تحقیق گل جالیز و مشخصات ظاهری گل جالیز گونه O. aegyptiaca و مدیریت و کنترل آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گل جالیز و مشخصات ظاهری گل جالیز گونه O. aegyptiaca و مدیریت و کنترل آن دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- اهمیت گل جالیز    ۶
۱-۲-۱: جایگاه گل جالیز در رده بندی گیاهان    ۶
۱-۲-۲- برخی مشخصات ظاهری گل جالیز گونه O. aegyptiaca    ۷
مشخصات بذر:    ۷
۱-۲-۳- بیولوژی گل جالیز:    ۷
الف- جوانه زدن    ۸
ب- تماس و نفوذ انگل به میزبان    ۸
پ- ساختمان و بافت غده (Structure and Tissue of Nodule)    ۱۰
ت- انتقال آب و مواد غذایی از میزبان به پارازیت    ۱۰
ث- ظهور و تولید ساقه    ۱۱
۱-۲-۴- اکولوژی گل جالیز    ۱۱
الف- دما    ۱۱
ب- رطوبت    ۱۲
د – نوع خاک    ۱۳
۱-۲-۵- مدیریت گل جالیز:    ۱۳
۱-۲-۵- ۱- پیشگیری،    ۱۳
۱-۲-۵- ۲- کنترل مکانیکی    ۱۳
۱-۲-۵-۳-کنترل زراعی    ۱۴
۱-۲-۵-۴- تناوب زراعی    ۱۵
۱-۲-۵-۵-آبیاری    ۱۶
۱-۲-۵-۶-آفتاب دهی و مالچ    ۱۶
۱-۲-۵-۷- تأثیر مواد غذایی و تنظیم کننده های رشد بر جوانه زنی گل جالیز    ۱۷
۱-۲-۵-۸- مواد محرک جوانه زنی بذر گل جالیز    ۱۷
۱-۲-۵-۹- کنترل تلفیقی    ۱۹
۱-۲-۵-۱۰- کاربرد بیو تکنولوژی در کنترل گل جالیز    ۱۹
۱-۲-۵-۱۱- استفاده کردن از عوامل محیطی در مدیریت گل جالیز    ۲۰
۱-۲-۶- میزبان ها    ۲۰
۱-۲-۷- پراکنش جغرافیایی جنس Orobanche    ۲۳
۱-۳- اهمیت اقتصادی محصولات مورد حمله در ایران و جهان:    ۲۴
۱-۴- سابقه مطالعات انجام شده در خارج از کشور    ۲۵
۱-۵- مروری بر تحقیقات انجام شده در ایران    ۲۹
منابع ومأخذ    ۳۲

منابع

موسوی، س. م و پ، شیمی . ۱۳۷۶٫ علف های هرز انگلی جهان، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین. ۳۸۶ صفحه.

مین باشی معینی، م. ۱۳۸۲٫ گل جالیز گیاهشناسی ، بیولوژی و روش های کنترل . وزارت جهاد کشاورزی مؤسسه تحقیقات آفات و بیماری های گیاهی. ۳۳ صفحه.

حسینی، ز. ۱۳۸۱٫ مقایسه اثر ترکیبات سنتتیک و عصاره ریشه توتون و نیز مخلوط آنها بر روی گل جالیز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. دانشکده کشاورزی. ۷۸ صفحه.

کرمی، ع. ۱۳۸۱٫ مقایسه اثر عصاره ریشه باقلا و گوجه فرنگی و چند آنالوگ استرایگل بر جوانه زنی بذر گل جالیز. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران. دانشکده کشاورزی. رشته شناسایی و مبارزه با علف های هرز. ۱۱۰ صفحه.

بنی هاشمی ، ضیاءالدین. ۱۳۷۰٫عکس العمل تنباکو و گل جالیز به R.solani و F.oxysporum جدا شده از گل جالیز در شرایط گلخانه . خلاصه مقالات دهمین کنگره گیاه پزشکی ایران، دانشکده کشاورزی دانشگاه شهید باهنر کرمان، صفحه ۱۸۹

بهداد ، ابراهیم. ۱۳۷۵ . دائرۀ المعارف گیاه پزشکی ایران. جلد دوم، صفحه ۱۸۳۶-۱۸۲۹

 Wilhem, S. 1962. History of broomrape (Orobanche ramosa and O. ludoviciana) and their control by preplant soil injection with methyl bromide solutions. In: Proceedings 6th international horticultural congrees, Brussels pp. 392- 399.

Foy, C. L., R. Jain, and R. Jacobsohn. 1989. Resent approaches for chemical control of broomrape (Orobanch spp.). Rev. weed Sci. 4:128-152.

Kuijt, J. B. 1969. The biology of parasitic flowering plants. Univ. Calif. Press. 246pp.

Haidar, M., M. M. Saidahmad., R. Darwish, and A. Lafta. 2005. Selective control of Orobanche ramose in potato with rimsulfuron and sub-lethal doses of glyphosate. Crop Protection, 24: 734-747.

Haidar, M. A, and N. Abdel-khalek. 1995. Effect of wheat and barley residuse on barnched broomarape (O.ramosa) growth and develoment in potatoes Brighton. Crop Protection, 7:871-876.

Jacobsohn, R., A. Greenberger., J. Katan., M. Levi, and H. Alon. 1980. Control of Egyptian broomrape (Orobanche aegyptiaca) and other weeds by means of solar heating of the soil by polyethylene mulching. Weed Science, 28:312-318

 ۱-۱- مقدمه

محصولات جالیزی از جمله محصولات مهم کشور است که سطح زیر کشت قابل توجهی را به خود اختصاص داده است، به طوری که سطح زیر کشت این محصولات تنها در استان لرستان بالغ بر ۱۳۶۲۷ هکتار است. گل جالیز با نام علمی Orobanche spp انگل مطلق ریشه گیاهان دو لپه بوده و به دلیل فقدان برگ و کلروفیل با جذب آب و مواد غذایی از گیاه میزبان سبب کاهش رشد و عملکرد، ایجاد پژمردگی و در نهایت مرگ آن می شود (عکس۱-۱). کاهش عملکرد بسته به شدت حمله فرق می کند در برخی موارد زارعین به دلیل شدت آلودگی زمین کشت شده را رها می کنند. دامنه میزبانی این انگل در بین گیاهان دولپه وسیع بوده که در این خصوص می توان به گیاهانی مانند آفتابگردان، گلرنگ، بادمجان، گوجه فرنگی، توتون، عدس، باقلا، نخود، کلزا، هویج و برخی درختان میوه همچون بادام، زردآلو و غیره اشاره نمود.(موسوی و شیمی، ۱۳۷۶). در بازدیدی که از مزارع نواحی مختلف لرستان به عمل آمد مشاهده گردید که حتی برخی از مزارع تا ۱۰۰ درصد مورد خسارت گل جالیز واقع شده اند و کشاورز زمین را به حال خود رها کرده است. به طوری که نتایج آزمایشات مختلف هم نشان داده گل جالیز می تواند عملکرد محصولات مختلف مانند هندوانه [Citrullus lanatus (Thunb) Mansf.] خربزه (Cucumismelo L.)، گوجه فرنگی(Lycopersicon esculentum L.) ، آفتاب گردان (Helianthus annus L.)  و نخود (Pisum sativum L.) را به ترتیب ۵۰، ۵۲-۱۳، ۱۵، ۹۰-۲۰ و ۸۰ درصد کاهش دهد. عملکرد باقلا (Vicia faba L.) و توتون ((Nicotiana tabacum L.  نیز به شدت تحت پارازیته شدن این انگل قرار می گیرد. رویش شدید گل جالیز در بسیاری از مناطق دنیا نیز موجب می شود که کشاورزان زمین کشت مورد نظر را رها سازند به طوری که فقط در چهار کشور مراکش، پرتقال، اسپانیا و سوریه ۶۳ درصد از مناطق کشت باقلا مورد هجوم گل جالیز گونه O. crenata قرار گرفته است (مین باشی معینی، ۱۳۸۲). علاوه بر این گل جالیز موجب کاهش کیفیت محصول نیز می گردد. این انگل موجب کاهش مواد معدنی در محصولات، کاهش ارزش محصول و یا بروز محصول غیر قابل عرضه به بازار می شود (Foy et al., 1989).

دلایلی چند اهمیت این تحقیق را چند برابر می کند از جمله اینکه: گل جالیز در مرحله ای روی سطح خاک مشاهده می شود که خسارت عمده ای به گیاه میزبان وارد نموده و علاوه بر این ارتباط مستحکم بین انگل و میزبان سبب شده که روشهای کنترل این انگل مشکل شود. چرخه زندگی گل جالیز با بذر شروع می شود، بذر از طریق تحریک مواد مترشحه ریشه گیاه میزبان شروع به جوانه زدن می نماید و پس از اتصال به گیاه میزبان زندگی خود را ادامه می دهد. این انگل دارای بذرهای بسیار ریز بوده به نحوی که بطور تقریبی ۱۰۰ میلی گرم بذر گل جالیز حاوی تعداد ۲۰۰۰۰ بذر است و هر بوته گل جالیز حدود ۲۵۰۰۰۰ بذر تولید می کند که این بذرها توسط باد و آب آبیاری به راحتی جابجا می شوند، از دلایل دیگر حائز اهمیت بودن این تحقیق این است که اغلب بذرهای گل جالیز دارای قوه نامیه بالایی می باشند به طوری که در شرایط آزمایشگاهی به مدت سیزده سال و در شرایط مزرعه ای به مدت دوازده سال می توانند این قوه را حفظ کنند (مین باشی معینی، ۱۳۸۲).

حداکثر فاصله بذر از ریشه میزبان برای تأثیرپذیری از مواد محرک جوانه زنی ۲ سانتی متر و مدت زمان لازم برای تأثیرپذیری گل جالیز از مواد محرک ریشه میزبان پس از آماده سازی آن بین ۴۸-۲۴ ساعت است  (مین باشی معینی، ۱۳۸۲) پس از جوانه زدن بذر گل جالیز ریشه اولیه از درون پوسته بذر خارج می شود و اطراف ریشه گیاه میزبان استقرار می یابد. نفوذ به داخل ریشه میزبان از طریق ترشح آنزیم ها و همچنین فشار مکانیکی سلولهای مکنده (Haustorium) صورت می گیرد که موجب جدا شدن سلولها از یکدیگر می شوند.

سرانجام بافت مکنده سیستم آوندی گیاه میزبان را به سوی گیاه انگل سوق می دهد، که با ادامه این عمل گیاه میزبان به تدریج ضعیف شده و در صورت ادامه یافتن به مرگ میزبان منجر خواهد شد (مین باشی معینی، ۱۳۸۲). همچنین روشهای مختلفی برای کنترل این گیاه انگل گل دار تاکنون در نظر گرفته شده است که هر کدام در نوع خود به طور چشم گیری مؤثر واقع نبوده اند به طور مثال: کاربرد روشهای زراعی مانند آیش و تناوب به دلایلی همچون بقاء زیاد بذر این گیاه انگلی در خاک اثرات قابل توجهی ندارد مبارزه مکانیکی مثلاً وجین دستی هزینه بر بوده و در صورت اجراء به ریشه های گیاهان میزبان صدمه می زند. مبارزه شیمیایی بر علیه این گیاه توسط سموم تدخینی مانند کلروپیکرین و واپام (متام سدیم) صورت گرفته است (Wilhelm, 1962) و یا در لبنان برای بررسی گل جالیز روی سیب زمینی از ریم سولفورون استفاده شد، از آنجایی که برخی ارقام به این ترکیب شیمیایی حساس بودند تولید محصولاتی به صورت غده هایی کوچک، ترکدار و بدشکل شدند. مثال هایی از این قبیل نشان دهنده چندان مؤثر نبودن استفاده از روش شیمیایی در کنترل گل جالیز می باشد. همچنین وجود ارتباط مستحکم مورفولوژیک و فیزیولوژیکی نیز بین انگل و میزبان سبب شده که روشهای کنترل این انگل مشکل شود (Haidar et al., 2005). لذا نیاز به کنترل این گیاه انگل گلدار آن هم در قالب یک مبارزه بیولوژیک با استفاده از قارچهای آنتاگونیستی خصوصاً فوزاریومها به شدت احساس می شود و امری ضروری است.

۱-۲- اهمیت گل جالیز

۱-۲-۱: جایگاه گل جالیز در رده بندی گیاهان

گیاهان انگل گل دار تعدادی از مجموعه گیاهان عالی را تشکیل می دهند که تمام یا قسمتی از دوره حیاتی خود را از طریق جذب مواد غذایی از گیاهان دیگری به نام میزبان، به سر می برند. گیاهان انگل گل دار دارای ۸ راسته، ۱۵ تیره، ۱۸۶ جنس و ۲۵۳۲ گونه می باشند و جمعاً یک درصد از مجموعه گیاهان گلدار را تشکیل می دهند. از بین ۱۵ تیره مربوط به گیاهان مزبور تیره گل جالیز (Orobanchaceae) از نظر اقتصادی، اهمیت خاصی دارد. این تیره دارای ۱۴ جنس می باشد که مهمترین آنها از لحاظ خسارت به گیاهان زراعی جنس Orobanche یا گل جالیز می باشد. این جنس دارای ۱۵۰ گونه بوده که در بین آنها گونه های O. aegyptiaca  و O. ramose در ایران خسارت قابل توجهی را به محصولات کشاورزی وارد می کنند. از گونه های مزبور O. aegyptiaca در بیشتر مناطق ایران پراکنده بوده و تمامی مطالعات انجام شده روی گونه مزبور انجام گرفته است. ( موسوی و شیمی، ۱۳۷۶)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گل جالیز و اکولوژی و مدیریت و کنترل آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.