تحقیق گیاه شناسی لوبیا سبز وتنش و تاثیر تنش خشکی بر لوبیا سبز و تاریخچه میکوریزا و فواید همزیستی میکوریزایی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی لوبیا سبز وتنش و  تاثیر تنش خشکی بر لوبیا سبز و تاریخچه میکوریزا و فواید همزیستی میکوریزایی دارای ۳۸  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-کلیات لوبیا سبز    ۴
۱-۲-ویژگیهای گیاه شناسی لوبیا سبز    ۵
۱-۳- نیاز گرمایی لوبیا سبز    ۶
۱-۴- تاثیر عوامل محیطی بر رشد لوبیا سبز    ۷
۱-۴-۱-درجه حرارت    ۷
۱-۴-۲- نور    ۷
۱-۴-۳- رطوبت    ۷
۱-۴-۴- باد    ۸
۱-۵- نیازهای کودی لوبیا سبز    ۸
۱-۶- برداشت لوبیا سبز    ۹
۲-۱- تنش    ۱۰
۲-۲- تنش آبی    ۱۱
۲-۳- خشکی    ۱۱
۲-۴- خشکسالی    ۱۲
۲-۵- تاثیر تنش خشکی بر لوبیا سبز    ۱۳
۲-۶-کاربرد کودهای بیولوژِیک(کود زیستی)    ۱۵
۲-۷- تعریف کودهای زیستی    ۱۶
۲-۸-تاریخچه میکوریزا    ۱۷
۲-۹- قارچ میکوریزا    ۱۹
۲-۹-۱- انواع میکوریزا    ۱۹
۲-۹-۲-قارچهای اکتومیکوریزا    ۱۹
۲-۹-۳-قارچهای اندومیکوریزا    ۲۰
۲-۹-۴-مراحل تشکیل سیستم میکوریزایی    ۲۱
۲-۱۰-فواید همزیستی میکوریزایی    ۲۱
۲-۱۰-۱-نقش میکوریزا در بهبود جذب آب    ۲۱
۲-۱۰-۲-میکوریزا و اختصاص مواد فتوسنتزی    ۲۲
۲-۱۰-۳-میکوریزا و واکنش های مرفوفیزیولوژیکی    ۲۲
۲-۱۰-۴-میکوریزا و افزایش جذب عناصر غذایی    ۲۳
۲-۱۰-۵-افزایش مقاومت به تنش خشکی    ۲۶
۲-۱۰-۶-افزایش کارایی مصرف کودهای شیمیایی    ۲۸
منابع :    ۳۰

منابع :

زمانی، غ و ع. کوچکی ۱۳۷۲٫ اثر آرایش و جذب تشعشع، عملکرد و اجزای عملکرد ذرت دانه‌ای. مجله علمی – پژوهشی علوم و صنایع کشاورزی.  دانشگاه فردوسی مشهد. جلد ۸ شماره ۲ .  ۱۲۵ صفحه.

صالحی، ف . ۱۳۸۴ . بررسی تراکم کاشت در لاین های امید بخش لوبیا قرمز. مقالات اولین همایش ملی حبوبات پژوهشکده علوم گیاهی دانشگاه فردوسی مشهد. ص: ۱۱۷-۱۲۰٫

صالحی، م. ع.کوچکی و م. نصیری محلاتی . ۱۳۸۲٫ میزان نیتروژن و کلروفیل برگ به عنوان شاخصی از تنش خشکی در گندم .مجله پژوهشهای زراعی ایران . ج. ۱٫، ش.۲، ص.۲۰۵-۱۹۹٫

باقری ا، محمودی ا قزلی ف، ۱۳۸۰ . زراعت و اصلاح لوبیا، انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

باقری، ا.، ج. مسعود سینکی، م. برادران فیروزآبادی. وم. عابدینی اسفهلانی. ۱۳۹۲٫ اثر محلول پاشی سالسیلیک اسید بر میزان رنگیزه‎ها و فلورسانس کلروفیل ارقام کنجد تحت شرایط قطع آبیاری. اکوفیزیولوژی گیاهان زراعی. جلد ۷٫ شماره ۳ (۲۷): ۳۴۰-۳۲۷٫

باقری، ع . زرند،ا .وپارسا ، م.۱۳۷۶٫حبوبات (تنگناها وراهبردها). جهاددانشگاهی مشهد.

پیراسته ،ب .۱۳۸۷ ،تولید سبزی  ، انتشار جهاد دانشگاهی ایران – صفحات: ۳۶۹-۳۴۶ .

یدوی، ع .، آقاعلیخانی،م . و مدرس ثانوی، ع. م . ۱۳۸۳ . دوره بحرانی کنترل علف های هرز لوبیا سبز در لردگان

یزدی ، م .۱۳۸۷ ،تولید سبزیجات، جهاد دانشگاه مشهد ایران ، صفحات :۱۸۳-۱۷۸

کافی، م .،  ا. زند، ب.کامکار، ح.ر. شریفی و م.گلدانی. ۱۳۷۹٫ فیزیولوژی گیاهی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد.

مجنون جسینی، ن، ۱۳۷۵٫ حبوبات در ایران. انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران. ۲۴۰ صفحه.

حکمت شعار، ح.(۱۳۷۲). فیزیولوژی گیاهان درشرایط دشوار. (ترجمه). انتشارات نیکنام تبریز،۲۵۱ صفحه.

حیدری شریف آباد، ح.، ۱۳۸۱ . گیاه، خشکی و خشکسالی.مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع، چاپ اول

فرشی، ع.  شریعتی، م و جاراللهی ،رقیه.۱۳۸۶٫برآورد آب مورد نیاز گیاهان عمده زراعی وباغی کشور،جلد اول- گیاهان زراعی. نشر  آموزش کشاورزی.کرج .

فلاحت زاده،ا. ۱۳۸۶ . بررسی سلنیوم در ارتقاء مقاومت به خشکی دورقم گندم. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

خاوازی، ک.، اسدی رحمانی، ه . و ملکوتی، م . ج . ۱۳۸۵ . مجموعه مقالات ضرورت تولید صنعتی کودهای بیولوژیک در کشور . انتشارات سنا، تهران، ۱۷۰ صفحه.

خدائی، ر. آ. مینی، آ. گولاتی و ن.پ. شوکلا. ۱۳۸۲ . تغییرات نیتروژن و فسفر خاک تحت کشت سویای تلقیح شده با مخلوط باکتری های حل کننده فسفات. سومین همایش ملی توسعه کاربرد مواد بیولوژیک و استفاده بهینه از کود و سم در کشاورزی. صفحه: ۳۰۳٫

کلیات لوبیا سبز

لوبیا گیاهی است از تیره بقولات ، علفی وبالا رونده است. برگهای آن سبز رنگ ، پهن ، بزرگ و نوک تیز است بشکل قلب می باشد .

گلهای آن سفید مایل به زرد یا بنفش و میوه آن باریک و غلاف مانند است که دانه های لوبیا در آن قرار دارد .حبوبات پس از غلات بعنوان دومین منبع غذایی بشر بشمار می آید درصد پروتئین حبوبات ۱۸ تا ۳۲ درصد می باشد که تامین بخشی از پروتئین مورد نیاز ما انسانها را تامین می کنند.

در بین حبوبات از لحاظ سطح زیرکشت و ارزش اقتصادی مقام اول متعلق به لوبیا است.آب و هوای مطلوب (تابستان های گرم تا معتدل) وآب کافی در مناطق زیر کشت لوبیا، خاک مرغوب بابافت رسی و رسی شنی و دارای عمق زیاد، وجودنیروی کارگری فراوان در فصول کاشت و برداشت وارزان بودن نیروی کارگری از دلایل عمده افزایش سطح زیر کشت آن می باشد (صالحی و همکاران،۱۳۸۴)

متوسط عملکرد جهانی انواع آن حدود ۵۰۰ کیلو گرم در هکتار است ۴۰ درصد از سطح زیر کشت آن در آسیا  ۳۰ درصد د رآمریکاست تقریبا ۹ میلیون هکتار سطح زیر کشت انواع لوبیا در هندوستان ، ۴ میلیون هکتار در برزیل ،۵/۱ میلوین هکتار در مکزیک، ۳/۰ میلیون هکتار در بروندی و ۴/۰ میلیون هکتار در یوگسلاوی است (کوستا فرانسا و همکاران، ۲۰۰۰)

تمامی گونه های لوبیا متعلق به دو جنس عمده است جنس Phaseolus که شامل گونه های بذر درشت آمریکایی است و جنس Vigna که شامل گونه های بذر ریز آسیایی است . گونه های آمریکایی ،بومی آمریکا و گونه های آسیایی بومی جنوب آسیا هستند . گونه های آمریکایی ، دارای غلاف هایی پهن با نوک بلند بوده و دارای تعداد محدودی بذر در درهم غلاف (۴تا۸ عدد) اما بذر ها درشت می باشند اما گونه های آسیایی نیز دارای غلاف هایی کوچک(حد اکثر به طول ۱۰ سانتی متر ) و استوانه ای هستند در داخل هر غلاف تعداد زیادی بذر (تقریبا ۲۰ عدد) وجود دارد . در حال حاضر ۱۸ نوع لوبیا در سطح جهان کاشته می شود و در بین انها لوبیا سبز بیشترین توجه جهانی را به خود اختصاص داده است .( تورکان و همکاران، ۲۰۰۵)

۱-۲-ویژگیهای گیاه شناسی لوبیا سبز

لوبیا سبز Snap beans ، گیاهی است یکساله ، از تیره بقولات Leguminosa  گونه های متفاوت و ارقام مختلفی وجود دارد که ارقام معروف آن عبارتند ار:

۱ . لوبیا سبز پا بلند (Ph.vulgaris  var.commune)  ۲٫ لوبیا سبز پا کوتاه (Ph.v  var.humilis)

۳ . لوبیا گل خوشه ای (Ph.coccineus)  ۴ . لوبیا پهن پا بلند (Ph.limensis)

۵ .  لوبیا پهن پاکوتاه (Ph.limensis  var.limenanus)

دارای یک ریشه اصلی راست و ریشه های فرعی فراوان، در روی ریشه های کوچک لوبیا غده های قهوه ای رنگ نامنظم ، تثبیت کننده ازت قرار گرفته است برگهای مرکب که از سه جفت برگچه تشکیل شده اند بادمبرگ طولانی به طور متناوب روی ساقه آن قرار گرفته اند. ممکن است برگچه ها از کرکهای ریز پوشیده شده باشند. برگها لوبیا دارای گشواره هستند گلهای لوبیا به صورت خوشه ای یا منفرد از جوانه های جانبی کنار برگها بوجود می آیند جام گل لوبیا سفید یا ارغوانی میباشد گل لوبیا خودگشن است. براثر تلقیح گل میوه آن که به صورت غلاف یا نیام می باشد، بوجود می آید نیام لوبیا بلند، باریک و گاهی ممکن است خمیده باشد.( جیمینگ و میدمور، ۱۹۹۰ )

لوبیا سبز اگر چه گیاهی است متنوع با صدها واریته جدید اما تمامی آنها را در دو دسته طبقه بندی میکنند :

الف – واریته بوته ای تا Bush type  که روز خنثی بوده و گیاهانی پا کوتاه به ارتفاع ۲۰تا ۶۰سانتیمتر ، زود رس و با رشدی محدود میباشند .

ب- واریته های رونده یا Pole  type  که رشدشان نا محدود بوده و ممکن است تا ارتفاع ۲ الی ۳ مترهم رشد کنند . در آنها انواع روز خنثی و روز کوتاه وجود دارد . (باتوگال وهمکاران، ۱۹۹۰)

مشخصات گیاه‌شناسی لوبیا (Beans phaseolus vulgaris   : نام علمی لوبیا phaseolus vulgaris می‌باشد گیاهی است یکساله علفی که دارای ساقه بندبند می‌باشد. تعداد بندها و فاصله آنها از همبستگی به تیپ لوبیا دارد. لوبیا گیاهی خودگشن بوده و گونه‌های مختلف آن از نظر شکل بوته، طول و غلاف و تعداد دانه در غلاف و اندازه دانه با هم متفاوت می‌باشند.

تعداد کروموزهای لوبیا ۲۲=n2 می‌باشد. دانه لوبیا در رنگهای مختلف مانند سفید، قرمز، صورتی، بنفش، کرم، خاکستری، قهوه‌ای، کرم با لکه‌های قرمز و سیاه و ابلق، الوان ظاهر شده و شکل دانه‌ها نیز قلوه‌ای، کروی کروی و استوانه‌ای و یا ترکیبی از آنها دیده می‌شود. (۲۷و۲۶) لوبیا با نام انگلیسی common bean از راسته Rosales خانواده leguminosae و زیر خانواده Papilionidae و شاخه phaseolae و زیر شاخه Phaseoliae و جنس phaseolus می‌باشد.

لوبیا از نظر الگوی رشد growth habit به چهار تیپ به شرح زیر تقسیم می‌شود:

تیپ ۱- کاملا بوته‌ای       Type I- Determinate Bush

تیپ ۲- بوته‌ای با کمک پیچک   Type II- Indeterminate Bush

تیپ ۳- نیمه رونده خوابیده  Type III- Indeterminate Bus

تیپ ۴- کاملا رونده          Type IV- Indeterminate Climbing

توضیح: در لوبیاهای Determinate جوانه انتهای ساقه به یک گل آذین ختم شده و رشد گیاه متوقف می‌گردد. اما در لوبیاهای Indeterminate جوانه انتهایی به یک مریستم ختم شده و گیاه حتی در زمان گلدهی به رشد خود ادامه می‌دهد.

۱-۳- نیاز گرمایی لوبیا سبز

لوبیا گیاهی است حرارت دوست (ترموفیل) و در مناطق که دارای آب و هوای گرم مانند آمریکای جنوبی باشند بخوبی رشد می‌نماید اما در مناطق معتدل و سردسیر معتدل نیز قابل کشت بوده و به خوبی محصول می‌دهد با این تفاوت که در مناطق گرمسیر آمریکای‌جنوبی بیش از یکبار در سال می‌توان آنرا کشت کرد اصولاً چون لوبیا یک کشت بهاره می‌باشد از نظر آب و هوا دارای محدودیت چندانی نمی‌باشد و در اکثر نقاط کشور می‌توان آنرا کشت کرد. حداقل درجه حرارت برای جوانه زدن لوبیا بین ۱۰-۱۲ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.  گیاهی روزکوتاه وبه آسانی سایه اندازی را تحمل میکند.دارای واریته های زودرس(۶۰ تا ۸۰ روز) متوسط رس(۸۰ تا ۱۲۰روز) وانواع دیررس(۱۲۰الی۱۵۰روز) میباشد. گیاهی خودگشن با دگرگشنی بسیار پایین و نسبت به سرما و یخبندان کاملا حساس می باشد برای رشد کامل آن ۱۲۰ الی ۱۳۰ روز وقت لازم است به شرط آنکه درجه حرارت هرگز به صفر و زیر صفر نرسد در حدود ۲۶ تا ۳۹ زور پس از کاشت چنانچه طول روز بین ۱۰ تا ۱۸ ساعت باشد  به گل مینشیند (باقری و همکاران، ۱۳۸۰ ).

۱-۴- تاثیر عوامل محیطی بر رشد لوبیا سبز

۱-۴-۱-درجه حرارت

حرارت اپتیم برای رشد و تکامل لوبیا ۲۰ تا ۲۸ درجه سانتی‌گراد بوده و مجموع درجه حرارت‌های موردنیاز برای رشد طبیعی آن از ۱۵۰۰ تا ۳۰۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌باشد.(موشاگالوسا وهمکاران،۲۰۰۸ )

زمانیکه درجه حرارت از ۵/۲۴ درجه سانتیگراد بیشتر شود عملکرد لوبیا کاهش می‌یابد. در درجه حرارت کمتر از ۱۵ درجه سانتیگراد رشد کیاه شدیداً کاهش می یابد. بذر لوبیا سبز در دمای صفر درجه سانتی گراد یا بالای ۳۵ درجه جوانه نمی زند.

روزهای گرم و شب های خنک برای رشد آن مناسب می باشد. دمای بیش از ۳۰ درجه مناسب رشد آن نبوده و دمای بیش از ۳۵ درجه سانتیگراد برای رشد آن نامناسب می باشد.(کریمی ، ۱۳۸۳)

کمبود رطوبت را بهتر تحمل میکند البته در شرایط خشک تولید آن به شدت کاهش می آید مخصوصا در طی گل دهی و پر شدن غلاف ها به هوای خشک حساس است.

۱-۴-۲- نور

یکی دیگر از عوامل محیطی بسیار مهم و موثر برای رشد و نمو و عملکرد مناسب در این گیاه،وجود نور کافی می باشد .

در شرایط مطلوب زراعی که هیچ عامل محدود کننده دیگری وجود ندارد بین وزن خشک تولیدی با میزان نور جذب شده، یک رابطه خطی وجود (PAR) تشعشع فعال فتوسنتزی دارد .(Gallagher& Biscoe,1978)

نقش اصلی آرایش کاشت بر رشد و نمو گیاه به علت تفاوت در چگونگی توزیع و پراکنش انرژی و کمیت و کیفیت نور در داخل جامعه گیاهی است که در افزایش جذب تشعشع خورشیدی، موجب افزایش عملکرد دانه و بیولوژیکی می‌شود(زمانی،۱۳۷۲)

۱-۴-۳- رطوبت

لوبیا سبز در طول رشد و نمو احتیاج به رطوبت دارد و میزان بارندگی ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیمتر با پراکندگی مناسب در مراحل مختلف رشد، برای آن کافی می باشد ودر نقاطی که میزان بارندگی کمتر از ۳۵۰ میلیمتر باشد احتیاج به آبیاری دارد دردسترس داشتن آب کافی ولوازم توزیع آن بسیارمهم است مدارآبیاری ومقدارآن برای لوبیاسبز به نوع خاک ذخیره رطوبت خاک شرایط اقلیمی وفصلی ومرحله رشد گیاه بستگی دارد معمولاً لوبیاسبز را۳تا۵ بارآبیاری کرده ودرهربار درهرهکتار ۸۰الی ۱۰۰میلیمتر آب توزیع می شود باتوجه به اینکه لوبیاسبز دارای ریشه ای کم عمق می باشد آب زیاد باعث کاهش محصول می شود.

لوبیا نسبت به طول روز یک گیاه بی تفاوت (Day neutral) می باشد بدین ترتیب تشکیل دانه و نیام آن تحت تاثیر طول روز واقع نمی شود انواع بالا رونده آن نسبت به رطوبت زیاد و بارندگی فراوان مقاوم است ولی ارقام پا کوتاه آن رطوبت زیاد را تحمل نمی کند.

تامین مداوم رطوبت یکی از عوامل بحرانی است که به روی عملکرد یکنواخت وکیفیت لوبیای سبز موثر است کمبود دروقت گلدهی میتواند سبب خسارات زیاد گردد درمناطقی که نسبتآ دارای میانگی بالای از بارندگی است آبیاری لوبیادر خاکهای سبک وریگی وحتی خاکهای سنگین تر لازم میباشد.(پیراسته،۱۳۸۷)

آزمایشات نشان داد  کمبود آب در مرحله گلدهی وتوسعه غلاف به شدت روی عملکرد لوبیای سبز اثر میگذارد به طوریکه  آبیاری دراین مرحله سود مندی بیشتری را دارد. در تحقیقی که در قسمت های معتدل اروپا نشان داده است که آبیاری قبل از گلدهی فقط برای رشد ونمو لوبیای سبز مفید است (یزدی،۱۳۸۷).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.