تحقیق گیاه شناسی هلو و بادام و روش های تکثیر و بستر های کشت

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی هلو و بادام و روش های تکثیر و بستر های کشت دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۱-  بررسی منابع:    ۷
۱-۱- ازدیاد    ۷
۱-۱-۱- تعریف و اهمیت ازدیاد    ۷
۱-۱-۲- ازدیاد رویشی    ۷
۱-۱-۳- دلایل ازدیاد رویشی    ۸
۱-۱- ۴- ازدیاد بوسیله قلمه    ۸
۱-۲- ۱- منشاء هلو و انتشار آن    ۹
۱-۲-۲-  گیاه شناسی هلو    ۱۰
۱-۲-۳- پایه ها    ۱۰
۱-۲-۴ – نیازهای محیطی:    ۱۱
۱-۲-۴-۱- نیاز دمایی و نور    ۱۱
۱-۲-۴-۲ – خاک    ۱۱
۱-۲-۴-۳ – نیاز آبی    ۱۱
۱-۳- بادام    ۱۲
۱-۳-۱-  منشأ بادام و انتشار آن    ۱۲
۱-۳-۲- گیاه شناسی بادام    ۱۲
۱-۳- ۳- پایهها    ۱۳
۱ – ۳- ۴- نیازهای محیطی    ۱۴
۱- ۳ – ۴-۱- نیاز های دمایی و نور    ۱۴
۱-۳- ۴- ۲- نیاز آبی    ۱۴
۱- ۳ – ۴ – ۳- خاک    ۱۵
۱ -۴- هیبرید هلو × بادام GF677    ۱۵
۱- ۴- ۱- موارد استفاده از پایه و منابع آن :    ۱۵
۱-۴-۲- مزایای اصلی پایه ی دو رگه هلو × بادام GF677    ۱۶
۱- ۴- ۲- ۱- مقاومت به خاک های آهکی    ۱۶
۱- ۴- ۲- ۲-   قدرت رشد    ۱۶
۱- ۴- ۲- ۳- سیستم رشد بذری    ۱۶
۱- ۴-۲- ۴-  مقاومت به کمبود آهن    ۱۷
۱- ۴- ۲- ۵- مقاومت به خشکی    ۱۷
۱- ۴- ۲- ۶- افزایش محصول    ۱۷
۱- ۴- ۲- ۷- مقاومت به بیماریها    ۱۸
۱- ۴- ۳- موانع اصلی پایه دورگه هیبرید هلو × بادام GF677    ۱۸
۱- ۴- ۴- روش های مختلف تکثیر پایههای هیبرید هلو × بادام GF677    ۱۸
۱- ۴- ۵- اثرات فیزیولوژیک اکسین    ۱۹
۱-۴-۶- روش های کاربرد اکسین    ۱۹
۱- ۴- ۶- ۱- روش فرو بری در محلول رقیق    ۱۹
۱- ۴- ۶ -۲- روش فروبری در محلول غلیظ ( فروبری سریع)    ۲۰
۱- ۵- محیط کشت ریشه زایی    ۲۰
۱- ۶- بستر های کشت:    ۲۰
۱- ۶- ۱- پرلایت    ۲۰
۱ -۶-۲- پیت    ۲۱
۱- ۶- ۳ –  کوکوپیت    ۲۲
۱-۶ – ۳- ۱-  موارد مصرف کوکوپیت    ۲۳
۱-۶- ۳- ۲-  خصوصیات زیستی کوکوپیت    ۲۳
۱-۶- ۳- ۳- خصوصیات فیزیکی کوکوپیت    ۲۳
۱- ۶- ۴-  ماسه    ۲۴
منابع و مآخذ    ۳۱

منابع

– دژم پور، جلیل و همکاران. ۱۳۸۶٫ ارزیابی برخی از ویژگی های مرفولوژیکی چند دو رگه بین گونه ای جنس پرونوس و افزایش همگروهی آن ها. مجله علوم و فنون باغبانی ایران. ج ۸٫ شماره ۱، (۵۴-۵۳).

– دژم پور، جلیل. ۱۳۸۰٫ تعیین نیاز دمایی در چند رقم زردآلوی تجارتی. مجله نهال و بذر. ج ۱۷٫ شماره ۱٫

– خوشخوی، مرتضی. ۱۳۸۲٫ گیاه افزایی (ازدیاد نباتات) مبانی و روش ها ( جلد اول و دوم). انتشارات دانشگاه شیراز.

– رادنیا، حسین. ۱۳۷۵٫ پایه های درختان میوه ( ترجمه). نشر آموزش کشاورزی، وابسته به معاونت آموزش و تجهیز نیروی انسانی، سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی.

– رسول زادگان، یوسف. ۱۳۷۰٫ میوه کاری در مناطق معتدله ( ترجمه) چاپ اول. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. ۷۵۰۰ صفحه.

– علیزاده، اسداله و وازگین، گریگوریان. ۱۳۸۰٫ بررسی ریشه زایی قلمه های نیمه چوبی دو رگه هلو  بادام در شرایط مه افشان. مجله علوم و فنون باعبانی ایران. ج۲٫ شماره های ۳ و۴٫

– علیزاده، اسداله، ۱۳۷۲٫ بررسی ریزوژنزهای قلمه های نیمه خشبی هیبرید هلو× بادام در شرایط میست. پایان نامه کارشناسی ارشد باغبانی. دانشگاه تبریز. دانشکده کشاورزی.

– علیزاده، زاویه، ۱۳۸۴٫ تاثیر بسترهای کشت بدون خاک در رشد فیکوس بنجامین ابلق. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده کشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

– قهرمان، احمد. ۱۳۷۵٫ گیاه شناسی پایه. انتشارات دانشگاه تهران.

– راحمی، مجید و میر سلیمانی، عباس. ۱۳۸۶٫ اثرات دو نوع اکسین مصنوعی بر ریشه زایی قلمه های چوب سخت دورگه هلو بادام در شرایط فضای آزاد. پژوهش و سازندگی در زراعت و باغبانی، شماره ۷۶٫ (۹۶-۸۹).

– راحمی، مجید. ۱۳۸۰٫ فیزیولوژی درختان میوه رشد و نمو ( ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

– گریگوریان، وازگین. ۱۳۸۱٫ فیزیولوژی پیوند و روشهای پیوند زنی. انتشارات عمیدی . (۱۷۴-۱۴۵).

– سیاری، م. ۱۳۸۲٫ تولید میوه های معتدله و نیمه گرمسیری. (ترجمه). انتشارات دانشگاه ایلام.

– جلیلی مرندی، رسول و جواد حکیمی رضایی. (۱۳۸۰). پرورش فندق. بادام- گردو ( ترجمه). انتشارات جهاد دانشگاهی آذربایجان غربی.

– چایچی، سعید. ۱۳۵۸٫ اصلاح بادام و تحقیقات انجام یافته در زمینه بهنژادی آن. نشریه سازمان کشاورزی.

 مقدمه

در میوه کاری نوین و صنعتی امروزه پایه پیوندی در میزان تولید اقتصاد باغ، پیرایش و عمر درختان، برداشت محصول و در پایان در مدیریت باغ نقش اساسی و تعیین کننده ای را ایفا می نماید. در واقع نیمی از پیکره درخت را پایه تشکیل می دهد که درون خاک قرار گرفته و پس از احداث باغ قابل تعویض و بهبود نمی باشد. از این نظر گزینش پایه مناسب برای یک رقم و برای شرایط اقلیمی و خاکی یک منطقه همانند گزینش رقم پیوندی دارای اهمیت است. شناخت اهمیت پایه های درختان میوه در میوه کاری نوین باعث شده است تا پایه‌های متعددی با ویژگی های مطلوب از جمله داشتن قابلیت افزایش رویشی، پا کوتاهی و مقاومت به تنش های محیطی، خاکی و بیماریها معرفی و در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرند.

در برنامه‌های بهنژادی پایه‌ها برای جمع آوری ویژگی‌های مطلوب در یک پایه به طور معمول اقدام به تلاقی بین گونه‌ای می‌نمایند.تلاقی بین گونه‌ای در جنس پرونوس در طبیعت به طور اتفاقی و طی چند دهه اخیر به صورت تلاقی های کنترل شده معمول بوده است به طوری که درون این جنس پایه‌های بین گونه ای بسیار ارزشمندی برای درختان میوه هسته دار و بادام بدست آمده است (دژم پور و همکاران، ۱۳۸۶).

استفاده از دورگه های بین گونه‌ای در جنس آلوسا[۱] به عنوان پایه برای تعدادی از درختان میوه هسته دار به ویژه هلو و بادام از چندین دهه قبل مورد توجه قرار گرفت (علیزاده وگریگوریان، ۱۳۸۰ و رادنیا، ۱۳۷۵).

دورگه های هلو×  بادام به دلیل داشتن بعضی ویژگی ها نظیر تجانس با ارقام مختلف دو گونه هلو و بادام (Tsipouridis and thomidis, 2005; shawn, 1986) مقاومت به بعضی بیماریها از جمله پوسیدگی ناشی از قارچ فیتوفترا[۲] (خوشخوی، ۱۳۸۲) ، سیستم ریشه‌ای قوی و گسترده که باعث استقرار بهترگیاه درخاک می‌شود (Kester and Gradziel, 1996)، افزایش رشد پیوندک (علیزاده وگریگوریان، ۱۳۸۰)، سازگای با خاک های خشک، آهکی و فقیر، کاهش تلفات نهال‌های پیوندی در هنگام انتقال (رادنیا، ۱۳۷۵) ومقاومت به نماتودها به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. (Kester and Gradziel 1996)

در میان پایه‌های دورگه هلو × بادام، پایه GF677 علاوه بر خصوصیات بالا دارای ویژگی‌های دیگر نظیر: تولید پاجوش کم، عملکرد بالا، کارایی عملکرد بالا، اندازه میوه مناسب (Richard, 1994; Minaguzzi, 1991)، مقاومت به رطوبت بالا و کمبود آهن خاک(Loreti, 1992)، مقاومت به شوری (Noitsakis et al, 1997; Tattini et al, 1998) می باشد که باعث گسترش زیاد آن شده است.

از آنجا که تولید میوه و در نهایت تولید بذر در این دورگه ها با مشکل مواجه است و به دلیل تفرق صفات در نسل دوم این دورگه ها، امکان استفاده از دانهالهای بذری آنها به عنوان پایه وجود ندارد، تنها راه استفاده از آنها افزایش رویشی است (علیزاده وگریگوریان، ۱۳۸۰) روش معمول افزایش این پایه ها استفاده از قلمه‌های چوب نرم و نیمه سخت و تیمار با ایندول بوتریک اسید در شرایط مه افشان[۳] و پاگرما[۴] است. استفاده از ریزازدیادی نیز در بعضی از کشورها معمول است اما هر دوی این روش ها بسیار گران تمام شده وبه وسایل و تجهیزات ویژه ای نیاز دارند (خوشخوی، ۱۳۸۲).

در روش افزایش رویشی با استفاده از قلمه‌ها بیشتر از مواد آلی و معدنی مختلفی به عنوان بستر ریشه زایی استفاده می شود. هریک از این موارد دارای ویژگی‌های منحصر به فردی هستند و به طور کلی این مواد باید از ظرفیت نگه داری آب، تهویه کافی، زهکشی مناسب و ظرفیت تبادلی، کاتیونی مناسب برخوردار بوده و نباید هیچ گونه اثر مضری برای ریشه زایی داشته باشد. بررسی و تعیین بستر مناسب ریشه زایی یکی از اصول و پایه های ازدیاد می باشد که نیاز به تحقیق و پژوهش دارد. بر این اساس و با توجه به اطلاعات مربوط به وظایف مهم ریشه‌ها، به ویژه پایه ای خاص، در دانستن چگونگی ریشه زایی و کاربرد آنها در میوه کاری ضروری و ارزشمند می باشد.

تهیه قلمه یکی از آسانترین روش های تکثیر گیاهان محسوب می شود. بهترین مزیت این طریقه تکثیر ثابت ماندن صفات رویشی و زایشی و اصولاً کیفیت گلها و گیاهان است. با این وجود باید اذعان داشت که این طریقه مهم از ازدیاد گیاهان مشکلاتی را نیز در بردارد. مهمترین مشکل قلمه‌گیری از گیاهی نظیر GF677 سخت ریشه زایی است. قلمه‌ها می‌تواند مدت‌ها در بستر کاشت باقی بمانند و ریشه دار نشوند. علت این موضوع هنوز مشخص نیست. احتمالاً برخی مواد نظیر فنل‌ها  از ریشه زایی قلمه‌های GF677 جلوگیری می‌کنند. قرار دادن قلمه‌ها در زیر مه پاش می‌تواند به ریشه زایی قلمه‌های GF677 کمک کنند.

قلمه‌های پایه حدود۲۰- ۱۸ سانتی متر می باشد و قلمه ها باید از بخش میانی و رسیده شاخه و حدود ۵ تا ۳  گره باید انتخاب شوند. بستری که به خوبی زهکشی داشته باشد مناسب قلمه  GF677 است و بهترین درجه حرارت برای تکثیر GF677، ۲۴ درجه سانتی گراد است و قلمه باید در زیر مه پاش تکثیر شوند. هدف از این پایان نامه نیز بررسی ریشه زایی قلمه های GF677 در بسترها وقلمه های متفاوت وغلظت های مختلفIBA  به منظور تکثیر پایه های مورد نظر می باشد.

۱-  بررسی منابع:

۱-۱- ازدیاد

۱-۱-۱- تعریف و اهمیت ازدیاد

ازدیاد در برگیرنده افزودن گیاهان به وسیله‌ی روش های جنسی و غیرجنسی است (خوشخوی، ۱۳۸۲). درزمینه‌ی دقیق ازدیاد، استفاده از پایه‌ها این کمبود را از طریق مجهز نمودن پیوندکی که به سختی ریشه می‌دهد به سیستم ریشه ای  از گیاه دیگر با روش های مختلف پیوند برطرف می‌کند (رادنیا، ۱۳۷۵).

پیشرفت در توسعه کشاورزی، در بر گیرنده بر همکنش[۵] دو فعالیت جداگانه است. اول اینکه، انواع ویژه‌ای از گیاهان گزینش شوند، دوم اینکه، این انواع به گونه ای افزوده شوند که ویژگی های ارزشمندشان در تولید انبوه حفظ گردد.(خوشخوی، ۱۳۸۲). تولید پایه به روش ازدیاد غیرجنسی، ایجاد درختان یکنواخت با خصوصیات محصول دهی مشابهی را  تضمین می نماید (رادنیا، ۱۳۷۵).

آگاهی روز افزون تولید کنندگان نهال از اهمیت کشت درختان با کیفیت عالی به منظور برگشت سریع سرمایه به تلاش های بیشتر توسط خزانه کاران در اکثر کشورها برای تولید درختان منجر گردیده است. کشت ارقامی که هویت آنها به طور صحیح مشخص شده برای تأمین نیاز بازار خاص، و کشت پایدار با کیفیت بالا جهت تولید میوه های بازار پسند نظر خزانه کاران و توسعه صنعت خزانه کاری را تحت تأثیر قرار داده است (رادنیا، ۱۳۷۵).

 Prunus

phytophtora spp

Mist

Bottom heat

Interaction

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی مورینگا و روشهای استخراج و فرآوری روغن
  • تحقیق گیاه شناسی ارزن و اثرات تنش خشکی بر روی گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی کلزا و عکس العمل کلزا در برابر تنش خشکی
  • تحقیق گیاه شناسی گلرنگ و کشت مخلوط و عوامل موثر بر عملکرد گلرنگ و عملکرد در کشت مخلوط
  • تحقیق خصوصیات گیاه شناسی پسته و سرمازدگی و واکنش بافتهای گیاهان در برابر سرما
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.