تحقیق گردشگری و اثرات و عوامل موثر بر توسعه ی صنعت گردشگری و توریسم واشکال آن و اهمیت جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی محیطی منطقه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گردشگری و اثرات و عوامل موثر بر توسعه ی صنعت گردشگری و توریسم  واشکال آن و اهمیت جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی محیطی منطقه دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ تاریخچه صنعت توریسم در جهان    ۶
۲-۲ وضعیت جهانی جهانگردی    ۷
۲-۳ تقسیم ‏بندی جهانی توریسم    ۷
۲-۴ گردشگری (توریسم)    ۱۰
۲-۵ گردشگری روستایی    ۱۱
۲-۶ گردشگری شهری    ۱۲
۲-۷ گردشگری و انواع آن    ۱۲
۲-۸ اشکال توریسم    ۱۵
۲-۸ -۱ توریسم تفریحی و استفاده از تعطیلات    ۱۵
۲-۸ -۲ توریسم درمانی    ۱۶
۲-۸ -۳ توریسم فرهنگی و آموزشی    ۱۶
۲-۸ -۴ توریسم اجتماعی    ۱۶
۲-۸ -۵ توریسم ورزشی    ۱۶
۲-۸ -۶ توریسم مذهبی و زیارتی    ۱۶
۲-۸ -۷ توریسم بازرگانی و تجاری    ۱۷
۲-۸ -۸ توریسم سیاسی    ۱۷
۲-۸ -۹ توریسم ماجراجویانه    ۱۷
۲-۹ ارکان صنعت توریسم    ۱۷
۲-۹-۱ منابع طبیعی    ۱۷
۲-۹-۲ عوامل زیربنایی    ۱۷
۲-۹-۳ تجهیزات حمل و نقل    ۱۸
۲-۹-۴ منابع فرهنگی و روحیه مهمان نوازی    ۱۸
۲-۱۰ عوامل  موثر بر توسعه ی صنعت گردشگری    ۱۸
۲-۱۱ اثرات گردشگری    ۲۰
۲-۱۱-۱ اثرات فرهنگی-اجتماعی گردشگری    ۲۰
۲-۱۱-۲  اثرات زیست محیطی گردشگری    ۲۰
۲-۱۲ انواع جاذبه های گردشگری    ۲۱
۲-۱۳ ارتباط جغرافیا و توریسم    ۲۲
۲-۱۴ جنبه های اجتماعی و فرهنگی گردشگری    ۲۲
۲-۱۵ اثرات فرهنگی – اجتماعی گردشگری    ۲۳
۲-۱۵-۱ تغییرات فرهنگی گردشگری    ۲۳
۲-۱۵-۲ تعارض در جامعه    ۲۵
۲-۱۶ موانع گردشگری    ۲۶
۲-۱۶-۱ هزینه های گردشگری    ۲۶
۲-۱۶-۲ کمبود وقت    ۲۶
۲-۱۶-۳ محدودیت های جسمانی    ۲۶
۲-۱۶-۴ وضعیت خانواده    ۲۷
۲-۱۶-۵ بی علاقگی به علت ناآگاهی    ۲۷
۲-۱۶-۶ احساس ناامنی    ۲۷
۲-۱۷ اهداف توسعه گردشگری    ۲۷
۲-۱۸ توسعه پایدار گردشگری    ۲۸
۲-۱۹ توسعه پایدار    ۲۹
۲-۲۰ اثرات زیست محیطی گردشگری    ۳۰
۲-۲۱ توانهای محیطی    ۳۱
۲-۲۲ جغرافیا و محیط    ۳۱
۲-۲۳ مفهوم محیط در جغرافیا    ۳۲
۲-۲۴ محیط طبیعی    ۳۲
۲-۲۵ اهمیت جغرافیای طبیعی در برنامه ریزی محیطی منطقه    ۳۲
۲-۲۶ مدیریت محیط    ۳۳
۲-۲۷ پیشینه تحقیق    ۳۴
منابع    ۴۱

منابع

قره نژاد، حسن، ۱۳۸۶، مقدمه برتوسعه گردشگری و مهمانپذیری، انتشارات دانشگاه آزاد و احد نجف آباد

کمیته ملی توسعه پایدار؛ برنامه عزم ملی برای حفاظت از محیط زیست؛ انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست، بهار ۱۳۷۸، چاپ اول،

محلاتی، صلاح‏الدین، ۱۳۸۰، درآمدی بر جهانگردی، انتشارات دانشگاه شهید بهشتی،

مخدوم فرخنده، مجید؛ ۱۳۷۸، شالوده آمایش سرزمین؛ مؤسسه انتشارات و چاپ دانشگاه تهران، چاپ سوم،

منشی زاده، رحمت اله، ۱۳۷۶، جهانگردی، انتشارات مسعی، چاپ اول

دیویدای فنل ۱۳۸۵، مقدمه ای بر طبیعت گردی ترجمه جعفراولادی قادیکلایی ، انتشارات دانشگاه مازندران، چاپ اول

رضوانی، علی اصغر، ۱۳۷۹، جغرافیا و صنعت توریسم، انتشارات دانشگاه پیام نور، چاپ دوم

ریچارد، جولیا شارپلی، ۱۳۸۰، گردشگری روستایی ترجمه رحمت اله منشی زاده و فاطمه نصیری، انتشارات نشر تهران

عبدالله زاده، محمود، ۱۳۸۴، برنامه ریزی ملی و منطقه ای جهانگردی، انتشارات دفتر پژوهشهای فرهنگی

دیبایی، پرویز، ۱۳۷۱، شناخت جهانگردی، انتشارات علامه طباطبایی

دینگتون، جی، ام، ادینگتون، ام، ای، ۱۳۷۴ اکوتوریسم، اکولوژی، فعالیت های تفریحی و صنعت جهانگردی – ترجمه کهرم سازمان محیط زیست.

مهردادی، ناصر و یدالهی، علی اکبر و حسین آبادی، زهرا، اکوتوریسم و توسعه پایدار، همایش جغرافیا و توریسم، دانشگاه آزاد اسلامی واحد نوشهر و چالوس

۲-۱ تاریخچه صنعت توریسم در جهان

گردشگری ازقدیم‏ الایام مطرح بوده است، مثلاً در یونان باستان، راهنمایان سفر، فراوان بوده‏اند. حتی  این راهنمایان دنبال یادگاری و سوغات، همچنان که امروزه گردشگران به دنبال آن هستند، بوده‏اند. در واقع می‏توان گفت که یادگاری و سوغات، ابتکار یونانیان بوده است. این راهنمایان سفر در آن دوره، زائران مسیحی دوره‏ی قرون وسطی را راهنمایی می‏کردند تا راه‏ها و کوره راه‏های اروپا را طی کنند و به مقصد برسند. مارکوپولو بازرگان ونیزی و سیاح بزرگ عهد رنسانس اروپا، سفر می‏کرد تا دیگران را به دین مسیح جذب کند و در واقع به خرید ادویه اقدام می‏کردند و مسافرانی تاجر بودند. ابن بطوطه سیاح بزرگ قرن چهاردهم عرب، جهانگردی نیرومند بود که حدود ۱۲۰ هزار کیلومتر در کشورهای مسلمان مسافرت نمود و از زادگاهش طنجه در مراکش تا چین و سوماترا در شرق آسیا را طی نمود و ضمن لذت بردن از سفرها با فرهنگ‏های جدید آشنا می‏شد.

بعد از این دوره، مسافران فرهنگی جدیدتر نوادگان اشراف انگلیسی بودند که به گشت‏های قاره  اروپا می‏پرداختند. این افراد برنامه‏های انعطاف‏پذیری برای سفر و گشت و گذار تنظیم می‏کردند که دیدار از پاریس و شهرهای زیبای ایتالیا جزء برنامه‏های آنها بود. در اواخر قرن ۱۸ انقلاب صنعتی اروپا، بازار جدیدی را برای سفر و گردشگری به وجود آورد. انقلاب صنعتی باعث شد که مردمان طبقات دیگر هم بتوانند به سفر بپردازند.

انقلاب صنعتی، کار در ساعت‏های مشخص، مفهوم تعطیلی و اوقات فراغت را با خود همراه آورد. در حقیقت گردشگری امروزی فرزند عصر بخار در اروپا و آمریکا و دوره انقلاب صنعتی است. کشتی‏های بخار در رود راین به راه افتادند و چند سال بعد در رودهای دانوب نیز کشتی‏های بخار به رفت و آمد پرداختند و از همه مهمتر گسترش خطوط آهن بود که گردشگری را مردمی، سریع و گسترده کرد.

در نیمه قرن ۱۹ بنابر ضرورت، یک صنعت گردشگری متشکل از آژانس‏های مسافرتی، کتابچه‏های راهنما، گشت‏های گروهی، هتل‏ها، قطارها و برنامه حرکت آنها به وجود آمد که شیوه مدرن و مطمئن از سفر را در اختیار گردشگران قرار می‏داد.

برخلاف گذشته که افراد اندکی می‏توانستند به گردشگری بپردازند امروزه صدها میلیون نفر به مناطق  مختلف گیتی سفر می‏کنند و همین امر سبب شده که گردشگری از پویاترین بخش‏های اقتصادی در جهان به شمار رود. براساس پیش‏بینی سازمان جهانی توریسم، در چند سال آینده گردشگری از لحاظ درآمد در رأس همه صنایع موجود در جهان قرار می‏گیرد و بزرگ‏ترین بخش تجارت بین‏الملل را به خود اختصاص خواهد داد.

۲-۲ وضعیت جهانی جهانگردی

با شتاب گرفتن سیر تحولات اقتصادی و اجتماعی کشورها (به ویژه در اروپا و آمریکای شمالی)، سطح درآمدها و شرایط کاری بهبود یافت و به تدریج مردم وقت آزاد بیشتری پیدا کردند. در همین حال وضعیت حمل و نقل نیز بهبود یافت و رسیدن به مقصد سریعتر و ارزان‏تر شد. همه این تحولات، نتیجه انقلاب صنعتی (رنسانس) بود. در سده نوزدهم میلادی، طبقات پردرآمد بر وسعت و دامنه مسافرتهای خود افزودند ایجاد شبکه حمل و نقل هوایی، باعث رشد مسافرتهای داخلی و خارجی شده ولی هنوز هم امکان استفاده از تعطیلات و اوقات فراغت برای مردم عادی و با درآمد متوسط محدود بود، این محدودیت، هنوز هم برای بسیاری از مردم کشورهای درحال توسعه وجود دارد. جهانگردی در کشورهای توسعه یافته و صنعتی پس از جنگ جهانی دوم، رشد چشم‏گیری داشته است. رشد اقتصادی، افزایش درآمدها، توسعه شبکه‏های حمل و نقل سریع ارزان، وجود وقت آزاد بیشتر برای مردم، همگی شرایطی را به وجود آورد که باعث رشد بازاریابی در بخش جهانگردی شد. گردانندگان تورها، دست به کار شدند و به تقاضاها پاسخ گفتند. تورهای جامع در (رفت – برگشت – اقامت) همراه با حمل و نقل هوایی اجاره‏ای توسعه یافت. جهانگردی بین‏المللی به طور گسترده افزایش یافت. همین امر باعث توسعه مناطق شهری در خطوط ساحلی مدیترانه‏ای شد. این الگو در نقاط دیگر جهان نیز به کار گرفته شد.

سیر رشد اوقات فراغت و ارزانی حمل و نقل، همچنین ادامه می‏یابد. تعداد کشورهای نسبتاً ثروتمند بیشتر شده‏اند و تورهای جهانگردی خارجی، در حال افزایش است. مسافرتهای داخلی نیز گسترش پیدا کرده و امروزه مردم از روزهای تعطیل خود استفاده بیشتر و بهتری می‏کنند. بتدریج مقاصد مسافرتی جدیدی به وجود آمد و در نتیجه امروزه جهانگردی به یکی از بزرگترین بخش‏های اقتصادی جهان تبدیل شده است. شورای جهانی مسافرت و جهانگردی، در سال ۱۹۹۴، درآمد حاصله از این بخش را، ۴/۳ میلیارد دلار برآورد کرده است. افزون بر این، بخش جهانگردی، ۲۰۴ میلیون شغل جدید (در هر ۹ بخش اقتصادی، یک شغل) ایجاد کرده و به تنهایی منشأ بیش از ۱۰% درآمد ناخالص داخلی در سطح جهان بوده است.

 ۲-۳ تقسیم ‏بندی جهانی توریسم

سازمان جهانگردی جهان را به شش ناحیه جهانگردی : آفریقا، جنوب آسیا، شرق آسیا و حوزه‏ی اقیانوس آرام، خاورمیانه، اروپا و آمریکا تقسیم کرده و هر سال آمار مربوط به وضعیت جهانگردی هر یک از نواحی را تدوین و منتشر می‏کند.

ناحیه اروپا : این ناحیه در سال ۱۹۹۹ با جذب ۳۹۴ میلیون و ۲۰۰ هزار ورود – جهانگرد بین‏المللی و ۲۳۴ میلیارد و  ۷۰۰ میلیون‏دلار درآمد نیرومندترین کانون جذب جهانگردی در جهان بوده است و از هر ورود جهانگرد، به طور میانگین ۵۹۶ دلار درآمد داشته است.

میانگین افزایش تعداد ورود به جهانگرد، و در آمد این ناحیه از جهانگردی در فاصله زمانی ۱۹۹۹ – ۱۹۹۵ به ترتیب رشدی برابر ۹/۳ و ۶/۲ درصد داشته است و اما رشد تعداد ورود جهانگرد و درآمد این ناحیه در سال ۱۹۹۹ نسبت به سال پیش به ترتیب ۷/۲ و ۹/۰ درصد بوده است اروپای جنوبی با میانگین رشد ۵/۵ درصد از رشد خوبی در تعداد ورود جهانگرد بهره‏مند بوده است و کشورهای اسپانیا(۲/۹ درصد) و یونان(۹/۹ درصد) بالاترین رشد را از نظر جذب جهانگرد در میان کشورهای اروپای جنوبی داشته‎‏اند.

روی هم رفته به نظر می‏رسد عواملی مانند موقعیت جغرافیایی، تنوع قومی – زبانی – عوامل فرهنگی، پیشینه تاریخی، کوچکی نسبی کشورها، گستردگی راهها، بزرگ‏راهها و وسایل آمد و رفت راحت و سریع، توسعه و پیشرفت صنعت و هنر، شرایط بسیار سهل و آسان برای آمد و رفت مردم این کشورها و مهمتر از همه، بهره‏مندی از آزادی، امنیت، آرامش، بهداشت و مرکزیت کشورهای اروپایی برای برگزاری همایش‏های سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و. . . تأثیر مهمی در جلب جهانگرد به این ناحیه داشته است. وانگهی، طبیعت بسیار زیبا و متنوع اروپا، وجود مراکز تفریحی، سرگرمی، پژوهشی، بهداشتی، درمانی، همیشه انبوهی از جهانگردان را از طرف جهان به این خطه می‏کشاند

ناحیه آمریکا : ناحیه آمریکا در سال ۱۹۹۹ با پذیرایی از ۱۲۲ میلیون و ۷۰۰ هزار ورود جهانگرد و جذب درآمد ۱۲۲۲ میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار، دومین مرکز مهم جهانگرد پذیر است. در آن سال از هر ورود جهانگرد به طور میانگین ۹۰۸ دلار عاید مردم آمریکا در فاصله سالهای ۱۹۹۹ – ۱۹۹۵ به ترتیب ۳ و ۷/۶ درصد و رشد جهانگردی این منطقه در سال ۱۹۹۹ از نظر تعداد ورود جهانگرد که میزان درآمد، نسبت به سال پیشین، به ترتیب ۶/۷ و ۹/۶ درصد بوده است. سهم ناحیه آمریکا در کل بازار تعداد ورود جهانگرد بین‏المللی و کل بازار درآمد جهانگردی در سال ۱۹۹۹ به ترتیب ۵/۱۸ و ۸/۲۶ درصد بوده است.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن
  • تحقیق اکوتوریسم و راهکار توسعه آن
  • تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن
  • تحقیق ضرورت گردشگری و موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم و نقش طبیعت در معماری و الگو واره‌های معماری و طبیعت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.