تحقیق کیفیت و ارزش غذایی علوفه مرتعی و اهمیت آن در تغذیه دام ها و عوامل مؤثر بر هضم پذیری علوفه مرتع و روش های برآورد کیفیت علوفه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق کیفیت و ارزش غذایی علوفه مرتعی  و اهمیت آن در تغذیه دام ها و عوامل مؤثر بر هضم پذیری علوفه مرتع و روش های برآورد کیفیت علوفه دارای ۴۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱-  سطح مراتع در جهان و ایران    ۸
۲-۱-۱- اهمیت مراتع    ۹
۲-۱-۲- تأثیر چَرا بر روی اجتماعات گیاهی    ۹
۲-۱-۳- اهمیت گیاهان علوفه ای در تغذیه دام ها    ۱۱
۲-۲ – عوامل مؤثر بر هضم پذیری علوفه مرتع    ۱۱
۲-۲-۱- نوع گونه گیاهان مرتعی    ۱۱
۲-۲-۲- مرحله رشد گیاهان مرتعی    ۱۲
۲-۲-۳- نسبت وزنی اندام های مختلف گیاهان مرتعی    ۱۳
۲-۲-۴- مرحله رشد در زمان برداشت    ۱۳
۲-۲-۵- ارتباط هضم پذیری علوفه ی مرتعی با ترکیبات شیمیایی علوفه    ۱۵
۲-۲-۶- اثرات اقلیم ، فصل ، آب و هوا    ۱۶
۲-۲-۷- حاصلخیزی و خصوصیات خاک    ۱۶
۲-۳-  تقسیم بندی گیاهان مرتعی    ۱۶
۲-۳-۱- مشخصات گیاه شناسی    ۱۷
۲-۳-۱-۱- گونه Bromus inermis    ۱۷
۲-۳-۱-۲- گونه  Sorghum sudanensis(سورگوم علوفه‌ای)    ۱۸
۲-۳-۱-۳- گونه جاشیر(prangus spersica  )    ۱۹
۲-۴- عوامل میکروبی موثر بر هضم    ۲۱
۲-۵- میکروبیولوژی شکمبه    ۲۲
۲-۶- هضم در شکمبه    ۲۳
۲-۷-  روش های برآورد کیفیت علوفه    ۲۴
۲-۸- فن تولید گاز(  production gas)    ۲۵
۲-۸-۱- منشاء تولید گاز    ۲۶
۲-۸-۲- سیر تکاملی سیستم تولید گاز    ۲۷
۲-۸-۳- محدودیت های فن تولید گاز    ۳۰
۲-۹- مروری بر پژوهش های انجام شده    ۳۱
۲-۱۰- مروری بر پژوهش های گذشته  کیفیت و ارزش غذایی علوفه مرتعی    ۳۴
منابع و مآخذ    ۴۰

منابع

­ طباطبایی محمد مهدی ( ۱۳۸۲ ). خوراک دادن عملی به گاو. ترجمه. چاپ اول. انتشارات دانشگاه بوعلی سینا.

فرهومند پرویز، ۱۳۸۱، غذاهای دام طیور روشهای فرآوری و نگهداری آنها (تغذیه ۲)، انتشارات جهاد دانشگاهی واحد آذربایجان غربی.

قره‌شیخلو، ح.ر. ۱۳۹۰٫ تعیین ارزش غذایی و قابلیت هضم سه گونه مرتعی onobrychis sativa ، Dactylic glomereta و Setaria galauca به روشهای (NIR)، تولید گاز و کیسه‌های نایلونی، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی واحد رشت.

قورچی، ت.، غ.ر. قربانی، م. بصیری و م. صادقیان. ۱۳۷۵٫ تعیین ترکیبات شیمیایی، قابلیت هضم و تجزیه پذیری سه گونه مرتعی منطقه سمیرم. اولین سمینار پژوهشی تغذیه دام کشور.

کریمی عبدالحمید، کمال زاده عزیز اله، ایلامی بهمن، افشار اردکانی پرویز ( ۱۳۸۰ ). تعیین ترکیب شیمیایی و قابلیت هضم گیاهان مرتعی کما، بیلهر، برموس و جو پیازدار در استان فارس. سومین سمینار پژوهشی تغذیه دام و طیور کشور. ص ۱۵۸-۱۴۹٫

نجف نژاد، ب. ۱۳۸۵٫ بررسی ارزش غذایی شبدر و برخی مواد متراکم فرآوری شده به روش‌های In vivo، In vitro ، In situ و Gas production. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه بوعلی سینا، دانشکده کشاورزی.

صوفی سیاوش و جان محمدی حسین ( ۱۳۸۳ ). تغذیه دام. ترجمه. چاپ دوم. انتشارات آییژ تبریز.

پرند، ا. و ا. تقی زاده. ۱۳۸۹٫ بررسی قابلیت هضم دانه جو فرآوری شده با استفاده از روش تولید گاز و دو منبع آنزیمی میکروبی فصلنامه پژوهش‌های علوم دامی سال بیستم شماره ۲ ص ۳-۱٫

پلنگی، ج. ۱۳۸۸٫ تعیین ارزش غذایی و قابلیت هضم یونجه به روش شیمیایی، تولید گاز و کیسه نایلونی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد مراغه.

ترکان ،جواد. ۱۳۷۸٫بررسی اثر مراحل مختلف فنولوژیک عوامل محیطی (خاک و اقلیم) بر کیفیت علوفه چند گونه مرتعی ،پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشکده منابع طبیعی ،دانشگاه تهران.

Hobson, P.N. 1988. The rumen microbial ecosystem. 1th edition .Elsevier Applied science.London and New York.

Huntington,J.A., and D.I., Givens. 1997. Studies on in situ degradation of feeds in the rumen. 1. Effect of species, bag mobility and incubation sequence on dry matter disappearance. Anim. Feed Sci. Technol. 64: 227-241.

Ishfaq, H. and D. Ghulam. 2009. Nutritional analysis of Rumex hastatus D. Don, Rumex dentatus Kinn and Rumex nepalensis Spreng. African Journal of Biotechnology. 8(17):4131- 4133.

مقدمه

یکی از مهمترین مسأئلی که بشر با آن مواجه است، ایجاد امنیت غذایی برای جمعیت جهان و در عین حال حفظ منابع طبیعی اعم از خاک، آب و هوا و تنوع زیستی می باشد. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل ازکشورهای در حال توسعه درخصوص فرآورده های دامی در طول ۲۰ سال گذشته نشان می دهد که بخش دام از یک بخش چند جانبه در یک سیستم کشاورزی مختلط به سمت سیستم های تولیدی تخصصی و منسجم تر پیش می رود. افزایش سریع جمعیت، افزایش تقاضا برای مواد غذایی، همراه با سطح پایین فناوری تولید محصولات کشاورزی و دامی و صنایع وابسته روستایی در کشور و توأم شدن آن با شرایط دشوار زیست محیطی، کمبود آب، محدودیت اراضی و سرمایه گذاری ناکافی، روند تخریب منابع پایه را تشدید نموده است. تدوین سیاست ها و برنامه های توسعه کشاورزی در گذشته که عمدتاً با هدف حداکثر بهره برداری از منابع پایه برای تأمین نیازهای مقطعی و کوتاه مدت بوده، موجب بهره برداری بیش از ظرفیت منابع و کاهش توان تولیدی آنها شده است. در برنامه های دوم و سوم توسعه کشور بر احیاء، توسعه و ظرفیت سازی این منابع تأکید شده است.سهم بخش دام در اقتصاد جهان بسیار مهم می باشد زیرا این بخش شامل گوشت، شیر، پوست، الیاف، کود، نیروی کار و همچنین انباشت سرمایه می باشد. موارد مذکور با ساختار رفاه اجتماعی بسیاری از جوامع روستایی گره خورده و به عنوان یک ذخیره استراتژیک محسوب می گردد که به ثبات خانواده و نظام کلی کشاورزی می افزاید(فائو، ۱۹۹۶).

در کشور ایران بالغ بر ۷۵ میلیون نفر است، با رشدی معادل ۵/۲ درصد در سال های آینده به نزدیک ۱۰۰ میلیون نفر خواهد رسید. البته با سیاست جدید دولت و نظام برای افزایش جمعیت این ارقام مقادیر بیشتری را بخود اختصاص خواهد داد. در صورت ثابت بودن نیاز سرانه گوشت،  بایستی در سال های آتی تولیدگوشت ۵/۱ برابر و متناسب با آن تولیدات دامی حدود ۸/۴ برابر افزایش یابد(خالداری، ۱۳۸۷).

مشکل تغذیه دام در کشور از مهم ترین مسائل دامپروری بوده(۷۰-۵۰ درصد هزینه های تولیدات دامی(آبرامس[۱]، ۲۰۰۰))و باتوجه مشکلات مربوط به واردات نهاده های دامی در راستای تحریم ها سبب افزایش قیمتهای تولید و به تبع آن کاهش تولیدات بخش دامی گشته است.یکی از منابع ارزان قیمت برای تغذیه دام، مراتع (فرهومند، ۱۳۸۱) بوده که با  بیش از ۳۰۰۰ میلیون هکتار(بیش از ۲۵%) از سطح خشکی های زمین  و ۴۰۰۰ میلیون هکتار واقع دراراضی جنگلی و بیشه زارها، علوفه حاصل، بیش از ۹۰% انرژی غذایی ۱۵۰۰ میلیون واحد دامی شامل گوسفند، بز، گاو، گاومیش، شتر و … را تأمین کرده و لذا علوفه مراتع بطور غیر مستقیم بخش اعظم غذای ساکنین زمین را تولید می کند(شیندی۲ و همکاران، ۲۰۰۰).

مراتع به عنوان اراضی که پوشش طبیعی آنها شامل گندمیان، پهن برگان علفی یا بوته ها است تعریف شده و در نتیجه تأثیر متقابل محیط و موجودات زنده به وجود آمده و به عنوان یک اکوسیستم طبیعی مدیریت می شوند. برای اعمال مدیریت صحیح و اصولی روی این اکوسیستم طبیعی می بایست منابع موجود در آن دقیقا ارزیابی گردد تا بتوان از ارقام و اطلاعات بدست آمده در برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت برای احیا این منابع و تأمین علوفه مورد نیاز دام های کشور استفاده نمود.

ایران یکی از مهمترین مراکز تنوع گیاهان علوفه ای می باشد و از پتانسیل بالقوه ای برای توسعه این محصولات برخوردار است. برای بهره برداری بهتر از این پتانسیل نیاز به برنامه ریزی دقیق و مناسبی می باشد تا به نحو مطلوبی بتوان این تنوع کم نظیر را حفظ کرده و از آن بهره برداری نمود. اما در کشور ما به شناخت، تولید و مدیریت گیاهان علوفه ای در مقایسه با سایر محصولات زراعی کمتر توجه شده است. تولید علوفه هایی که علاوه بر عملکرد خوب دارای مواد مغذی مناسب برای انواع متفاوت دام ها هستند یکی از اهداف مهم می باشد. کمبود علوفه در کشور و فشار بیش از حد به مراتع منجر به کاهش تولیدات دامی، کمبود فعلی گوشت و تخریب مراتع شده است. واردات علوفه و گوشت راه حل اساسی در این راستا نیست، بلکه تولید خوراک دام در داخل کشور بهترین راهکار در این مورد می باشد. باید توجه داشت که منابع طبیعی بیش از ۸۰ % از مساحت کل کشور را شامل می شود و معادل ۱۳۶ میلیون هکتار سرزمین ایران را در بر می گیرد و ۹۰ میلیون هکتار از مساحت کل منابع طبیعی ایران را مراتع تشکیل می دهد. در حال حاضر تولید بالفعل معادل ۲۱/۴ میلیون تن علوفه خشک است که ۵۰ % آن قابل برداشت بوده و نقش مهمی در تغذیه دامهای کشور دارد( آقاجانی و رضایی ۱۳۸۳).

علوفه های مرتعی از مهم ترین منابع غذایی مورد استفاده دام محسوب می گردد، به طوری که طبق آخرین آمار ارائه شده توسط معاونت دام از تعداد ۱۲۴ میلیون واحد دامی کشور، حدود ۸۳ میلیون واحد دامی وابسته به مراتع می باشد(۱۳۸۱). گیاهان غالب در مراتع عموماً مشتمل بر گندمیان، پهن برگان و بوته ها می باشد که برای انواع دام مناسب می باشند(قورچی، ۱۳۷۴).

لذا بخش عمده مشکل تغذیه دام ها منوط به عدم آگاهی از شرایط و امکانات بالقوه مراتع و مدیریت بوده و جمع آوری اطلاعات علمی در زمینه نباتات مرتعی، راه گشامی باشد بطوریکه شناسایی گیاهان مرتعی در سیستم های پرورش دام در کشورهای حوزه دریای مدیترانه و خاورمیانه مورد نظر متخصصین دام قرار گرفته است(گلسن واینال[۲]، ۱۹۹۵).

برای بدست آوردن اطلاعات ارزش غذایی روشهایی بیولوژیکی دام زنده[۳] و آزمایشگاهی[۴]، شیمیایی و  فیزیکی(اسپکتروفتومتر، طیف سنجی مادون قرمز و…) می باشند(تکاسی وسیدمومن،۱۳۸۱).

باتوجه به مقادیر بسیار بالای گونه های مرتعی و هزینه و زمان بالای مورد نیاز رسیدن به هدف آگاهی از ارزش غذایی، بررسی و جایگزین کردن روشهای جدید با دقت قابل قبول و هزینه و زمان کمتر بسیار حائز اهمیت می باشد. یکی از روشهای مناسب و ارزان و سریع روش تولید گاز می باشد که نسبت خوراک هضم شده به طور غیر مستقیم از روی حجم گاز تولیدی توسط تخمیر برآورد شده و مزیت آن نسبت به روش های دیگر، کاربرد آسان آن برای تعداد زیادی نمونه خوراک به خصوص در صورت خودکار بودن ثبت گاز تولیدی می باشد(نوید شاد و جعفری صیادی، ۱۳۸۶).

۲-۱-  سطح مراتع در جهان و ایران

بیشترین سطح خشکی های جهان به مراتع اختصاص دارد. بر اساس یکی از  برآوردهای انجام شده حدود ۴۳ درصد از خشکی های زمین به مراتع ، ۱۸ درصد به جنگلها ، ۱۵ درصد  پوشش های یخی و اراضی خالی از پوشش و ۲۰ درصد به اراضی کشاورزی و ۴ درصد به مناطق مسکونی و صنعتی اختصاص یافته است. ۱۶۴ میلیون هکتار عرصه کشور را می توان در یک نگاه بصورت زیر طبقه بندی نمود :

منابع طبیعی تجدید شونده ۵/۸۳درصد از کل خاک کشور را شامل می شود

مراتع با مساحت ۱/۸۶ میلیون هکتار ۵۳ درصد سطح ایران را می پوشاند

مراتع ایران از نظر پوشش گیاهی به سه گروه تقسیم شده‌اند:

الف) مراتع علفی ییلاقی ۱۴ میلیون هکتار با تولید متوسط ۲۹۰ کیلوگرم علوفه قابل برداشت در هکتار .ب) مراتع بوته زار با وضعیت ضعیف و متوسط ۶۰ میلیون هکتار با تولید ۹۲ کیلوگرم علوفه قابل برداشت در هکتار.

ج) مراتع حاشیه کویر (خیلی ضعیف) با تولید بسیار کم ۱۶ میلیون هکتار با تولید متوسط ۲۵ کیلوگرم علوفه قابل برداشت در هکتار .

متاسفانه به دلیل استفاده های غلط هم از وسعت و هم از کیفیت مراتع کاسته شده است. به طوری که هم اکنون از سطح ۸۶ میلیون هکتار مرتع فقط ۱۶ میلیون هکتار از آن در شرایط خوبی قرار دارد.اگر این خرابی و نابودی ادامه پیدا کند تولید علوفه مورد نیاز دام روز به روز کمتر می شود و خاکهای حاصلخیز کشاورزی نیز از بین میروند. از طرفی نابودی مراتع موجب بروز سیل و در نتیجه پر شدن مخرن سدها می شود وسر انجام مراتع این ثروت خدادادی به بیابانها و شوره زارها تبدیل می شوند. فعلا بزرگترین مشکل گریبانگیر مراتع دام مازاد است

 ۲-۱-۱- اهمیت مراتع

مراتع در مقایسه با اراضی کشاورزی و جنگلی دارای بازدهی کمتری در واحد سطح هستند.. این در حالی است که اهمیت مراتع فقط به تولید علوفه خلاصه نمی شود. پوشش گیاهی مراتع همچنین در حفاظت منابع آب و خاک کشور حائز کمال اهمیت میباشد. علاوه بر آن، استفاده های تفرجگاهی، بانک ژن گیاهی، انواع گیاهان داروئی و صنعتی و مسائل زیست محیطی را به اهمیت مراتع افزود. ارزش زیست محیطی مرتع براساس مطالعات انجام شده ارزش یک هکتار مرتع در سال ۲۳۲ دلار میباشد ارزش غیر علوفه ای پوشش گیاهی مرتع معادل ۷۵% است. ارزش علوفه ای پوشش گیاهی مرتع معادل ۲۵%‌ است ارزش زیست محیطی در ایران بین ۴ تا ۸ برابر علوفه است به هر حال مراتع بهترین منبع تغذیه دامها می باشند. علوفه سبز و آبدار مراتع برای جبران کمبود مواد غذایی دامها اهمیت دارد. در مراتع خوب تمام مواد مغذی مورد نیاز دام وجود دارد و چنانچه دام چند ماهی از سال را در مرتع چرا کند نیرو و شادابی بیشتری خواهد داشت. با برداشت علوفه از بعضی مراتع می توان بخشی از علوفه خشک مورد نیاز دام در زمستان را نیز تأمین کرد. مدیریت مراتع باید بر اساس اصول اکولوژی بنا نهاده شود و شناخت این اصول پیش شرط اصلی مدیریت مراتع می باشد. هدف اصلی در مراتع باید دستیابی به حداکثر درآمد خالص بدون صدمه زدن به خود مراتع باشد.

۱-Abrams

۲-Shindey

[۲] Golsen Inal

[۳]Invivo

[۴]Invitro

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.