تحقیق گردشگری و شرکت‌هاى خدمات مسافرتى و انواع فعالیت های و ساختار شرکت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گردشگری و شرکت‌هاى خدمات مسافرتى و انواع فعالیت های و ساختار شرکت دارای ۴۲ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲-  گردشگری    ۷
۲-۲-۱- گردشگری از نظر لغوی    ۷
۲-۲-۲-  واژه توریسم    ۷
۲-۳- تعریف و مفاهیم گردشگری    ۸
۲-۳-۱- گردشگری    ۸
۲-۳-۲- گردشگری داخلی(یا بومی)    ۸
۲-۳-۳- گردشگری خارجی(یا بینالمللی)    ۸
۲-۳-۴- گردشگری از بعد جغرافیایی    ۹
۲-۳-۵- گردشگری از بعد اجتماعی    ۹
۲-۴- فواید گردشگری    ۹
۲-۴-۱- فرهنگی و اجتماعی    ۹
۲-۴-۲- اقتصادی    ۹
۲-۵- گردشگری در جهان    ۱۰
۲-۵-۱- آغاز جهانگردی در دوران باستان    ۱۰
۲-۶- گردشگری در جهان    ۱۰
۲-۶-۱- آغاز جهانگردی در دوران باستان    ۱۰
۲-۶-۲- گردشگری در دوران قرون وسطی    ۱۲
۲-۶-۳- گردشگری در دوران رنسانس    ۱۲
۲-۶-۴- گردشگری در دوران انقلاب صنعتی و بعد از آن    ۱۳
۲-۶-۵- گردشگری در ایران    ۱۳
۲-۶-۶- روند توسعه گردشگری در ایران قبل و بعد از انقلاب    ۱۴
۲-۸- رابطهی جغرافیا و فعالیت‌های گردشگری    ۱۵
۲-۹- اشکال عمده توریسم    ۱۶
۲-۱۰- انواع توریسم    ۱۶
۲-۱۱- مفهوم توسعه    ۱۷
۲-۱۲- تئوری قطب رشد    ۱۸
۲-۱۳- توسعه پایدار    ۱۸
۲-۱۴-تاریخچه سیستم توزیع محصولات و خدمات گردشگرى    ۱۹
۲-۱۵- تاریخچه شرکتهاى خدمات مسافرتى در ایران    ۲۰
۲-۱۶- فدارسیون بین المللى اتحادیه آژانسهاى مسافرتى(UFTAA)    ۲۱
۲-۱۷- سازمان میراث فرهنگى و گردشگرى و شوراى عالى میراث فرهنگى و گردشگرى    ۲۲
۲-۱۸- انواع فعالیت شرکتهاى خدمات مسافرتى    ۲۲
۲-۱۸-۱- فعالیت شرکتهاى خدمات مسافرتى برحسب نوع مجوز    ۲۳
۲-۱۸-۲- فعالیت شرکتهاى خدمات مسافرتى بر حسب بعد سازمانى    ۲۳
۲-۱۸-۳- فعالیت شرکتهاى خدمات مسافرتى برحسب سطح فعالیت    ۲۵
۲-۱۸-۴- کارگزاران مسافرتى(آژانسها یا سفرگذارىها)    ۲۶
۲-۱۹- ساختار شرکتهاى خدمات مسافرتى    ۲۷
۲-۱۹-۱- واحد فروش و بازاریابى    ۲۷
۲-۱۹-۲- واحد عملیات    ۲۷
۲-۱۹-۳- واحد ذخیره‌ی جا    ۲۷
۲-۱۹-۴- واحد ادارى و اجرایى    ۲۸
۲-۱۹-۵- واحد محاسبات و امور مالى    ۲۸
۲-۱۹- کارکنان شاغل در واحدهاى خدمات مسافرتى    ۲۸
۲-۱۹-۱- مدیرعامل    ۲۸
۲-۱۹-۲- مدیر فنى    ۲۹
۲-۱۹-۳- مدیر تور    ۲۹
۲-۲۰- تور و اجزاى آن    ۳۰
۲-۲۱- راهنمای تور    ۳۱
۲-۲۲- اهمیت راهنمایان در تورهاى گردشگرى    ۳۱
۲-۲۳- مسئولیتها و وظایف راهنما    ۳۲
۲-۲۴- فرایند اجراى تور    ۳۳
۲-۲۵- انواع سفرهاى گروهى که در داخل کشور برگزار مىشود    ۳۳
۲-۲۵-۱- سفرهاى طبیعت گرا    ۳۴
۲-۲۵-۲- طبیعت گردى و راهنماى کویر    ۳۴
۲-۲۶- دستورالعملهاى ویژه برگزارکنندگان تور طبیعت    ۳۵
۲-۲۷- پیشینه تحقیق    ۳۶
منابع               ۴۰

منابع

نظری، علی‌اصغر، ۱۳۶۸، جغرافیای جمعیت، انتشارات گیتاشناسی.

قرخلو، مهدی، ۱۳۸۴، توریسم شهر، روستا، عشایر. مجموعه مقالات همایش وضعیت گردشگری ایران در بستر جهانی شدن، جلد اول، انتشارات دانشگاه آزاد فیروزکوه.

داس ویل، راجر، ۱۳۸۴، مدیریت جهانگردی: مبانی، راهبردها وآثار. ترجمه: سیدمحمد اعرابی، داوود ایزدی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی، تهران.

دهخدا، علی اکبر، ۱۳۵۶، لغت‌نامه دهخدا، تهران.

قره‌نژاد، حسن، ۱۳۷۴، اقتصاد و سیاست گذاری توریسم، انتشارات مانی.

محلاتی، صلاح‌الدین،۱۳۸۰، درآمدی بر جهانگردی. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی.

رنجبریان، بهرام؛ زاهدی، محمد، ۱۳۸۴، خدمات صنعت گردشگری. اصفهان: انتشارات کنکاش.

سازمان جهانی گردشگری(۲۰۰۱).

معصومی اشکوری، حسن، ۱۳۷۱، اصول و مبانی برنامه‌ریزی منطقه‌ای، صومعه‌سرا: انتشارات مؤلف.

منشی زاده، رحمت الله، ۱۳۷۶، جهانگردی، انتشارات مسعی.

منشی زاده، رحمت الله، ۱۳۸۴، اندر مقوله گردشگری. تهران: انتشارات پیام مؤلف.

رابینو، ه‍.ل.، ۱۳۴۶، ولایات دارالمرز ایران- گیلان. رشت: نشر طاعتی.

۱- مقدمه

امروزه توریسم در اقتصاد کشورهای جهان دارای جایگاهی بسیار مهم است و تنها در سال ۲۰۱۰ میلادی ۹۳۵ میلیون نفر در جهان با سفر به کشورهای دیگر ۱۵۵۰ میلیاردها دلار هزینه کرده‌اند(سایتwto ).

صنعت گردشگری به عنوان بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت دنیا به شمار می‌آید. بسیاری از کشورها این صنعت پویا را به عنوان اساس درآمد، اشتغال، رشد بخش خصوصی و توسعه ساختار زیربنایی می‌دانند. در سراسر کره زمین؛ بویژه در کشورهای در حال توسعه، به توسعه صنعت گردشگری توجه فراوانی معطوف می‌شود. از طرف دیگر، این صنعت تعاملات میان فرهنگی جوامع مختلف را تسهیل نموده و شیوه‌های برقراری تعاملات رفتاری بر اساس گفتمان صلح‌آمیز را برقرار می‌کند(قرخلو، ۱۳۸۶: ۳). ا مروزه اهمیت گردشگری و جهانگردی و لزوم بررسی و تحقیق در مورد آن با توجه به نقش‌های مهم اقتصادی، اجتماعی، و فرهنگی‌اش بر هیچ کسی پوشیده نیست(مشبکی و ملک اخلاق، ۱۳۸۲: ۷). این فعالیت در دنیای کنونی به صورت یکی از مهم‌ترین عوامل تولید ثروت، کار، ایجاد پویایی، جابجایی انسان‌ها و ثروت ملت‌ها درآمده است. انسان امروزین در راستای دسترسی به اهدافی چون آشنایی با حقایق تاریخی گذشتگان، بهره‌گیری از مواهب طبیعی، فرار از آشفتگی‌ها و روزمرگی‌های زندگی شهری و… توریسم را وسیله‌ی منفرد و مناسبی برای نیل بدآن‌ها می‌داند(آمار، ۱۳۸۲، ۵۵). امروزه گردشگری بزرگ‌ترین و متنوع‌ترین صنعت دنیا محسوب می‌شود. بسیاری از کشورهای جهان به دنبال دستیابی به توسعه پایدار بوده و از این صنعت به عنوان یک صنعت پویا، جهت کسب درآمد و اشتغال‌زایی و تعامل فرهنگ خود استفاده می‌نمایند. در جهان امروز استفاده از منابع و جاذبه‌های گردشگری یک منطقه اعم از طبیعی یا انسان ساخت در توسعه آن اثرگذار نقش بسزایی دارد.

مطالعات نشان داده‌اند که بین رشد و توسعه صنعت گردشگری با رشد و توسعه اقتصادی کشورها رابطه‌ی مثبت و معناداری وجود دارد. هزاره سوم، پیشرفت روزافزون تکنولوژی و فناوری را با خود به همراه دارد. صنعتی‌شدن زندگی در جهان امروز اوقات فراغتی را برای انسان در شهرهای مدرن فراهم ساخته که می‌تواند فرصتی مناسب برای فاصله گرفتن از محیط خشک و بی‌روح توأم با سروصدای شهرهای شلوغ، مناسب تلقی شود. امروزه آژانس‌های خدمات مسافرتی ارائه‌دهنده‌ی انواع خدمات گردشگری در زمینه‌های داخلی، خارجی و طبیعت‌گردی می‌باشند. این آژانس‌ها با توجه به فعالیتشان مورد تقسیم‌بندی قرار گرفته‌اند که تعدادی از آن‌ها مسئول فروش بلیط و تعدادی دیگر خدمات تورگردانی را بر عهده دارند و تعدادی دیگر نیز ارائه‌دهنده‌ی هر دو خدمات به طور همزمان می‌باشند. این تورها نقش بسیار مهمی در جابجایی و نقل و انتقال گردشگران دارند؛ بطوری‌ که برخی از گردشگران مشتری دائم این آژانس‌ها در تمامی سفرها می‌باشند. بنابراین می‌توان گفت آژانس‌های گردشگری رابطه مستقیمی با توسعه گردشگری دارند. بندر انزلی به عنوان یکی از شهرستان‌های مهم استان گیلان از موقعیتی مناسب برای توریسم و استراحت برخوردار است. این شهرستان به دلیل شرایط ویژه آب و هوایی و طبیعت بکر و چشم‌اندازهای زیبا مانند دریا، منطقه آزاد، بازارهای تجاری، مکان‌های زیارتی، توجه اکثر مردم چه در داخل و چه در خارج از آن را به خود معطوف نموده است . این ویژگی باعث توسعه گردشگری در طبیعت این منطقه شده است؛ بطوری که هر روزه بر تعداد گردشگران و هم بر تعداد تورهای گردشگری افزوده می‌‌شود.

۲-۲-  گردشگری

۲-۲-۱- گردشگری از نظر لغوی

در زبان فارسی جهانگردی به معنای «آن که عالم بسیار سفر کند»(دهخدا، ۱۳۶۰: ۱۳۲۵).

جهانگردی معادل واژه «سیاحت» به زبان عربی و واژه «توریسم» به زبان فرانسه می‌باشد(محلاتی، ۱۳۸۰).

سیاحت در زبان عربی به معنای زیاد سفر کردن است و سیاح یا جهانگرد کسی است که زیاد سفر می‌کند(معین، ۱۳۷۶: ۱۸۸۸).

۲-۲-۲-  واژه توریسم

توریسم واژه‌ای است فرانسوی که از ریشه «تورم» گرفته شده است که به معنای زیر آمده است:

«حرکت دورانی(چرخشی) عمل پیمودن، طی کردن پیرامون، سیر کردن، گردش نمودن». کلمه توریسم نخستین بار در سال ۱۸۱۱ توسط مجله ورزشی «اسپورتینگ» بکار گرفته شد.

در آن زمان این لغت به معنای مسافرت به منظور تماشای آثار تاریخی و بازدید از مناظر طبیعی برای کسب لذت به کار می‌رفت(محلاتی، ص ۲). کنفرانس جهانی گردشگری در سال ۱۹۶۳ که در شهر رم برگزار گردید، واژه توریسم را چنین تعریف نمودند: «توریست کسی است که به طور موقت مسافرت می‌کند و در کشور مورد علاقه خود حداقل ۲۴ ساعت اقامت می‌نماید»(چاک وای گی، ۱۳۸۲: ۲۲).

جهانگردی(Tourism): به عمل فردی که مسافرت می‌رود و در آن مکان که خارج از محیط زندگی وی است، برای مدتی کمتر از یک سال جهت تفریح، تجارت و دیگر هدف‌ها اقامت نماید، گفته می‌شود.

جهانگرد بازدیدکننده یک شبه(Tuorism): کسی که حداقل یک شب در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل مورد بازدید، به سر می‌برد.

گردشگری یک روزه جهانگرد(Some day visitor): گردشگری که شب را در یک اقامتگاه عمومی یا خصوصی در محل مورد بازدید به سر می‌برد(مسافرت یک روزه).

بازدید کننده(Visitor): کسی که به محلی غیر از محل زندگی خود به مدتی کمتر از ۱۲ ماه مسافرت کند و هدف از ماندنش کسب درآمد، در محل سفر کرده، نباشد.

۲-۳- تعریف و مفاهیم گردشگری

سازمان گردشگری(WTO) گردشگری را از ابعاد مختلف بر اساس تمایز و رویکرد به مکان بازدید، به صورت زیر تقسیم کرده است(WTO، ۱۹۹۳، صص۱۰-۱).

۲-۳-۱- گردشگری

گردشگری عبارت است از: فعالیت‌های افرادی که برای استراحت، کار و دلایل دیگر به خارج از محیط سکونت معمول خویش سفر کرده، حداکثر برای یک سال متوالی در آنجا اقامت می‌کنند(پاپلی، ۱۳۸۸: ۱۳). با درنظرگرفتن بعد تجربه و انتخاب آگاهانه و از روی اختیار، گردشگری مسافرتی داوطلبانه و موقتی تعریف شده که برای بهره‌گیری در چشم‌اندازهای تازه و تجربیات جدید در یک سفر نسبتاً طولانی(از نظر بعد مسافرت) شکل می‌گیرد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن
  • تحقیق اکوتوریسم و راهکار توسعه آن
  • تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن
  • تحقیق ضرورت گردشگری و موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم و نقش طبیعت در معماری و الگو واره‌های معماری و طبیعت
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.