنابراین آن­ها در جنس  Pelargonium قرار گرفتند (خلیقی، ۱۳۸۵).

۲-۱- گیاه شناسی شمعدانی

گونه‌های این جنس شامل انواع یک­ساله و چندساله­های علفی، درختچه­ای و انواع خزان­دار می­باشند. اما بیشتر گونه­های چندساله علفی دارای عادت رشد متنوع می­باشند. بر اساس تخمین­های انجام گرفته در تیره شمعدانی ­سانان[۱] تعداد گونه­ها و زیر گونه­های این جنس حدود  ۲۳۰ تا ۳۰۰ عدد می­باشند که بیشتر آنها بومی آفریقای جنوبی هستند اما تعداد کمی از آنها نیز به طور طبیعی در استرالیا، شرق آفریقا، نیوزیلند، ایسلند و ماداگاسکار رشد می­یابند (Miller, 1996).

از نظر کشت و پرورش و استفاده در گلکاری، انواع شمعدانی‌ها را در چهار طبقه بزرگ به شرح زیر تقسیم می­شوند :

الف) شمعدانی معمولی (Zonal hybrids) (Pelargonium zonal Willd. )

این گونه برای تهیه دورگه­های شمعدانی به­عنوان یکی از پایه‌های اصلی استفاده می‌شود. از دورگه‌های شمعدانی می‌توان P. × hortorum را نام برد (دانشور، ۱۳۷۲).

شمعدانی معمولی، گیاهی است چندساله علفی که ممکن است ابتدای ساقه آن نیمه چوبی شده باشد ولی استحکام چندانی ندارد. پهنک برگ گرد و در وسط برگ‌ها یک حلقه تیره رنگ وجود دارد  بنابراین، این دسته از شمعدانی‌ها را گاهی حلقه‌دار نیز می‌نامند. دارای رقم­های متعددی است که در برخی برگ‌ها بزرگ و در برخی کوچک بوده و حلقه وسطی برگ نیز کم یا بیش نمایان است (دانشور، ۱۳۷۲).

۱Geraniaceae

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.