تحقیق کیفیت زندگی و استرس و تأثیر استرس در عملکرد کارکنان در محیط کار و استرس شغلی و راه های پیشگیری از آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کیفیت زندگی و استرس و تأثیر استرس در عملکرد کارکنان در محیط کار و استرس شغلی و راه های پیشگیری از آن دارای ۳۹  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱٫ مقدمه    ۵
۲-۲٫ کیفیت زندگی    ۷
۲-۳٫ فضای مفهومی کیفیت زندگی    ۹
۲-۴٫ تعریف کیفیت زندگی    ۱۰
۲-۵٫ ابعاد کیفیت زندگی    ۱۱
۲-۵-۱٫ بعد فیزیکی    ۱۲
۲-۵-۲٫ بعد اجتماعی    ۱۲
۲-۵-۳٫ بعد روانی    ۱۲
۲-۵-۴٫ بعد جسمی    ۱۳
۲-۵-۵٫ بعد روحی    ۱۳
۲-۵-۶٫ بعد محیطی    ۱۳
۲-۶٫ خاستگاه نظری کیفیت زندگی    ۱۳
۲-۷٫ استرس    ۱۶
۲-۷-۱٫ تعاریف استرس    ۱۶
۲-۷-۲٫ عوامل ایجاد کننده استرس    ۱۶
۲-۸٫ محیط کاری و روابط حاکم بر محیط کار    ۱۸
۲-۹٫ عوامل موثر در افزایش میزان استرس در محیط کار    ۱۹
۲-۱۰٫ مراحل پاسخ دهی به استرس    ۲۰
۲-۱۱٫ عوامل موثر در واکنش به استرس    ۲۱
۲-۱۲٫ پیامدهای حاصل از استرس    ۲۲
۲-۱۳٫ استرس شغلی    ۲۲
۲-۱۴٫ عوامل استرس زای شغلی    ۲۳
۲-۱۵٫ تأثیر استرس در عملکرد کارکنان در محیط کار    ۲۴
۲-۱۶٫ راههای مقابله با استرس شغلی    ۲۵
۲-۱۷٫ استرس شغلی و راه های پیشگیری از آن    ۲۵
۲-۱۷-۱٫ شرایط کاری    ۲۶
۲-۱۷-۲٫ تراکم کاری    ۲۶
۲-۱۷-۳٫ ابهام نقش    ۲۶
۲-۱۷-۴٫ تعارض شغلی    ۲۶
۲-۱۷-۵٫ مسئولیت    ۲۷
۲-۱۷-۶٫ روابط با مافوق    ۲۷
۲-۱۷-۷٫ روابط با زیردستان    ۲۷
۲-۱۷-۸٫ روابط با همکاران    ۲۸
۲-۱۷-۹٫ عدم امنیت شغلی    ۲۸
۲-۱۸٫ نشانه های استرس شغلی    ۲۹
۲-۱۹٫ مروری بر پیشینه های تحقیق    ۲۹
۲-۱۹-۱٫ تحقیقات داخلی    ۲۹
۲-۱۹-۲٫ تحقیقات خارجی    ۳۱
منابع و مآخذ    ۳۵

منابع

دهنوی، ابوالفضل؛ (۱۳۹۱)، ارتباط ادراک از رفتار مربی و کیفیت زندگی کاری با موفقیت عملکرد فصلی مربیان از دیدگاه ورزشکاران شرکت کننده در لیگ دوو میدانی سال ۱۳۹۱، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ـ دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

رمضانی نژاد، رحیم؛ (۱۳۸۹). مقایسه رفتار حمایتی مدیران تربیت بدنی و ورزش دانشگاه های دولتی کشور از دیدگاه مربیان و مدیران. سخنرانی در سومین همایش بین المللی تربیت بدنی و علوم ورزشی: کاربرد علوم در ورزش قهرمانی. تهران: دانشگاه تربیت مدرس.

رمضانی نژاد، رحیم؛ خبیری، محمد؛ اسدی، حسن؛ همتی نژاد، مهرعلی؛ (۱۳۷۹)، بررسی عوامل استرس زای شغلی در بین مربیان تربتی بدنی و ورزش دانشگاه های دولتی کشور، حرکت، ۶، ۷۱-۵۹٫

آریافر، علیرضا؛ (۱۳۹۲)، سنجش کیفیت زندگی در مناطق شهری مطالعه موردی رود دره کن منطقه ۲۲، دانشکده ادبیات و علوم انسانی – دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

پورعوض، محبوبه؛ (۱۳۸۹)، بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر کیفیت زندگی کاری کارکنان توانبخشی بهزیستی شهرستان ری در سال ۱۳۸۹، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

شاهرخی، صالح؛ (۱۳۹۲)، ارزیابی و رتبه بندی مراکز دهستان های شهرستان جیرفت به لحاظ شاخص های کیفیت زندگی، دانشکده علوم کشاورزی ـ دانشگاه یاسوج.

چینی، علی؛ (۱۳۷۱)، روانشناسی استرس، نشر بهرام.

 Federico, R. (2003). Vanderbilt making study to improve quality of work life.
Vanderbilt University Medical Center for More Information Journal, Available at:
Garcia-Rea E, LePage JP. Reliability and validity of World Health Organization quality
of life-100 in homeless substance-dependen veteran population. Journal of
Rehabilitation Research and  Development 2008; 45: 619–۶۲۶٫

Kvarme LG, Haraldstad K, Helseth S, Sorum R, Natvig GK. Associations between
general self-efficacy and  health-related quality of life among 12-13 year-old school
children: a cross-sectional survey. Health Qual Life  Outcomes 2009; 7: 85

Fischer, J. E .Kudieelka, B. M., Hanebuth, D., Von-Kanel, R., Gauder, M. L., Grande, G., &. (2005). Health -Related Quality of Life Measures by the SF 12 in Working
Populations: Association with Psychosocial Work Characteristics. Journal of
Occupational Health Psychology, 10.440-429.

Cordeiro, R., & Dias, A. (2005). Stressful life events and occupational accidents. Scand
J Work Environ Health, 31(5), 336-342.

Fourie, A. S. (2004). Predicting satisfaction with quality of work life, Master’s Thesis,
University of South Africa.

۲-۱٫ مقدمه

هر جامعه ای زمانی از پویایی و نشاط لازم برخوردار خواهد بود که شهروندان آن از سلامت جسمانی و روانی اجتماعی مطلوب برخوردار گردند. شاخص امروز پیشرفت یک اجتماع “کیفیت زندگی” است که در برگیرنده مهمترین عواملی است که شرایط زندگی در جامعه  و رفاه شخصی افراد را تعیین می کنند. طی دهه های اخیر کیفیت زندگی یکی از اساسی ترین نکات مورد توجه در علوم اجتماعی است که در آن پارامترهای غیر مادی چون کیفیت کار، سطح با سوادی و فرهنگ، استاندارد پزشکی و بهداشت، کیفیت فراغت و تفریح، شرایط محیط زیست، جو سیاسی، احساس خوشبختی و حتی آزادی و اعتماد ملی مورد بررسی قرار می گیرد (دهنوی،۱۳۹۱). کیفیت زندگی متغیری مهم در علوم مختلف از جمله علوم ورزشی می باشد. در حوزه ورزش کیفیت زندگی به واسطه عواملی می تواند دچار تغیر گردد. ازجمله این عوامل استرس شغلی می باشد.

استرس با جزء جزء زندگی بشر عجین شده است و در تعیین سلامت یا بیماری انسان اهمیتی بسیار دارد. پژوهشگران به شناسایی و معرفی منابع متعدد استرس اقدام کرده اند. این منابع ممکن است در محیط بیرونی یا درونی شخص باشد. زندگی در میان جمعیت های متراکم، آلودگی صوتی و محیطی، ویژگی های مشاغل موجود در جوامع پیچیده، وجود یا نبود ارتباطات شخصی در محیط های شغلی، گستردگی ارتباطات اجتماعی و تعامل با طیفی گسترده از خویشان، دوستان و همکاران و دیگر افراد جامعه و نقش های متعدد و چندگانه ی اجتماعی که افراد عهده دار آنها هستند، همه و همه از عوامل بیرونی استرس به شمار می آیند که سلامت بالقوه ی بشر را به خطر می اندازد. در مقابل، طرز تلقی و راهبردهای رویارویی، آمادگی شخصی و تجربه های ناخوشایند دوران کودکی از عامل های شخصی و درونی استرس هستند (رمضانی نژاد، ۱۳۸۹).

امروزه اهمیت نقش مریبان در ورزش بر کمتر کسی پوشیده می باشد. براساس تجربیات ورزش قهرمانی، مربیانی که هم از لحاظ فنی و هم از لحاظ دانش مربیگری سرآمد بوده اند در موفقیت تیم هایشان و ارائه کار گروهی بهتر بازیکنان نقش موثرتری ایفا نموده اند. مربیگری از جمله مشاغل پیچیده ای است که انجام آن از عهده هر کسی بر نمی آید. مربی کارآمد با استفاده از دانش و تجربه خود می تواند موجب بهبود عملکرد ورزشکاران و در نهایت، موفقیت تیم خود شود. در واقع مربی، به عنوان رهبر تیم، سازنده زیربنای پیشرفت ورزشکاران و فراهم کننده بخش بزرگی از شرایط پیروزی و موفقیت است (رمضانی نژاد و همکاران، ۱۳۹۱).

توجه به عوامل ایجاد کننده استرس شغلی سبب می گردد تا راه های کنترل آنرا بشناسیم. یکی از این عوامل کیفیت زندگی افراد می باشد. کیفیت زندگی افراد با یکدیگر متفاوت می باشد (آریافر،۱۳۹۲). توجه به رابطه بین استرس شغلی و کیفیت زندگی در بین معلمان و مربیان می تواند سبب شناسایی راهکارهای به منظور رفع این نوع استرس در بین افراد گردد(رمضانی نژاد و همکاران،۱۳۹۱). شناسایی میزان استرس شغلی و همچنین کیفیت زندگی مربیان  مهم و ضروری می باشد. پی بردن به این رابطه سبب ارائه راهکارهای عملی سبب برچیدن استرس شغلی مربیان در حوزه ورزش می گردد. بنابراین با توجه به کمبود تحقیقات علمی در این حوزه در کشور ما؛ ضرورت اجرای این تحقیق فراوان می باشد. استرس شغلی در مربیان ورزش جزئی از شرایط شغلی مربیان می باشد، بنابراین می تواند کیفیت زندگی را تحت الشعاع قرار دهد.

مربی گری، شغل چالش انگیزی است که فشار و استرس در آن دائمی است. این به علت استرس های منحصر به فردی است که در این حرفه وجود دارد، شامل فشار برای برنده شدن، تداخل والدین در کار یا بی اعتنایی، مشکلات انضباطی، ساعت های طولانی که صرف برنامه ریزی، تمرین، سفر و عضوگیری می شود (رمضانی نژاد و همکاران، ۱۳۹۱).

در شغل مربیگری استرس شغلی به صورت همیشگی تقریبا موجود می باشد. این استرس می تواند بر روی بسیار از جنبه های مربیان تاثیر گذار باشد. یکی از این موارد کیفیت زندگی می باشد. به نظر می رسد استرس شغلی می تواند کیفیت زندگی مربیان را تغییر داد. بررسی کیفیت زندگی مربیان می تواند مهم و ضروری باشد. این متغییر می تواند به مربیان در اثربخشی شغلیشان کمک فراوانی نماید. از این رو با توجه به اهمیت این دو متغییر، در تحقیق حاضر سعی در بررسی تاثیر استرس شغلی بر کیفیت زندگی مربیان شهر شیراز را داریم.

در این مقاله در ابتدا در ارتباط با استرس شغلی و کیفیت زندگی در مربیان ورزش بیان خواهد شد و سپس به بررسی پیشینه تحقیق در ارتباط با این دو متغیر پرداخته خواهد شد و سپس جمع بندی پیشینه بیان می شود.

۲-۲٫ کیفیت زندگی

کیفیت زندگی مفهومی است با ماهیت انتزاعی و ابعاد گوناگون و دست یافتن به یک تعریف جامع و کلی برای این واژه بسیار دشوار و ناممکن، ولی بر اساس کاربرد های ان توسط مراجع و افراد مختلف می توان از آن تعاریفی عملیاتی ارائه نمود. همان طور که ذکر شد این واژه مفهومی چند بعدی و چند وجهی دارد. بنابراین برای بررسی آن نیازمند به اتخاذ تصمیم و رهیافتی میان رشته ای و فرا رشته ای است. در حال حاضر بیش از یک صد تعریف از کیفیت زندگی در متون علمی وجود دارد ولی به طور کلی به وسیله حیطه های که در بر گیرنده کیفیت زندگی است تعبیر می شود، حیطه های مانند: سلامت روحی، اعتماد به نفس، شادمانی، سلامت جسمی و رضایت مندی از زندگی (پورعوض، ۱۳۸۹).

کالمن[۱] (۱۹۸۴) کیفیت زندگی را گستره ای می داند که امید و آرزوها به تجربه در می آیند (به نقل از کوارمی و همکاران، ۲۰۰۹).  فرانز و پاورز[۲] (۱۹۸۵) کیفیت زندگی را رضایت و یا عدم رضایت از ابعاد زندگی فرد می دانند که برای او مهم هستند (فدریکو،۲۰۰۳). گرانت و همکاران[۳] (۱۹۹۰) کیفیت زندگی را با ارزیابی مثبت و منفی از مشخصه ها و خصوصیات زندگی خود در ارتباط می دانند (فوریا، ۲۰۰۴).

از دیدگاه اسچیپر کیفیت زندگی بازتابی عملی از پاسخ های فیزیکی، روانی و اجتماعی فرد به
بیماری ها و درمان آنهاست یعنی در واقع به بعد عملکردی فرد توجه دارد، در حالیکه شوماخر کیفیت زندگی را از بعد روانشناسانه می نگرد و آن را رضایت کلی فرد از زندگی، بهزیستی و رفاه تعریف می کند (فدریکو، ۲۰۰۳).

همچنین مرکز ارتقا سلامتی دانشگاه تورنتو، کیفیت زندگی را امکانات، فرصت ها و محدودیت هایی که هر فرد از زندگی خود دارد و نشان دهنده تعامل عوامل انسانی و محیطی می باشد تعریف می کند.

در جمع بندی کلی تعریف کیفیت زندگی، پژوهشگران بر سه ویژگی زیر در این زمینه اتفاق نظر دارند: چند بعدی بودن، ذهنی بودن و پویا بودن کیفیت زندگی.

[۱]-Calman

[۲]-Feranz and Paverz

[۳]– Gerant and et al

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق استرس و عوامل آن و خودکارآمدی و فاکتورهای موثر در گسترش خودکارآمدی
  • تحقیق مدلها و نظریه های ارزیابی عملکرد ، استرس و انگیزش در کارکنان
  • تحقیق استرس و فرسودگی شغلی و حمایت شغلی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق پرخاشگری و استرس والدینی و عوامل موثر بر آن
  • تحقیق مدیریت دانش و فشار روانی و مدلهای مدیریت دانش و علایم و عوامل فشار روانی شغلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.