تحقیق گردشگری و طبیعت گردی (اکوتوریسم) راهبردی مناسب در توسعه صنعت گردشگری و ارزیابی‌های توان اکولوژیک و روش های آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گردشگری و طبیعت گردی (اکوتوریسم) راهبردی مناسب در توسعه صنعت گردشگری و ارزیابی‌های توان اکولوژیک و روش های آن دارای ۳۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱-تاریخچه گردشگری    ۴
۲-۲-تعاریف گردشگری    ۴
۲-۳-توریسم    ۵
۲-۳-۱-انواع توریسم    ۶
۲-۴- طبیعت گردی (اکوتوریسم)    ۷
۲-۴-۱-توسعه پایدار واکوتوریسم    ۹
۲-۴-۲-اکوتوریسم در جهان    ۹
۲-۴-۳- بازار اکوتوریسم    ۱۰
۲-۴-۴-روند رشد اکوتوریسم    ۱۱
۲-۴-۵-اکوتوریسم در ایران    ۱۳
۲-۴-۶-اکوتوریسم راهبردی مناسب در توسعه صنعت گردشگری    ۱۵
۲-۴-۷-نگاهی به وضعیت گردشگری بر مبنای طبیعت در ایران    ۱۷
۲-۴-۸-ارزیابی‌های توان اکولوژیک    ۱۸
۲-۴-۸-۱- روش‌های ارزیابی توان اکولوژیک    ۱۹
۲-۴-۹- ارزشگذاری اقتصادی مناطق تعیین اولویت شده    ۲۰
۲-۴-۹-۱-ارزشگذاری با استفاده از بازارهای عادی    ۲۰
۲-۴-۹-۲-ارزشگذاری با استفاده از بازارهای ضمنی    ۲۱
۲-۴-۹-۳-ارزشگذاری با استفاده از بازارهای مصنوعی (فرضی)    ۲۱
۲-۴-۹-۳-ا لزامات به کارگیری روش ارزشگذاری مشروط    ۲۲
۲- ۵- پیشینه تحقیق    ۲۵
پیشینه تحقیق در داخل کشور    ۲۷
منابع    ۳۱

 منابع

رضوانی،ع.الف۱۳۸۲نقش اکوتوریسم در حفاظت محیط زیست. مجله محیط شناسی، شماره۳۱صفحات ۱۱۵ تا ۱۲۲٫

مخدوم،م.۱۳۷۰ارزیابی توان اکولوژیکی منطقه گیلان و مازندران برای توسعه شهری،صنعتی،روستایی وتوریسم،مجله محیط شناسی شماره ۱۶،صفحه ۹۹- ۸۱٫

مخدوم،م.۱۳۸۵شالوده آمایش سرزمین.انتشارات دانشگاه تهران چاپ ششم،صفحه۲۸۹٫

مجنونیان،ه.۱۳۸۲مناطق حفاظت شده وتوسعه پایدار، انتشارات سازمان حفاظت محیط زیست.

ولوی ،ح.۱۳۸۷ارزشگذاری اقتصادی مناطق حفاظت شده حرا (تیاب میناب  سیرک ورودگز)طرح پژوهشی دانشگاه محیط زیست  وسازمان حفاظت محیط زیست. ، تهران

نخعی،ن.۱۳۸۸برآوردارزش حفاظتی پارک جنگلی نور بااستفاده ازروش ارزشگذاری مشروط.اقتصادگشاورزی،جلد۴،شماره۱،صفحات۱۸۹-۱۷۱٫

نوری،غ.۱۳۷۳ارزیابی زیست محیطی تالاب هامون هیرمندجهت پیشنهادبعنوان پارک ملی.پایان نامه کارشناسی ارشدمحیط زیست، دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران،۹۲صفحه.

نویل،گ.۱۹۷۵نقش پارکهای ملی درتوسعه اقتصادی واجتماعی. ترجمه هنریک مجنونیان،انتشارات دفترمحیط زیست طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست.

– امامی میبدی،ع.و قاضی،م.۱۳۸۷٫ برآورد ارزش تفریحی پارک ساعی در تهران با استفاده از روش ارزشگذاری

م  مشروط، فصلنامه پژوهش‌های اقتصادی ایران، ۳۶: ۱۸۷- ۲۰۲٫

امیر نژاد،ح.۱۳۸۴تعیین ارزش کل اقتصادی اکوسیستم جنگل های شمال ایران باتاکیدبرارزشگذاری زیست محیطی اکولوژی ارزش های حفاظتی رساله دکترادانشگاه تربیت مدرس.

امیرنژاد،ح.۱۳۸۵براوردارزش تفریحی جنگل های شمال ایران بااستفاده ازروش ارزشگذاری مشروط پارک جنگلی سی سنگان،مجله علمی وپژوهشی منابع طبیعی ایران ،شماره۲،جلد .۵۹٫

ایزدپناه،ح.۱۳۷۵آثارباستانی وتاریخ لرستان،سلسله انتشا رات انجمن آثارملی صفحات۴۰-.۳۹٫

برزه کار،ق.۳۸۴پارکهاوتفرجگاههای جنگلی(مکان یابی وطرح ریزی)سازمان نظام مهندسی کشاورزی ومنابع طبیعی کشور.چاپ اول۲۳۱صفحه.

برزه کار،ق.۱۳۸۴چکیده مقاله های همایش ملی آینده جنگل های ایران،مؤسسه جنگل هاومراتع کشور۱۰۴ صفحه.

 ۲-۱-تاریخچه گردشگری

به دنبال دگرگونی­ها وتحولاتی که درساختاراجتماعی واقتصادی اروپا طی قرون ۱۸ و ۱۹ میلادی برگرفته از دو انقلاب کشاورزی و صنعتی روی داد، به تدریج یک نوع مسافرت تفریحی برای استفاده از سواحل دریاها و سرگرمی و استراحت، جای مسافرت­های سنتی- آموزشی اشراف را گرفت و افرادی که به این منظور به فرانسه مسافرت می­کردند، توریست نامیده شدند. اصطلاح توریست از قرن نوزده میلادی معمول شد. در آن زمان اشراف زاده­گان فرانسوی را که برای تکمیل تحصیلات وکسب تجربه­های لازم اقدام به مسافرت می­کردند،توریست می­نامیدند. وسپس باگستره معنای بیشتردرمورد کسانی به کاربرده شدکه صرفاجهت سرگرمی،وقت گذرانی وگردش به سفرمی­رفتند. به تدریج این واژه به زبان­های دیگرراه پیدا کرد وواژه توریسم درهمه جارواج یافت وتوریسم وتوریست به”مسافرت ها ومسافرینی گفته شدکه هدف آنها استراحت، گردش، سرگرمی و آشنایی بامردم بودنه کسب درآمدواشتغال به کار. (رضوانی،۱۳۷۴)

۲-۲-تعاریف گردشگری

گردشگری مفهومی فراگیر و گسترده داردکه تاریخچه آن به سال ۱۸۱۱ یا پیش ازآن باز می­گرددوتعریف آن همچنان دستخوش تغییرو دگرگونی است. اصطلاح گردشگری شامل مسافرت های افراددرخارج ازخانه و تجارت­ها وافرادی می­شود که درخدمت این بنگاه­ها هستند که برای آنها انجام مسافرت­هاراآسانترولذت بخش­ترساخته وانجام آنهاراتسریع می­کنند.دراینجا مسافرت به اشکل مختلف به صورت فردی تعریف می­شود که درفاصله معینی (فاصله مورد نظر متغیر خواهد بود)از خانه خود قرار دارد.

مفهوم گردشگری را می توان از زوایا و چشم اندازهای مختلف مورد بررسی قرار داد.گردشگری فعالیتی است که درآن افراد برای مقاصد تفریحی یا اقتصادی، به خارج از مکان زندگی خود مسافرت می­کنند و خدمات و کالایی را برای مسافرین فراهم می­آورند و شامل مخارجی است که بازدیدکنندگان متقبل پرداخت آنها شده ویا آنکه حضور آنها موجب پیدایش چنین هزینه­هایی می­شود.

فرهنگ­هایی که امروزه مفهوم گردشگری را تعریف می­کنند به همان اندازه مفید واقع می­شوند که یک فرهنگ لغت قرن نوزدهمی از آن تعریفی راارئه کرده بود. گردشگران افرادی هستند که مسافرت آنها بدلیل کسب لذت یا رفع کنجکاوی صورت می­گیردویاآنکه این افراد هیچ کاربهتردیگری سراغ ندارندکه به جای آن مسافرت­هاانجام دهند.فرهنگ وبستر نیزهمچنان حوزه گردشگری رابه انجام مسافرت­هایی برای مقاصد تفریحی محدود می­کند:. مفهوم گردشگر ومسا فر عملا در واژگان آمریکایی یکسان ومشابه تعریف شده است؛ یعنی هر کسی که بیش از ۲۴ ساعت یا یک شبانه روز را دور ازمحل اقامت خودبه سرکنداستثنائاتی دراین خصوص وجود دارد:مسافرت­های نظامی ،دانشجویان مقیم ،دانشجویان مهاجر و دیپلمات­هاو افرادی که کارشان خارج ازمحل اقامتشان است ،جزو گردشگران محسوب نمی­شوند.برخی از محققین وسازمان­های دولتی ممکن است گردشگری رابه شکل نسبتاًمتفاوتی تعریف کنند.

اداره سرشماری ایلات متحده، مسافرت راچنین تعریف می­کند:زمانی که رفت وبرگشت به مکان معینی،مجموع کمتراز۱۰۰مایل نباشد؛اقامت شبانه خارج ازمحل اقامت الزامابخشی ازمسافرت نخواهدبود.اداره آمارکاناداگردشگررابه صورت کسی تعریف می­کند که ازمحل اقامت خودبه فاصله­ای برابرحداقل ۵۰ مایل دورمی­شود(فرزین، ۱۳۸۳)

۲-۳-توریسم

مطابق معانی عام،توریسم به فعالیت­هایی اطلاق می­شودکه گردشگران وآنهایی که برایشان تسهیلاتی رافراهم می­کنند،انجام می­دهند.حال آنکه یک توریست شخصی است که به گردش و گشت و گذار می­رود(ویور،۲۰۰۸). کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (UNCTAD: United Nation Conference on Trade and Development)(1998) بر اساس تعریف اخیرسازمان جهانی گردشگری(WTO:World Tourism Organization)وسازمان ملل،تعریف زیررابرای توریست بین المللی ارائه داده است: فردی که بین دویاچندکشور به سفربپردازد،به­طوریکه از سکونتگاه دائم خودبیش ازیک روز وکمترازیک سال بمنظور فراغت، کسب وکارو یا دیگر اهداف دورباشد.توریسم یاگردشگری به یک سیستم دارای ارتباطات درونی گفته می­شود که شامل گردشگران و خدمات فراهم آمده(تسهیلات،جاذبه­ها،حمل ونقل وتاسیسات رفاهی)جهت کمک به جابجایی آنهااست(فنل،۱۹۹۹)درحالیکه گردشگربنابه تعریف سازمان جهانی گردشگری به کسی گفته می­شودحداقل یک شب دریک اقامتگاه درمحل مسافرت خود سپری کند نه بیشتر از یک سال برای گردشگران بین المللی و شش ماه برای افرادی که درکشورخودمسافرت می­کنند،باهدف اصلی بازدیدنه جهت دریافت دستمزدیاپاداش درمحل مورد بازدید (سازمان جهانی گردشگری،۲۰۰۷).

۲-۳-۱-انواع توریسم

توریسم براساس نیازمندی­ها،شیوه سفر،نوع فعالیت،زمان ومحدوده سفربه چندین گروه تقسیم شده که عبارتنداز

متراکم وگسترده- توریسم متراکم معمولا نیازمندتاسیسات خاصی است ماننداستخر شناوپیست اسکی.اماتوریسم نوع گسترده نیازچندانی به تاسیسات و تجهیزات نداردمانندکوه پیمایی.

توریسم براساس هدف مسافرت: گردشگر قومی،تاریخی،تفریحی،هنری،‌ طبیعت­ گراوشغلی.البته این طبقه­بندی غیرقابل تغییرنیست زیرادر اغلب موارد توریست­ها ترکیبی ازاهداف رادر ذهن داشته و با این اهداف چندگانه مسافرت می­کنند.فرضاًاگربازرگانی اهداف شغلی رامدنظرداشته باشددرعین حال می­توانددرمحیطی آرام وجذاب به استراحت یافعالیت­های ورزشی بپردازدویابه دیدن آثارتاریخی و میراث هنری برود.

توریسم براساس تعدادگردشگر:شامل توریسم انفرادی وگروهی.

توریسم خاص وعام:توریسم خاص به مواردخاصی ازفعالیت­هامانند کوه پیمایی،بازدیدازمیراث فرهنگی،ماهیگیری و…نظرداردوعمدتاً دارای دیدعلمی­ترنسبت به محیط می­باشدوتوریسم باکمترین امکانات و تجهیزات درپی علایق خوداست.اکوتوریسم ازنوع توریسم خاص است.  درتوریسم عام،گردشگربه قصدگذران اوقات فراغت ازخانه خارج می­شودوهدف اصلی اوگردشگری وتفریح است.توریسم عام بدلیل اینکه تمام امکانات رابرای راحتی خودبه خدمت می­گیردوعموماًنسبت به هشدارهای زیست محیطی به عنوان یک مانع می­نگردوازدرجه تخریب بالاتری برخورداراست.ازعمده­ترین تخریب­های ایجادشده توسط توریسم عام می­توان به از بین رفتن پوشش گیاهی،ایجادزباله فراوان ،‌آتش سوزی و… اشاره کرد.

توریسم تابستانی وزمستانی:شرایط مناسب ومساعدطبیعی درکنار دیگر جاذبه­های توریستی باعث رونق توریسم تابستانه می­گردندکه شامل:مدت زمان آفتابی بودن روزها،دوره درجه حرارت مناسب، درجه حرارت آب دریا،‌ناهمواری­ها وذخیره آب،رطوبت نسبی وپوشش گیاهی است.دراینجامدت زمان آفتاب درخشان دردوره­ای تعیین می­گرددکه حدمتوسط درجه حرارت روزانه۱۵تا۲۰درجه سانتیگراددرفصل تابستان باشد.درزمینه ناهمواری­ها،مناطق کوهستانی ازمرتفعات تا پای تپه­هاموردتوجه است.قله­های زیبای کوهستان،دره­های جالب و تماشایی باشیب ملایم،برای انواع تفریحات واستفادهازساعات اوقات فراغت تابستانی موردبهره­برداری قرارمی­گیرد.نواحی جنگلی نیز شرایط مساعدی رابرای توریسم تابستانی فراهم می­آورند.اما عواملی که باعث رونق توریسم زمستانی می­شوندعبارتنداز:درجه حرارت مناسب درفصل زمستان،میزان ساعات آفتابی،سرعت باد،پوشش برف،ناهمواریها،پوشش گیاهی،ارتفاع برف ومدت زمانی که برف روی زمین ازنظر پوشش گیاهی،جنگل­های کاج وسروبهترین شرایط رادر تفریحات زمستانی فراهم می­نمایند.

توریسم درون مرزی وبرون مرزی:توریسم درون مرزی،‌سفرتفریحی در داخل مرزهای یک کشوراست وتوریسم درسایرکشورها،توریسم برون مرزی نامیده می­شود.لازم به ذکراست که دردنیای امروز،صنعت توریسم برون مرزی دومین صنعت درآمدزای جهان است(باتلر۱۹۹۹؛ ویور،۲۰۰۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق صنعت گردشگری و تاثیر فناوری اطلاعات بر آن در ایرا ن وجهان
  • تحقیق گردشگری فرهنگی و تنوع فرهنگی و ابعاد آن
  • تحقیق گردشگری زمستانی و اسکی و مطالعه امکان سنجی آن
  • تحقیق ضرورت گردشگری و موقعیت مکانی انواع هتل در شبکه توریسم و نقش طبیعت در معماری و الگو واره‌های معماری و طبیعت
  • تحقیق فرایند و اهداف خرید مصرف کننده و گردشگری خرید و اجزای آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.