تحقیق کنترل کیفیت آماری و اصول آماری نمودار کنترل

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کنترل کیفیت آماری و اصول آماری نمودار کنترل دارای ۱۴ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه    ۴
۲-۱تاریخچه کنترل کیفیت آماری    ۵
۲-۲ تعریف کنترل کیفیت :    ۶
۲-۳ اصول آماری نمودار کنترل :    ۷
۲-۴ مرور ادبیاتی و کارهای مرتبط    ۱۰
منابع و ماخذ    ۱۲

منابع

]۱[ نورالسنا،رسول/کنترل کیفیت آماری/انتشارات علم و صنعت/۱۳۸۹

]۲[ نیرومند،حسینعلی/کنترل کیفیت آماری چند متغیره/انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد

[۳] Arthur B. Yeh (2005) Mulivariate Control Charts for Monitoring Covariance Matrix

[۴] Marianne Frisen (2010) On Multivariate Charts

[۵] Tonu Kollo (2008) Multivariate Skewness and Kurtosis Measure

[۶]page E.S.(1961) Cumulative Sum Control Charts , Technometrics

[۷] Ewan W. D. (1963) When and How to Use CUSUM Charts , Technometrics

[۸] Johnson N. L. (1961) A Simple Theoretical Approach to Cumulative Sum Control Charts

[۹] Johnson F. C. leone (1962a) Cumulative Sum Control Charts-Mathematical principles Applied to Their Construction and Use , part 1 industrial quality Control Vol. 18.

[۱۰] Johnson F. C. leone (1962b) Cumulative Sum Control Charts-Mathematical principles Applied to Their Construction and Use , part 2 industrial quality Control Vol. 18.

[۱۱] Johnson F. C. leone (1962c) Cumulative Sum Control Charts-Mathematical principles Applied to Their Construction and Use , part 3 industrial quality Control Vol. 18.

[۱۲] Lucas J.M. (1976) The Design and Use of Cumulative Sum Quality Control

Schemes , Journal of Quality Technology

[۱۳] Yeh, A. B., Lin, D. K.-J., Zhou, H. and Venkataramani, C. (2003). A multivariate exponentially weighted moving average control chart for monitoring process variability. Journal of Applied Statistics, 30, 507-536.

[۱۴] Crowder S.V. (1987) A Simple Method for Studying Run-Length Distribution of Exponentially Weighted Moving Average Charts , Technometrics

[۱۵]Crowder S.V (1989) Design of Exponentially Weighted Moving Average Schemes , Journal of Quality technology vol. 21.

[۱۶] Lucas J.M. and M.S. Saccucci (1990) Exponentially Weighted Moving Average Control Schemes :Properties and Enhancements , Technometrics

[۱۷] Lowry, C. A., Woodall, W. H., Champ, C. W. and Rigdon, S. E. (1992). A multivariate exponentially weighted moving average control chart. Technometrics, 34, 46-53.

[۱۸]Hotelling H (1947) Multivariate Quality Control , McGraw-Hill,New York

 ۱-۱مقدمه

 موثر ترین راه برای کنترل کیفی محصولات ، روش های آماری می باشد که تصویری از وضعیت کل تولید را ارایه می دهد. در واقع تغییر پذیری به عنوان یک پدیده دائمی و جزء لاینفک محصولات تولیدی ، دلیل اصلی استفاده از روش های آماری برای بررسی و کنترل این تغییرات است . در واحد های صنعتی ، تا زمانی که از مواد ، ماشین آلات ، افراد و روش ها برای تولید استفاده شود مشکل تغییر کیفیت نیز وجود خواهد داشت  و تا زمانی که این مشکل وجود  داشته باشد ، روش های آماری کنترل کیفیت نیز لازم خواهند بود .

گرچه روش های چند متغیره برای داده های چند متغیره مناسبتر هستند ولی در عمل در صنایع ما معمول نیستند. از آنجا که کنترل کیفیت چند متغیره[۱] از محاسبات پیچیده تری برخوردار است اکثر کارشناسان کیفیت از روش های ساده تر و در عین حال با کارایی کمتر استفاده می کنند، این در حالیست که با رشد روزافزون استفاده از کامپیوتر در صنایع بسیاری از این محاسبات به راحتی امکان پذیر است.

از بزرگترین مزایای حالت چند متغیره نسبت به تک متغیره وارد کردن ماتریس همبستگی (واریانس-کوواریانس) در محاسبات است که از این طریق تاثیر متغیرها بر هم بررسی شده و بدین ترتیب دید جامعتر و بهتری به داده ها خواهیم داشت.

مهمترین کار در این زمینه توسط Hotelling در سال ۱۹۴۷ انجام شده است. وی روش  را توسعه داد و ازآن در نمودارهای کنترل استفاده نمود.در سال ۱۹۶۰ با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر ، کنترل آماری فرآیند چند متغیره بسیار مورد توجه قرار گرفت و بحث کنترل همزمان چندین مشخصه کیفی در سطح وسیعی مطرح شد.نمودار  در کشف یک وضعیت خارج از کنترل بسیار خوب عمل می کند.نقطه ضعف عمده این نمودار آن است که علی رغم اینکه می تواند به درستی یک وضعیت خارج از کنترل را نشان دهد،در تعیین مشخصه های کیفی منحرف شده کمبود دارد.

۲-۱تاریخچه کنترل کیفیت آماری

کنترل کیفیت قدمتی برابر با تولید دارد .هر آنچه انسان حتی قرن ها قبل از میلاد تولید کرده است دارای دقت و ظرافتی است که نشان از توجه سازندگان آن به کیفیت دارد . نگاهی بر دست ساخته های انسان باستان در موزه ها و یا عجایب هفت گانه جهان نظیر اهرام ثلاثه مصر ، مجسمه ابوالهول و دیوار چین تایید خوبی بر این مدعاست .

با شروع انقلاب صنعتی در اروپا در اواسط قرن هیجدهم میلادی و استفاده از ماشین آلات و ابزار دقیق در تولید ، روش های تولید نیز مدرن تر و پیچیده تر شدند . این تغییرات حجم تولید محصولات را بالا برد و روش های کنترل دقیق بودن و ظرافت نیز در آنها تغییر یافت . مقایسه روش های کنترل کیفیت تولیدات در سال های اولیه انقلاب صنعتی با آنچه که امروزه به چشم می خورد ، نشان می دهد که تغییرات در این بخش فوق العاده بوده است . این تغییرات که خواست عمده صاحبان صنایع و مصرف کنندگان بود ، در سال ۱۹۲۰ میلادی به ابداع کنترل کیفیت آماری منجر شد .

پس از اینکه نمودارهای کنترل شوهارت در صنایع مورد استفاده گسترده قرار گرفت،نمودارهای جمع تجمعی (CUSUM) ومیانگین متحرک موزون نمایی گام بعدی در پیشرفت کنترل کیفیت بودند.

در گام بعدی با پایش توام چند متغیر و تصمیم بر رسم توام آن ها نمودارهای چن متغیره مطرح شدند.مهمترین کار در این زمینه توسط Hotelling در سال ۱۹۴۷ انجام شده است. وی روش  را توسعه داد و ازآن در نمودارهای کنترل استفاده نمود.در سال ۱۹۶۰ با پیشرفت تکنولوژی کامپیوتر ، کنترل آماری فرآیند چند متغیره بسیار مورد توجه قرار گرفت و بحث کنترل همزمان چندین مشخصه کیفی در سطح وسیعی مطرح شد.نمودار  در کشف یک وضعیت خارج از کنترل بسیار خوب عمل می کند.نقطه ضعف عمده این نمودار آن است که علی رغم اینکه می تواند به درستی یک وضعیت خارج از کنترل را نشان دهد،در تعیین مشخصه های کیفی منحرف شده کمبود دارد.

۲-۲ تعریف کنترل کیفیت

کنترل کیفیت یک کلمه مرکب از کنترل و کیفیت است که هر کدام تعاریف خاص خود را دارند .

کیفیت : وجود آن در یک محصول ، شایسته بودن آن را به مصرف گننده نشان می دهد . به عبارتی وجود کیفیت به معنای آن است که کالا ، انتظارات مصرف کننده را فراهم می آورد .

کنترل : به کار اعمال قوانین در پروسه تولید که تولیدکننده را در جهت دسترسی به نتایج مورد نظر مطمئن می سازد ، کنترل گفته می شود .

کنترل کیفیت در مواقعی فقط به بازرسی نهایی و جدا کردن محصولات فاقد کیفیت محدود می شود اما در مواردی فراتر از آن عمل می کند . به عنوان مثال به برنامه ریزی کیفیت ، کنترل مواد ورودی ، کنترل کیفیت در حین تولید ، کنترل مواد خروجی ، تجزیه و تحلیل و اقدام مقتضی در رابطه با مشکلات کیفی تولید و . . . می پردازد . در این حالت گزارشات مربوط به مسایل کیفی کمک بزرگی به حساب می آیند . در کل می توان گفت کنترل کیفیت سیستمی است که با اتکا به آن می توان کیفیت یک محصول یا یک فرایند تولید را به حد مناسبی رساند و با برنامه ریزی دقیق ، استفاده از ابزراهای کیفی ، بازرسی های مداوم و . . . آن را حفظ کرد و یا نسبت به بهبود مداوم آن گام برداشت .

کنترل کیفیت برای اولین بار در سال ۱۹۲۰ میلادی توسط دانشمندی به نام والتر شوهارت در آزمایشگاه شرکت تلفن بل آمریکا بنیان گذاری شد. وی در ۱۶ام ماه می سال ۱۹۲۰، اولین تصاویر نمودار های کنترلی را رسم کرد و در مطالعات بعدی از آن بهره گرفت . والتر شوهارت بعد از ۱۱ سال کار مداوم در سال ۱۹۳۱ میلادی نتایج تحقیقات خود را در کتابی با نام ” کنترل اقتصادی کیفیت محصول ساخته شده” منتشر کرد]۱[.

[۱] Multivariate Quality Control

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تاریخچه کنترل کیفیت آماری
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.