تحقیق کلسترول و لیکوپن و مشخصات آن و تاثیر لیکوپن بر روی کلسترول و بیماریهای قلبی و عروقی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کلسترول و لیکوپن و مشخصات آن و تاثیر لیکوپن بر روی کلسترول و بیماریهای قلبی و عروقی دارای ۹۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-۱- تعاریف واژه ها: کلسترول    ۷
شکل۱ ۱ مولکول کلسترول    ۸
۱-۱-۱-کلسترول LDL    ۸
۱-۱-۲-کلسترول HDL    ۹
۱-۱-۳-لیپوپروتئین بسیار کم‌چگالVLDL    ۹
۱-۱-۴-تری‌گلیسرید    ۱۱
۲-۲- مبانی نظری    ۱۲
۲-۲-۱- کلسترول    ۱۲
۲-۲-۲-طبقه بندی کلسترول    ۱۴
۲-۲-۲-۱- کلسترول LDL    ۱۴
۲-۲-۲-۲- کلسترول VLDL    ۱۵
۲-۲-۲-۳- کلسترول HDL    ۱۶
۲-۲-۲-۴-تری گلیسرید    ۱۷
۲-۲-۳- تفاوت بین کلسترول  LDL وHDL    ۱۸
۲-۲-۴- اهمیت کلسترول در بیماری قلبی    ۱۸
۲-۲-۵-مکانیزم مهار سنتز کلسترول    ۱۹
۲-۲-۶-متابولیسم کلسترول    ۱۹
۲-۲-۷- لیپوپروتئین ها و بیماری های قلب و عروق    ۲۱
۲-۲-۷-۱-پیشگیری از بیماریهای قلبی    ۲۲
۲-۲-۷-۲-نقش لیپوپروتئین ها در سلامت و بیماری    ۲۳
۲-۲-۸-نقش تراکم بالا لیپوپروتئین کلسترول ( HDL- C )    ۲۴
۲-۲-۸-۱-شاخصهای افزایش سطح کلسترول    ۲۴
۲-۲-۹- مدیریت تغذیه از اختلالات در لیپوپروتئین    ۲۵
۲-۲-۹-۱-رژیم غذایی و لیپوپروتئین    ۲۵
۲-۳- لیکوپن    ۲۶
۲-۳-۱-مشخصات لیکوپن    ۲۹
۲-۳-۱-۱-نامهای دیگر لیکوپن    ۲۹
۲-۳-۱-۲-ترکیب مواد لیکوپن    ۲۹
۲-۳-۱-۳-ترکیب شیمیایی لیکوپن    ۲۹
۲-۳-۱-۴- ساختار شیمیایی لیکوپن    ۳۰
۲-۳-۲-خواص لیکوپن    ۳۲
۲-۳-۳-عمل هضم کاروتنوئیدها    ۳۲
۲-۳-۴- جذب و متابولیسم لیکوپن    ۳۳
۲-۳-۵- حمل و نقل    ۳۳
۲-۳-۶-منابع لیکوپن    ۳۵
۲-۳-۶-۱-مواد غذایی حاوی لیکوپن    ۳۸
۲-۳-۶-۲-میوه ها و سبزیجات    ۳۹
۲-۳-۷-متابولیسم لیکوپن    ۳۹
۲-۳-۸-لیکوپن و بیماریهای قلب و عروق    ۴۲
۲-۳-۹-سطح مصرف توصیه شده از لیکوپن    ۴۲
۲-۳-۱۰-فواید لیکوپن    ۴۴
۲-۳-۱۱-علائم کمبود لیکوپن    ۴۵
۲-۳-۱۲-مسمومیت لیکوپن    ۴۵
۲-۳-۱۳-عوامل تأثیرگذار لیکوپن    ۴۵
۲-۳-۱۴-تداخلات دارویی لیکوپن    ۴۶
۲-۳-۱۵-عوامل افزایش نیاز افراد به مصرف لیکوپن    ۴۶
۲-۳-۱۶-لیکوپن و سلامت قلب و عروق    ۴۶
۲-۴-پیشینه پژوهش    ۴۷
۲-۴-۱تاثیر لیکوپن بر روی کلسترول    ۴۷
۲-۴-۱-۱-نمونه های حیوانی    ۴۷
۲-۴-۱-۲-نمونه های انسانی    ۶۰
۲-۴-۲-تاثیر لیکوپن بر بیماریهای قلبی و عروقی    ۷۵
۲-۴-۲-۱-نمونه های حیوانی    ۷۵
۲-۴-۲-۲-نمونه های انسانی    ۷۸
منـابع    ۸۷

منـابع

عزیزی، فریدون، حاتمی، حسین، جانقربانی، محسن. ۱۳۷۹ .اپیدمیولوژی و کنترل بیماری های شایع در ایران، چاپ اول، تهران: اشتیاق.

-دبیدی روشن، و، گائینی، ع، رواسی، ع، جوادی.۱۳۸۴٫ اثر یک دوره تمرین تداومی بر CRP موشهای صحرایی ویستار ۱۴۸۴۸، المپیک.

وجگانی، محمد.۱۳۸۳٫ ایمونولوژی، چاپ ششم، تهران، انتشارات جهاد دانشگاهی.

عالی زاده، نسترن؛ پزشکی، محمد؛ خرمی زاده، محمدرضا؛ نوروزی، مهدی؛ سعادت، فرشید؛ صفوی فر، فرناز. ۱۳۸۳٫ نقش مولکولهای چسبان در سلامت و بیماری، طب و تزکیه، شماره ۵۲٫

خالصی، مریم. ۱۳۸۶٫ “اثر یک دوره فعالیت ورزشی تناوبی منتخب بر مقادیر سرمی مولکول چسبان سلولی (ICAM) و نیم رخ لیپید دانشجویان پسر غیرورزشکار در پاسخ به یک جلسه فعالیت فعالیت ورزشی”، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه تهران.

عندلیب، علیرضا، هاشمی نیا، جواد، حاجیه، قاسمیان صفایی، بابازاده، شادی، عریضی، فرزاد، صاحب فصول، فرشته، رضایی، عباس. ۱۳۸۵٫ بررسی مقادیر سرمی مولکولهای sICAM-1 و CEA در بیماران مبتلا به سرطان کولون قبل و بعد از عمل، دانشور.

Jessica L, Clark & et.al. 2005.Comparison of differing C-reactive protein assay methods and their impact on cardiovascular risk assessment: The American Journal of cardiology, 95(1) 155-58.

Blamkenberg S, Barbaux S and Tiret L. 2003. Adhesion molecules and atherosclerosis. Atherosclerosis 170: 191-203.

Yashiro M. 2000. ICAM-1(intercellular adhesion molecule 1 (CD54), human rhinovirus receptor).Allergy; ۵۵(۳):۲۲۶-۳۱٫

Devaraj S. Rosenson RS and Jialal I. (2004): Metabolic syndrome: an appraisal of the proinflammatoryand procoagulant status. Endocrinol Metab Clin North Am 33:431-453, table of contents.

Devaraj Sridevi , PhD, Mathur Surekha , PhD, RD, Basu Arpita , PhD, H. Aung Hnin , PhD, T. Vasu Vihas, PhD, Meyers Stuart, DVM, PhD, and Jialal Ishwarlal, MD, PhD J Am Coll Nutr. 2008. April A Dose-Response Study on the Effects of Purified Lycopene Supplementation on Biomarkers of Oxidative Stress; 27(2): 267–۲۷۳٫

مقدمه

بیماری­های قلبی عروقی گوناگونی وجود دارند که مهمترین آنها آترواسکلروز می باشد. این بیماری ها از علت اصلی مرگ و میر در مردان و زنان در دنیای صنعتی به شمار می رود (جسیکاوهمکاران[۱] ۲۰۰۵؛ ریدکر وهمکاران[۲]۲۰۰۲). هرچند وجود بیماری شناخته شده کرونر قلب، خطر مرگ و میر ناگهانی را تا حدود زیادی افزایش می دهد، ولی قبل از مرگ، بیشتر از نصف قربانیان مرگ و میرهای ناگهانی قلبی، از نظر بالینی بیماری کرونر قلب آنها تشخیص داده نمیشود(اک[۳]،۲۰۰۰).

دگرگونی­های سریع اقتصادی اجتماعی دهه ­های اخیر در بسیاری از کشورهای شرق مدیترانه و خاورمیانه از جمله ایران موجب شده است بیماری­های قلبی عروقی یک مشکل عمده بهداشتی و اجتماعی به شمار آید که ابعاد آن به سرعت در حال گسترش است(عزیزی وهمکاران ،۱۳۷۹). لذا شناخت عوامل موثر در پیدایش بیماری­های قلبی عروقی می تواند نقش مهمی در پیشگیری از پیشرفت بیماری داشته باشد . گزارش ها نشان می دهد عوامل خطر سنتی بیماری­های قلبی عروقی(نیمرخ لیپیدها) در شناسایی بسیاری از افراد در معرض خطر کارائی نداشته است(دبیدی وهمکاران ۱۳۸۴؛بلک و ریدکر ۲۰۰۱).

لذا سنجش شاخص کلسترول می تواند در تشخیص افراد مستعد بیماری قلبی عروقی کمک کند. در این باره بیشتر پژوهشگران کلسترول را به عنوان شاخصی در پیشگویی و پیش بینی خطر حوادث قلبی عروقی معرفی کرده اند(عالی زاده وهمکاران۱۳۸۳، بالک وریدکر[۴]،۲۰۰۱). از سویی دیگر مطالعات زیادی نشان دادند که افزایش کلسترول گردشی در بیماران چاق نقش مهمی را در پیشرفت آترواسکلروز یا اختلال آندوتلیالی بازی می کند(بلامکنبرگ وهمکاران ۲۰۰۳؛بوسانسکاوهمکاران ،۲۰۰۹). همچنین یک التهاب تحت بالینی دائم در بیماری چاقی درگیر است و با ضایعاتی مانند مقاومت انسولین، اختلال افزایش میزان لیپید در خون و آترواسکلروز رابطه دارد(دیوریج وهمکاران ۲۰۰۴؛ پریس وهمکاران ،۱۹۹۹).

بنابراین مطالعات نشان داده است، غلظت کلسترول پلاسما در افراد چاق و دارای اضافه وزن در مقایسه با افرادی که وزن نرمال دارند بیشتر می باشد(بوسانسکاوهمکاران ۲۰۰۹،لییون وهمکاران [۵]۲۰۰۳،هوپ ومردیت[۶] ۲۰۰۳،کواسنیکاوهمکاران[۷] ۲۰۰۳). لذا با توجه به ارتباط قوی که بین شاخص­های کلسترول و شیوع انواع بیماری­ها بخصوص بیماری­های قلبی عروقی دیده شده، هر گونه اقدامی که باعث کاهش شاخص­های کلسترول شود، می تواند احتمال بروز حوادث قلبی عروقی را کاهش دهد(توسولیس وهمکاران[۸] ۲۰۰۳ویاشیرو۲۰۰۰[۹]).

با توجه به این خطرات ، شناسایی عوامل و  متغیرهای  بیوشیمیایی مهم  در  توسعه روند بیماری­های  قلبی ـ عروقی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است . نکته مهم­تر شناخت و درک تأثیر  لیکوپن بر این عوامل بیوشیمیایی که در صورت مشخص شدن تغییرات مثبت و تعدیل­کننده در این متغیرها به عنوان یک راهبرد تندرستی موثر در کنترل روند این بیماری­ها درنظرگرفته خواهد شد.

۱-۱- تعاریف واژه ها: کلسترول

کلسترول ماده ای از جنس چربی که در تمام سلول های بدن وجود دارد، در کبد یا روده تولید می شود. در ساخت دیواره ی سلولی و برخی هورمون ها نقش مهمی ایفا می کند. به عنوان یک جزء ساختاری ضروری غشای سلول های پستانداران، برای ایجاد نفوذ پذیری و سیالیت غشاء لازم است. مولکول های چربی پس از جذب از روده در سیستم گردش خون توسط کلسترول حمل می شوند. قسمت اعظم کلسترول در داخل بدن و توسط کبد ساخته می شود و بقیه آن با مصرف غذاهای پر چرب وارد بدن می شود . کلسترول هم نوعی چربی است که در ساختمان غشای سلول های بدن و لیپوپروتئین های خون وجود دارد و برای تشکیل برخی از مواد ضروری بدن مانند هورمون جنسی و نمک های صفراوی ضروری است. علاوه بر این، کلسترول جزء مهمی برای ساخت اسیدهای صفراوی، هورمون های استروئیدی، ویتامین D، کلسترول استرول اصلی سنتز شده توسط جانوران است، اما به مقدار کم در یوکاریوت های دیگر مانند گیاهان و قارچ ها می تواند سنتز شود. اما در میان پروکاریوت ها از جمله باکتری ها وجود ندارد. با توجه به حلالیت محدود آن در آب، کلسترول در خون توسط لیپوپروتئینها منتقل می شود.لایه بیرونی لیپوپروتئین از کلسترول آمفی لیپیک و تشکیل مولکول فسفولیپید با پروتئین که دور یک هسته آبگریز تری گلیسرید و استرهای کلسترول است. لیپوپروتئین ها به طور خاص سلول های آپولیپوپروتئین مجزا در سطح آنها را هدف قرار داده است که به گیرنده های خاص متصل شوند. لیپوپروتئین های کم چگال ( LDL ) شامل بالاترین سطح کلسترول است. مواد غذایی گیاهی مانند میوه ها، سبزیجات و غلات و حبوبات کلسترول ندارند. کلسترول و سایر چربی ها نمی تواند در خون حل شوند. آنها باید از سلول ها توسط حامل های خاصی به نام لیپوپروتئین حمل می شوند.  کلسترول خون شامل کلسترول HDL (کلسترول خوب) و کلسترول LDL (کلسترول بد) است.

۱-۱-۱-کلسترول LDL

لیپوپروتئین با چگالی کمLDL ، به عنوان کلسترول “بد” شناخته شده است. افزایش کلسترول LDL خون موجب فراهم شدن زمینه برای ابتلا به فشارخون بالا و افزایش ابتلا به بیماری قلبی- عروقی می شود.

۱-۱-۲-کلسترول HDL

لیپوپروتئین با چگالی بالاHDL ، به عنوان کلسترول “خوب” شناخته شده است. بدن کلسترول HDL برای محافظت از ما می سازد .کلسترول را حمل و از شریان دور می کند . مطالعات نشان می دهد که سطح بالای کلسترول HDL ، خطر ابتلا به حمله قلبی را کاهش می دهد و از ابتلا به بیماری قلبی- عروقی پیشگیری می کند .(شکل۲-۱)

[۱] -Jessica et al

[۲]-ridker et al

[۳]-AK  Abbas et al

[۴]-Black and ridker

[۵]-Lyon et al

[۶]-Hope SA and Meredith IT

[۷]-Kvasnicka et al

[۸] -Tousoulis et al

[۹]-Yashiro

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق ساختار شیمیایی و نقش لیکوپن در سلامت انسان و انواع روشهای استخراج آن
  • تحقیق معرفی گیاه گزنه، ساپونین و ترکیبات شیمیایی آن و تامین کلسترول تخم مرغ و سازه های موثر بر کیفیت تخم مرغ
  • تحقیق چاقی و عوارض آن و منشأ لیپوپروتئین های خون و طبقه بندی آنها و اثرات ورزش بر کاهش وزن و کلسترول پلاسما
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.