تحقیق کشش سطحی تعادلی و روشهای اندازه گیری آن و روشهای اندازه گیری ضریب نفوذ

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کشش سطحی تعادلی و روشهای اندازه گیری آن و روشهای اندازه گیری ضریب نفوذ دارای ۳۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- کشش سطحی تعادلی و روشهای اندازه گیری آن    ۵
۱-۱- دستهی اول: اندازه گیری با استفاده از یک میکروبالانس    ۷
۱-۲- دستهی دوم: اندازه گیری فشار مویینگی    ۸
۱-۳- دستهی سوم: آنالیز تعادل بین نیروهای گرانش و موئینه    ۸
۱-۴- دستهی چهارم: آنالیز قطرههای منحرف شده بر اثر گرانش    ۹
۱-۵- دستهی پنجم: روش انحراف قطره تقویت شده    ۱۲
۱-۶- کشش سطحی دینامیک    ۱۳
۲- روشهای اندازه گیری ضریب نفوذ    ۱۴
۲-۱- روش های اندازه گیری ضریب نفوذ به صورت مستقیم    ۱۵
۲-۲- روش های اندازه گیری ضریب نفوذ به صورت غیر مستقیم    ۱۵
۲-۲-۱- روش های اندازه گیری ضریب نفوذ بر اساس تغییر حجم    ۱۵
۲-۲-۲- اندازه گیری ضریب نفوذ بر اساس تغییر فشار گاز    ۱۸
۲-۲-۳- اندازه گیری ضریب نفوذ بر اساس آنالیز کشش سطحی تعادلی و دینامیک    ۱۹
۲-۲-۴-  اندازه گیری ضریب نفوذ بر اساس شکل قطرهی معلق    ۲۱
۲-۲-۵-  اندازه گیری ضریب نفوذ بر اساس حجم قطرهی معلق    ۲۴
منابع    ۲۷

منابع

[۱]       Stalkup, F. I. “Jr. Miscible Displacement”; Monograph Series; SPE, Vol. 8, 1983.

[۲]       oustani, A., Maini, B. B., “The Role of Diffusion and Convective Dispersion in Vapour Extraction Process”. Journal of Canadian Petroleum Technology. Vol. 40, 68-77, 2001.

[۳]    ijeljic, B., Muggeridge, A. H., Blunt, M. J., “Multicomponent Mass Transfer across Water Films during Hydrocarbon Gas Injection”. Chemical Engineering Science. Vol. 58, 2377-2388, 2003.

[۴]  oteit, H., Firoozabadi, A., “Numerical Modeling of Diffusion in Fractured Media for Gas Injection and Recycling Schemes”. Paper SPE 103292 presented at the SPE Annual Technical Conference and Exhibition, San Antonio, TX, September 24-27, 2006.

[۵]   ang, D., Gu, Y., “Determination of diffusion coefficients and inerface mass transfer coefficients of the crude oil-CO2 system by analysis of the dynamic and equilibrium interfacial tensions”.  Industrial and Chemical Research Journal, Vol. 47, 5447-5455, 2008.

[۶]  erlich, L., Fang, Ch; White, C.L. “Measurement of Interfacial Tension in Fluid-Fluid Systems”. Encyclopedia of Surface and Colloid Science. 3152-3165, 2002.

[۷]  Baruffet, M. “EOR Course,Module4: Solvent Flooding.”PETE609, 2001.

[۸]  Gu, Y., Yang, D. “Interfacial Tensions and Visual Interactions of Crude Oil-Brine-CO2 Systems Under Reservoir Conditions”. Paper 2004-083 presented at the Petroleum Society’s 5th Canadian International Petroleum Conference, Calgary, Alberta, Canada, June 8-10, 2004.

[۹]  Moules, Carole; Camtel Ltd.”The Role Of Interfacial Tension Measurement in Oil Industry.”

[۱۰]  ashley, R. M., Karman, M. E. (2004), Applied Colloid and Surface Chemistry. Austraia: John Wiley & Sons.

   [۱۱]  Dopoerala, K., Javadi, A., Kragel, J., Schano, K.H., Kalogianni, E.P., Leser, M.E., Miller, R., “Dynamic Interfacial Tensions of Dietary Oils”. Colloids and Surface: A, Vol: 382, 261-265, 2002.

 – کشش سطحی تعادلی و روش­های اندازه گیری آن

در درون یک فاز مایع، مولکول­ها به طور کامل توسط مولکول­های دیگر محاط می­شوند، به طوری که نیروی جذب در همه­ی جهت­ها یکسان است. اما در مرز، نیروهای بین مولکولی از یک جنس نیستند و در نتیجه همدیگر را خنثی نمی­کنند.این بر هم کنش سبب به وجود آمدن نیرویی به سمت داخل می­گردد. این پدیده دقیقا همان عاملی است که سبب می­گردد قطرات کوچک، شکل کروی به خود بگیرند. بنابراین می­توان گفت کشش سطحی[۱] عبارت است از تمایل سطح به انقباض، برای حداقل کردن مساحت بین سطحی ]۹[.

از نظر فیزیکی، برای کشیدن یک فیلم صابون روی یک قاب سیمی شکل، بایستی نیرویی به اندازه­ی F وارد شود تا از پارگی فیلم جلوگیری گردد. اگر فیلم به اندازه­ی dx جابجا شود، انرژی  آن به اندازه­ی Fdx بالا می­رود. اگر سیستم در حالت تعادل باشد، این تغییر انرژی بایستی دقیقا برابر با انرژی آزاد سطح گردد، یا به عبارتی آن عبارت دقیقا معادل با کاری است که بایستی انجام شود تا مساحت سطح مایع را افزایش دهد و باعث شود سطح مایع، مانند یک پوست کشیده شده عمل کند که در اصطلاح علمی به آن کشش سطحی گفته می­شود.

هر چند در صنایع نفت و گاز کاهش کشش سطحی بین نفت خام و سیال تزریقی باعث افزایش تولید می­گردد، اما در مواردی مانند صنعت روغن خوراکی تلاش­ها برای افزایش کشش سطحی صورت می­گیرد تا با جذب کمتر این مواد، ضرر کمتری متوجه بدن گردد ]۱۱[.

در چند دهه­ی گذشته روش­های مختلفی برای اندازه­گیری کشش سطحی بین مواد مختلف ارائه شده است. درلیخ و همکارانش، روش­های اندازه­گیری کشش سطحی را به پنج دسته­ی کلی تقسیم بندی کردند که عبارتند از:

اندازه­گیری مستقیم با استفاده از یک میکروبالانس که شامل روش صفحه­ی ویلهلمی[۱]وحلقه­ی دوندیا[۲] می­باشد.

اندازه­گیری فشار موئینه که شامل روش­های بیشترین فشار حباب[۳] و رشد قطره[۴] می­باشد.

آنالیز تعادل بین نیروهای گرانش و موئینه شامل روش­های حجم قطره[۵] و بالا رفتن در لوله­ی موئین[۶].

آنالیز قطره­های منحرف شده بر اثر گرانش شامل قطره معلق[۷] و قطره چسبیده[۸].

روش انحراف قطره تقویت شده شامل روش چرخش قطره[۹] و میکروپیپت [۱۰] ]۶[.

۱-۱- دسته­ی اول: اندازه گیری با استفاده از یک میکروبالانس

برای اندازه­گیری مستقیم کشش سطحی با استفاده از یک میکروبالانس، یک صفحه، حلقه، یا هر وسیله­ی ساده­ی دیگر، در تماس با مرز دو سیال قرار می­گیرد. اگر میکروبالانس به طور کامل با یکی از این سیالات تر شده باشد، مایع به وسیله می­چسبد و در نتیجه­ی نیروی مویینگی از آن بالا می­رود و باعث افزایش مساحت مرزی شده و نیرویی ایجاد می­ نماید که سعی می­کند صفحه را به طرف مرز بکشد. این نیرو مستقیما با کشش سطحی ارتباط پیدا می­کند و می­تواند به وسیله­ی میکروبالانس اندازه­گیری شود. این نیرو به صورت معادله­ی (۳-۱) در کشش سطحی تاثیر می­گذارد.

که در این معادله p محیط ناحیه تماس سه فاز (دو سیال و میکروبالانس) و θ زاویه هلالی مایع در تماس با میکروبالانس است.

۱-۲- دسته­ی دوم: اندازه گیری فشار مویینگی

همانطور که گفته شد، کشش سطحی عبارت است از کار مورد نیاز برای ساختن یک واحد سطح مرزی در دما، فشار و پتانسیل شیمیایی ثابت. چون همیشه مقدار این کار برای فازهای امتزاج ناپذیر مثبت است، بنابراین تمایل کشش سطحی همواره در جهت کاهش سطح مرزی است. این تمایل باعث به وجود آمدن یک اختلاف فشار بین سیالات دو طرف سطح هلالی می­گردد. این اختلاف فشارباعث ایجاد پدیده هایی همچون بالا رفتن مایع از لوله­ی مویین و تشکیل حباب و قطره می­گردد. معادله­ی یانگ-لاپلاس که اختلاف فشار در طول مرز منحنی شکل را می­دهد، به صورت زیر بیان می­گردد.

در این معادله R1 و R2 شعاع های انحنا هستند. اختلاف فشار در طول مرز منحنی شده می­تواند از راههای گوناگونی اندازه گیری شود ( برای مثال با استفاده از یک سنسور فشار  یا با مشاهده­ی ارتفاع لوله­ی مویین) و سپس با داشتن شعاع انحنا مقدار کشش سطحی محاسبه می­گردد.

۱-۳- دسته ­ی سوم: آنالیز تعادل بین نیروهای گرانش و موئینه

روش هایی که بر اساس آنالیز اثرات مویینگی هستند، مثل  ارتفاع مویینگی یا حجم یا وزن قطره جزء قدیمی ترین روش های اندازه گیری کشش سطحی هستند.  اساس روش مویینه، اندازه گیری  ارتفاع h یک لوله­ی شیشه ای دوار به شعاع r است. برای لوله­هایی که قطر کمی دارند، شکل هلال به صورت کروی بوده و کشش سطحی با استفاده از فرمول زیر محاسبه می­گردد.

از آنجایی که لوله های شیشه ای به راحتی با اسید، باز یا حلال های آلی تمیز می­شوند، و بسیاری از مایعات به طور کامل سطح شیشه ای را تر می­کنند، عبارت cosθ در معادله­ی بالا اغلب برابر با یک خواهد بود.

۱-۴- دسته­ ی چهارم: آنالیز قطره­های منحرف شده بر اثر گرانش

سطح مایع به طور طبیعی تمایل دارد  برای حداقل کردن سطح در واحد حجم مایع آن را به صورت کروی در آورد. مرز در میدان گرانشی تابع برآیند نیروهای مویین و گرانشی است و می­تواند به صورت معادله­ی بشفورس-آدامس بیان گردد.

[۱]Wilhelmy plate

[۲] Du  NoÜya ring

[۳] Maximum bubble pressure

[۴] Growing drop

[۵] Drop volume

[۶] Capillary rise method

[۷] Pendant drop

[۸] Sessile drop

[۹] Spinning drop

[۱۰] Micropipette

[۱] Surface tension

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.