تحقیق گیاه‌شناسی میخک و ریزافزایی و کشت بافت میخک و انتقال ژن توسط اگروباکتریوم

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه‌شناسی میخک و ریزافزایی و کشت بافت میخک و انتقال ژن توسط اگروباکتریوم دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۴
۱-۱- منشاء    ۵
۱-۲- اصطلاح‌شناسی    ۷
۱-۳- انواع میخک    ۷
١-۴- گیاه‌شناسی و ریخت‌شناسی میخک    ۸
١-۵- روش‌های افزایش میخک    ۱۰
۲-۱- ریزافزایی و کشت بافت میخک    ۱۱
۲-۱-۱- گزینش ریزنمونه و گندزدایی سطحی آن    ۱۱
۲-۱-۲- ریخت زایی و باززایی    ۱۲
۲-۱-۳- رویان زایی بدنی    ۱۴
۲-۱-۳-۱- تنظیم کننده های رشد    ۱۵
۲-۱-۳-۲- محیط پینه زایی    ۱۶
۲-۱-۳-۳- محیط ریشه زایی    ۱۸
۲-۱-۳-۴- سن مواد گیاهی و شرایط کاشت    ۱۹
۲-۱-۴- مسیرهای رویان زایی بدنی    ۲۰
۲-۲- انتقال ژن توسط اگروباکتریوم    ۲۰
۲-۲-۱- اساس ایجاد گال و پلاسمید Ti    ۲۱
۲-۲-۲- انتقال T- DNA    ۲۱
۲-۲-۳- عوامل مؤثر بر انتقال توسط اگروباکتریوم    ۲۳
۲-۲-۳-۱- نژادگان (ژنوتیپ)    ۲۳
۲-۲-۳-۱-۱- ریزنمونه های شروع کننده    ۲۳
۲-۲-۳-۱-۲- سویه باکتری    ۲۵
۲-۲-۳-۱-۳- چگالی نوری    ۲۶
۲-۲-۳-۱-۴- انگیزاننده های ژن های بیماری زا    ۲۷
۲-۲-۳-۱-۵- مدت زمان هم کشتی    ۲۸
۲-۲-۳-۱-۶- گزینش با کانامیسین    ۲۹
منابع    ۳۰

منابع

لارسون، ر. ۱۳۷۵٫ گلکاری. (برگردان). از معاونت آموزش سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران. جلد دوم، چاپ اول. ۴۴۴ ص.

صانعی شریعت پناهی، م. ۱۳۷۲٫ سیستماتیک گیاهان زراعی و زینتی. انتشارات دانشکده کشاورزی دانشگاه تهران. ۱۱۵ ص.

خلیقی، ا. ۱۳۸۰٫ گلکاری- پرورش گیاهان زینتی ایران. چاپ هفتم. انتشارات روزبهان. ۳۹۲ص.

خوشخوی، م. ۱۳۷۷٫ فنون کشت بافت گیاهی. انتشارات دانشگاه شیراز. ۴۳۷ ص. (برگردان).

فارسی، م. و ج. ذوالعلی. ۱۳۸۵٫ اصول بیوتکنولوژی گیاهی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد. ۴۹۵ ص.

Mii, M., M. Nakaro and Y. Hoshine. 1994. Adventitious shoots regeneration from cultured petal explants of carnation. Plant Cell Tiss. Org. Cult. 36: 15-19.

Dole, J. M. and H. F. Wilkins. 2005. Floriculture, Principles and Species. Prentice Hall, Inc. New Jersy, USA. 1023 P.

Burich, G. A., P. Mercun, L. Benedtti and A. Giovannini. 1996. Transformation method applicable to ornamental plant. Plant. Tissu. Cult. Biotech. 12: 94 – ۱۰۴٫

Salehi, H. 2005. Tissue culture studies in four turfgrass genera and Cry1 Ac gene transfer to common bermudagrass [Cynodon dactylon (L.) Pers.]. J. Amer. Sco. Hort. Sci. 130: 619-623.

Salehi, H., 2006. Can a general shoot proliferation and rooting medium be used for a number of carnation cultivars. Afr. J. Biotechnol. 5, 25-37.

Salehi, H., C. B. Ransom, H. F. Oraby, Z. Seddighi and M. B. Sticklen. 2005. Delay in flowering and increase in biomass of transgenic tobacco expressing the Arabidopsis floral repressor gene flowering locus C. J. Plant Physiol. 162: 711-717.

Nishiwaki, M., Fujino, K., Koda, Y., masuda, K., Kikuta, Y. 2000. Somatic embryogenesis induced by the simple application of abscisic acid to carrot ( Daucus carrota L. ) seedlings in culture. Planta. 211, 756- 759.

Stachel, S.E., Nester, E.W., Zambryski,P.C., 1986. A plant cell factor induces Agrobacterium tumefaciens vir gene expression. Proc Natl Acad Sci USA. 83, 379-383.

Firoozabady, E., Moy, Y., Tucker, W., Robinson, K., Gutterson, N., 1995. Efficient transformation and regeneration of carnation cultivars using Agrobacterium. Molecular Breeding. 1, 283-293.

۱- مقدمه

گل هدیه‌ای است به بشر از جانب خالق هستی و موهبتی است برای تعالی روان، اندیشه و خرد انسان. اگر نگاهی به تمدن چندین هزار ساله ایران داشته باشیم، نقش داریوش بزرگ در مجموعه تخت‌ جمشید که یک دسته گل در دست دارد نشان‌دهنده این است که فرهنگ مصرف گل از سال‌های دور در بین ایرانی‌ها مرسوم بوده است.

میخک یکی از محبوب‌ترین، اقتصادی‌ترین و مهم‌ترین گل های بریدنی به سبب پیوسته گلدهی (Mii, 1994) و رقم‌های چند رنگ و منحصر به فرد است (Dole and wilkins, 2005؛ Burich et al, 1996).

میخک[۱] بیش از ٢٠٠٠ سال است که به دست بشر کاشته می‌شود. این گل یکی از مهم‌ترین محصولات گلکاری دنیا می‌باشد که هم به جهت زیبایی و گوناگونی رنگ و هم از نظر اقتصادی از اهمیت قابل توجهی برخوردار است (لارسون، ۱۳۷۵؛ Burich, 1996). در ایران کشت و کار میخک از سال‌ها پیش متداول بوده است و در حال حاضر برای تولید گل بریدنی در سطح وسیع کشت می‌شود (خلیقی، ۱۳۸۰).

کوشش‌های وسیعی در سراسر جهان برای بهبود کمیت و کیفیت میخک در جریان است. امروزه اهداف بهنژادی آن شامل: افزایش دامنه رنگ گل‌ها، معرفی شکل‌های جدید گل‌ها، افزایش تحمل به نور کم و دامنه وسیع‌تر دما، بهبود شاخه‌دهی در انواع مینیاتور، افزایش پراکندگی تولید، طولانی کردن عمر پس از برداشت، قوی کردن ساقه، مقاومت به حشرات و بیماری‌ها و افزایش عطر آن می‌باشد (Bunt and Cockshull, 1985).

این گیاه یکی از محصولات با ارزش برای صنعت گل بریدنی بوده و تقاضا برای ارقام جدید و بهبود یافته آن رو به افزایش است. به هر حال، تراریختی ژنتیکی میخک به تازگی به دلیل کمبود یک تکنیک معمول کارا محدود شده است. محدودیت‌های موجود در روش‌های بهنژادی سنتی (تلاقی و گزینش) و داشتن ویژگی‌های هتروزیگوسیتی[۲] بالا در این گیاه سبب شده است که کاربرد فنون جدید یاخته ای- مولکولی برای بهبود ویژگی‌های اقتصادی این گیاه ضرورت پیدا کند. کاربردی شدن فنون مولکولی خود نیازمند گسترش روش‌های مختلف کشت بافت[۳] است. به طور معمول یک یا چند ویروس، باکتری و یا قارچ قلمه‌های ساقه این گیاه را آلوده می‌کنند (لارسون، ۱۳۷۵). همچنین از دیگر مشکلات میخک می توان به از بین رفتن تعداد زیادی از قلمه های این گیاه در حین افزایش اشاره کرد. برخی از روش‌های کشت بافت و ریز افزایی[۴] می‌توانند مشکلات ناشی از ویروس، باکتری و سایر عوامل بیماری‌زا را برطرف ساخته و در تولید انبوه گیاهان یک شکل، عاری از بیماری و مناسب صدور به کشورهای اطراف به ما کمک ‌نمایند. همچنین از کشت بافت می‌توان به عنوان ابزاری برای انتقال ژن استفاده نمود و ویژگی‌های مطلوبی را گزینش و به گیاه منتقل کرد. در محصولات گلکاری انتقال ژن های گزارشگر مانند GUS با استفاده از Agrobacterium tumefaciens در داوودی، میخک(Lu et al, 1991) و ورد (Firoozabady et al, 1991) به دست آمده است. این بررسی ها ممکن است مدل های مفیدی زمانی که ژن های مطلوب به جای ژن های گزارشگر یا نشانگر گزینشگر به درون گیاهان هدف انتقال می یابند، ارائه دهد (Stachel et al, 1986).

۱-۱- منشاء

میخک با نام علمی Dianthus caryophyllus L. یکی از گیاهان بسیار قدیمی است و پیشینه کشت و کار طولانی دارد (خلیقی، ۱۳۸۰). عقیده براین است که میخک بومی نواحی مدیترانه است (لارسون، ۱۳۷۵). میخک‌ها بومی نواحی سرد کوهستانی از جنوب اروپا تا هند می‌باشند. گونه‌های بومی آن تنها در فصل بهار به علت افزایش دما و طول روز گل می‌دهند (لارسون، ۱۳۷۵، Tutin et al, 1993). ارقام جدید میخک ویژگی پیوسته گلدهی[۵] داشته و در شمال‌غربی اروپا و آمریکای شمالی و در مناطق مدیترانه‌ای در گلخانه‌های پلاستیکی بدون سیستم گرمایش برای تولید گل بریدنی پرورش داده می‌شوند (Bunt and Cockshull, 1985) هم‌چنین در مناطق استوایی در صورت مناسب بودن عرض جغرافیایی که موجب کاهش دمای هوا می‌شود (مانند کلمبیا و کنیا) می‌تواند کشت شود (Bunt and Cockshull, 1985). بشر از قرن شانزدهم روی میخک بومی کار بهنژادی انجام داده است. بهنژادی برای پیوسته گلدهی نژاد میخک در سال ١٨۴٠ در فرانسه انجام و در سال ١٨۵٢ در آمریکا معمول شد. معروف‌ترین ارقام خارجی میخک از رقم ’William Sim‘ که در سال ١٩٣٨ یا ١٩٣٩ توسط ویلیام سیم تولید گردید، بدست آمده‌اند (خلیقی، ۱۳۸۰). میخک‌های امروزی شباهت بسیار کمی به اسلاف خود دارند. این میخک‌ها در تمام طول سال گل می‌دهند و دارای ساقه‌های بلند و محکم با گل‌های درشت و پُر پر و رنگ‌های گوناگون می‌باشند (لارسون، ۱۳۷۵).

۱-۲- اصطلاح‌شناسی[۶]

در حدود ٣٠٠ سال پیش از میلاد مسیح تئوفراستوس[۷] در باره میخک مطالبی نوشته است که ترجمه آن از زبان یونانی گل خدایان[۸] معنی می‌دهد که دلیل نامگذاری آن بوی خوش این گل است. نام زیرگونه‌های گونه caryophyllus به احتمال منشعب از واژه Coronation (تاجگذاری) می‌باشد، شاید به آن جهت که در اساطیر یونان تاج گلی از این گیاه برای قهرمانان درست می‌شده است (لارسون، ۱۳۷۵). نام انگلیسی  میخک Carnation می باشد. این نام گرفته شده از  واژه لاتین Carnis می باشد که اشاره به رنگ صورتی کم رنگ بعضی ارقام آن دارد (Brickell, 1997). در یونان Dianthus به معانی گل خوشبخت[۹] و گل خدایان می‌باشد. هم‌چنین عقیده براین است که نام Dianthus از واژه‌های یونانی Dios به معنای خدا و Anthus به معنای گل گرفته شده است )لارسون، ۱۳۷۵؛ Bunt and Marjorie, 1982).

Carnation

[۲]. Hetrozygocity

[۳] .Tissue culture

[۴]. Micropropagation

[۵]. Perpetual-flowering

[۶]. Etymology

[۷]  Theophrastus

[۸]. Flower of Zeus

[۹]. Flower of Ĵove

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاهشناسی برنج و شوری و تأثیر آن بر رشد گیاه برنج و رهیافت بیوتکنولوژیکی برای تحمل به شوری
  • تحقیق گیاه‌شناسی کلزا و عوامل موثر بر عملکرد دانه و روغن کلزا
  • تحقیق گیاه‌شناسی ذرت و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاه ذرت و نقش عناصر پتاسیم و روی در افزایش مقاومت به خشکی در ذرت
  • تحقیق گیاهشناسی نخود و تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان و سالیسیلیک اسید و نقش سالیسیلیک اسید در تنش
  • تحقیق کنترل علف‌های هرز و گیاه‌شناسی یولاف وحشی و بارهنگ و بررسی خواب بذر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.