تحقیق گیاهشناسی لوبیا و اثر تاریخ کاشت و اثر مالچ‌های پلاستیکی بر رشد و عملکرد لوبیا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاهشناسی لوبیا و اثر تاریخ کاشت و اثر مالچ‌های پلاستیکی بر رشد و عملکرد لوبیا دارای ۳۹ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱- مبدأ و پیشینه لوبیا    ۵
۲-۲- سطح زیر کشت و تولید لوبیا در ایران و جهان    ۷
۲-۳- اهمیت اقتصادی لوبیا    ۸
۲-۴- خصوصیات گیاهشناسی لوبیا    ۹
۲-۵- نیازهای اقلیمی لوبیا    ۱۱
۲-۶- تاریخ کاشت    ۱۲
۲-۶-۱- اثر تاریخ کاشت بر رشد لوبیا    ۱۴
۲-۶-۲- اثر تاریخ کاشت بر عملکرد غلاف لوبیا    ۱۵
۲-۶-۳- اثر تاریخ کاشت بر عملکرد دانه لوبیا    ۱۷
۲-۶-۴- اثر تاریخ کاشت بر اجزاء عملکرد لوبیا    ۱۹
۲-۶-۵- اثر تاریخ کاشت بر عملکرد قسمت‌های هوایی لوبیا    ۲۱
۲-۷- مالچ    ۲۲
۲-۷-۱- مالچ پلاستیکی    ۲۳
۲-۷-۲- اثر مالچ‌های پلاستیکی بر رشد گیاه    ۲۴
۲-۷-۳- فوائد مالچ‌های پلاستیکی    ۲۶
۲-۷-۴- اثر مالچ بر عملکرد دانه لوبیا    ۲۷
۲-۷-۵- اثر مالچ در کنترل علف‌های هرز    ۲۷
۲-۷-۶- اثر مالچ بر رطوبت قابل استفاده خاک    ۲۸
منابع    ۳۲

منابع

شفارودی، آ.، م. زواره، غ. ع. پیوست و ح. م. دری. ۱۳۹۱٫ اثر تاریخ کاشت و تراکم بوته بر عملکرد و اجزای عملکرد دانه‌ی توده‌های بومی لوبیا. دانش کشاورزی و تولید پایدار. ۲۲(۳): ۶۰-۴۷٫

شهسواری، م. ر. بررسی سهم فتوتیپی و ژنوتیپی پارامترهای رشد در تشکیل عملکرد دانه و تعیین مشخصات تیپ ایده ال در لوبیا معمولی. پایان نامه کارشناسی ارشد اصلاح نباتات. دانشکده کشاورزی، دانشگاه صنعتی اصفهان.

صادقی‌پور، ا.، ح. غفاری خلیق و ر. منعم. ۱۳۸۴٫ تأثیر تراکم بوته بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام رشد محدود و رشد نامحدود در لوبیا قرمز. مجله علمی و پژوهشی علوم کشاورزی. ۱۱(۱): ۱۵۹-۱۴۹٫

صالحی، م.، ر. اکبری و م. ب. خورشیدی بنام. ۱۳۸۷٫ بررسی واکنش عملکرد و اجزای عملکرد دانه ارقام لوبیای قرمز. علوم و فنون کشاورزی و منابع طبیعی. ۴۳(۱): ۱۱۵-۱۰۵٫

عزیزی، ف. ۱۳۷۷٫ تجزیه و تحلیل‌های چندمتغیره خصوصیات مورفولوژیک ژنوتیپ‌های لوبیا. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان.

علیلو، ع. ا.، ف. رحیم زاده خویی، ه. آلیاری، ا. محمدی، م. غفاری و س. ز. سلماسی. ۱۳۸۲٫ بررسی اثرات تاریخ کاشت، بررسی عملکرد و اجزای عملکرد آفتابگردان محلی و هیبرید گلشید در منطقه خوی. پایان نامه کارشناسی ارشد زراعت، دانشگاه تبریز .

فرجی، ا. ۱۳۸۵٫ بررسی تأثیر تاریخ کاشت و عملکرد و اجزای عملکرد دانه و روغن چهار ژنوتیپ کلزا در گنبد. مجله علوم زراعی ایران. ۷(۳): ۲۰۱-۱۸۹٫

قلی آباد، ز. ۱۳۷۴٫ اثرات رژیم‌های آبیاری در سطوح ازت بر عملکرد و اجزاء عملکرد دانه لوبیا چیتی ایران لاین ۱۱۸۱۶٫ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه صنعتی اصفهان.

موحدی دهنوی، م.، د. مظاهری و ا. بانکه ساز. ۱۳۸۰٫ نقش لوبیا در کنترل علف‌های هرز ذرت. نشریه بیابان. ۶(۲). ۸۵-۷۱٫

موسوی، س. ف. ۱۳۸۳٫ ارزیابی رابطه تراکم بوته و عملکرد سه رقم لوبیا چیتی در تاریخ های کشت متوالی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده کشاورزی، دانشگاه تبریز.

 Hoffman, M. L., E. E. Regnier and J. Cardina. 1993. Weed and corn (Zea mays) responses to a hairy vetch (Vicia villosa L.) cover crop. Weed Technology. 7: 594-599.

Hughes, F.P. 1971. Plastic mulch. reports on his experiments in Ontario, Canada. Issue 11.

Mandal, B. K., M. C. Dhara. 1990. Rice, Mungbean, Soybean, Peanut, Ricebean and blackgram yields under different intercropping systems. Department of Agronomy, Bidhan Chandra krishi Viswavidyalaya, Mohanpur 741252, Nadia, West Bengal, India.

مقدمه

افزایش جمعیت جهان و تخریب منابع طبیعی و به دنبال آن نیاز مبرم به افزایش تولیدات غذایی از مشکلات اساسی دنیای امروز به شمار می‌روند. در واقع افزایش جمعیت جهان و به دنبال آن نیاز بشر به مواد غذایی، سبب فشار مضاعفی بر منابع طبیعی شده و در این راستا پایداری سیستم‌های کشاورزی مورد تهدید قرار گرفتند. به همین دلیل توجه به تاریخ مناسب جهت کاشت گیاهان و طراحی و اجرای سیستم‌های پوشش مانندی همچون انواع مختلف مالچ مورد نیاز می‌باشد که بتواند ضمن حفظ منابع طبیعی عملکرد را هم افزایش دهد. دانه حبوبات از جمله لوبیا به عنوان یکی از مهمترین منابع گیاهی غنی از پروتئین بعد از غلات و دومین منبع مهم غذایی انسان به شمار می رود (باقری و پارسا، ۱۳۷۶). بنابراین توجه به کاشت لوبیا و تلاش برای بهبود عملکرد و اجزای عملکرد این گیاه بسیار حائز اهمیت است.

از عوامل مهم تعیین کننده عملکرد لوبیا، رعایت تاریخ کشت مناسب می باشد. به طور کلی عوامل اقلیمی مثل دما، بارندگی، طول روز، باد و غیره و عوامل غیراقلیمی مثل آفات، امراض، علف های هرز، پرندگان، اقتصاد تولید و غیره بر انتخاب تاریخ کشت مناسب موثر هستند (مظاهری و مجنون حسینی، ۱۳۸۴). دستیابی به عملکرد دانه زیاد در لوبیا از اهداف اصلی کشت این گیاه است که می‌تواند با تغییر عوامل ژنتیکی، محیطی و مدیریتی و برهمکنش آنها به دست آید. از میان عوامل مدیریتی، تاریخ کاشت عامل مهمی است که از راه تأثیر بر طول دوره رشد رویشی و زایشی و نسبت آن‌ها، بر عملکرد کمی و کیفی لوبیا اثر میگذارد (دپاه و همکاران[۱] ، ۲۰۰۰؛ موزامبر و همکاران[۲]، ۲۰۰۳). کاشت به موقع لوبیا سبب می‌شود که زمان گلدهی با دمای مناسب برخورد کرده و در نتیجه غلاف و دانه بیشتری تشکیل شود. تاریخ کشت مناسب همچنین، سبب بهینه شدن طول دوره رشد و گسترش اندام‌های رویشی شده و پتانسیل انتقال مواد فتوسنتزی به قسمتهای ذخیره‌ای از جمله دانه را افزایش می‌دهد. اما، تأخیر در کاشت در کنار کوتاهتر کردن طول دوره رشد رویشی سبب گل‌انگیزی زودتر از موعد گیاه می‌شود که به نوبه خود کاهش تجمع ماده خشک، کاهش تعداد غلاف و شاخه در بوته و در نهایت، کاهش عملکرد را در پی خواهد داشت (اکپارا[۳]، ۱۹۹۹؛ لوپز‒ بلیدو و همکاران[۴]، ۲۰۰۸).

از سوی دیگر رواج سیستم‌های کشاورزی فشرده همراه با افزایش انرژی مصرفی برای کنترل علف‌های هرز عمدتاً از طریق مصرف علف‌کش‌ها بوده است. مصرف بی رویه این سموم شیمیایی نه تنها مشکلاتی را در مدیریت علف‌های هرز ایجاد نموده است، بلکه برای سلامت انسان و محیط زیست مشکل آفرین شده است. علاوه بر این، افزایش هزینه نهاده‌ها، کاهش دسترسی به علف کش‌های جدید و مقاومت علف‌های هرز به علف کش‌ها، پایداری سیستم‌های رایج تولید محصول را کاهش می‌دهند (کانلی و همکاران[۵]، ۲۰۰۱). به همین دلیل استفاده از روشهای غیر شیمیایی و سازگار با محیط زیست برای کنترل علف‌های هرز رو به گسترش است. از جمله این روشها می توان به مالچ بقایای گیاهی و مالچ پلاستیکی اشاره کرد. همچنین، یکی از راهکارهای مناسب برای حفظ منابع موجود در خاک، جلوگیری از تلفات آب است که تبخیر از سطح خاک بخشی از آن می‌باشد. به منظور کاهش تبخیر و حفظ رطوبت به مدت طولانی در خاک، استفاده از مالچ در سطح خاک و یا شخم زدن بعد از آبیاری می‌تواند مؤثر واقع گردد. مالچ را می‌توان پوشش غیر زنده‌ای نامید که به عنوان محافظی برای گیاهان در زمستان به کار می‌رود و گیاهان را در برابر تغییر دمای شدید خاک و از دست رفتن آب زمین محافظت می‌کند و نیز جلوی رشد علف‌های هرز را می‌گیرد.

۲-۱- مبدأ و پیشینه لوبیا

مبداء لوبیا از نواحی گرمسیر امریکای جنوبی است و کاشت آن در امریکا از ادوار خیلی قدیم مرسوم بود. بسیاری از انواع این گیاه قبل از کشف امریکا به وسیله سرخپوستان بومی امریکا کاشته شده و مورد استفاده قرار می‌گرفته است (کوچکی و بنایان اول، ۱۳۷۲). لوبیا معمولی با نام های مختلف لوبیا فرانسوی و یا لوبیا سبز شناخته می شوند از جنس (Phaseolus) بوده و شامل ۲۲۰ گونه است، ۲۰ گونه زراعی آن‌ها برای تولید غلاف سبز یا بذر خشک بیشتر مورد کشت و کار قرار دارند و اغلب در مناطق گرمسیری دنیا انتشار یافته‌اند. براساس مبدأ (منشأ) پیدایش، گونه‌های این جنس به دو گروه تقسیم می‌شوند:

الف- گونه‌هایی با مبدا قاره امریکا (گونه های دنیای جدید)

ب- گونه‌هایی با مبدا آسیایی (گونه های دنیای قدیم)

مقایسه صفات مورفولوژیک، اکولوژیک، توزیع جغرافیایی، روابط ژنتیکی سوابق باستان شناسی نشان می‌دهد که انواع وحشی لوبیا از قاره امریکا (مرکزی و جنوبی) منشأ یافته‌اند. با مطالعه روی مارکرهای مولکولی، دو مرکز تنوع بزرگ جغرافیایی شامل امریکای مرکزی (منطقه فرو امریکا ۱) و امریکای جنوبی (منطقه آند ۲) برای لوبیا معرفی کرده‌اند و یک کمربند انتقال بین این دو ناحیه در شمال پرو یافته‌اند. ایزولاسیون جغرافیایی و خود باروری گیاه لوبیا مانع انتقال ژن‌های یک مبدأ یا جمعیت به مبدأ یا جمعیت دیگر شده که دلیل عمده اختلاف بین ژنوتیپ‌های این دو مرکز بوده است. گونه‌های امریکایی دارای غلاف‌های بزرگ و نسبتاً پهن، نوک‌دار (مهمیزدار) محتوی چندین بذر درشت (۴ تا ۸ بذر در هر غلاف) و گوشوارک‌های کوچک و میخی شکل هستند. برخی انواع لوبیا در این گونه‌ها عبارتند از: لوبیا معمولی، لوبیا تپاری، لوبیا فرنگی و یا لوبیا لیما (نوع دانه درشت در امریکای جنوبی و نوع دانه ریز در امریکای مرکزی) لوبیا رونده، لوبیا قرمز رونده و غیره (مجنون حسینی،۱۳۸۷).

گونه‌های دنیای قدیم (آسیایی) دارای غلاف‌های کوچکتر، استوانه‌ای، بدون نوک، محتوی تعداد زیادی بذر کوچک (گاهی تا ۲۰ عدد در هر غلاف) و گوشوارک پهن و سیخی شکل هستند. مبدأ لوبیای معمولی احتمالاً بخش‌های قاره امریکای جنوبی در مکزیک و گواتمالا است. واویلوف با توجه به تغییرات ژنتیکی زیاد آن‌ها که در امریکای مرکزی وجنوب مکزیک یافت شده این مناطق را مبدأ پیدایش می‌داند. لوبیا ۴ تا ۷ هزار سال قبل از میلاد در مکزیک و بین ۱ تا ۳ هزار سال قبل از میلاد توسط بومیان امریکا کشت و کار می شده که با کشف تازه امریکا زراعت آن در دنیا گسترش پیدا کرده است. در دنیا تاکنون چهل هزار ژریم پلاسم لوبیا جمع آوری شده که اکثر آن‌ها به دو منطقه خشک و مرکز پیدایش امریکای جنوبی و مرکزی تعلق دارند. لوبیا در پنج قاره جهان کشت می‌شود و با داشتن ۲۲ تا ۲۵ درصد پروتئین، ۵۶ تا ۵۸ درصد کربوهیدرات در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به عنوان یکی از منابع مهم پروتئین گیاهی محسوب می‌شود (مجنون حسینی،۱۳۸۷).

[۱]  Dapaah et al.

[۲]  Mozumber et al.

[۳]  Okpara

[۴]  Lopez-Bellido et al.

[۵]  Conley et al.           

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی لوبیا و اثرروش های آبیاری و پتاسیم در رشد و نمو گیاهان
  • تحقیق تاثیر باکتری تثبیت کننده ازت (آزوسپیریلوم ) بر گیاهان
  • تحقیق گیاهشناسی لوبیا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • تحقیق گیاه شناسی لوبیا و اهمیت کود بیولوژیک نیتروکسین در رشد گیاه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.