تحقیق گیاه شناسی و کشت گیاه سیب زمینی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی و کشت گیاه سیب زمینی دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-سیب زمینی۳
۱-۱-۱-تاریخچه۳
۱-۱-۲-اهمیت۴
۱-۱-۳-گیاهشناسی۶
۱-۱-۴-سازگاری۸
۱-۱-۵-کشت گیاه سیب زمینی۱۰
۱-۲-منابع      ۲۳

 منابع

خواجه پور، م. ۱۳۸۳٫ گیاهان صنعتی. انتشارات جهاد دانشگاهی اصفهان. ۵۷۱ ص.

پارسا پور، م. م. و ولامع، ح. ۱۳۸۳٫ امکان تولید چیپس سیب زمینی به روش خشک کردن. مجله علوم و صنایع غذایی ایران، ۱(۲): ۱۵-۲۵٫

اداره کل آمار و اطلاعات وزارت کشاورزی، ۱۳۷۶٫ آمارنامه کشاورزی. وزارت کشاورزی، معاونت برنامه‌ریزی و پشتیبانی، اداره کل آمار و اطلاعات.

ارزانی، الف. ۱۳۸۳٫ اصلاح گیاهان زراعی. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان. ۶۰۷ صفحه.

بیوکما، اچ. پی. واندرزاگ، دی. ای. زراعت سیب زمینی ترجمه رضایی، ع. و سلطانی، ف. ۱۳۷۵٫ انتشارات دانشگاهی مشهد. ۱۷۹ ص.

شاطریان، ج. و نیامنش، ح. ۱۳۸۶٫ راهکارهای تولید غده بذری سیب زمینی. انتشارات دانشگاه تهران. ۴۵۸ ص.

مبلی، ح.، موسوی، ح. و جوان بخت، س. ۱۳۸۸٫ فناوری تولید سیب زمینی. انتشارات دانشگاه تهران. ۲۲۵ ص.

محمدی، ج. ۱۳۶۲٫ راهنمای کاشت سیب زمینی و انبارداری آن، نشریه فنی شماره ۹، موسسه تحقیقات کشاورزی

موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر. ۱۳۷۵٫ گزارش سالیانه طرح‌های تحقیقاتی.

حسین زاده، الف.، حسن‌پناه، د.، دهدار، ب. و ظفرمند، ک. ۱۳۸۵٫ خلاصه مقالات نهمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران. ص ۷۲٫

حسین زاده، الف. و حسن پناه، د. ۱۳۷۹٫ بررسی پایداری عملکرد ارقام مختلف سیب زمینی در مناطق مختلف اردبیل. گزارش پایانی طرح تحقیقاتی. مرکز تحقیقات کشاورزی مغان (اردبیل).

حسین زاده، الف. ۱۳۸۰٫ معرفی ارقام مناسب زودرس و دیر رس برای کشت بهاره سیب زمینی. گزارش سالیانه طرح تحقیقاتی. مرکز تحقیقات کشاورزی مغان (اردبیل).

حسین زاده، الف. و کاشی، ع. ۱۳۷۴٫ بررسی و ارزیابی کمی و کیفی کلونهای حاصل از بذر حقیقی سیب زمینی انتخابی. مرگز تحقیقات کشاورزی اردبیل، پایان نامه کارشناسی ارشد، اردبیل. دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل.

راعی، ی.، بلندنظر، ص. و دمقصی، ن. ۱۳۹۰٫ بررسی اثرات تراکم لوبیا سبز و سیب زمینی بر عملکرد غده سیب زمینی در کشت خالص و کشت های مخلوط. دانش کشاورزی و تولید پایدار، ۲۱(۲): ۱۳۱-۱۴۲٫

ارجی، ع.، میری، س. و عبدوسی، و. ۱۳۹۱٫ بررسی اثرات تاریخ کاشت بر خصوصیات کمی و کیفی برخی از ارقام سیب زمینی در منطقه قصر شیرین. تولیدات گیاهی، ۳۵(۴): ۴۳-۵۴٫

اصل گرگانی، ر. و دماوندی، ع. ۱۳۷۵٫ اثر رقم و تراکم بوته بر اجزاء عملکرد و عملکرد غده سیب‌زمینی. مجله دانش کشاورزی،۱۴(۳): ۴۱-۵۰٫

فتحی، ق. ۱۳۷۸٫ رشد و تغذیه گیاهان زراعی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. مشهد، ایران.

بالندری، الف. و رضوانی مقدم، پ. ۱۳۹۰٫ اثر تاریخ کاشت و تراکم بر مرحله نمو و وزن خشک اندام‌های هوایی کاسنی پاکوتاه. نشریه پژوهش‌های زراعی ایران، ۹(۳): ۴۳۸-۴۴۶٫

۱-۱- سیب زمینی

۱-۱-۱- تاریخچه

سیب زمینی (Solanum tuberosum L) یک محصول جدید در دنیا امروزی به شمار می‌رود. کاوش‌های صورت گرفته در جنوب شیلی نشان‌گر آن است که سیب زمینی ۱۳ هزار سال پیش در این منطقه قدمت داشته است (یوجنت و همکاران، ۱۹۸۷). این شواهد نشانگر این بودند که سیب زمینی قبل از کشاورزی امروزی، مورد مصرف قرار می‌گرفته است (هاوکز، ۱۹۹۰). فسیل‌های یافت شده از غده سیب زمینی در پرو نشان‌گر این بودند که مردمان بومی این منطقه در ۱۰۰۰۰ سال پیش از سیب زمینی در جیره غذایی خود استفاده می‌کردند (انجل، ۱۹۷۰). بررسی میکروسکوپی نشاسته غده‌های یافت شده بیانگر این موضوع بود که این غده‌ها همانند غده‌های مورد استفاده در کشاورزی امروزی بودند (یوجنت و همکاران، ۱۹۸۲). اینکه این غده‌ها توسط کشاورزان پرورش داده شده‌اند یا به صورت وحشی بوده‌اند هنوز نامشخص است. در حالی که در دوران باستان، کشاورزی فاریاب در مناطق ساحلی پرو انجام می‌شده است (پزورسکی، ۱۹۷۹)، برخی از تحلیل‌گران طبق شواهد ناچیز بر این باورند سیب زمینی در مناطق مرتفع آند پرورش و با مردمانی که در نوار ساحلی پرو زندگی می‌کردند داد ستد می‌شده است (سائوئر، ۱۹۹۳). طبق نظر سالامان (۱۹۳۷)، لوفر (۱۹۳۸) و و هاوکز (۱۹۹۰) سیب زمینی در سال ۱۵۷۰ میلادی ابتدا به اسپانیا و سپس ایتالیا و در سال ۱۵۸۷ به بلژیک برده شد. حدودا در سال ۱۵۹۰ سیب‌زمینی به طور مستقیم از آمریکای جنوبی به انگلستان آورده شد (هاوکز، ۱۹۹۰). به هر حال سیب زمینی به اروپا معرفی شد و به عنوان یک گیاه علوفه‌ای در ابتدا مورد استفاده قرار گرفت و در نهایت به عنوان یک منبع غذایی انسانی، محبوبیت خود را پیدا کرد.

امروزه و بعد از گذشت ۴ قرن، سیب زمینی از نظر مقدار تولید چهارمین محصول جهان پس از گندم، برنج و ذرت می‌باشد و تقریبا در تمام مناطق جهان کشت می شود (خواجه پور، ۱۳۸۳). سطح زیر کشت سیب زمینی طبق آمار فائو در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۹۳۲۱۱۹۸ هکتار با میانگین عملکرد ۶۵/۱۹  تن در هکتار بوده است (فائو، ۲۰۱۲).

احتمالا سیب زمینی در قرن هفدهم به ایران وارد گردیده است. در حال حاضر، کشت سیب زمینی در اکثر نقاط کشور متداول است. استان‌های اردبیل، اصفهان، همدان، آذربایجان شرقی، خراسان، گلستان، جیرفت و کهنوج، سمنان، فارس و تهران به ترتیب مهمترین تولیذ کنندگان سیب زمینی آبی در کشور به شمار می‌روند (خواجه پور، ۱۳۸۳).‌ بر اساس آخرین گزارش فائو، سطح زیر کشت سیب زمینی در ایران طی سالهای اخیر حدود ۱۵۰ هزار هکتار با میانگین عملکرد  ۳۹۰/۳۰ تن در هکتار بوده است (فائو، ۲۰۱۲). پتانسیل عملکرد سیب زمینی به بیش از ۱۰۰ تن در هکتار می رسد. عملکردهای بیش از ۴۰ تن در هکتار مطلوب به شمار می‌رود (خواجه پور، ۱۳۸۳).

-۱-۲- اهمیت

بر اساس گزارشات سازمان ملل، حدود ۸۰۰ میلیون نفر از جمعیت جهان (۱۴ درصد کل جمعیت) دچار فقر غذایی هستند که این رقم تا سال ۲۰۲۰ به یک میلیارد نفر خواهد رسید. از سوی دیگر بشر عی رغم استفاده کامل از منابع و امکانات موجود، برای افزایش تولیدات کشاورزی با محدودیت منابع مواجه است. سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۸ را سال سیب زمینی نامیده است و از سیب سیب زمینی به عنوان جواهر پنهان یاد کرده است.  این عنوان به دلیل نقش پررنگی است که این ماده غذایی در رقع بحران های جهانی، نظیر فقر و گرسنگی دارد. بسیاری از کارشناسان معتقدند که کاشت سیب زمینی تنها راه مبارزه با گرسنگی گسترده در جهان است (فائو، ۲۰۰۸). سیب زمینی تقریبا در هکتار دو برابر برنج و گندم کالری تولید می کند (ارزانی، ۱۳۸۳). اهمیت سیب زمینی تنها به مصرف آن به عنوان یک ماده غذایی در نظام تغذیه محدود نگشته است و از آن به عنوان منبع تامین کننده بعضی از مواد شیمیایی مورد استفاده در صنعت نیز یاد می‌‌شود. سیب زمینی بخش مهمی از تولیدات کشاورزی در کشورهای در حال توسعه را شامل می‌‌شود (بیش از یک سوم تولید جهانی سیب زمینی در کشورهای در حال توسعه می‌باشد) (فائو، ۲۰۰۸).

تولید سالیانه بیش از ۵/۳ میلیون تن سیب زمینی در کشور، این محصول را در ردیف مهمترین ماده غذایی قابل مصرف بعد از گندم قرار داده است (پارسا پور و ولامع، ۱۳۸۳). وجود انواع ویتامین‌ها به ویژه ویتامین C (به مقدار ۱۵ میلی گرم در صد گرم) همراه با دیگر املاح و پروتئین‌های ضروری در سیب زمینی، مصرف آن را به عنوان یک ماده غذایی با ارزش و سرشار از کربوهیدرات در جهان رایج گردیده است، به طوری که ۲/۵ درصد انرژی مصرفی روزانه جمعیت جهان از سیب تامین می‌شود (پارسا پور و ولامع، ۱۳۸۳).

مقدار پروتئین خام سیب زمینی در مقایسه با سایر سبزیجات و به ویژه درمقایسه با غلات پایین و در حدود ۲ % پروتئین با کیفیت بالا می‌باشد. ولی در مقایسه با سیب زمینی شیرین حدوداً دو برابر است علاوه بر آن، سیب زمینی دارای اسید آسکوربیک زیادی می‌باشد. سایر ویتامین‌ها مثل تیامین، نیکوتیک اسید، ریبوفلاوین و پروویتامین A (بتاکاروتن) نیز در سیب زمینی وجود دارد (سالونخه، ۱۹۹۲). سیب زمینی از نظر آهن، فسفر، منیزیم، پتاسیم منبع خوبی به شمار می‌رود ولی مقدار سدیم آن پایین می باشد، از این جهت برای افرادی که نیاز به جیره غذایی بدون نمک دارند مفید می باشد، پتاسیم باعث تقویت قلب، فلئور باعث سلامت دندانها، آهن برای جلوگیری از کم خونی، و منیزیم برای دفع سنگ کلیه مفید است. همچنین سیب زمینی دارای مقادیری فیبر است که باعث کاهش بیماری های قلبی می‌شود (اداره کل آمار و اطلاعات کشاورزی، ۱۳۷۶). هر غده سیب زمینی به طور متوسط دارای ۷۸ درصد آب و ۲۲ درصد ماده خشک می‌باشد. ماده خشک دارای ترکیبی حدود ۱۰ درصد پروتئین، ۲۰ درصد سلولز و ۷۰ درصد نشاسته است (محمدی، ۱۳۶۲).

سیب زمینی برای مصارف غذایی انسان، دام و کاربردهای صنعتی و همچنین برای تولید بذر کشت می‌کنند. محصول سیب زمینی به صورت تازه خوری و به صورت فراورده های آن مانند خلال و چیپس و نیز به صورت کنسرو شده (به خصوص در کشورهای پیشرفته و آمریکای لاتین) به مصرف می‌رسد. در کشورهای اروپا شرقی (روسیه و لهستان) سیب زمینی مصرف دامی نیز دارد. مصرف صنعتی سیب زمینی تنها اهمیت محلی دارد به طوری که کشورهای هلند و ژاپن جهت تولید نشاسته و در لهستان و دانمارک برای تولید الکل از آن استفاده می‌کنند (شاطریان ونیامنش، ۱۳۸۴). سیب زمینی در زندگی کشاورزان کم بنیه و خودکفا اهمیت دارد. ولی به محصول قابل فروش روزانه نیز مطرح است. این گونه توسعه مدیون گسترش سریع صنعت فراوری و قیمت زیاد خرید است. امکانات انبارداری مناسب و گران قیمت برای تامین و تضمین محصول با کیفیت مطلوب ضرورت دارد (شاطریان ونیامنش، ۱۳۸۴). در ایران نیز توجه خاصی به توسعه کمی و کیفی محصول تولید حصول شده است. استان همدان با ۷۸/۱۴ درصد در تولید سیب زمینی کشور مقام اول را به خود اختصاص داده است و استان های اردبیل، اصفهان، کردستان و آذربایجان شرقی به ترتیب با تولید ۹۴/۱۳، ۱۵/۱۲، ۶۹/۶ و ۹۰/۶ درصد، رتبه های دوم تا پنجم را داشتند. پنج استان یادشده در مجموع ۷۳/۵۴ درصد تولید سیب زمینی کشور را به خود اختصاص داده‌اند (مبلی و همکاران، ۱۳۸۸). متوسط مصرف سرانه آن در کشور بیش از ۳۵ کیلوگرم بوده و مصرف آن روز به روز در حال افزایش است و با توجه به روند رو به رشد جمعیت و گرانی سایر منابع غذایی، نیاز به تولید بیشتر این محصول اجتناب ناپذیر است (رضایی و سلطانی، ۱۳۷۵).

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.