تحقیق گیاه شناسی جو و آسیب سرمازدگی و یخ زدگی بر گیاهان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی جو و آسیب سرمازدگی و یخ زدگی بر گیاهان دارای ۵۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱خاستگاه گیاه جو    ۷
۲-۲ کلیات گیاه شناسی    ۷
۲-۳ مقاومت گیاه جو    ۹
۲-۴ بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده جو    ۹
۲-۵ انواع جو نسبت ‌به دما    ۱۱
۲- ۶ نیاز کودی    ۱۲
۲-۷ آفات و بیماری‌ها    ۱۲
۲-۸ برداشت    ۱۳
۲-۹  سرمازدگی    ۱۶
۲-۹-۱ سرمازدگی انتقالی (جبهه ای یا سیکلونی)    ۱۷
۲-۹-۲ سرمازدگی تشعشعی    ۱۷
۲-۱۰ خسارات ناشی از سرمای بهاره    ۱۷
۲-۱۱ واکنش گیاهان در برابر سرما    ۱۸
۲-۱۲  تنش دمای پائین    ۱۸
۲-۱۳ – سرمازدگی در سلول    ۲۱
۲-۱۴ اثر سرمازدگی بر غشاها    ۲۲
۲-۱۵- تاثیرسرما در جریان پروتوپلاسمی    ۲۳
۲-۱۶ اثر سرما روی فعالیت های فیزیولوژیک گیاه    ۲۴
۲-۱۷  تاثیر سرما در تنفس    ۲۴
۲-۱۸ تاثیر سرما بر فتوسنتز    ۲۵
۲-۱۹ فعالیت فتوسنتزی بعد از سرمازدگی    ۲۶
۲-۲۰ اثر تنش سرما بر فرایند های مرحله زایشی گیاه    ۲۷
۲-۲۱ خسارات ناشی از شکسته شدن پروتئین ها    ۲۷
۲-۲۲   یخ زدگی    ۲۷
۲-۲۲-۱  آسیب ناشی از یخ زدگی    ۲۷
۲-۲۲-۲ یخ زدگی برون سلولی (بین سلولی)    ۲۸
۲-۲۲-۳ یخ بستن درون سلولی    ۲۹
۲-۲۲-۴ چگونه یخ زدگی باعث مرگ می شود    ۲۹
۲-۲۲-۵  سوپر کولینگ (فوق سرد)    ۳۱
۲-۲۲-۶ هسته یخ    ۳۱
۲-۲۲-۷  هسته یخ ناهمگن    ۳۱
۲-۲۲-۸ عوامل موثر بر تشکیل هسته یخ    ۳۲
۲-۲۲-۹  عوامل موثر بر تشکیل هسته یخ دربافت های گیاهی    ۳۲
۲-۲۲-۱۰  جمع شدن یخ در بافت های درختان میوه    ۳۲
۲-۲۳ رکود جوانه ها    ۳۶
۲-۲۴ مراحل رکود    ۳۷
۲-۲۵ نقش کمون جوانه ها در مقاومت گیاه به سرما    ۳۸
۲-۲۶ پرولین، پروتئین،قند وعناصر غذایی    ۳۸
۲-۲۷ مسیر سنتز پرولین در گیاهان عالی    ۴۵
۲-۲۸ پروتئین های دفاعی گیاه    ۴۵
منابع ومأخذ    ۴۶

منابع

کرامت، جواد. ۱۳۸۵٫ جزوه غلات. دانشگاه صنعتی اصفهان.

میر محمدی میبدی، ع. ۱۳۸۳٫ جنبه های فیزیولوژیک و بهنژادی تنش های سرما و یخ زدگی گیاهان زراعی. ویرایش دوم. انتشارات گلبن.

میر محمدی میبدی، ع.، ترکش اصفهانی، س.۱۳۸۴٫ حفاظت مزارع و باغهای میوه دربرابر سرمازدگی. مجموعه مقالات همایش علمی- کاربردی راههای مقابله با سرمازدگی.

میرمحمدی میبدی، سید علی محمد، ۱۳۸۳، مدیریت تنش های سرما و یخ زدگی گیاهان زراعی و باغی، واحد صنعتی اصفهان.

حسینی، سید محمد. ۱۳۷۹٫ بررسی فیزیولوژیکی مقاومت به سرما در پنج رقم پسته رفسنجان، پایان نامه کارشناسی ارشد گروه زیست شناسی، دانشگاه شهید باهنر کرمان.

حکم آبادی، حسین. جوانشاه، امان الله. ۱۳۸۶٫ بررسی فنی امکان استفاده از ماشین های مولد مه برای جلوگیری از خسارت سرمای بهاره  باغات پسته. گزارش نهایی طرح تحقیقاتی. مؤسسه تحقیقات پسته کشور.  شماره طرح: ۸۵۰۳۰- ۰۰۰۰- ۰۲- ۱۵۰۰۰۰- ۰۱۴- ۰۲ .

نهایی طرح تحقیقاتی. مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی قزوین. شماره طرح:  ۰۴-۸۱-۲۲-۱۳۰-۰۱۰-۸۱-۲۲-۱۱۵٫

Ferguson, I., Reid, M. S., and Roger, J. 1984. Effects Of Low Temperature and Respiratory Inhibitors On Calcium Flux In Plant Mitochondria. Plant Physiol. 1985 April; 77(4): 877–۸۸۰٫

Bery, J. A., and Raison, J. k. 1981. Response Of Macrophytes To Temperature . In Physiological Plant Ecology . Responses To The Physical Enviroment.

Boorse, G.C., Bosma, T.L., Meyer, A.-C., Ewers, F.W. & Davis, S.D. (1998). Comparative methods of estimating freezing temperatures and freezing injury in leaves of chaparralshrubs. International Journal of Plant Science 159: 513-521.

Buban, T., and Turi, I. 1985 . Delaying Bloom In Apricot And Peach Trees. Acta.Hort. 192: 57-63.

Gimalov, F. R., Baimiev, A. K., Matniyazov, R. T., Chemeris, A. V., and Vakhitov, V. A. Activity Of Ca+-Depended Protein Kinase During Cold Acclimation  Of Brassica Oleracea.Institute Of Biochemistry Ad Genetics, Ufa Scientific Centre Russian Academy of Sciences, 450054 pr. Oktyabrya, 69, Ufa, Russia.

Golan-Goldrish, A., peri, I., Birk, Y., and Smirnoff, P. 1998. Inflorescence Bud Proteins Pf Pistacia Vera. 415-419

 مقدمه

خطرپذیری آب و هوایی از جمله عواملی است که همواره در میزان تولید غلات در بسیاری از مناطق مؤثر بوده است .سرمازدگی اندام های رویشی غلات از تنشهای مهم محیطی در برخی نقاط کشور ما به شمار می رود.

دماهای پایین  زمستان یکی از عوامل محدودکننده اب و هوایی در مناطق معتدله ذکر شده است و در نتیجه وقوع سرمای شدید در برخی سالها بقا و رشد و نمو گیاهان زراعی زمستانه نظیر جو تحت تاثیر قرار گرفته و عملکرد آن کاهش می یابد .

مقاومت به سرما در جو یکی از مهمترین عواملی است که سبب بقا در زمستان می شود و درجه مقاومت به سرما نیز به شرایط مرفو- فیزیولوژیک گیاه در زمستان بستگی دارد .

همچنین بخش قابل توجهی از سطح زیر کشت جو کشور در مناطق سردسیر و مرتفع کوهستانی واقع شده است. که با توجه به  داشتن زمستان های سرد بررسی مقاومت به سرما در ژنوتیپ های مختلف جو قابل توجه و درخور اهمیت می باشد، زیرا خسارت سرما و یخ زدگی می تواند منجر به کاهش قابل توجه عملکرد جو در این مناطق گردد.

در تنش سرما انرژی متابولیکی کمتری در دسترس گیاه زراعی قرار می گیرد، جذب آب و عناصر غذایی محدود می شود، آسیمیلاسیون کاهش یافته و رشد ، متوقف می گردد. بر این اساس علت عدم موفقیت های مکرر در ایجاد پوشش سبز و یکنواخت در برخی کشت های پاییزه به صدمات فیزیولوژیک ناشی از تنش سرما نسبت داده شده است . ( میرمحمدی، ۱۳۸۳ ) . زیرا به طورکلی دمای پایین در مرحله جوانه زنی موجب عدم استقرار گیاه مناسب می گردد و ضعف گیاهچه در این مرحله دستیابی به عملکرد مطلوب را تحت تأثیر قرار می دهد . ( ویتامواس و پراسیل، ۲۰۰۸ ؛ یین و همکاران، ۲۰۰۹ ) .

توانایی گیاه برای زنده ماندن درزمستانهای  سخت را مقاومت زمستانه می گویند .این صفت از طریق ماندگاری در مزرعه تعیین میشود .یکی از مشکلات اصلی در مزرعه ناتوانی در کنترل شدت تنش سرما می باشد .به همین دلیل ،تلفات کامل در زمستان یا فقدان تلفات ، در بیشتر آزمایشهای ماندگاری در مزرعه وجود دارد ،که مانع از نتیجه گیری می شود .از این رو پژوهشگر باید در انتظار زمستانی با حساسیت مطلوب باشد ،و یا مواد اصلاحی را در سطحی گسترده ای ارزیابی کند،به امید این که تنش مورد نظر را دریک یا  چند مکان  به دست آورد .افزون بر آن در شدت تنش سرما در آزمایش های مزرعه ای هم روندی وجود ندارد و اغلب اشباه آزمایشی زیاد است .

پژوهشهای بسیاری برای یافتن روشهای ارزیابی سریع و موثر انجام شده است تا بتوان مقاومت به سرمای ارقام را پیشگویی نمود .اتاقک های انجماد که مقاومت گیاهان را می توان در آنها به سرعت آزمایش کرد ،نخست به وسیله هاروی در سال ۱۹۱۸ ابداع شد . وی با انجماد شماری واریته سیب ،خسارت آنها را با توجه به مقاومت یا حساسیت رتبه بندی کرد .

پژوهشگران سوئدی از این روش استفاده کردند و رتبه عددی از یک تا ده را برای مقاومت به کار بردند .تعیین دمایی که سبب ۵۰ درصد تلفات  (LT50 یا Lethal  Temperature 50 ) در گیاه شود یک روش مناسب برای اندازه گیری مقاومت به سرما است .در این روش گیاهان در شرایط کنترل شده در دماهای مختلف قرار می گیرند و ماندگاری آنها تعیین می گردد .تعیین LT50 طوقه بهترین روش  برآورد ماندگاری در مزرعه می باشد ،زیرا طوقه گیاه در غلات بحرانی ترین قسمت گیاه است و در رشد دوباره پس از تنش سرما نقش حیاتی دارد.

پولی هدایت الکتریکی برگ گیاه سازش یافته با سرما و خسارت دیده در آزمایش انجماد را با نتایج انجماد ۹ رقم گندم ،۱۰ رقم چاودار و ۱۲ رقم شبدر قرمز  (  Trifolium pratense )  در مزرعه مقایسه کرد . در گندم زمستانه و شبدر قرمز هدایت الکتریکی گیاهان سازش یافته همبستگی معنی داری با نتایج مزرعه داشت ،ولی این رابطه در گیاه چاودار دیده نشد .نتایج نشان داد که هدایت الکتریکی روش مفیدی برای انتخاب ارقام مقاوم در اصلاح گیاهان است .

هومر توانایی  سازش با سرما را در ۱۲ رقم گندم ، ۸ رقم چاودار و ۵ رقم جو از طریق هدایت الکتریکی بررسی نمود و نتیجه گرفت که روش هدایت الکتریکی می تواند برای تعیین ماندگاری زمستانه استفاده شود.

۲-۱خاستگاه گیاه جو

خاستگاه واقعی جو هنوز ناشناخته است. اما بسیاری از محققین، خاستگاه این گیاه را کوه‌های زاگرس در غرب ایران، آناتولی جنوبی و فلسطین می‌دانند. بر پایه نظریه والیوف، مبداء جوی ریشک دار و غلاف دار، کشور اتیوپی و شمال آفریقا و مبداء نوع بدون ریشک، ریشک کوتاه و کلاهک دار، آسیای جنوب شرقی، به ویژه چین، ژاپن و تبت است. جو برای تعداد زیادی از مردمان نواحی سردسیر و خشک (به ویژه خاور میانه و شمال آفریقا) منبع غذایی مهمی به شمار می‌رود. البته امروزه بیشتر برای خوراک دام و تهیهٔ فراورده‌های تخمیری از این گیاه استفاده می‌کنند.

 ۲-۲ کلیات گیاه شناسی

جو گیاهی است علفی و یکساله که ارتفاع آن بسته به انواع مختلف آن تا یک متر می‌رسد. برگهای آن متناوب و باریک و دراز و به رنگ سبز تیره می‌باشد. جو از نظر کاشت به دو دسته تقسیم می‌شود، جو بهاره و جو پائیزه جو بهاره در بهار کشت می‌شود و احتیاج به سرمای زمستان ندارد و قبل از زمستان دانه می‌دهد در حالی که جو پائیزه در پائیز کشت می‌شود و محتاج سرمای زمستان است .

مشخصات گیاه شناسی

جو (Hordeum vulgare L.emend.Bowden) نیز مانند گندم یکی از گیاهان مهم تیره غلات Gramineae ، از جنس Hordeum و گونه Sativum یا Vulgare می باشد و دارای انواع زراعی و وحشی می‌‌باشد.جو زراعی گیاهی دیپلوئید با ۷ عدد کروموزوم پایه است.

ریشه جو مانند سایر غلات افشان و سطحی است و اکثر ریشه های آن تا فاصله ۴۰ سانتیمتری در اطراف پراکنده می شوند. حدود ۶۱درصد ریشه آن در عمق ۲۵ سانتیمتری اول خاک گسترش می یابد و به ندرت ریشه جو تا عمق ۱۲۰ سانتیمتری خاک فرو می رود.

جو در ابتدای رشد شبیه یک گیاه علفی است و به تدریج که رشد می کند ساقه و برگ های آن به وجود می آیند.ساقه جو ماشوره ای،شبیه ساقه گندم و گره دار است.برگ های جو باریک و به رنگ سبز روشن و دارای انتهای گرد(مدور) است،در صورتی که انتهای برگ های گندم تیز می باشد. از محل هر گره ساقه یک برگ خارج شده ونیام هر برگ قسمتی از ساقه را در برمی گیرد. در محل برخورد برگ به ساقه دو زائده بزرگ به نام گوشوارک و یک زائده بی رنگ و نیمه کروی به طول ۲تا۳میلیمتر به نام زبانک وجود دارد. زبانک در جو بلندتر از گندم می باشد.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.