تحقیق گیاه‌شناسی کلزا و تنش خشکی و تاثیر آن بر رشد و عملکرد کلزا و نقش سالیسیلیک اسید در کاهش اثرات تنش

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه‌شناسی کلزا و تنش خشکی و تاثیر آن بر رشد و عملکرد کلزا  و نقش سالیسیلیک اسید در کاهش اثرات تنش دارای ۳۵  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه:    ۴
۱-۲-کلزا    ۶
۱-۲-۱- تاریخچه و مبدأ کلزا:    ۶
۱-۲-۲- جایگاه کلزا در ایران و جهان:    ۶
۱-۲-۳-گیاه‌شناسی کلزا:    ۷
۱-۲-۴- اکولوژی کلزا:    ۸
۱-۲-۵- مراحل رشد و نمو گیاه کلزا:    ۸
۱-۳- تنش خشکی:    ۱۰
۱-۳-۱- مکانیسم‌های مقاومت به تنش خشکی:    ۱۱
۱-۳-۲- تأثیر تنش خشکی آخر فصل بر عملکرد کلزا:    ۱۲
۱-۴- سالیسیک اسید    ۱۳
۱-۴-۱- تاریخچه:    ۱۳
۱-۴-۲- ساختمان سالیسیلیک اسید و مشتقات آن:    ۱۴
۱-۴-۳- مکانیسم احتمالی فعال در پاسخ به تنش‌ها در گیاهان:    ۱۴
۱-۴-۴- اثر سالیسیلیک اسید بر فتوسنتز:    ۱۵
۱-۴-۵- نقش سالیسیلیک اسید در مقاومت گیاهان به تنش‌های محیطی:    ۱۶
۱-۵- تنش خشکی و تاثیر آن بر رشد و عملکرد کلزا:    ۱۵
۱-۶- نقش سالیسیلیک اسید در کاهش اثرات تنش:    ۱۷
فهرست منابع    ۲۲

منابع

– شیرانی راد، ا، ح. (۱۳۸۰). نتایج تحقیقات به زراعی کلزا. انتشارات مؤسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر کرج.

– شیرانی راد، ا، ح. و  دهشیری، ع. (۱۳۸۱).راهنمای کلزا. نشر آموزش کشاورزی: ۹ ص.

– وفابخش، ج.، م، نصیری محلاتی. و ع، کوچکی. (۱۳۸۷). اثر تنش خشکی بر عملکرد وکارایی مصرف نور در ارقام کلزا (L. Berasica napus). مجله پژوهش‌های زراعی ایران: جلد ۶٫ ۲۰۸-۱۹۳ ص.

– قدمی، ن. (۱۳۸۹). زراعت و اصلاح کلزا. انتشارات آموزش و ترویج کشاورزی چاپ اول. ۲ص.

– پیراسته انوشه، ه. و ی، امام. (۱۳۹۰). تأثیر کاربرد شاخساره ای سالیسیلیک اسید بر رشد و مورفولوژی سنبله دو رقم گندم تحت رژیم‌های متفاوت آبیاری. دومین کنفرانس فیزیولوژی گیاهی ایران. اردیبهشت. یزد، ۱۱۶ ص.

– تایز وزایگر. (۱۳۸۶). فیزیولوژی گیاهی انتشارات خانه زیست شناسی. ۱۸۰- ۱۹۵ص.

– خدابنده، ن. و ع، جلیلیان. (۱۳۷۶). بررسی اثر تنش خشکی در مراحل زایشی بر جوانه‌زنی و قدرت بذر سویا. مجله علوم کشاورزی. جلد ۲۸٫(۱). ۱۹-۱۱ ص.

– شریعتی، ش و پ، قاضی شهنیزاده. (۱۳۸۹). کلزا. وزارت کشاورزی. ایران. ۳۰ص.

– خوش‌نظر، ر.، م. ر، احمدی و م. ر، قنادها. (۱۳۷۷). بررسی سازگاری عملکرد ژنوتیپ ها و لاین های کلزا. چکیده مقالات پنجمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران، کرج.

– آلیاری، ه. و ف، شکاری. (۱۳۷۹). دانه‌های روغنی (زراعت و فیزیولوژی). انتشارات عمیدی، تبریز: ۱۸۲ ص.

– حجازی، ا. (۱۳۷۹). زراعت کلزا. انتشارات روزنه، تهران. ۳۱-۳۳ص.

– حکمت شعار، ح. (۱۳۹۰). فیزیولوژی گیاهان در شرایط دشوار. انتشارات نیکنام، تبریز. ۲۵۱ ص.

– اهدایی، ب. (۱۳۷۳). انتخاب برای مقاومت به خشکی. مقالات کلیدی اولین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران. انتشارات دانشکده کشاورزی تهران، کرج: ۶۲-۴۳ ص.

– هاشمی دزفولی، ا.، ع، کوچکی. و م، بنایان. (۱۳۷۴). افزایش عملکرد گیاهان زراعی ترجمه ( انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد).

– مجیدی هروان، ا. (۱۳۸۱). تنش‌های محیطی. جزوه درس تنش‌های محیطی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات تهران.

۱-۱-مقدمه:

جمعیت جهان پیوسته در حال افزایش است، این جمعیت که در سال ۱۹۳۰ میلادی فقط ۲ میلیارد نفر بوده است در سال ۱۹۹۰ به ۳/۵ میلیارد نفر رسید و در سال ۲۰۰۰ میلادی از ۶ میلیارد نفر تجاوز کرد پیش‌بینی‌شده است که تعداد این جمعیت در حال افزایش تا سال ۲۰۲۵ به ۸ میلیارد نفر خواهد رسید (فائو، ۲۰۰۶). با توجه به افزایش روزافزون جمعیت جهان و به دنبال آن افزایش تقاضا برای غذا، اگر سرعت تولید محصولات غذایی همگام با سرعت افزایش جمعیت نباشد، کمبود غذا در آینده غیرقابل‌انکار است (گالاهر، ۱۹۸۴). طبق پیش‌بینی فائو تقاضا برای مصرف مواد غذایی در کشورهای درحال‌توسعه از سال ۱۹۸۰ تا ۲۰۳۰ حدود ۷/۲ برابر خواهد شد (فائو، ۲۰۰۶). بیشتر از سه‌چهارم جمعیت جهان در کشورهای درحال‌توسعه بوده و متأسفانه سهم عمده افزایش جمعیت نیز مربوط به این کشورها است که در حال حاضر با مشکل گرسنگی دست ‌به ‌گریبان‌اند، به‌گونه‌ای که ۲۰ درصد مردم این کشورها دچار سوءتغذیه هستند و افزایش جمعیت در این کشورها به معنای افزایش تعداد گرسنگان است (پیراسته و امام، ۱۳۸۹). افزایش جمعیت جهان و همچنین کاهش زمین‌های زراعی موردنیاز برای بقای کشاورزی، اهمیت و لزوم اصلاح گیاهان را برای افزایش پتانسیل عملکرد و سازگاری به تنش‌های غیر زیستی را بیش‌ از پیش آشکار ساخته است (آرائوس و همکاران، ۲۰۰۲).

ایران با متوسط نزولات آسمانی ۲۴۰ میلی‌متر که کمتر از یک‌سوم میزان بارنگی سالانه جهانی می‌باشد، دارای اقلیم خشک و نیمه‌خشک است در مناطق خشک میزان بارنگی سالانه از تبخیر و تعرق پایین‌تر بوده و امکان بروز دوره خشکی در طول سال امری اجتناب‌ناپذیر است (وفا بخش و همکاران، ۱۳۸۷)؛ بنابراین در ایران کمبود آب اصلی‌ترین مشکل کشاورزی می‌باشد (خدابنده و جلیلیان، ۱۳۷۶). با توجه به این موضوع کشاورزان و دست‌اندرکاران کشور، اصولاً باید با تلاش زیاد و همچنین بکار بردن روش‌هایی چون مدیریت صحیح و اقتصادی منابع آبی و استفاده بهینه از آب، میزان تولید محصولات زراعی و ثبات در تولید را افزایش دهند تا بتوانند از این طریق مشکل غذایی جمعیت در حال افزایش را برطرف سازند. دانه‌های روغنی نقش بسزایی در تغذیه انسان دارند اما بیش از ۹۰ در صد روغن مصرفی در ایران از طریق واردات تأمین می‌شود و سهم تولید داخلی فقط ۱۰ درصد می‌باشد به همین دلیل تولید دانه‌های روغنی در سال‌های اخیر بیش‌تر موردتوجه قرارگرفته و در رأس برنامه‌های مسئولین وزارت جهاد کشاورزی می‌باشد (شریعتی و قاضی شهنی زاده، ۲۰۰۰). در این میان کلزا به‌عنوان یکی از مهم‌ترین گیاهان روغنی برای کشت در شرایط آب و هوایی کشور موردتوجه قرارگرفته است تولید جهانی کلزا در مقایسه با دیگر روغن‌های گیاهی در مقام دوم بعد از سویا قرار دارد و میزان آن بیش از ۴۲ میلیون تن می‌باشد همچنین پس از استحصال روغن، کنجاله باقی‌مانده سرشار از پروتئین بوده و برای تغذیه دام مناسب است (آلیاری و همکاران،۱۳۷۹).

خشکی از ویژگی‌های بارز کشور ماست و از این پدیده طبیعی و غیرقابل اجتناب راه فراری نیست، بایستی درصدد مقابله با آن برآمد و به چاره‌اندیشی پرداخت (ارزانی و آرجی، ۲۰۰۰). با توجه به اینکه در بسیاری از نقاط ایران به‌ویژه، شهرستان داراب مراحل پایانی رشد کلزا، که اهمیت این گیاه ازنظر تأمین روغن موردنیاز کشور مشهود است، با شرایط تبخیر و تعرق زیاد و قطع نزولات جوی مصادف می‌باشد و همچنین بدین دلیل که دوره انتهایی فصل رشد کلزا در فصل بهار با دیگر زراعت‌های اصلی ازجمله غلات همزمان می‌شود و نیاز آبی این زراعت‌ها نیز باید برطرف شود، امکان فراهم نبودن آب (دوره خشکی) برای کلزا وجود دارد، از طرفی پژوهش‌ها نشان داده‌اند که حساس‌ترین مرحله رشد گیاه کلزا به کمبود آب، مرحله گلدهی و پر شدن دانه می‌باشد که این همزمانی تنش خشکی با مرحله حساس رشدی گیاه کلزا کاهش عملکرد زیادی را در این گیاه موجب می‌شود (شیرانی راد، ۱۳۸۰).

۱-۲-کلزا

۱-۲-۱- تاریخچه و مبدأ کلزا:

در آثار بجا مانده از دوران نوسنگی در مصر و به‌ویژه در کتیبه‌های یونانی بجا مانده از قبل از میلاد به گیاهان روغنی جنس براسیکا و ارزش دارویی آن‌ها اشاره شده است. اعتقاد بر این است در اروپا زراعت کلزا (Brassica napus L.) از اوایل قرون وسطی آغاز گردیده است از اوایل قرن شانزدهم کشت تجاری کلزا در هلند ثبت شده است که از روغن این گیاه به‌عنوان سوخت چراغ استفاده می‌شده است. تولید تجاری کلزا در سال ۱۹۴۲ در کانادا شروع شده که در جنگ جهانی دوم به دلیل قحطی و گرسنگی مقداری از آن به مصرف غذایی رسید امکان استفاده از روغن کلزا برای مصرف خوراکی در سال ۱۹۴۸ موردتوجه قرار گرفت تا اینکه در کشور کانادا در مزرعه به بوته‌های جهش‌یافته‌ای برخورد کردند که از اروسیک اسید پایینی برخوردار بودند که پس آن به‌وسیله کارهای اصلاحی این صفت در ارقام پر محصول کلزا به تثبیت رسید و انقلابی در زراعت این گیاه به وجود آمد. در سال‌های ۱۹۵۶ و ۱۹۵۷ روغن خوراکی از کلزا استخراج شد و در سال ۱۹۶۸ اولین رقم کلزا با میزان اروسیک اسید پایین در کانادا تولید شد و هم‌اکنون کانادا یکی از تولیدکنندگان عمده این گیاه می‌باشد (قدمی، ۱۳۸۹). موطن کلزا دقیقاً مشخص نیست اما به‌احتمال‌قوی خاستگاه آن جنوب اروپاست چون زیرگونه‌های متعلق به شلغم روغنی به‌صورت وحشی از اروپای غربی تا چین پراکنده است و در اوایل قرن ۱۸ از آنجا وارد آسیا شده است (قدمی، ۱۳۸۹).

۱-۲-۲- جایگاه کلزا در ایران و جهان:

محصولات علاوه بر دارا بودن ذخایر غنی از اسیدهای چرب، حاوی پروتئین نیز می‌باشند استفاده از پروتئین‌های گیاهی بجای گوشت و همچنین معرفی دانه‌های روغنی جدیدی همچون کلزا به بازارهای جهانی سبب اهمیت روزافزون این محصولات شده است طبق آخرین آمار منتشر شده از سوی سازمان خواروبار جهانی (FAO)، کلزا پس از سویا و نخل روغنی سومین منبع تولید روغن نباتی جهان بشمار می‌رود (شریعتی و قاضی شهنیزاده، ۲۰۰۰). ویژگی‌های خاص این گیاه و همچنین سازگار بودن آن به شرایط آب و هوایی کشور باعث شده که در سال‌های اخیر کشت و کار تولید آن ‌به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای افزایش یابد (خوش نظر و همکاران ۱۳۷۷). این گیاه به دلیل ویژگی‌های خاص زراعی که دارد ازجمله دامنه گسترده سازگاری به انواع اقلیم‌ها و شرایط آب و هوایی و همچنین دارا بودن دو تیپ پاییزه و بهاره می‌تواند به‌خوبی در برنامه‌های تناوبی زراعت‌ها در مناطق مختلف جای گرفته و امکان استفاده حداکثر از منابع آبی و خاکی را فراهم آورد (کیمبر و گرگور، ۱۹۹۵). در ایران کلزا در مناطقی مانند مازندران، گلستان، مناطق سرد و معتدل کشور کشت می‌شود (شیرانی راد و دهشیری، ۱۳۸۱). جهت ترویج زراعت این گیاه، با توجه به شرایط آب و هوایی کشور، بررسی نیاز آبی و چگونگی استفاده بهینه از آب در زراعت آن یکی از اولویت‌ها می‌باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تنش خشکی و تاثیر آن بر گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و انواع مکانیسم های مقاومت به خشکی
  • تحقیق گیاه‌شناسی گزنه و تاثیر اکوتیپ و ارتفاع و رویشگاه بر میزان متابولیت‌های ثانویه در گیاهان
  • تحقیق تنش خشکی و اثرات تنش خشکی و تراکم کاشت بر رشد و نمو گیاهان و ویژگی‌های گیاهشناسی و مورفولوژیکی سیر
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.