تحقیق گیاه شناسی و خصوصیات اکولوژیکی لوبیا و واکنش حبوبات و غلات به هجوم علف‌های هرز و تاثیر مصرف علف‌کش ها در مزارع لوبیا

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی و خصوصیات اکولوژیکی  لوبیا و واکنش حبوبات و غلات به هجوم علف‌های هرز و تاثیر مصرف علف‌کش ها در مزارع لوبیا دارای ۳۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- لوبیا    ۴
۱-۲- خصوصیات اکولوژیکی    ۵
۱-۳- تناوب    ۶
۱-۴- مرحله کاشت    ۶
۱-۴-۱- آماده سازی زمین    ۶
۱-۴-۲- تهیه زمین    ۶
۱-۴-۳- تراکم بوته و میزان بذر    ۷
۱-۵- تاریخ کاشت    ۸
۱-۶- آبیاری    ۹
۱-۷- تغذیه    ۹
۱-۸- برداشت    ۱۰
۱-۹- علف‌های هرز    ۱۰
۱-۱۰- مبارزه با علف‌های هرز لوبیا    ۱۱
۱-۱۱- علف‌های هرز در حبوبات    ۱۳
۱-۱۲- مصرف علف‌کش‌ها در حبوبات و غلات    ۱۴
۲- مروری بر انجام تحقیقات    ۱۷
۲-۱- واکنش حبوبات و غلات به هجوم علفهای هرز    ۱۷
۲-۲- تاثیر مصرف علفکش ها در مزارع لوبیا    ۱۹
۲-۳- مصرف علف‌کش‌ها به صورت تلفیقی    ۲۱
۲-۴- اثرات علف‌کش بر عملکرد و اجزای آن    ۲۳
۲-۵- تراکم علف هرز    ۲۷
۲-۶- وزن خشک علف‌های هرز    ۲۹
۲-۷- اثرات علف‌کش ها بر سایر حبوبات    ۳۰
منابع    ۳۲

منابع

باقری، ع، ا، زند. و م، پارسا. ۱۳۷۶٫ حبوبات، تنگناها و راهبردها . انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۲۴۵ صفحه.

لطفی، ف.، ج. دانشیان. و م. باغستانی. ۱۳۹۱٫ ارزیابی مدیریت تلفیقی علف‌های هرز مزارع سورگوم جارویی در منطقه میانه. نشریه دانش کشاورزی و تولید پایدار. جلد ۲۲٫ شماره ۱٫ صفحه ۵۵-۶۹٫

منصوریان، س.، ح. علیزاده. و ا. زند. ۱۳۸۷٫ تاثیر زمان و مقدار مصرف علفکش متری‌بوزین بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام گندم. مجله دانش علفهای هرز. شماره ۴٫ صفحه ۷۵-۷۴٫

حاجی آقا بزرگی، ج. ۱۳۷۶٫ بررسی و شناسائی علف‌های هرز لوبیا و مبارزه شیمیائی با آنها. گزارش پژوهشی مرکز تحقیقات کشاورزی استان مرکزی. ۱۱۰ صفحه.

حسینی، س. ا. ، م. ح. راشد محصل. و م. نصیری محلاتی. ۱۳۸۶٫ بررسی تأثیر نیترو‍‍ژن بر دوره بحرانی کنترل علف‌های هرز در ذرت دانه‌ای. دومین همایش علوم علف‌های هرز ایران. جلد اول. صفحات ۷-۳٫

موسوی، ک.، ج. نظری عالم، و س. نظری. ۱۳۹۰٫ بررسی کارآیی مخلوط علف کش های فومسافن و بنتازون و اسیفلورفن برای کنترل علف های هرز لوبیا در لرستان. نشریه پژوهش‌های حبوبات ایران. جلد دوم، شماره دوم. صفحه ۳۵-۴۶٫

برجسته، م. و م، ع. باغستانی. ۱۳۸۷٫ بررسی کارآیی چند علف کش جدید در کنترل علف های هرز مزارع گندم استان سمنان، هیجد همین کنگره ی گیاهپزشکی ایران، دانشگاه بوعلی سینا، همدان.

Kevin, D. G., E. H. James, C. F. Theodore, P. C. Barney, J. F. Albert. 2001. Water- seeded rice cultivars differ in ability to interfere with watergrass. Agron. J., 93: 326-332.

Kim, D. S., E. J. P. Marshall, P. Brain and J. C. Caseley. 2006. Modeling the effects of sub-lethal doses of herbicide and nitrogen fertilizer on crop-weed competition. Weed Res. 46: 492- 502.

Liebman M., C. L. Mohler, and C. P. Staver, 2004. Ecological Management of Agicaltural Weeds. Cambridg University

Maclennan, M. 2000. Effect of weed on wheat. Availabe at http://www.weed science.com. Accessed: Apr.26 2006.

Mishra, G. N. 2000. Crop–weed competition under varying densities of jungle rice in upland rice. Indian J. Agric. Sci. 70: 215-217.

۱-۱- لوبیا

لوبیا از آمریکا منشاء گرفته است. این گیاه قبل از کشت در آمریکا در دنیای قدیم ناشناخته بود، اما بعد تبدیل به یک محصول عمده در اروپا و آمریکا گردید. مدارک باستان شناسی مربوط به آمریکای جنوبی یعنی پرو نشان می‌دهد که دوره اهلی شدن آن به ۵ تا ۶ هزار سال قبل از میلاد بر می‌گردد. لوبیا با نام‌های انگلیسی Bean، Common Bean،Dry Bean ، و نام علمی Phaseolus vulgaris دارای ۲۲ = n2 کروموزوم بوده و گیاهی خودگشن است (حاجی آقا بزرگی، ۱۳۷۶). از نظر گیاه‌شناسی نیز گیاهی است یکساله، بالارونده یا بوته‌ای کمی کرک‌دار با ریشه عمودی و جانبی توسعه یافته و گاهی دارای گره‌های کروی است. برگ‌های آن متناوب و سه قسمتی است. شکل غلاف خطی حداکثر به طول ۲۰ سانتی‌متر، راست و گاهی کمی منحنی با منقار برجسته است. غلاف‌ها هنگام رسیدگی تازه، به رنگ سبز یا زرد، گاهی بنفش یا مایل به قرمز یا نواری هستند. دانه‌ها از نظر اندازه و شکل و رنگ بسیار متنوع‌اند. دانه‌های تخم‌مرغی، تقریباً کروی یا قلوه‌ای شکل هستند که دارای پروتئین زیادی است (جدول ۱-۱ و ۱-۲). جوانه‌زنی بذر نیز به صورت اپی‌جیل است. دو برگ ابتدایی (اولیه) ساده و متقابل بوده و برگ‌های متناوب و پر برگچه‌ای می باشند. منشاء لوبیا ایران بوده و از جنس و گونه Phaseolus vulgaris ، فرم بوته رونده و رشد نامحدود و محدود (تیپ ۳-۱)، متوسط ارتقاع ۵۰-۹۰ سانتی‌متر، دوره رشد و نمو ۱۰۵ روز که وزن صد دانه آن حدود ۳۴ تا۴۲ گرم است (باقری و همکاران، ۱۳۷۶).

۱-۲- خصوصیات اکولوژیکی

روزهای گرم و شب‌های خنک برای رشد لوبیا مناسب می‌باشد. دمای مورد نیاز برای رشد آن در روز ۲۰ تا ۲۸ درجه و در شب ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتی‌گراد است. دمای بیش از ۳۰ درجه مناسب رشد آن نبوده و دمای بیش از ۳۵ درجه سانتی‌گراد برای رشد آن نامناسب می‌باشد و نسبت به طول روز خنثی می‌باشد. معمولاً ۳۰ تا ۴۰ روز بعد از کاشت شروع به گلدهی می‌کنند. دوره گلدهی معمولاً یک ماه است. در رقم‌های رشد نامحدود و زمان رسیدن غلاف‌ها متفاوت است. تنش‌های محیطی به ویژه خشکی بر روی رقم‌های لوبیا تاثیر نامطلوب در عملکرد ایجاد می‌کند. بهترین pH برای رشد لوبیا ۶ تا ۷ می‌باشد (باقری و همکاران، ۱۳۷۶).

۱-۳- تناوب

منظور از تناوب زراعی کشت محصولات مختلف با ترتیب معین در یک مزرعه می‌باشد. اجرای صحیح تناوب زراعی با منابع زیادی از قبیل افزایش محصول، افزایش ذخیره مواد آلی خاک، استفاده موثر از مواد غذایی خاک، کاهش خسارت فرسایش، استفاده موثرتر از کودهای شیمیایی و حیوانی، کنترل علف‌های هرز، آفات و بیماری‌ها همراه است. در بهترین تناوب برای لوبیا، اغلب منافع فوق برآورده می‌شود. تناوب لوبیا- گندم یا جو و یا لوبیا – گندم یا جو- آیش در بیشتر مزارع لوبیا کاری رعایت می شود (باقری و همکاران، ۱۳۷۶).

۱-۴- مرحله کاشت

۱-۴-۱- آماده سازی زمین

خاکی که برای کشت لوبیا در نظر گرفته می‌شود بهترین محصول در خاک‌های سبک و غنی به اندازه کافی عمق داشته و در قسمت سطحی نرم و حاصل‌خیز باشد. به طور کلی هدف از تهیه زمین لوبیا زیر خاک بردن بقایای گیاهی، از بین بردن علف‌های هرز، زیر خاک کردن مواد تقویت کننده، حفظ رطوبت موجود در خاک، ایجاد نفوذ پذیری، نرم کردن و افزایش عمق خاک زراعی می‌باشد.

۱-۴-۲- تهیه زمین

شامل مراحل مختلفی است که با در نظر گرفتن روش زراعت (مکانیزه و سنتی)، بافت خاک و نوع تناوب ممکن است تفاوت‌هایی داشته باشد. شخم پاییزه بر شخم بهاره ترجیح داده می‌شود، زیرا آب بیشتری ذخیره شده و یخ آب حاصل کلوخه‌ها را خرد می‌کند، همچنین فرسایش حاصل از جاری شدن آب کاهش یافته و بقایای گیاهی و علف‌های هرز در زیر خاک زودتر پوسیده می‌شوند. در بهار به محض اینکه زمین گاورو شد از دیسک یا کولتیواتور برای خرد کردن  کلوخه‌ها استفاده می‌گردد. جهت تسطیح مقطعی لازم است ماله‌ای در سطح خاک زده شود تا بستر مناسب برای کشت بذر فراهم گردد. در روش هیرم‌کاری پس از تسطیح زمین به کمک دستگاه مرزبند، ابعاد کرت‌ها مشخص شده و زمین لازم برای کاشت آماده می‌گردد. قبل از کاشت، کود مورد نیاز بر اساس توصیه کودی در خاک توزیع می‌گردد (باقری و همکاران، ۱۳۷۶).

50,000 ریال – خرید

 

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.