تحقیق گیاه شناسی گل رز و مریم و عوامل موثر در ماندگاری گل های شاخه بریده

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه شناسی گل رز و مریم و عوامل موثر در ماندگاری گل های شاخه بریده دارای ۲۷ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱- مقدمه    ۵
۱-۳- گل رز    ۸
۱-۳-۱- گیاه شناسی    ۹
۱-۳-۲- طبقه بندی    ۹
۱-۳-۲-۱- رزهای دو رگه چای ((Rosa hybrida tea    ۹
۱-۳-۲-۲- رزهای فلوری باندا ((Floribunda roses    ۹
۱-۳-۲-۳- رزهای مینیاتور (Miniature roses):    ۹
۱-۳-۲-۴- رزهای رونده (:(Ramblers and climbers roses    ۱۰
۱-۳-۲-۵- رزهای درختچه ای (:(Standard roses    ۱۰
۱-۴- گل مریم    ۱۰
۱-۴-۱- تاریخچه    ۱۰
۱-۴-۲- گیاهشناسی    ۱۱
۱-۵- عوامل موثر در ماندگاری گل های شاخه بریده    ۱۲
۱-۵-۱- آبیاری    ۱۲
۱-۵-۲- تغذیه    ۱۲
۱-۵-۳- دما    ۱۳
۱-۵-۴- نور    ۱۳
۱-۵-۵- برداشت    ۱۳
۱-۵-۶- آلودگی هوا و بهداشت    ۱۴
۱-۵-۷- اتیلن    ۱۴
۱-۵-۷-۱- بازدارنده های اتیلن    ۱۶
۱-۶- پیری در گیاهان    ۱۹
۱-۷- مروری بر منابع بررسی شده گل های بریده رز    ۲۱
۱-۸- مروری بر منابع بررسی شده گل های بریده مریم    ۲۲
منابع:    ۲۴

منابع:

۱) اسمعیلی، م. و توحید لو، ق. ۱۳۹۱٫ تولید کل رز. گزارش پروژه تحقیقاتی. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج. ۴۰ صفحه.

۲) مظفریان، و. ۱۳۷۹٫ رده بندی گیاهان. کتاب دوم: دو لپه ای ها. انتشارات امیر کبیر. ۶۱۰ صفحه.

۳) خلیقی، ا. و شفیعی، م. ۱۳۷۹٫ بررسی اثر تیمار های شیمیایی، حرارتی و مرحله برداشت برروی طول عمر و برخی صفات کیفی میخک. مجله علوم کشاورزی ایران. جلد ۳۱ شماره ۱٫

۴) شور، م.، خلیقی ا.، امید بیگی ر.، نادری، ر. ۱۳۸۲٫ اثرات اسید جیبرلیک ۶- بنزیل آدنین و تیو سولفات نقره بر تولید اتیلن، باز شدن گلچه ها و ماندگاری در گل های بریده مریم رقم دابل (Polianthes tuberosa L..). پایان نامه دوره دکتری. دانشگاه فردوسی مشهد.

۵) شور م.، خلیقی ا.، امید بیگی ر.، نادری ر. ۱۳۸۳٫ اثرات ۶- بنزیل آدنین و تیو سولفات نقره بر تولید اتیلن، باز شدن گلچه ها و ماندگاری در گل های بریده مریم رقم دابل (Polianthes tuberosa). مجله علم و فناوری، ۱(۲).

۶) شور م.، خلیقی ا.، امید بیگی ر.، نادری ر. ۱۳۸۴٫ اثر اسید جیبرلیک و ۶- بنزیل آدنین بر روی صفات کمی گل مریم (Polianthes tuberosa L.). مجله علوم کشاورزی و منابع طبیعی، ۱۲(۳)، ۳۸-۴۴٫

۷) فرشید، ف. ۱۳۹۰٫ بررسی اثرات اسید مالیک، اسید سوکسینک و گلوتامین بر طول عمر و کیفیت پس از برداشت گل بریده رز رقم آوالانش. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

۸) گرایلو س. ۱۳۸۹٫ تأثیر تیمار پالسینگ اسپرمیدین و اسید سالیسیلیک در به تأخیر انداختن پیری گل های شاخه بریده رز. پایان نامه دوره کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

۹) ابراهیم زاده، ا. و سیفی، ی. ۱۳۷۵٫ انبارداری و جابجایی گل های بریده، گیاهان سبز زینتی و گیاهان گلدانی، انتشارات اختر، تهران، ۲۳۳ص.

۱۰) کاظمی، م. ۱۳۸۹٫ بررسی اثر تیمارهای سالسیلیک اسید، مالیک اسید، سیتریک اسید و ساکارز بر گل های شاخه بریده میخک. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج.

۱۱) مرتضوی، س. ن.، ربی انگورانی، ح. و خدادادی، م. ۱۳۸۹٫ اثر مصرف ساکارز و کلرور کلسیم بر کیفیت ماندگاری گل شاخه بریده رز رقم وارلون. مجله به زراعی نهال و بذر. ۲۶: ۳۵۹-۳۶۳٫

۱۲) ناصری‌، م. ت. و ابراهیمی گردی، م .۱۳۷۷٫ فیزیولوژی گلهای پیازی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد، ۳۵۲ صفحه.

۱۳) نعمت الهی، ف.، تهرانی فر، ع.، عزیزی، م. و داوری نژاد، غ. ۱۳۹۰٫ تاثیرات متقابل شاخه های گل بریده بر عمر انباری آن ها در محلول گلجایی. نشریه علوم باغبانی. ۲۵: ۱۲۲-۱۲۹٫

۱۴) اصغری، ر. ۱۳۹۱٫ بررسی اثر تیمارهای شیمیایی برافزایش طول عمر گل شاخه بریده داوودی. مجله زیست شناسی ایران. ۲۵: ۴۱۸-۴۲۲٫

۱-۱- مقدمه

در دهه های اخیر پیشرفت های زیادی در زمینه مدیریت پس از برداشت محصولات باغبانی  به ویژه گل های بریده حاصل شده است. ضرورت بازار رسانی مناسب  و عرضه محصولات تولیدی در بازارهای جهانی از عواملی است که سهم عمده ای در شکل گیری روش های جدید و مناسب بسته بندی، انبار گل ها داشته     است (Reid and Jiang, 2001 ).

گل های شاخه بریده عمر انباری محدودی دارند. بر این اساس، از دهه ۱۹۷۰ به بعد محققین متعددی بر روی فیزیولوژی پس از برداشت گل های بریده جهت طولانی تر کردن عمر آن ها، تحقیق را آغاز کردند. امروزه تفاوت های قابل ملاحظه ای در کشورها بین روش های نگهداری گل های بریده وجود دارد. در بین کشورهای اروپایی، هلند پیشرفته ترین تکنولوژی برای تیمارهای پس از برداشت را دارا می باشد. استفاده از انبارهای خنک و محلول های محافظ باعث شده تا هلندی ها بتوانند به روش هایی دست پیدا کنند که به طور موثری در نگهداری گل بریده موثر می باشد (Silva, 2003).

پیری یک عامل مهم در کاهش کیفیت و عمر پس از برداشت گیاهان زینتی است و گیاهان زینتی بر این اساس به دو گروه تقسیم می­شوند: برخی دارای عمر پس از برداشت کوتاه و برخی دارای عمر پس از برداشت طولانی هستند. افزایش عمر پس از برداشت گیاهان زینتی بسته به میزان فراهم آوردن آب برای گیاه است. پژمردگی سریع گلبرگ­ها و برگ­ها در اثر انسداد آوندی و عدم حضور آب در گیاهان زینتی اتفاق می­افتد. حفظ شادابی گیاهان زینتی نیاز به درک فاکتور­هایی دارد که در گیاه مورد نظر موجب از بین رفتن این شادابی می­گردد. از طرفی یک سری از عوامل قبل از برداشت بر عمر پس از برداشت گل­ها تاثیر می­گذارند، مثلا آبیاری و تغذیه مناسب و همچنین مبارزه به موقع با بیماری­هاو علف­های هرز باعث می­شود که گیاه تولیدی سالم باشد و به همین دلیل عمر پس از برداشت محصول افزایش یابد (Reid and Jiang, 2001).

مدیریت در زمان کشت و برداشت باعث حفظ کیفیت محصول و بالا رفتن عمر پس از برداشت آن می­شود. به عنوان مثال برداشت در زمان مناسب یکی از عوامل حفظ کیفیت محسوب می­شود. برداشت گل­های بریده در اوایل صبح یعنی زمانی که دما پایین تر است و محتوای آب گیاه بالاتر است انجام می­شود و در زمان برداشت در نظر گرفتن فاصله بازار نیز در مدیریت زمان برداشت مهم است. برداشت برای بازار­های دور زمانی که گل­ها جوانه و در حال رنگ گرفتن هستند انجام می شود و برای بازار­های محلی زمانی صورت می­گیرد که بخشی از گل­ها باز شده باشند (Coy, 2000).

عمر گل های بریده از یک سو مرتبط با شرایط درونی گیاه (مثل رقم آن) و از یک سو مرتبط با شرایط بیرونی، مثل زمان برداشت گل است. به طور کلی پیری در گل ها با افزایش نفوذ پذیری غشاهای سلولی در اثر حمله گونه های فعال اکسیژن تسریع می یابد که معمولاً با کاهش پروتئین و اسیدهای نوکلئیک در اثر فعالیت پروتئازها و نوکلئازها مختلف همراه می باشد. از طرف دیگر، عواملی مثل گرده افشانی، خشکی و تنش های دمایی با تغییر سطح هورمونی و تولید گونه های فعال اکسیژن، پیری گل ها را تسریع می کند. پیری نیز یک فرآیند اکسیداتیو می باشد و در آن گونه های فعال اکسیژن و سیستم آنتی اکسیدانی دخالت دارد. کاهش فعالیت آنزیم های آنتی اکسیدانی و افزایش پراکسیده شدن لیپیدهای غشای سلولی به عنوان دلیلی بر پیری در گونه های مختلف گیاهی ذکر شده است (Barbara, 2011).

ناهنجاری­های موجود در گل­های شاخه بریده به دو دسته تقسیم می­شوند:

ناهنجاری­های عفونی که در اثر پاتوژن­ها، قارچ­ها و باکتری­ها ایجاد می­شوند.

ناهنجاری­هایی که در اثر عوامل تغذیه­ای و محیطی به وجود می­آیند.

مدیریت این عوامل منجر به افزایش عمر گلجایی و حفظ کیفیت گیاهان زینتی می­گردد (Whipker, 2000). مطالعات نشان می­دهد که عمر گلجای با تنفس رابطه عکس دارد و با مدیریت مناسب مثل تیمار خنک کردن اولیه، استفاده از ترکیبات نگهدارنده مناسب می­توان عمر گلجایی را بهبود بخشید (Reid and Jiang, 2012). مدیریت پس از برداشت یک مساله مهم در مورد گیاهان زینتی است و در این زمینه نسبت به سایر محصولات باغبانی توجه کمتری شده است. مصرف کنندگان نیاز دارند که گیاهان زینتی دارای عمر گلجایی طولانی باشند که بخشی از آن از طریق ایجاد واریته­های جدید و بخشی از طریق اعمال مدیریت پس از برداشت افزایش در عمر گلجای تامین می­شود (Silva, 2003). در مدیریت پس از برداشت برخی ترکیبات شیمیایی به منظور حفظ کیفیت گل و افزایش عمر گلجایی آن به کار می­رود.

با توجه به موضوعات یاد شده به حداقل رساندن ضایعات پس از برداشت گل های بریده و افزایش عمر آنها، با در نظر گرفتن هزینه های بالای تولید امری بسیار ضروری است. بررسی نسبت های مواد شمیایی مورد استفاده در محلول های نگهدارنده جهت شناسایی مؤثرترین محلول، برای هر نوع از گل ها ی شاخه بریده و همچنین برای هر رقم به طور اختصاصی و از طرف دیگر بررسی اثر متقابل گل های شاخه بریده از تیره های مختلف بر روی یکدیگر، از هدف ها و ضرورت هایی است که جهت حفظ و توسعه این صنعت الزامی می باشد. با عنایت به این که امروزه تولید گل های شاخه بریده یکی از جنبه های مهم اقتصادی کشورهای پیشرفته می باشد، تولید این گروه از محصولات کشاورزی از اهمیت اقتصادی ویژه ای برخوردار است. مشکل مهم در تولید گل و گیاهان زینتی نگهداری و جابجایی صحیح آن ها در جهت حفظ کیفیت و بازارپسندی تا زمان رسیدن آن ها به دست مصرف کنندگان می باشد. تا کنون تحقیق جامع و کاملی در خصوص نگهداری توام گل های شاخه بریده رز و مریم و نیز اثرات متقابل آن ها بر یکدیگر انجام نشده است. برای این منظور تحقیق پیشرو در نظر داشته قدمی را در جهت شناسایی بهترین و اقتصادی ترین روش و محلول نگهدارنده برای گل ها و ارقام مورد نظر آن ها بردارد. امید است که نتایج حاصل از این تحقیق بتواند تا حدی، هر چند کوچک، این مشکلات را مرتفع ساخته و نتایج حاصل از آن بتواند برای تولید کنندگان و فروشندگان گل های شاخه بریده، دانشگاه ها و مراکز علمی، وزارت جهاد کشاورزی و … مفید و سودمند واقع شود.

۱-۳- گل رز

گل رز (Rosa spp.) به عنوان ملکه گل ها از زمان عهد باستان مورد توجه بشر بوده است. در آن موقع استفاده از خواص دارویی آن بیشتر مورد توجه بوده، ولی به تدریج کشت و کار آن در باغ ها گسترش یافت. علاقه و اشتیاق انسان به داشتن این گل در تمام فصول سال باعث گردید تا تولید آن در گلخانه انجام گیرد. در حال حاضر گل رز یکی از محبوب ترین گل های جهان است و از لحاظ میزان تولید در صدر قرار دارد.

صفات مورد پسند گل رز در بازار های جهانی عبارت است از:

شاخه بلند و محکم که توانایی نگهداری استوار گل را داشته باشد

اندازه و رنگ مناسب گل که مختص رقم مورد نظر است

یکنواختی در مرحله برداشت گل ها

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.