تحقیق گردشگری و انواع و آثار و عناصر و اجزای آن و گردشگری و توسعه پایدار

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گردشگری و انواع و آثار و عناصر و اجزای آن و گردشگری و توسعه پایدار  دارای ۶۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۴
۲-۲ تعریف گردشگری و گردشگر    ۴
۲-۳ انواع گردشگری    ۶
۲- ۳-۱ گردشگری انبوه یا  تفریحی:    ۶
۲-۳-۲ گردشگری درمانی:    ۶
۲-۳-۳ گردشگری اجتماعی:    ۷
۲-۳-۴ گردشگری ورزشی:    ۷
۲-۳-۵ گردشگری مذهبی و زیارتی:    ۷
۲-۳-۶ گردشگری بازرگانی و تجاری:    ۸
۲- ۳-۷ گردشگری سیاسی:    ۸
۲-۳-۸  گردشگری ماجراجویانه:    ۸
۲-۳-۹ گردشگری فرهنگی:    ۹
۲-۳-۱۰ طبیعت گردی:    ۹
۲-۳-۱۱ گردشگری شهری:    ۱۰
۲-۳-۱۲ گردشگری روستایی    ۱۱
۲-۴ انگیزه های گردشگر    ۱۱
۲-۵ انگیزه های گردشگری    ۱۲
۲-۶  آثار گردشگری    ۱۳
۲-۶-۱  آثار اقتصادی گردشگری:    ۱۳
۲- ۶-۱-۱ پیامدهای مثبت اقتصادی:    ۱۴
۲-۶-۱-۲ پیامدهی  منفی اقتصادی:    ۱۵
۲-۶-۲ آثار اجتماعی- فرهنگی گردشگری:    ۱۵
۲-۶-۲-۱  پیامدهای مثبت اجتماعی فرهنگی گردشگری:    ۱۸
۲- ۶-۲-۲ پیامدهای منفی اجتماعی – فرهنگی گردشگری:    ۱۸
۲-۶-۳ آثار زیست محیطی گردشگری:    ۱۹
۲-۶-۳-۱ پیامدهای مثبت زیست محیطی گردشگری:    ۲۰
۲-۶-۳-۲  پیامدهای منفی زیست محیطی گردشگری:    ۲۱
۲-۷ دولت،گردشگری و محیط زیست    ۲۲
۲-۸ فعالین غیر دولتی،گردشگری و محیط زیست    ۲۴
۲-۹ ظرفیت قابل تحمل    ۲۶
۲-۱۰ چرخه زندگی محصول گردشگری    ۲۹
۲-۱۱ عوامل موثر در توسعه گردشگری    ۳۱
۲-۱۲ عناصر و اجزای صنعت گردشگری    ۳۲
۲-۱۲-۱ جاذبه های گردشگری:    ۳۳
۲-۱۲-۲  خدمات اقامتی گردشگران:    ۳۵
۲-۱۲-۳ حمل و نقل:    ۳۷
۲-۱۳ مدیریت محیط زیست و اکوتوریسم    ۳۹
۲-۱۴ گردشگری و توسعه پایدار    ۴۲
۲-۱۴-۱ اهداف و ویژگی های گردشگری پایدار:    ۴۳
۲-۱۴-۲ توسعه پایدار و گردشگری پایدار:    ۴۴
۲-۱۵  معرفی تکنیک فرایند تحلیل سلسله مراتبی(AHP):    ۴۶
۲-۱۶ معرفی تکنیک دلفی:    ۴۷
۲- ۱۷ بررسی تحقیقات مربوط به موضوع تحقیق در سطح ملی و بین المللی    ۴۷
۲-۱۷-۱ سطح ملی    ۴۷
۲-۱۷-۲ سطح بین المللی    ۵۱
۲-۱۸ نتیجه گیری    ۵۳
منابع و مأخذ    ۵۴

منابع

– صدر موسوی،میرستار،دخیلی کهنموئی،جواد (۱۳۸۶)، ارزیابی وضعیت تسهیلات گردشگری استان آذربایجان شرقی از دید گردشگران،پژوهش های جغرافیایی،شماره ۶۱،پاییز ۱۳۸۶، صص ۱۲۹-۱۴۳٫

– حیدری چیانه ،رحیم (۱۳۸۳)، ارزیابی برنامه ریزی صنعت توریسم درایران،پایان نامه دکتری ،دانشگاه تبریز.

– حیدری چیانه،رحیم (۱۳۸۷)،مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری،انتشارات سمت،تهران.

– رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد (۱۳۸۸)،شناخت گردشگری،انتشارات چهارباغ.اصفهان.

– کاظمی،مهدی(۱۳۸۰)فرهنگ زیربنای جهانگردی پایدار در ایران،مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان،ویژه نامه اقتصاد و مدیریت.

– کاظمی،مهدی (۱۳۸۵)،مدیریت گردشگری،انتشارات سمت،تهران.

– محلاتی،صلاح الدین (۱۳۸۰)،درآمدی بر جهانگردی،دانشگاه شهید بهشتی،تهران.

– پاپلی یزدی، محمدحسین، سقایی، مهدی (۱۳۸۶)،گردشگری(ماهیت و مفاهیم)، انتشارات سمت.تهران.

– پوررستمی، مجتبی (۱۳۸۴)، ساماندهی صنعت توریسم در شهرهای متوسط، نمونه موردی تنکابن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.

– درام،اندی و آلن مور(۱۳۸۸)، مقدمه ای بر برنامه ریزی و مدیریت اکوتوریسم،ترجمه محسن رنجبر،انتشارات آییژ،تهران.

– دهستانی،بهبود (۱۳۸۳)،برنامه ریزی کالبدی گردشگری(مطالعه موردی: شهرستان آستارا)،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.

– دیناری ، احمد (۱۳۸۴)، گردشگری شهری در ایران و جهان ، انتشارات واژگان خرد.

– رضوانی، علی اصغر (۱۳۸۵)، جغرافیا و صنعت توریسم،انتشارات پیام نور،تهران.

– جولیا شارپلی،ریچارد (۱۳۸۰)،گردشگری روستایی،ترجمه رحمت اله منشی و فاطمه نصیری،نشر منشی،تهران.

– طیبی،سیدکمیل، بابکی،روح اله، جباری،امیر (۱۳۸۶)، بررسی رابطه ی توسعه ی گردشگری و رشد اقتصادی در ایران(۱۳۳۸-۱۳۸۳)، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی ویژه اقتصاد،سال هفتم،شماره بیست و ششم،پاییز ۸۶، صص ۶۵-۸۷٫

– عبدالملکی،علیرضا (۱۳۷۸) ، بررسی عوامل و جاذبه های گردشگری شهر همدان و نقش آن در تحولات این شهر، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تریت معلم تهران.

– مهدوی،داوود (۱۳۸۲)،نقش توریسم در توسعه نواحی روستایی پیرامون شهرها و ارائه مدل استراتژیک(نمونه موردی:دهستان لواسان کوچک)،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.

– قدسی پور،سید حسن (۱۳۸۴)،فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP،دانشگاه صنعتی امیرکبیر،تهران.

– قرخلو،مهدی (۱۳۸۶)، جغرافیای جهانگردی و برنامه ریزی اوقات فراغت،انتشارات جهاد دانشگاهی،تهران.

– معصومی،مسعود (۱۳۸۵)،ماهیت گردشگری،انتشارات پیک کوثر،تهران.

– موحد،علی (۱۳۸۲)، بررسی و تحلیل الگوی فضایی توریسم شهری، مطالعه موردی: شهر اصفهان، پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس.

– احمدی فضل اله، نصیریانی خدیجه ، اباذری پروانه(۱۳۸۷) تکنیک دلفی:ابزاری در تحقیق ،مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،بهار و تابستان ۸۷ .

 ۲-۱ مقدمه

گردشگری به عنوان صنعتی نوپا در سال های اخیر تاثیرات زیادی بر وضعیت اقتصادی ،اجتماعی و فرهنگی جهان داشته است. ایجاد اشتغال، ارزآوری، تعادل منطقه ای،کمک به صلح جهانی،کمک به سرمایه گذاری در میراث فرهنگی، بهسازی محیط ،کمک به بهسازی زیستگاه های حیات وحش ،توسعه نواحی روستایی دارای جاذبه های گردشگری و جلوگیری از برون کوچی جمعیت و مانند آن، از جمله مزایای این صنعت بوده است. در کنار مزایای صنعت گردشگری بعضی عواقب منفی از جمله در اقتصادهای وابسته و در زمینه های اقتصادی ،اجتماعی ،فرهنگی و زیست محیطی در کشورهای گردشگر پذیر مشاهده شده است (صدر موسوی ، دخیلی کهنوئی،۱۳۸۶،ص ۱۳۰).

با توجه به تاثیرات وافر گردشگری در کلیه ی زمینه های اقتصادی ،اجتماعی، فرهنگی و زیست محیطی در جامعه ی امروز ،باید با همتی بلند و مدیریتی آگاهانه و با برنامه ریزی درست و مناسب  در جهت گسترش این صنعت  تلاش کرده و آثار منفی آن را به حداقل رسانید.

 ۲-۲ تعریف گردشگری[۱] و گردشگر[۲]

توریسم واژه ای است فرانسوی از ریشه «تور» گرفته شده است. تور درزبان فرانسه  به معنای زیر آمده است: حرکت دورانی (چرخش)؛ عمل پیمودن، طی کردن پیرامون، سیر کردن، گردش نمودن. به نظر پیر لاروس[۳]، توریسم عمل مسافرت به منظور تفنن و لذت است و توریست کسی است که برای خوشنودی خود و لذت بردن مسافرت می کند. واژه توریسم نخستین بار در سال ۱۸۱۱، در مجله ای انگلیسی به نام اسپورتینگ مارگازین[۴] (مجله ورزش) آمد. در آن زمان این لغت به معنای مسافرت به منظور تماشای آثار تاریخی و بازدید از مناظر طبیعی برای کسب لذت به کار می رفت.

به عقیده پل روبره، توریسم عمل مسافرت کردن  و طی مسافرت نمودن و رفتن به جایی غیر از مکان همیشگی و متعارف زندگی به منظور لذت بردن است، حتی اگر این کار شامل یک جابجایی کوچک باشد یا اینکه هدف اصلی از این جابجایی غیر از تفنن و لذت بردن باشد و توریست کسی است که این کار را انجام می دهد؛ به دلیل کنجکاوی یا بیکاری و برای لذت بردن و تفرج یا بالاخره به منظور ادعای این که »مسافرت» کرده است، به مسافرت می رود (محلاتی،۱۳۸۰،ص ۲ و ۳).

در فرهنگ ادبیات فارسی، جهانگردی به سفر کردن در اقطار عالم، به منظور تفرج، سیاحت، زیارت و مسافرت به مقصدی و بازگشت به محل سکونت اصلی اطلاق گردیده و سفرهای کوتاهی و موقتی از منطقه های خارج از محل کار و سکونت اصلی به منظور سیر و سیاحت تعریف شده است (کاظمی،۱۳۸۰،ص ۱۲۳).

در سال ۱۹۳۷ نیز کمیته ویژه رم جهت بررسی پاره ای از مسائل صنعت گردشگری تشکیل گردید و در مفهوم توریست تعریفی به این شرح ارائه شد؛ افرادی که در یک دوره ۲۴ ساعته یا بیشتر به یک کشور خارجی سفر کنند توریست خوانده می شوند. این کمیته مسافرت های زیر را به عنوان حرکت های توریستی به شمار آورد:

افرادی که جهت خوشگذرانی، دلایل شخصی و یا مسائل بهداشتی به مسافرت می روند.

افرادی که برای شرکت در کنفرانس ها مسافرت می کنند.

افرادی که جهت انجام کارهای بازرگانی مسافرت می کنند.

افرادی که به یک گردش دریایی می روند (رضوانی،۱۳۸۵،ص۱۶).

کنفرانس بین المللی آمار گردشگری و مسافرت که در ۱۹۹۱ در اوتاوای کانادا توسط سازمان جهانی گردشگری ترتیب یافته بود، تمامی تعریف ها و اصطلاحات ارائه شده تا آن زمان را بررسی و مرور کرد. در چهارم مارس ۱۹۹۳ ، کمیسیون آمار سازمان ملل متحد نیز این پیشنهادها را به روز کرده ،آنها را به عنوان اسناد سازمان ملل پذیرفت. سازمان جهانی گردشگری در ۱۹۹۴ همه ی این تعریف ها،اصطلاحات و واژگان را به عنوان تنها منبع مستند و معتبر برای تعریف های مربوط به حوزه ی صنعت گردشگری پذیرفت و سپس در ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ آنها را منتشر کرد. بر اساس این منبع «گردشگری» عبارت است از:  «مجموعه فعالیت های فرد یا افرادی که به مکانی غیر از مکان عادی زندگی خود مسافرت و حداقل یک شب و حداکثر یک سال در آنجا اقامت می کنند و هدف از مسافرت آنان نیز گذران اوقات فراغت است. البته اهدافی نظیر اشتغال و کسب درآمد شامل آن نمی شود». بر این اساس ،کسانی که شامل این تعریف می شوند «گردشگر» نامیده می شوند (حیدری چیانه،۱۳۸۷،ص ۲۲).

۲-۳ انواع گردشگری

۲- ۳-۱ گردشگری انبوه یا  تفریحی[۵]:

بزرگترین بازار گردشگری جهانی را گردشگری انبوه یا تفریحی که اغلب گردشگری تعطیلاتی نیز خوانده شده تشکیل می دهد. بزرگترین بخش این بازار سواحل دریاها را هدف می گیرد و گاه آن را به گردشگری آفتاب، ماسه و دریا(سه S)[6] نیز می شناسند.گذران اوقات فراغت ، خارج و فارغ از زندگی معمول اصلی ترین هدف این گرروه از گردشگران است( رنجبریان و زاهدی،۱۳۸۸،ص۷۰).

۲-۳-۲ گردشگری درمانی[۷]:

این نوع گردشگری خاص افراد و گروه هایی است که به منظور معالجه ، درمان و با اهداف پزشکی و استفاده از آب و هوای سالم و به دور از آلودگی اقدام به مسافرت می کنند(پوررستمی،۱۳۸۴،ص۲۵).

 ۲-۳-۳ گردشگری اجتماعی[۸]:

توریسم اجتماعی شاخه ای از توریسم فرهنگی محسوب می شود که در آن جهانگردان یا گردشگران به منظور آشنایی با فرهنگ، ارتباطات، نحوه ی زندگی ، پوشش و …. مردم، از کشورهای متفاوت بازدید می کنند (پاپلی یزدی و سقایی،۱۳۸۶،ص ۸۵).

 ۲-۳-۴ گردشگری ورزشی[۹]:

این شاخه از توریسم به علت درآمدزایی بالا ، رقابت بسیار شدیدی را بین کشورها به وجود آورده است و کشورهای مختلف با توجه به نوع توریسم منطقه و فراهم کردن امکانات بهتر ، به دنبال جذب این نوع توریسم می باشند . برای نمونه می توان به پیست های اسکی یا بازی های المپیک اشاره کردکه هر چند سال یکبار در کشورهای میزبان برگزار می گردد (قرخلو،۱۳۸۶،ص۱۱).

 ۲-۳-۵ گردشگری مذهبی و زیارتی[۱۰]:

در برخی کتب – گردشگری زیارتی- را جزیی از گردشگران فرهنگی دانسته اند اما به علت وسعت و تعداد بسیار زیاد انسان هایی که هر ساله به قصد زیارت دست به سفر می زنند شاخه ای جداگانه را می طلبد. در این نوع گردشگری که برگرفته از اعتقادات مذهبی هر ملت است موجب می شود که هزاران نفر از پیروان یک مذهب به سمت زیارتگاه های خود حرکت نمایند و با توجه به اینکه اعتقادات مذهبی باعث چنین تحریکی شده است کمترین خسارت فرهنگی را دربردارد در عین حالی که طیفهای مختلفی از مردم با نژادها و زبان های مختلفی را دربر می گیرد (عبدالملکی،۱۳۷۸،ص۱۹).

 [۱]. Tourism

[۲] . Tourist

[۳]  Pear Larousse

۱ . Sporting Magazine

[۵]  . recreation tourism

[۶] . ۳S=Sun,Sand,Sea

[۷]  .health tourism

[۸] . Social tourism

[۹] . Sport tourism

[۱۰] .Religion tourism

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن
  • تحقیق تئوری توسعه پایدار منطقه ای و زیست منطقه گرایی
  • تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن
  • تحقیق توسعه پایدار و محله پایدار و ابعاد و شاخص های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.