تحقیق کلیات نظام سلامت ایران در زمینه پرداخت از جیب و عدالت در بخش بهداشت و درمان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کلیات نظام سلامت ایران در زمینه پرداخت از جیب و عدالت در بخش بهداشت و درمان دارای ۲۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

کلیات نظام سلامت ایران در زمینه پرداخت از جیب (out of pocket)    ۴
عدالت در سلامت و شاخص های مهم برای ارزیابی عدالت و بررسی پرداخت  از جیب    ۶
تعریف عدالت در بخش بهداشت و درمان    ۷
انواع عدالت    ۸
اندازه گیری عدالت در بخش بهداشت و درمان    ۹
عدالت در تامین مالی سلامت    ۱۰
برای برقراری عدالت در تامین مالی نظام سلامت باید به موارد زیر توجه کرد:    ۱۱
عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی    ۱۲
شاخص های ارزیابی عدالت در دسترسی به خدمات بهداشتی درمانی    ۱۳
عدالت  در سطح سلامتی جامعه    ۱۴
شاخص های ارزیابی نابرابری در سطح سلامت جامعه    ۱۵
اهرم‌های کنترل در نظام سلامت و تأثیر آنها بر عدالت    ۱۵
جایگاه مرکزی عدالت در تفکر مراقبت اولیه سلامت    ۱۶
اصلاح نظام تامین مالی سلامت برای دستیابی به عدالت    ۱۸
مطالعات انجام شده در ایران و جهان:    ۲۰
منابع   ۲۵

منابع:

آصف زاده سعید، قدوسیان احمد(۱۳۸۷).ارزیابی وضعیت دریافت خدمات درمانی خانواده ها در شهرستان تاکستان در سال ۸۷٫ مجله طلوع بهداشت. سال ۷، شماره ۱، ۱۱-۲۳٫

باقری لنکرانی  کامران(۱۳۸۹). درآمدی بر عدالت در نظام سلامت . انتشارات : نوید شیراز، چاپ اول.

بهبهانی علی، حسن زاده علی(۱۳۸۴).گزارش  برآورد سهم پرداخت از جیب مردم دراز هزینه های سلامت در سال ۱۳۸۴ . دفتر مطالعات اجتماعی مجلس.

فتاح زاده  امیر عباس(۱۳۸۴). اصلاحات نظام سلامت . انتشارات : موسسه فرهنگی ابن سینای بزرگ. چاپ ۱ .

سالاریان آزیتا(۱۳۸۴) .تعیین چارچوب مفهومی برای دستیابی به شاخص عدالت در بخش درمان سازمان تامین اجتماعی . فصلنامه تامین اجتماعی . سال ۹ ، شماره ۲۸٫

مطالعه نظام سلامت در جمهوری اسلامی ایران(۲۰۰۷) .گروه بانک جهانی ، جلد اول.

 Seonae Y (2004). Language barriers and access to care. Annual review of nursing research. 22(1):59-73.

Layte R, Nolan B (2004). Equity in the utilization of health care in Ireland. The Economic and Social Review. 35(2):111-34.

Arunachalam M, Lawrence S, Kelly M, Locke J(2012). A Communitarian Approach to Constructing Accountability and Strategies for Sustainable Development. Issues in Social and Environmental Accounting. 1(2):217-42.

Zere E, Mandlhate C, Mbeeli T, Shangula K, Mutirua K, Kapenambili W(2007). Equity in health care in Namibia: developing a needs-based resource allocation formula using principal components analysis. International journal for equity in health. 6(1):3.

Culyer AAJ, Newhouse JP (2000). Handbook of Health Economics: Vol. 1A: Access Online via Elsevier.

Garg CC, Karan AK (2009). Reducing out-of-pocket expenditures to reduce poverty: a disaggregated analysis at rural-urban and state level in India. Health policy and planning. 24(2): 116-28.

Chaudhuri A, Roy K (2008). Changes in out-of-pocket payments for healthcare in Vietnam and its impact on equity in payments, 1992–۲۰۰۲٫ Health policy journal. 88(1): 38-48.

Galarraga O, Sosa-Rubi SG, Salinas A, Sesma S (2008). The impact of universal health insurance on catastrophic and Out-Of-Pocket health expenditures in Mexico: A model with an endogenous treatment variable. Health, Econometrics and Data Group Working Paper 08/12, the University of York.

کلیات نظام سلامت ایران در زمینه پرداخت از جیب (out of pocket)

هرچند براساس قانون برنامه چهارم توسعه، دولت موظف است سهم پرداخت از جیب مردم را به زیر ۳۰ درصد کاهش دهد اما با تصویب و اعلام تعرفه های بخش خصوصی توسط سازمان نظام پزشکی که افزایشی چشمگیری نسبت به سال قبل  داشت و عدم عکس العمل قانونی سازمان های بیمه گر، عکس این اتفاق رخ داد و بیمه شدگان مجبور شدند علاوه بر پرداخت فرانشیز ما به التفاوت تعرفه خصوصی به دولتی را نیز بپردازند .که این عوامل منجر به افزایش پرداخت از جیب مردم به میزان ۷۰ درصد می شود. در دهه ١٩٨٠ مفهوم توسعه پایدار در مجامع شکل گرفت و به عنوان راه حلی برای معمای توسعه مطر ح گردید . توسعه پایدار بر پایه انسان سالم قابل شکل گیری است . در طی سالیان گذشته سلامت به صورت فزاینده ای به عنوان یک بخش محوری و اساسی در توسعه پایدار شناخته شده است و موفقیت های زیادی در برقراری ارتباط میان مسائل محیطی و اقتصادی با سلامت حاصل شده است. توسعه نیافتگی که منجر به فقر می شود و توسعه نامتناسب، خطری جدی برای سلامت به شمار می روند . سلامت نه تنها یک شاخص کلیدی از موفقیت فرایند توسعه است بلکه شاخصی برای توسعه پایدار نیز می باشد.

بخش بهداشت و درمان به عنوان یکی از مهم ترین بخش های اقتصادی اجتماعی تأثیر قابل توجهی در وجود یا فقدان فقر در جامعه دارد . به دلیل هزینه های بالای خدمات سلامت ، بی توجهی به مکانیسم های حمایتی از افراد جامعه باعث خواهد شد که در بسیاری از موارد بحرانی، کانون اقتصادی خانواده تحت یک فشار مالی به سمت فقر پیش رود . این مسأله از یک طرف خروج نیروی انسانی سالم از جامعه و از طرف دیگر تعداد خانواده های فقیر در کشور را خواهد افزود . لذا مشارکت عادلانه مردم در تأمین منابع در بخش سلامت با استفاده از مکانیسم ها ی پیش پرداخت یکی از ضروریات اصلی در جامعه کنونی است. با توسعه فناوری در بخش سلامت و استفاده از آن در سطح وسیع در تشخیص پزشکی و افزایش عرضه کنندگان بخش سلامت و نیز دسترسی بیش تر خانوارها به امکانات پزشکی همراه با توسعه فرهنگ بیمه، هزینه مصرف خدمات سلامتی افزایش یافته است به گونه ای که سهم هزینه های بخش سلامت از کل تولید ناخالص جهانی از ۳ درصد در سال ۱۹۴۸ به ۹/۷ درصد در سال ۱۹۹۷ افزایش یافته است. شیوه تامین این هزینه ها با توجه به نظام تامین مالی در کشورها متفاوت است و از طریق مالیات عمومی ، مالیات خاص برای بخش سلامت ، بیمه های تامین اجتماعی و بیمه درمان خصوصی و نیز از طریق پرداخت از جیب مردم تامین می گردد. هریک از شیوه های فوق آثار متفاوتی در تامین عدالت اجتماعی و نیز کارایی نظام سلامت خواهد داشت. هر چه شیوه تامین مالی از محل مالیات و نیز از طریق پیش پرداخت انجام شود نظام سلامتی عادلانه تر خواهد بود و هر چه میزان تامین منابع بیشتر از محل پرداخت مستقیم از جیب خانوار و در زمان بیماری دریافت شود، نظام تامین منابع نظام سلامت غیر عادلانه تر خواهد بود.مهمترین نتایج مشارکت غیر عادلانه خانوار در تامین منابع مالی نظام سلامت به صورت زیر است:

۱-خانوار ها سهم ناعادلاته ای را از توان پرداخت خود در بخش سلامت هزینه خواهند کرد.

۲-درصد خانوارهایی که هزینه کمرشکن سلامتی را پرداخت می کنند افزایش می یابد

۳-با افزایش میزان این خانوارها نابرابری در توزیع درآمد افزایش خواهد یافت

۴-خانوار ها به دلیل عدم توانایی در پرداخت هزینه های سلامتی به زیر خط فقر نزول خواهند نمود.

براساس مطالعات حساب های ملی سلامت در کشور، بیش از نیمی از منابع در زمان بیماری و به صورت پرداخت مستقیم از جیب مردم  تأمین می شود. به همین لحاظ در رتبه بندی سال ٢٠٠٠ ساز مان جهانی بهداشت، کشور جمهوری اسلامی ایران از نظر شاخص مشارکت عادلانه در تأمین منابع بخش سلامت بین ١٩١ کشور رتبه ١١٢ را احراز کرد. هم از نظر مفهومی و هم از نظر عملی شاخص مشارکت عادلانه مردم در تأمین منابع، توسعه یافته و سازمان جهانی بهداشت شاخص های دقیق تر و عملی تری را برای محاسبه میزان عادلانه بودن نظام سلامتی در تأمین منابع توسط خانوار ارائه داده است. براساس آخرین مطالعات انجام شده در این خصوص و با استفاده از نتایج آمارگیری هزینه و درآمد خانوار و حساب های ملی موارد زیر حاصل گردیده است:

شاخص مشارکت عادلانه خانوار در تأمین منابع سلامتی ٨٣ درصد محاسبه گردیده است.

۳۳/۲ درصد از خانوارها مواجه با پرداخت هزینه های کمرشکن سلامتی بوده اند .  به عبارت دیگر حدود دو میلیون نفر از جمعیت کشور با این گونه هزینه ها مواجه بوده اند.

٣۵ درصد خانوارهای مواجه با هزینه های کمرشکن بیمه نیز بوده اند.

در مورد میزان بیمه شدگان کشور هیچ اتفاق نظری وجود ندارد.

در مطالعه ای که تحت عنوان تعیین الگوی بهره مندی جمعیت ساکن در جمهوری اسلامی ایران در اسفند ۱۳۸۱ توسط دبیر خانه تحقیقات کاربردی مرکز توسعه شبکه و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بر روی یک نمونه متشکل از ٣۵٠٠ خانوار انجام شده است نشان می دهد که ٢۶ درصد از جامعه مورد مطالعه تحت پوشش هیچ بیمه ای نیستند.اما آمار های رسمی حاکی از آن بود که تنها ۹ درصد مردم بدون بیمه اند. براساس مطالعات صورت گرفته ۵۶ درصد از هزینه ها،  از جیب مردم پرداخت  می گردد. ٨ درصد از خانوارها به هنگام بستری شدن در بیمارستان علاوه بر قرض کردن مجبور به فروش دارا یی های خود می شوند که این رقم در بستری شدگان بخش مراقبت ویژه به ٢٢ درصد می رسد(بهبهانی و همکاران ۱۳۸۴).

عدالت در سلامت و شاخص های مهم برای ارزیابی عدالت و بررسی پرداخت  از جیب

عدالت در سلامت[۱]

اغلب مردم بر این باورند که سلامتی یکی از اجزای اساسی کیفیت زندگی می باشد و به همین دلیل برای حفظ این مهم نقش خدمات بهداشتی درمانی بسیار حایز اهمیت است. سوال مشکلی که غالبا سیستم های بهداشتی و درمانی با آن مواجهند این است ،که این خدمات چگونه باید تامین مالی شوند و چه کسانی باید به آن ها دسترسی داشته باشند و با چه هزینه ای از این خدمات بهره مند شوند. نظام های مختلف درمانی پاسخ های مختلفی به این سوالات می دهند اما آنچه همواره باید مورد توجه قرار گیرد رعایت اصل اساسی عدالت در تمامی مراحل برخورداری از خدمات بهداشتی و درمانی می باشد(لایت و همکاران ۲۰۰۴).

در واقع آنچه در هر سازمان تامین سلامتی حائز اهمیت است، برقراری عدالت در برخورداری از خدمات بهداشتی درمانی برای همگان می باشد. عدالت در سلامت و برخورداری از خدمات بهداشتی درمانی از مسائل بسیار مهم است و اغلب نظام های بهداشتی درمانی  آن را به عنوان یکی از اهداف اساسی خود قرار داده اند البته این اهداف بیشتر جنبه اخلاقی و غیر رسمی دارد(آروناچالام و همکاران ۲۰۱۲)

اهمیت حق برخورداری از مراقبت های بهداشتی و درمانی در ایجاد سلامت برای انجام فعالیت های اجتماعی است ، بنابراین دسترسی به خدمات بهداشتی و درمانی پیش زمینه ایجاد عدالت در جامعه است. در واقع حق برخورداری از مراقبت های بهداشتی و درمانی باعث ایجاد فرصت های برابر در جامعه می شود(سئونا ۲۰۰۴).

عدالت در خدمات بهداشتی درمانی تاکید بر این دارد که هر کس باید فرصت برابر برای به دست آوردن سلامت داشته باشد و هیچکس نباید از این بابت دچار خسارت و زیان گردد. البته باید توجه داشت که مفهوم عدالت از مفهوم برابری متمایز است. برابری تاکید بر درمان برابر بدون توجه به سایر عوامل موثر بر این امر دارد . اما هدف عدالت در نظر گرفتن تفاوت های بین افراد جامعه است، تفاوت هایی که اکثرا بی مورد هستند و قابل کنترل می باشند(آروناچالام و همکاران۲۰۱۲).

تعریف عدالت در بخش بهداشت و درمان

سلامت یکی از حقوق ثابت همه انسانهاست. همه انسانها باید از سلامت برخوردار باشند عواملی که سلامت را به خطر می اندازد برای همه باید کاسته شود و در زمان بیماری هم باید بتواند از خدمات متناسب با نوع و شدت بیماری بهره مند گردند.

منظور از عدالت در سلامت ، برخورداری ازدسترسی یکسان به خدمات یا امکان استفاده تک تک افراد از خدمات بهداشتی در موارد نیازاست. عدالت در ارائه مراقبتهای بهداشتی معمولا مبتنی بر این شکل می گیرد که مراقبت سلامت را باید طبق نیاز توزیع کرد نه بر حسب توان و تمایل به پرداخت . بحثهای عدالت در سطوح مختلف سیستم مراقبت های بهداشتی در جریان هستند و با توجه به اینکه کارایی ( نسبت بازده به منابع مصروفه ) تنها معیار قضاوت درباره ی توزیع منابع نیست اقتصاد دانان و سایر تحلیلگران سیاسی بهداشت باید عدالت را به عنوان یک معیار پر اهمیت در نظر بگیرند . عدالت یک مفهوم چند وجهی و گسترده است و شامل اثر بخشی (رسیدن و تحقق اهداف) در مدیریت و تخصیص منابع نیز می شود زیرا هنگامی که استفاده اثر بخش از منابع محدود می شود به این معناست که نیاز هایی که می توانست برآورده شود ، برآورده نخواهد شد، لذا عدالت باید پاسخگویی را نیز در بر بگیرد(وان دوسلار و همکاران۲۰۰۶).

سلامت یکی از حقوق ثابت همه انسانهاست . همه انسان ها باید از سلامت برخوردار باشند عواملی که سلامت را به خطر می اندازد برای همه باید کاسته شود و در زمان بیماری هم باید بتواند از خدمات متناسب با نوع و شدت بیماری بهره مند گردند. تقریباً در میانه قرن گذشته در شروع کار سازمان بهداشت جهانی، متفکران جهان بر این نکته تأکید داشتند که سلامت فقط منحصر به فقدان بیماری نیست . برخورداری از رفاه کامل جسمی ، روانی ، اجتماعی و معنوی به عنوان تعریف سلامت در طی قرن گذشته مورد قبول و اجماع متفکران قرار گرفت .

حال حاضر نیز توسعه یافتگی هر اجتماعی را از روی کیفیت سلامت مردم آن اجتماع ، میزان توزیع عادلانه سلامت درمیان طیف های مختلف اجتماعی و نیز میزان محافظت از افراد محروم در مقابل عوامل آسیب رسان به سلامت آن اجتماع قضاوت می کنند . هدف از بررسی حاضر پایش عدالت در سلامت و مراقبت های سلامت می باشد.

به عبارت دیگر عدالت در سلامت وقتی رخ می دهد که همه آحاد جامعه بتوانند سلامت کامل خود را حفظ کنند و وضعیت اجتماعی ، اقتصادی آنها در میزان سلامت آنها تاثیری نداشته باشد(لنکرانی ۱۳۸۹). انجمن بین المللی عدالت در سلامت ، عدالت را به این صورت تعریف می کند. فقدان تفاوت های سیستماتیک و بالقوه قابل برطرف کردن در یک یا چند جنبه از سلامت در یک جمعیت و زیر گروههای اقتصادی اجتماعی ، دموگرافی و جغرافیایی(سئونا ۲۰۰۴).

[۱] Equity in health

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.