تحقیق گیاهشناسی و نیاز غذایی ذرت و تاثیر نیتروژن و اسید هیومیک بر عملکرد گیاه و خسارت علف های هرز در گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاهشناسی و نیاز غذایی ذرت و تاثیر نیتروژن و اسید هیومیک بر عملکرد گیاه و خسارت علف های هرز در گیاهان دارای ۴۶  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- کلیات    ۷
۱-۲-۱- اهمیت غلات در تغذیه انسان    ۷
۱-۲-۲- اهمیت اقتصادی ذرت    ۷
۱- ۲-۳-ویژگیهای گیاهشناسی    ۸
۱-۲-۴- ارزش غذایی ذرت    ۹
۱-۲-۵- مراحل رشد ذرت    ۹
۱-۲-۶-کولوژی    ۱۰
۱-۲-۶- ۱- حرارت    ۱۰
۱-۲-۶-۲- نور    ۱۱
۱-۲-۷-کاشت ذرت    ۱۱
۱-۲-۸- آبیاری ذرت    ۱۲
۱-۲-۹- نیاز غذایی ذرت    ۱۲
۱-۲-۹-۱- کودهای حیوانی و سبز    ۱۲
۱-۲-۹-۲- کود فسفر    ۱۳
۱-۲-۹-۳-کود پتاس    ۱۳
۱-۲-۹-۴- نیتروژن    ۱۳
۱-۲-۱۰- اسید هیومیک    ۱۴
۱-۲-۱۰-۱- تفاوت اسید هیومیک با اسید فولویک    ۱۵
۱-۲-۱۰-۲- اهمیت اسید هیومیک    ۱۵
۱-۲-۱۰-۳- خواص اسید هیومیک    ۱۶
۱-۲-۱۱- علف های هرز    ۱۷
۱-۲-۱۲-۱- اثر علفهای هرز بر نظامهای زراعی و غیر زراعی    ۱۹
۲-۱- بررسی مطالعات انجام شده    ۲۰
۲-۱- ۱-تاثیر نیتروژن بر عملکرد و اجزای عملکرد ذرت    ۲۰
۲-۱-۲- ضرورت کاربرد به موقع نیتروژن    ۲۰
۲-۱-۳- تقسیط نیتروژن    ۲۱
۲-۲- ۱- بررسی اثر اسید هیومیک بر خصوصیات فیزیولوژیک گیاهان زراعی    ۲۲
۲-۲-۲- تأثیر اسید هیومیک بر عکس العملهای رشدی و صفات زراعی گیاهان    ۲۳
۲-۳-۱- خسارت علفهای هرز در ذرت    ۲۵
۲-۳-۲- نقش ازت در رقابت گیاهان زراعی با علف های هرز    ۲۶
۲-۳-۳- نقش زمان کاربرد ازت در رقابت گیاهان زراعی با علف های هرز    ۲۸
۲-۳-۴- نقش اسید هیومیک در رقابت ذرت با علف های هرز    ۲۹
۲-۳-۵- اثر متقابل اسید هیومیک و نیتروژن در رقابت ذرت با علف های هرز    ۳۰
منابع مورد استفاده    ۳۱

منابع

خواجه پور، م. ۱۳۸۰٫ اصول ومبانی زراعت غلات(نگارش دوم) انتشارات جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه اصفهان.

دیهیم فرد، ر.، زند، ا.، لیاقتی، ه.، صوفی زاده، س. و باغستانی، م. ع. ۱۳۸۳٫ خط مشی­های کاهش مصرف سموم علف کش. علوم محیطی، ۳: ۲۵-۴٫

خدابنده، ن. ۱۳۷۷٫ غلات، انتشارات دانشگاه تهران، چاب دهم.

امام، ی. ۱۳۸۳٫ زراعت غلات. انتشارات دانشگاه شیراز، چاپ دوم.

امام، ی. ۱۳۸۵٫ زراعت غلات. انتشارات دانشگاه شیراز، ۱۹۰ صفحه.

ملکوتی، م. ج. و همایی، م. ۱۳۸۲٫ حاصلخیزی خاک­های مناطق خشک و نیمه خشک مشکلات و راه حل­ها . انتشارات دانشگاه تربیت مدرس ۴۸۲ص.

فاتح، الف. ، شریف زاده، ف. ، مظاهری، د. و باغستانی، م. ع. ۱۳۸۵٫ ارزیابی رقابت سلمه تره و الگوی کاشت ذرت روی عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه­ای سینگل کراس ۷۰۴٫ پژوهش و سازندگی. شماره ۷۳: ۹۵-۸۷٫

کوچکی، ع. ، حسینی، م. و نصیری محلاتی، م. ۱۳۷۲٫ رابطه آب و خاک در گیاهان زراعی. (ترجمه، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد).

کوچکی، ع. ۱۳۸۷٫ زراعت نوین. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

کوچکی، ع. خیابانی، ح. و سرمدنیا، غ. ۱۳۷۵٫ تولید محصولات زراعی. انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، شماره ۹۷٫

کوچکی، ع. و بنایان اول، م. ۱۳۷۴٫ فیزیولوژی عملکرد گیاهان زراعی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۳۸۰ ص.

کوچکی، ع.، رحیمیان، ح.، نصیری محلاتی، م. و خیابانی، ح. ۱۳۷۳٫ اکولوژی علف­های هرز (ترجمه). انتشارت جهاد دانشگاهی مشهد.

کوچکی، ع.، ظریف کتابی، ح. و نخ فروش، ع. ۱۳۸۰٫ رهیافت­های اکولوژیکی مدیریت علف­های هرز نشر دانشگاه فردوسی مشهد. صفحات: ۲۹۶-۱۲۹٫

ایران نژاد، ح. و شهبازیان، ن. ۱۳۸۴٫ زراعت غلات، انتشارات کار نو، جلد دوم.

آمارنامه کشاورزی جلد اول محصولات زراعی ۸۸-۱۳۸۷/تهیه کننده دفتر آمار و فناوری اطلاعات وزارت جهاد کشاورزی.

۱- مقدمه

ذرت یکی از مهمترین گیاهان زراعی است که اهمیت زیادی در تغذیه انسان، دام، تغذیه و طیور دارد. ذرت به علت موارد مصرف زیاد و کیفیت و ارزش غذایی بالا در سطح وسیعی از جهان کاشت می شود و بعد از گندم و برنج سومین گیاه زراعی مهم دنیا است و اهمیت آن هم به علت پر محصولی و هم به علت قابل کشت بودن آن در محدوه وسیعی از جهان می باشد (خواجه پور، ۱۳۸۰). در سالهای اخیر به منظور کاهش واردات سالیانه ذرت تلاش زیادی برای افزایش سطح زیر کشت آن صورت گرفته و تحقیقات زیادی در زمینه­های مختلف مرتبط با زراعت ذرت به اجرا گذاشته شده است.

نیتروژن نخستین عنصری است که کمبود آن در مناطق خشک و نیمه خشک (به دلیل کمبود میزان مواد آلی) مورد توجه قرار گرفته است (ملکوتی و همایی، ۱۳۸۲). انتخاب بهترین منبع کودی، مقدار و زمان مصرف کودهای نیتروژن­دار در افزایش عملکرد کمی و کیفی گیاهان زراعی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. در این میان با وجود سهم بالای کودهای نیتروژنه، کارایی استفاده از این کودها پایین می باشد (رضایی و ملکوتی، ۱۳۸۰). در شرایط کمبود نیتروژن، فتوسنتز از راه کاهش توسعه سطح برگ و تسریع پیری برگ کاهش می یابد (کوچکی و بنایان، ۱۳۷۳). تحت شرایط کمبود نیتروژن در مرحله­ی گلدهی نشانه­هایی مانند تاخیر در ظهور کاکل و  کاهش وزن بلال دیده می شود (موچو و داویس، ۱۹۸۸). نوع و مقدار کود مصرفی با آزمایش­های خاک مشخص می شود. کودهای شیمیایی را می توان قبل از کاشت، هنگام کاشت و یا به صورت سرک مصرف نمود. تحقیقات نشان داده است که اغلب هیبریدهای ذرت عکس العمل مطلوبی به مصرف کود از خود نشان می دهند (شرما و همکاران ۱۹۸۷).

یکی از مشکلات مربوط به تولید ذرت وجود علف­های هرزی است که از طریق رقابت باعث کاهش عملکرد ذرت می گردند (فاتح و همکاران، ۱۳۸۵). علف­های هرز از طریق رقابت با گیاهان زراعی مجاور خود بر سر نور، آب و مواد غذایی عملکرد گیاهان زراعی را تحت تاثیر قرار می دهند (راجکان و سوانتون، ۲۰۰۱). علیرغم اینکه کاربرد کود در شرایط عدم رقابت منجر به افزایش عملکرد محصول زراعی می گردد از سوی دیگر موجب افزایش تراکم و بیوماس علف های هرز نیز می گردد که ممکن است افزایش تولید بذر آنها را بدنبال داشته باشد و از آنجا که تولید بذر همبستگی مثبتی با بیوماس می تواند داشته باشد لذا مصرف کود ها بخصوص نیتروژن بر تولید بذر علف های هرز موثر خواهد بود (فاوکتت و اسلیف، ۱۹۷۸ و سالاس و همکاران، ۱۹۹۷). سالاس و همکاران (۱۹۹۷) نشان دادند که نوع ترکیب کودی بکار رفته نیز می تواند بر نحوه عکس العمل علف های هرز موثر باشد.

امروزه بحث کاهش مصرف علف کش­ها، به علت مخاطرات زیست محیطی مصرف آنها، از جمله آلودگی آبهای زیرزمینی، بقایای علف کش­ها در غذا، تاثیر بر موجودات غیر هدف و نیز شیوع علف ­های هرز مقاوم به علف کش­ها، به یک امر جدی مبدل گشته است (دیهیم فرد و همکاران، ۱۳۸۳). در بین سموم مورد استفاده در محصولات زراعی مختلف، علف کش­های مورد استفاده در کنترل علف­های هرز ذرت از شایع ترین آفت کش­های موجود در آب­های سطحی و زیرزمینی می باشند (کراف و همکاران،  ۱۹۹۲و شورای ملی تحقیقات، ۱۹۸۹). بنابراین هر روشی مدیریتی که بتواند سبب کاهش مصرف این دسته از ترکیبات در زراعت ذرت شود خود می تواند گامی موثر در حفظ محیط زیست و سلامت غذا محسوب گردد. همچنین بکارگیری روش­های یک جانبه در کنترل علف­های هرز که باعث بوجود آمدن مشکلاتی در تولید محصولات زراعی، اعم از عدم کنترل مناسب علف­های هرز و نیز ظهور مقاومت می گردد، لزوم تلفیق روش­های کنترل علف­های هرز را ضروری ساخته است.

استفاده از انواع کود­های طبیعی و از جمله اسید هیومیک بدون اثرات مخرب زیست محیطی جهت بالا بردن عملکرد مفید می باشد، به طوری که مقادیر بسیار کم اسید­های آلی به دلیل وجود ترکیبات هورمونی اثرات مفیدی در افزایش تولید و بهبود کیفیت محصولات کشاورزی دارند. مالکوم و واگان(۱۹۷۹) نیز نشان دادند که جذب نیتروژن در حضور اسید هیومیک افزایش می یابد. به همین دلیل اسید هیومیک در افزایش طول ریشه و وزن خشک آن بسیار موثر است. تحقیقات نشان داده است که هر گونه افزایش رشد ریشه در دسترسی بهتر عناصر غذایی خاک و بالا بردن حاصلخیزی و باروری خاک موثر خواهد بود. به طور کلی کاربرد اسید هیومیک می تواند سبب کاهش مصرف کودهای شیمیایی و  باعث کاهش آلودگی محیط زیست شود و چنین گفت که استفاده از اسید هیومیک علاوه بر افزایش در عملکرد ذرت، می تواند نقش به سزایی را در جهت نیل به اهداف کشاورزی پایدار ایفا کند. هدف از این تحقیق بررسی کاربرد اسید هیومیک به طور ترکیبی با تقسیط کود نیتروژن برروی گیاه ذرت و همچنین بر روی پتانسیل رقابتی ذرت با علف های هرز است که تا کنون تحقیقی انجام نشده است.

۱-۲- کلیات

۱-۲-۱- اهمیت غلات در تغذیه­ انسان

از ۳۵۰ هزار گونه­ی گیاهی موجود بر روی زمین، تنها ۱۵۰ گونه آن به عنوان گونه­های غذایی مورد استفاده قرار می گیرند که از این تعداد فقط ۱۵ گونه در سطح تجاری تولید و بخش عمده­ عرضه­ غذا در بازار جهانی را تشکیل می دهند (گالاگر، ۱۹۸۴). بنابراین، غلات حایل بین بشر و گرسنگی هستند. مشارکت گندم در تأمین پروتئین مورد نیاز بشر برابر مجموع مشارکت پروتئین ناشی از گوشت، شیر و تخم مرغ است. به نظر نمی رسد غلات در آینده جایگزینی داشته باشند (ایوانز، ۱۹۹۳).   غلات مهمترین گیاهان غذایی کره­ زمین و تأمین کننده­ ۷۰ درصد غذای مردم کره­ زمین می باشند. گندم و برنج روی هم تقریباً ۶۰ درصد انرژی مورد نیاز بشر را تأمین می کنند به طور کلی بیش از  انرژی و  پروتئین مورد نیاز بشر از غلات تأمین می شود (گالاگر، ۱۹۸۴) و براستی غلات پایه اصلی تغذیه و بقای بشر به شمار می روند (امام، ۱۳۸۳). گیاهان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم، تقریباً کل غذای مورد نیاز بشر را تأمین می کنند.

 ۱-۲-۲- اهمیت اقتصادی ذرت

ذرت یکی از گیاهان زراعی است که در سطح جهان بطور وسیعی کشت می شود و از نظر تاریخی، زراعی و تجاری از مهمترین گیاهان در کشاورزی است. در سال ۲۰۱۰ سطح زیر کشت آن در دنیا حدود ۱۶۲ میلیون هکتار با  حدود ۵/۸۴۴ میلیون تن تولید بوده است (فائو، ۲۰۱۰).

عمده ترین کشورهای تولیدکننده ذرت در جهان در چند سال اخیر شامل: آمریکا، روسیه،  رومانی، یوگسلاوی، مجارستان، ایتالیا، آفریقای جنوبی، چین، مکزیک، برزیل، آرژانتین، هند و اندونزی می باشند (کریمی، ۱۳۸۷). در مناطق با اقلیم خنک اهمیت اقتصادی ذرت سیلویی در تغذیه دام بیش از ذرت دانه ای می باشد (ایران نژاد و  شهبازیان، ۱۳۸۴). سطح زیر کشت ذرت دانه­ای در کشور در سال زراعی ۱۳۸۸-۱۳۸۹ حدود۲۴۰ هزار هکتار برآورد شده، که حدود ۱۴/۲ میلیون تن محصول بدست آمده است (جهاد کشاورزی، ۱۳۸۹- ۱۳۸۸).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اثر نیتروژن و حضور گیاه زراعی بر رشد و نمو علف های هرز و پراکنش بذر علفهای هرز
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه ذرت و علف های هرز و طبقه بندی و مدیریت آن
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت شیرین و تأثیر کودهای نیتروژنی بر عملکرد ذرت
  • تحقیق اهمیت اقتصادی گیاه ذرت و کشت مخلوط ونحوه ی بکارگیری آن در سیستم های کشاورزی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.