تحقیق گیاه شناسی و خواص دارویی گیاه ریحان و تاثیر بستر کاشت بر رشد گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی و خواص دارویی گیاه ریحان و تاثیر بستر کاشت بر رشد گیاه دارای ۳۶ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۴
۱-۲- گیاه شناسی تیره نعناع    ۴
۱-۳- تاریخچه کشت ریحان    ۶
۱-۴- معرفی و اهمیت ریحان    ۷
۱-۵- خواص دارویی ریحان    ۷
۱-۶- نیاز های آب و هوایی و خاکی برای تولید بذر گیاه ریحان    ۱۰
۱-۷- تکثیر مستقیم یا جنسی    ۱۱
۱-۸- گلدهی در گیاه ریحان    ۱۱
۱-۹- گرده افشانی در ریحان    ۱۲
۱-۱۰- تولید و مصرف فرآورده های ریحان    ۱۲
۱-۱۱- بذر    ۱۳
۱-۱۲- مشخصات فیزیکی و شیمیایی بذر ریحان    ۱۴
۱-۱۳- ورمی کمپوست(Vermicompost)    ۱۵
۱-۱۴- پرلیت    ۱۷
۱-۱۵- کوکوپیت    ۱۷
۱-۱۶- شلتوک برنج    ۱۸
۱-۱۷تحقیقات انجام شده    ۱۸
منابع    ۲۵

 منابع

گلشادی ا.، انصاری ر، عسکری ص، صراف زادگان ن. و بشتام م. آگاهی، اعتقاد و عملکرد نسبت به داروهای گیاهی در مردم شهر اصفهان. فصلنامه گیاهان دارویی. ۲: ۲۸-۲۱٫

بخشی خانیکی، غ. م. ۱۳۸۶٫ درختان و درختچه های ایران (رشته علوم کشاورزی)، دانشگاه پیام نور

پازکی، ع. م، قاضی پیرکوهی. م، شیرانی راد. م، بیگدلی. و. د، حبیبی. ۱۳۸۷٫ تغییرات درصد و عملکرد اسانس گیاه دارویی ریحان (Ocimum basilicum L.). مجله یافته های نوین کشاورزی. سال ششم. شماره ۱٫ پاییز ۱۳۹۰٫ صفحه ۵-۱۴٫

امید بیگی، ر. ۱۳۸۳، رهیافتهای تولید و فرآوری گیاهان دارویی. (جلد سوم) انتشارات آستان قدس رضوی. ۳۶۰ ص..

امیدبیگی، ر. ۱۳۷۹٫ رهیافت های تولید و فراوری گیاهان دارویی . انتشارات آستان قدس رضوی، جلد ۲، ص ۱۳٫

امیدبیگی، ر. ۱۳۸۸٫ تولید وفراوری گیاهان دارویی (جلد دوم). انتشارات آستان قدس رضوی، ص ۱۹۲-۱۹۸٫

امید بیگی، ر. ۱۳۷۴٫ رهیافتهای تولید و فرآوری گیاهان دارویی، جلد ۱٫ انتشارات فکر روز، ۲۸۳ ص.

زرگری، ع. ۱۳۷۲٫ گیاهان دارویی. جلد چهارم. انتشارات دانشگاه تهران، تهران، ص۹۷۰٫

زرگری، ع، ۱۳۷۵٫ گیاهان دارویی، انتشارات دانشگاه تهران. جلد چهارم. ص ۴۳٫

وزوایی، ع. ۱۳۷۸٫ سیستماتیک گیاهی. انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه تهران. دانشگاه تهران (کرج).

جعفری، آ. ۱۳۸۳٫ ترجمه آناتومی گیاهی تالیف ان. فان. چاپ اول. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. مشهد.۶۳۹ صفحه.

قاسم زاده، ف. ا، آوان. م، حسنیان مهر. و. ح، کرمانشاهی. ۱۳۹۰٫ پرورش کرم خاکی (Eisenia foetida)، اهمیت آن در تولید مکمل غذایی طیور و Vermicompost. مجله پژوهش های جانوری (مجله زیست شناسی ایران). جلد ۲۶٫ شماره ۲، ۱۳۹۲٫ صفحه ۲۰۰-۱۹۳٫

رحیمیان مشهدی، ح.۱۳۶۹٫ اثر تاریخ کاشت و رژیم آبیاری بر رشد و عملکرد زیره سبز. سازمان پژوهش های علمی و صنعتی ایران. ص ۱۳٫

رحیمیان مشهدی، ح.۱۳۷۰٫ اثرکاشت و رژیم آبیاری بر رشد و عملکرد زیره سبز. مجله دانش کشاورزی. جلد ۳: ۶۱-۴

رضوانی مقدم، پ. و. م، احمد زاده مطلق. ۱۳۸۵٫ بررسی اثر تاریخ کاشت و تراکم گیاهی برعملکرد و اجزاء عملکرد سیاه دانه درشرایط شهرستان قاینات. مجله پژوهش و سازندگی در منابع طبیعی. شماره ۷۶٫ پاییز ۱۳۸۶٫ صفحات ۶۸-۶۲٫

۱-۱- مقدمه

گیاه دارویی ریحان (Ocimum basilicum.L)، گیاهی یک ساله و اسانس دار بوده که به وسیله بذر تکثیر شده و علاوه بر مصارف دارویی به عنوان سبزی هم مصرف می گردد. رشد رویشی و عملکرد بذر در گیاهان تحت تأثیر عوامل بسیاری قرار می گیرند که یکی از این عوامل نوع محیط کشت است. امروزه مواد بسیاری با منشأ آلی و معدنی در اختیار قرار دارند که می توانند به محیط های کشت اضافه گردند و این مواد با تحت تأثیر قرار دادن وضعیت pH خاک، میزان عناصر معدنی در دسترس گیاه، میزان نگهداری رطوبت در خاک، الگو و میزان رشد ریشه در محیط کشت  و … نقش مهمی را در عملکرد ایفا می کنند (رحمتی و همکاران، ۱۳۸۷).

تصمیم گیری در مورد زمان کاشت مطلوب یک گیاه زراعی بسیار با اهمیت بوده و از عوامل مهم جهت رسیدن به حداکثر عملکرد بالقوه در گیاهان می باشد. تأثیر عوامل محیطی بر مراحل فیزیولوژیکی گیاه باعث می شود که تاریخ کاشت از منطقه ای به منطقه دیگر و حتی در یک منطقه بسته به اختلاف ژنتیکی میان ارقام فرق کند (هدلی و همکاران، ۱۹۸۳؛ سندهو، ۱۹۸۴). انتخاب تاریخ کاشت مناسب به علت ضرورت استفاده حداکثر از منابع طبیعی طی فصل رشد حائز اهمیت است. تأخیر در کاشت نیز به علت کوتاه شدن دوره رشد گیاه و احتمال برخورد زمان گلدهی با درجه حرارت های  بالا اثرات نامطلوبی بر رشد و نمو گیاهان می گذارد (باروس و همکاران، ۲۰۰۴).

علاقه برای تولید گیاهان دارویی و  معطر و تقاضا برای محصولات طبیعی به طور مداوم در جهان رو به افزایش است (کاروبا و همکاران، ۲۰۰۲). به گونه ای که قرن بیستم را به نام قرن بازگشت به طبیعت و قرن استفاده از داروهای گیاهی نام نهاده اند (گلشادی و همکاران، ۱۳۸۱).

۱-۲- گیاه شناسی تیره نعناع

گیاه ریحان از تیره نعناع LabiataeLamiaceae است. این خانواده از حدود ۲۰۰ جنس و ۳۰۰۰ گونه تشکیل شده که همه جازی می باشند. گیاهان این خانواده در ۸ زیر خانواده طبقه بندی  می شوند. جنس های مهم هر زیر خانوادۀ عبارتند از:

زیر خانواده آجوگوئیده: جنس های توکریوم (۳۰۰ گونه) و آجوگو (۴۰ گونه).

زیر خانوادۀ پروستاندروئیده: جنس پروستاندرا (۵۰ گونه).

زیر خانوادۀ پراسیوئیده: جنس گومفوستما (۴۰ گونه).

زیر خانوادۀ اسکوتلاریوده: جنس اکوتلاریا (۳۰۰ گونه).

زیر خانوادۀ لاوان دومیوده: جنس لاواندولا (۲۸ گونه).

زیر خانوادۀ لامیوئیده: جنس های سالویا (۷۰۰ گونه)، تیموس (۴۰۰-۳۰۰ گونه)، استاخیس (۳۰۰ گونه)، لامیوم (۵۰ گونه) و منتا (۲۵ گونه).

زیرخانوادۀ اکیموئیده: جنس های هیپتیس (۴۰۰ گونه) و اکیموم (۱۵۰ گونه).

زیر خانوادۀ کاتوپریوئیده: جنس کاتوفریا (۳ گونه).

۴۵ جنس با بیش از ۳۴۵ گونه از این خانواده در ایران پراکندگی دارند که پر گونه ترین جنس های آن عبارت اند از نپتا با ۶۵ گونه، سالویا با ۵۶ گونه، استاخیس با ۳۵ گونه، اسکوتلاریا با ۱۹ گونه، فلومیس با ۱۷ گونه، ارمواستاخیس با ۱۵ گونه، تیموس با ۱۴ گونه، تیوکریوم با ۱۲ گونه، ساتورجا با ۱۱ گونه و ماروبیوم با ۱۰ گونه، لامیوم، هیمنوکلاتر، زیزیفورا، اوریگانوم و منتا را نام برد (بخشی خانیکی، ۱۳۸۶).

خانواده پونه حاوی تعدادی از سبزیجات معطره است که از میان آن ها می توان از گونه های نعناع و پونه (منتا)، آویشن (تیموس)، کاکوتی (زیزیفورا)، مرزه (ساتورجا) و ریحان (اکیموم) را نام برد. بادرنجبویه (ملسا افیسینالیس) و مرزنگوش (اریگانوم ولگار) و چندین گونه دیگر جزء گیاهان دارویی محسوب می شوند. گونه های چندی از جنس های کولئوس (حسن یوسف)، سالویا (مریم گلی)، روزمارینوس (رزماری)، لاواندولا (لاواند یا اسطوخودوس) و … به عنوان گیاهان زینتی کاشته می شوند. دو جنس اخیر در عطر سازی نیز استفاده می شوند (بخشی خانیکی، ۱۳۸۶).

گیاهان این خانواده غالباً علفی یا درختچه هایی بوته ای شکل، به ندرت درختان کوچک و معمولاً دارای ساقه چهارگوش هستند. اعضای این خانواده اکثراً پوشیده از کرک ها و غدد ترشحی بوده که حاوی مواد معطر می باشند. برگ ها معمولا ساده و فاقد گوشوارک و متقابل هستند. گل ها نامنظم و بر روی گل آذین یا سنبله های مجتمع به نام ورتیسل قرار دارند. براکته های برگ مانند و براکتئول ها معمولاً کوچک یا گاهی فاقد براکتئول هستند. گل ها دو جنسی (گاهی اوقات اندام های نر کاهش یافته یا نازا بوده و عملاً گل ها ماده هستند) و دارای کاسۀ گلی مرکب از ۵ کاسبرگ متصل به هم پیوسته هستند که شیپوری یا زنگوله ای شکل بوده و گاهی اوقات دارای دو لبه است. گلبرگ ها نیز ۵ عدد و پیوسته به هم و جام گل لبدیسی است. پرچم ها ۴ عدد به ندرت ۲ عدد و متصل به جام یا لولۀ گل بوده و دارای میله های برابر یا نا برابر هستند. در برخی از جنس ها قاعدۀ میله پرچم به صورت اهرم در آمده و به اتصال دهندۀ بساک ها که رشد زیادی یافته و طویل شده است، وصل گردیده است. این حالت گرده افشانی گل را توسط حشرات تسهیل می کند. مادگی زبرین و مرکب از ۲ برچۀ متصل به هم می باشد که مجموعاً دارای چهار خانه و هر خانه حاوی یک تخمک قاعده ای است. خانه معمولاً ساده و با قاعدۀ تخمدان متصل است و دارای کلالۀ غالباً دو شاخه ای است. میوه مرکب از ۴ فندقه یا کافشه ای است که هر یک حاوی ۱ دانه هستند. دانه ها دارای آندوسپرم کم یا فاقد آندوسپرم هستند (بخشی خانیکی، ۱۳۸۶). موسیلاژ در برخی دانه ها مثل آجیلکها (nutlet) و میوه های تک دانه رایج است که در خانواده چلیپائیان، نعناع، مرکبان و بار هنگ مشاهده می شود (زهری، ۱۹۶۲؛ جعفری، ۱۳۸۳). اعمال موسیلاژ متعدد است (فان و ورکر، ۱۹۷۲؛ جعفری، ۱۳۸۳). وقتی که دیاسپور بعد از آزاد شدن مرطوب شد، به خاک می چسبد و دیاسپور چسبنده، با باد یا باران به فاصله دور و نامناسب نمی رود. دیاسپور ممکن است به جانواران چسبیده و بعد پراکنده شود. موسیلاژ باعث کاهش وزن مخصوص دیاسپور در آب می شود. موسیلاژ در تنظیم جوانه زنی با توقف جوانه زنی دانه در مواقع خشکی یا فزونی آب، وقتی که دانه کاملاً با موسیلاژ پوشیده می شود نقش دارد. موسیلاژ عبور اکسیژن را به تأخیر انداخته و مانع جوانه زدن می شود. گیاهان این راسته دارای گلهای نا منظم و چهار پرچم بوده و پرچم پشتی کاملاً از بین رفته و یا به صورت پرچم نازا در آمده است. در تخمدان گیاهان این راسته در هر برچه یک یا دو تخمک وجود دارد. در این راسته تیره های نعناع، شاپسند، گلوبولاریا و بارهنگ قرار می گیرند (وزوایی، ۱۳۷۸).

۱-۳- تاریخچه کشت ریحان

ریحان دارای سابقه کشت ۳۰۰۰ ساله و از قدیم به وسیله مردم اروپا و آسیا در مراسم مذهبی و آیین های سنتی مورد استفاده قرار می گرفته است (پراکاش، ۱۹۹۰؛ پازکی و همکاران، ۱۳۹۰)، منشأ این گیاه را افغانستان (زرگری، ۱۳۷۵)، ایران (امید بیگی، ۱۳۷۹؛ زرگری، ۱۳۷۵)،  فلات ایران (حاجی شریفی، ۱۳۸۲)، هند (امید بیگی،۱۳۷۹؛ پراکاش، ۱۹۹۰)، شرق دور، هندوستان، پاکستان، تایلند (داک، ۲۰۰۲)، شمال غربی، شمال شرقی آفریقا و آسیای میانه (اراباسی و عمین، ۲۰۰۴)، آسیای جنوبی و آفریقای مرکزی (جمیز، ۱۹۹۰) گزارش نموده اند. ریحان در ایران و افغانستان به طور خودرو        می روید ولی تولید فعلی در ایران از صد در صد از کشت در مزارع به دست می آید. در ایران به طور وحشی در اطراف تهران، همدان، خراسان در ارتفاع ۲۳۰۰ متری از سطح دریا و در کرمانشاه در ارتفاع ۱۵۰۰ متری  و هم چنین در خرمشهر، بلوچستان و آذربایجان در اطراف تبریز می روید (حاجی شریفی، ۱۳۸۲).

۱-۴- معرفی و اهمیت ریحان

ریحان (.Ocimum basilicum L) از گیاهان مهم متعلق به تیره نعناع (Lamiaceae) است. در بین گونه های این جنس، گونه .Ocimum basilicum L اقتصادی ترین گونه محسوب شده و تقریباً در تمام مناطق گرم و معتدل کشت و کار می شود. ریحان (۴۸n=2) گیاهی یکساله، علفی، ایستاده، تقریباً بدون کرک، معطر به ارتفاع ۶۰-۳۰ سانتی متر می باشد. ریحان یک محصول مهم اقتصادی در سراسر جهان است که به عنوان گیاه دارویی، ادویه ای و هم چنین به عنوان سبزی تازه استفاده می شود (ماریوتی و همکاران، ۱۹۹۶؛ امید بیگی، ۱۹۹۷). ریشه ریحان مستقیم و مخروطی شکل است و طول آن به ۱۶-۱۰ سانتیمتر می رسد. ساقه چهارگوش و مستقیم است و انشعابات کم و بیش فراوانی دارد (امید بیگی، ۱۳۷۹). برگ های آن پهن و به رنگ سبز و کناره های آن صاف است (امید بیگی، ۱۳۷۹). برگ های آن به صورت متقابل بیضوی و نوک تیز  با کناره های دندانه دار   می باشد. برگ ها دارای دمبرگ، متقابل و تخم مرغی شکل می باشد (پراکاش، ۱۹۹۰). برگ های معطر این گیاه به صورت تازه یا خشک شده به عنوان چاشنی و طعم دهنده غذاها، شیرینی جات و نوشابه ها مورد استفاده قرار می گیرد (ماریوتی و همکاران، ۱۹۹۶؛ امید بیگی، ۱۹۹۷). گل ها کوچک به رنگ سفید، صورتی روشن و گاهی بنفش که به صورت مجتمع روی چرخه هایی در انتهای ساقه اصلی و فرعی ظاهر می شوند. در هر چرخه ۱۷ تا ۱۸ گل قرار می گیرد. بذر آن سیاه رنگ یا قهوه ای تیره است. وزن هزار دانه ۲/۱ تا ۸/۱ گرم است (امید بیگی،۱۳۷۹؛ زرگری، ۱۳۷۲).

۱-۵- خواص دارویی ریحان

ویژگی دارویی بودن گیاهان به واسطه ترکیبات متنوعی است، که طی واکنش های متابولیسمی در پیکره این گیاه تولید و تجمع می یابد. به طور کلی یکسری از واکنش های شیمیایی که واسطه آنزیمی دارند، در گیاهان زنده به عنوان متابولیسم شناخته می شوند. با هماهنگی واکنش های جزئی مسیرهای متابولیکی شکل می گیرند که به سنتز مولکول هایی مثل قندها، اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، نوکلئوتیدها، و پلیمر های آنها شامل داکسی ریبونوکلئیک و ریبونوکلئیک اسید می انجامد. این تولید و تجمع به عنوان متابولیسم اولیه در نظر گرفته می شود. ترکیب های تولید شده از آن متابولیت اولیه نامیده می شوند که برای زنده ماندن و ادامه حیات گیاه ضروری هستند. علاوه بر این در گیاهان مسیرهای متابولیکی دیگری نیز وجود دارد که نقش محصولات این مسیرها در گیاهان چندان مشخص و بارز نیست و محصولات مذکور برای بقا و حیات گیاهان حامل آنها لازم و ضروری نیستند، به همین علت مسیر متابولیکی آنها را ثانوی (متابولیسم ثانوی) و مواد تولید شده از آنها را متابولیت های ثانوی می نامند. گیاهان ترکیبات متنوعی با وزن مولکولی پایین تولید می کنند که تا به حال صد ها نوع از این ترکیبات شناسایی شده اند. اما فقط تعداد کمی از آنها در گروه متابولیت های ثانوی قرار می گیرد. از آنجا که بسیاری از مولکول های کوچک که به وسیله متابولیت اولیه تولید می شوند به عنوان واحد سازنده متابولیت های ثانویه ضروری هستند، ارتباط نزدیکی بین متابولیسم اولیه و ثانوی وجود دارد. مسیر های متابولیکی بخشی از برنامه تکاملی به حساب می آیند. در واقع متابولیسم ثانوی نشانه تمایز سلول است و شکل گیری متابولیت های ثانوی نشانه اختصاصی شدن سلول ها است (حیدری، ۱۳۶۸؛ هاربورن، ۱۹۹۸؛ هوشیار، ۱۳۹۱). تاکنون بالغ بر ۳۰ هزار نوع ترکیب طبیعی از عالم موجودات زنده مورد شناسایی قرار گرفتند که بیش از ۸۰ درصد این ترکیبات، متابولیت های ثانوی گیاهی تلقی می شوند. در حدود ۱۲۱ داروی دارای اثرات بالینی مشخص، از آنها فرموله و عرضه شده است (راماچاندرا رائو و راویشانکار، ۲۰۰۲؛ هوشیار، ۱۳۹۰).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.