تحقیق گیاه شناسی نخود و نقش کودهای زیستی در افزایش کیفی و کمی حبوبات و تاثیر کود زیستی نیتروکسین بر عملکرد و اجزای آن در غلات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی نخود و نقش کودهای زیستی در افزایش کیفی و کمی حبوبات و تاثیر کود زیستی نیتروکسین بر عملکرد و اجزای آن در غلات دارای ۴۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- نخود    ۴
۱-۲- گیاه‌شناسى    ۵
۱-۳- ترکیب شیمیایی    ۶
۱-۴- شرایط اقلیمى و خاکى    ۷
۱-۵- تناوب زراعی    ۸
۱-۶- کود زیستی نیتروکسین    ۹
۱-۷- اثرات کودهای زیستی بر خصوصیات گیاهی    ۱۰
۱-۸- کاربرد کودهای شیمیایی    ۱۲
۱-۹- نقش کودهای بیولوژیک در تولید محصول    ۱۴
۱-۹-۱- مزایا، معایب و محدودیت های استفاده از کودهای بیولوژیک    ۱۵
۱-۱۰- تلفیق کودهای شیمیایی و زیستی    ۱۶
۲-مروری بر پژوهش‌های انجام شده    ۱۷
۲-۲- نقش کودهای زیستی در افزایش کیفی و کمی حبوبات    ۱۸
۲-۲-۱- تاثیر بر ریشه و وزن خشک اندام‌های گیاهی    ۱۸
۲-۲-۲- تاثیر کودهای زیستی بر میزان پروتئین گیاه    ۱۹
۲-۲-۳- اثر بر غلظت کلروفیل برگ    ۲۰
۲-۲-۴- تاثیر بر اجزای عملکرد    ۲۱
۲-۲-۵- وزن هزار دانه    ۲۳
۲-۲-۶- عملکرد بیولوژیک    ۲۳
۲-۳- تاثیر کود زیستی نیتروکسین بر عملکرد و اجزای آن در غلات    ۲۴
۲-۴- کود نیتروژن و اجزای عملکرد    ۲۷
۲-۵- استفاده توأم از کودهای زیستی و شیمیایی    ۲۹
۲-۶- نتیجهگیری    ۳۰
منابع    ۳۱

منابع

محمدیان روشن، ن.، م. مرادی.، ا. آذرپور و ح. بزرگی. ۱۳۸۹٫ یررسی تاثیر مقادیر مختلف کودهای آلی و شیمیایی و تلفیقی بر عملکرد و اجزای عملکرد باقلا. همایش ملی کشاورزی پایدار و تولید محصول سالم اصفهان. صحفه ۱۵۹٫

محمودی، ع. ا. نیستان و ح. صباغ پور. ۱۳۸۴٫ بررسی عملکرد و همبستگی بین برخی صفات در لاین‌های پیشرفته نخود در شرایط دیم. چکیده مقالات همایش ملی حبوبات مشهد. صفحه ۱۲۸٫

حق نظری، ع. پ. مرادی و م، کامل. ۱۳۸۴٫ تجزیه تحلیل همبستگی و بررسی شاخص‌های موفولوژیک موثر بر عملکرد در لاین‌ها و توده های بومی عدس زنجان. ۱۲ صفحه.

زارع مهذبیه، س.، س، شیبانی و ح، غدیری. ۱۳۸۹٫ اثر تلفیق کاربرد تقسیطی نیتروژن و علف کشها بر عملکرد و اجزای عملکرد گندم. یازدهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران. صفحه ۳۶۰۱ –

شریفی، ز. و غ. حق نیا. ۱۳۸۶٫ بررسی کود بیولوژیک نیتروکسین بر عملکرد و اجزای عملکرد گندم رقم سبلان. دومین همایش ملی کشاورزی بوم شناختی ایران. صفحه ۶۳-۷۰٫

مولایی، ع، ر، خ. ح. غفاری و ح. ر. باقری. ۱۳۸۳٫ همبستگی و تجزیه علیت عملکرد دانه و اجزاء آن در لوبیا. مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی چها محال بختیاری. ۲۸ صفحه.

صابر، ز.، ه. پیردشتی.، م. اسماعیلی و ا. عباسیان. ۱۳۸۹٫ ارزیابی اثر باکتریهای محرک رشد و سطوح مختلف نیتروژن و فسفر بر ویژگی‌های رشد و عملکرد گندم. یازدهمین کنگره علوم زراعین و اصلاح نباتات ایران. صفحه ۴۱۴۳ –

Bellido, L. L., R. J. L. Bellido., F. J. Castillo. Effect of tillage. Crop rotation and nitrogen fertilization on wheat onder rainfed mediteraneam condition. Agronomy Journal. 92: 1054 – ۱۰۶۳٫

Jakobsen, 1987 .Effects of VAM mcorrhiza on yield and harvest index of field grown pea. Plant and Soil. 98: 407-415.

Jiang, D. and Hengsdijic. 2006. Long term effects of manure and inorganic fertilization on yield and soil fertility for a winter wheat – maize system in Jiangsu, China. Soil science society of chin. 16: 25 – ۳۲٫

Jutur P. P. and A. R. Reddy. 2007. Isolation, purification and properties of new restriction endonucleases from Bacillus badius and Bacillus lentus. Microbiol Res. 162: 378-383.

J. 1971. The role of same biological and commercial properties of selected cultivars pea in yield information. Condidante of science dissertation.

Kandeel, A. M., A. T. Naglaus, and A. A. Sadek. 2002. Effect of biofertilizers on the growth, volatile oil yield and chemical composition of Ocimmum basilicum L. Plant. Annals Agric. Sci. 47 (1): 351-371.

۱-۱- نخود

نخود (Cicer arietinium L.)، بزرگترین لگوم غذایی در جنوب آسیا و پس از نخود فرنگی و لوبیا، سومین لگوم مهم جهان محسوب می‌گردد (ایکریست[۱]، ۲۰۱۰). همچنین محصولی است که از سطح کشت قابل توجهی در ایران برخوردار بوده و نقش زیادی در رژیم غدایی مردم دارد. در زبان فارسى به این گیاه نخود زراعی، نخود سفید، نخود ایرانى و یا نخود اطلاق مى‌شود و در زبان انگلیسى آن را Chick pea مى‌نامند. نخود یکى از گونه‌هاى جنس Cicer است. میزان تولید جهانى آن در سال ۲۰۰۴ در حدود ۷ میلیون تن است که بخش اعظم آن مربوط به هندوستان (۴/۵ میلیون تن) مى‌باشد. اگر این گیاه به‌طور متوسط داراى ۲۴ درصد پروتئین باشد، نزدیک به ۶/۱ میلیون تن از پروتئین تولید شده در دنیا را به خود اختصاص داده است. میزان درصد پروتئین آن تحت‌تأثیر عمل متقابل واریته و محیط قرار مى‌گیرد و مى‌تواند بین ۴/۱۲ تا ۱/۲۸ متغیر باشد (محمودی و همکاران، ۱۳۸۴).

این گیاه نمونه گیاه گرمسیرى است. ۹۰ درصد از سطح زیر کشت جهانى آن در مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر آسیا، ۳ درصد در آمریکا و ۲ درصد هم در اروپا قرار گرفته است. متوسط عملکرد جهانى آن در هر هکتار ۶۵۰ کیلوگرم است و ۷۰ الى ۸۰ درصد سطح زیر کشت جهانى آن در هندوستان قرار دارد. نخود از جمله حبوباتی است که از سالیان دراز در خاورمیانه و خاوردور به مقدار فراوان موارد مصرفی داشته، مخصوصا فرم‌های وحشی آن در سوریه و ترکیه به وفور یافت می‌شود. فرم‌های وحشی موجود در افغانستان و ایران از لحاظ خیلی از خصوصیات مورفولوژیکی با فرم‌های زراعی متفاوت بوده و بعضی از محققین گونه‌های وحشی نخود موجود در مصر و فلسطین را به عنوان انواع وحشی نخود زراعی طلقی می‌کنند ولی با عرض یابی منطقه و با علم به مشکلات تولید نخود در مناطق مذکور این تئوری غیر ممکن به نظر می‌رسد. کشت نخود در اکثر نقاط جهان از جمله در غرب، اتیوپی، یونان در آسیای صغیر، ترکیه، ایران، عراق، سوریه و قفقاز، در شرق، آسیای میانه کوه‌های هیمالیا و افغانستان ادامه داشته و ارقام نخود زراعی از این نواحی به سایر نقاط  دنیا گسترش پیدا کرده است (مجنون حسینی، ۱۳۸۸).

۱-۲- گیاه‌شناسى

نخود گیاهى از خانواده حبوبات و علفی، یک‌ساله، کوچک، کرک‌دار و روزبلند که تقریباً ۲۵ تا۵۰ سانتى‌متر ارتفاع دارد. ریشه آن به ‌خوبى منشعب مى‌شود و تا عمق ۱ الى ۲ مترى خاک نفوذ مى‌کند. ساقه آن مستقیم، منشعب، استوانه‌اى و پرزدار است. برگ‌هاى آن مرکب و متناوب که حدود ۵ سانتى‌متر طول داشته و داراى ۹ تا ۱۵ جفت برگچه با یک برگچه منفرد در انتها است. گل‌هاى نخود داراى کاسه گلى بلند و باریک است که از ۵ کاسبرگ به هم پیوسته تشکیل یافته است. داراى یک تخمدان و ۱۰ پرچم به‌شکل دیادلفوس است. پرچم‌ها‌ هم زمان با بازشدن جداره غشا بساک به‌ طور دسته جمعى و قبل از باز شدن گل در بالاى کلاله قرار مى‌گیرند و لذا امکان دگرگشنى را کاهش مى‌دهند. شکل بوته در نخود به صورت‌های عمودی، نیمه عمودی و یا خوابیده بوده و ارتفاع بوته اصلی به۲۰ تا ۷۵ سانتی‌متر می‌رسد. برش عرضی ساقه چهار گوش و توخالی می‌باشد برگ‌ها مرکب به طول ۴ تا ۶  سانتی‌متر و دارای ۱۱ تا ۱۸ برگچه بیضوی نوک تیز دارای دندانه می‌باشد و به صورت متقابل قرار گرفته‌اند. سطح برگچه‌ها را کرک‌های ریزی پوشانده که در قسمت‌های تحتانی بیشتر به چشم می‌خورد. در محل تلاقی برگ به ساقه تعداد ۲ تا ۶ عدد گوشوارک دندانه دار به طول ۳ تا ۱۱ میلی‌متر و عرض ۱ تا ۶ میلی‌متر که به فرم‌های بیضی شکل و مثلث مایل دیده می‌شود.

سطح کلی اندام‌های نخود به جز جام گل دارای کرک‌هایی است که حاوی کیسه‌های اسید اگزالیگ و اسید مالیک می‌باشند. گل‌ها به صورت خوشه‌ای منفرد و گاهی ۲ گل بر روی دمگل نسبتاً بلندی و به طول ۶ تا ۱۳ میلی‌متر که در مرحله گل‌دهی صاف و هموار بوده و پس از تشکیل میوه به خود می‌پیچند. رنگ گل از خصوصیات بارز ارقام بوده به رنگ‌های سفید، سفید مایل به سبز، صورتی و بنفش دیده می‌شوند. نیام‌های نخود به شکل بیضوی متورم بوده که حاوی ۱ تا ۲ و گاهی ۳ دانه می‌باشند. هر بوته نخود به طور متوسط بین ۵۰ تا ۱۵۰ نیام تولید می‌کند. دانه در واریته‌های مختلف به رنگ‌های سفید، کرم، قرمز، قهوه‌ای، سبز، سیاه و سفید متمایل به زرد دیده می‌شوند و وزن هزار دانه آن نسبت به ارقام بین ۱۱۰ تا ۵۵۰ گرم متفاوت است (مجنون حسینی، ۱۳۸۸).

۱-۳- ترکیب شیمیایی

شرایط اکولوژیکی منطقه و رقم مورد نظر ۲ پارامتر مهم می‌باشند که در تعیین ترکیب شیمیایی نخود نقش بسزایی را بازی می‌کند. پروتئین و مواد چربی معمولاً به غیر از جنین و مخصوصاً کوتیلدون‌ها در قسمت‌های مختلف دانه تجمع یافته‌اند. پوست دانه شامل مقدار زیادی سلولز و کلسیم می‌باشد مقدار رطوبت نسبی در نخود بین ۸ تا ۱۳ درصد متغیر است. از بین راه‌های مختلفی که می‌توان افزایش تولید محصول را مد نظر قرار داد استفاده حداکثر و بهینه از فصل زراعی است که معمولاً فاصله بین آخرین احتمال یخبندان در بهار تا اولین احتمال یخبندان در پاییز تعریف می‌شود. نخود یکی از مقاوم‌ترین حبوبات نسبت به سرماست و تا منفی ۹ درجه زیر صفر را نیز تحمل می‌کند. پس نخود می‌تواند رشد خود را از اوایل اسفند که هوا رو به گرم شدن می‌گذارد شروع کند اما مشکل موجود این است که رطوبت زمین به علت ریزش‌های جوی در طول زمستان بالاست و امکان ورود ماشین آلات و کارگر وجود ندارد. پس در صورتی که بتوان بذر را در پاییز یا اوایل زمستان و در مواقعی که هوا به اندازه کافی سرد شده باشد که امکان سبز شدن نخود موجود نباشد بذور را زیر خاک کنیم تا زمستان را به همان شکل یا به صورت جوانه‌ زده ولی سبز نشده طی کرده و به محض مساعد شدن هوا رشد و نمو خود را شروع خواهد کرد.

[۱] – Aykryst

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق تنش خشکی و آسیب های ناشی از آن و تاثیر تنش خشکی بر گیاه نخود
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.