تحقیق گیاه ‏شناسی اسفناج و پرورش و ارزش غذایی آن و معرفی نشانگر‏ها و ریزماهواره‏ها

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه ‏شناسی اسفناج و پرورش و ارزش غذایی آن و معرفی نشانگر‏ها و ریزماهواره‏ها دارای ۵۱ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۵
۲-۱مشخصات گیاه ‏شناسی اسفناج    ۶
۲-۱-۱ برگ    ۶
۲-۱-۲ریشه    ۷
۲-۱-۳گل    ۸
۲-۱-۴بذر    ۸
۲-۲پرورش اسفناج    ۹
۲-۲-۱شرایط آب و هوایی مناسب برای پرورش اسفناج    ۹
۲-۲-۲خاک    ۹
۲-۲-۳آبیاری    ۹
۲-۲-۴تنک کردن    ۹
۲-۲-۵برداشت    ۹
۲-۳ارزش غذایی اسفناج    ۱۰
۲-۳-۱مواد مغذی موجود در اسفناج    ۱۰
۲-۳-۲ مواد ضد تغذیه ‏ای موجود در اسفناج    ۱۰
۲-۴خواص دارویی    ۱۱
۲-۵منابع ژنتیکی گیاهی و ضرورت شناخت آن    ۱۲
۲-۶اهمیت منابع ژنتیکی ایران    ۱۳
۲-۷تاریخچه و پراکنش اسفناج    ۱۳
۲-۸تولید جهانی اسفناج    ۱۴
۲-۹نشانگر‏ها    ۱۴
۲-۹-۱نشانگرهای مورفولوژیکی    ۱۵
۲-۹-۲نشانگرهای مولکولی    ۱۶
۲-۹-۳نشانگرهای پروتئینی    ۱۷
۲-۱۰نشانگرهایDNA    ۱۸
۲-۱۱واکنش زنجیره‏ای پلی‏مراز (PCR)    ۱۹
۲-۱۲DNA چند شکل تکثیر شده تصادفی (RAPD)    ۲۱
۲-۱۳چندشکلی طول قطعات برش یافته (RFLPs)    ۲۳
۲-۱۴چندشکلی طول قطعات تکثیر شده(AFLP)    ۲۴
۲-۱۵چندشکلیهای تک نوکلئوتیدی(SNP)    ۲۵
۲-۱۶موقعیت توالی نشان‏دار(STS)    ۲۶
۲-۱۷ردیف‏های بیان شده نشان‏‏دار(EST)    ۲۶
۲-۱۸تعداد متغیر تکرارهای متوالی(VNTR)    ۲۶
۲-۱۹ماهوارکها    ۲۷
۲-۲۰تعریف ریز ‏ماهواره‏ها    ۲۸
۲-۲۰-۱چگونگی ایجاد ریزماهواره‏ها    ۳۱
۲-۲۰-۲تشخیص آللهای ریزماهوارهای    ۳۲
۲-۲۰-۳مدل‏های تکاملی ریزماهواره‏ها    ۳۳
۲-۲۰-۴مرگ ریزماهواره‏ها    ۳۵
۲-۲۰-۵فعالیت بیولوژیکی ریزماهواره‌ها    ۳۵
۲-۲۰-۶منابع استخراج ریزماهواره‏‏ها    ۳۶
۲-۲۰-۷مزایا و معایب نشانگرهای ریزماهواره    ۳۷
۲-۲۱مروری بر پژوهش‏های انجام شده بر روی اسفناج    ۳۹
منابع    ۴۵

منابع

دانشور، م. ح. ۱۳۷۹٫ پرورش سبزی. انتشارات دانشگاه شهید چمران اهواز. ۴۶۱ ص.

کاشی، ع. ۱۳۷۶٫ سبزیکاری خصوصی. انتشارات دانشگاه تهران. ۱۳۰ ص.

پیوست، غ. ۱۳۸۴٫ سبزیکاری. انتشارات دانش پذیر رشت. چاپ اول. ۴۸۷ ص.

شیبانی، ح. ۱۳۶۹٫ باغبانی. جلد دوم، سبزیکاری. نشر سپهر تهران. ۳۷۷ ص.

خوشخوی، م.، تفضلی، ب. و روحانی، ا. ۱۳۷۴٫ اصول باغبانی. انتشارات دانشگاه شیراز. ۵۶۶ ص.

عرشی، ی. ۱۳۷۹٫ اصلاح ژنتیکی سبزی‏های زراعی. انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. دوره اول. شماره ۲۳۴٫ ۷۲۵ ص.

. عرفانی، ف.، حسندخت، م.، برزگر، م. و جباری، ع. ۱۳۸۵٫ تعیین و مقایسه برخی از مواد مغذی هفت رقم اسفناج ایرانی. فصلنامه علوم و صنایع غذایی ایران.۳(۲): ۳۳-۲۷٫

قهرمانی، ر. ۱۳۸۷٫ بررسی شدت آلوگی خاک‏های جنوب تهران به کادمیم و میزان جذب آن توسط اسفناج. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ۱۰۷ ص.

اسدی، ح. ۱۳۸۵٫ جمع‏آوری و بررسی تنوع ژنتیکی توده‏های بومی اسفناج ایرانی. پایان‏نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت مدرس. تهران. ایران. ۹۸ ص.

اسدی، ح. ۱۳۸۷٫ مبانی پرورش اسفناج. انتشارات دانشگاه ایلام. ۷۷ص.

فصیحی هرندی، ا.، اشرفی، ح. و عبدمیشانی، س. ۱۳۷۴٫ روش RAPD-PCR به عنوان نشانگر DNA در ژنتیک و اصلاح نباتات. پژوهش و سازندگی. (۲۹): ۶۰-۵۶٫

قره‏یاضی، ب. ۱۳۷۵٫ کاربرد نشانگرهای DNA در اصلاح نباتات. مجموعه مقالات کلیدی چهارمین کنگره علوم زراعت و اصلاح نباتات ایران، اصفهان، صص ۳۸۱-۳۲۸٫

. نقوی، م. ر.، قره‏یاضی. ب. و حسینی سالکده. ق. ۱۳۸۶٫ نشانگرهای مولکولی. انتشارات دانشگاه تهران. ۳۲۰ ص.

افتخاری، ع.، حسندخت، م.، فتاحی مقدم، م. و کاشی، ع. ۱۳۸۹٫ تنوع ژنتیکی توده‏های اسفناج بومی ایران با استفاده از صفات مورفولوژیک. مجله علوم باغبانی ایران. ۱: ۹۳-۸۳٫

مقدمه

سبزی‏ها از نظر دارا بودن انواع ویتامین‏ها، مواد معدنی، مواد پروتئینی، ترکیبات قندی و به لحاظ داشتن مقدار قابل توجهی سلولز که باعث سهولت هضم غذا می‏شود، نقش بسیار مهمی در تغذیه انسان ایفا می‏کنند. بسیاری از مواد مورد احتیاج بدن که وجود آنها حتی به مقدار بسیار کم برای ادامه حیات ضروری است مانند ویتامین‏ها در غذاهای حیوانی یافت نمی‏شود و یا مقدار آنها بسیار کم است، درصورتیکه در سبزی‎ها به حد وفور وجود دارد. تحقیقاتی که توسط کارشناسان علم تغذیه انجام گرفته، بیانگر آن است که وجود سبزی‏ها در غذای روزانه انسان الزامی است، به طوریکه باید ۸۰ درصد حجم کل غذا را محصولاتی مثل میوه و سبزی‏ها و ۲۰ درصد بقیه را مواد پروتئینی و مواد قندی تشکیل دهد. سبزی‏ها به دلیل حجم زیادی که به غذا در دستگاه گوارش می‏دهند، باعث تسریع حرکات دودی روده شده و در نتیجه به دفع مواد زاید از روده کمک می‏کنند (دانشور، ۱۳۷۹).

اگزالیک اسید[۱] یک اسید قوی به شدت اکسید شده است که به طور گسترده‏ای در طبیعت، گیاهان و حیوانات و هم‏چنین در میان انواع وسیعی از قارچ‏ها و میکروارگانیسم‏ها وجود دارد (لانگ و همکاران، ۱۹۹۴). در بین گیاهان بیشترین غلظت اگزالات در خانواده‏ های پلی‏گناسه[۲]، آمارانتاسه[۳] و کنوپودیاسه[۴] وجود دارد و از بین گونه‏هایی که در این خانواده‏ها وجود دارد اسفناج دارای بیشترین مقدار اگزالات است (سی‏ینر[۵] و همکاران، ۲۰۰۶). این اسید در اسفناج به صورت اسید آلی و هم چنین کریستال‏های معدنی که به صورت نمک‏های محلول مانند پتاسیم، سدیم و روی و نمک‏های غیر محلول که در روده نمی‏توانند جذب شوند و به وسیله مدفوع دفع می‏‏شود، وجود دارد. به همین علت جذب کلسیم، آهن و منیزیم علی‏‏‏رغم فراوانی آنها در اسفناج کاهش پیدا می‏کند (مو[۶]، ۲۰۰۸). اگزالات موجود در اسفناج با اتصال به آهن موجود در دستگاه گوارش به یک مولکول بیش از حد بزرگ تبدیل می‏شود که به خوبی جذب نمی‏شود و فقط ۰۲۵/۰ درصد آهن جذب می‏گردد (لانگ و همکاران، ۱۹۹۴).

ریزماهوارهها [۷]واحدهای نوکلئوتیدی دو، سه، چهار تا د‏ه‏تایی تکرار شوندهای هستند که در طول ژنوم موجودات یوکاریوتی مانند گیاهان به وفور یافت میشوند و به علت جهشهای فراوان از تنوع قابل ملاحظهای در بین افراد یک جمعیت برخوردار میباشند. این واحدهای تکراری توسط دو ردیف منحصربهفرد حفاظت شده در دو طرف واحد تکراری محدود شدهاند (داش و همکاران، ۱۹۹۶؛ داویروالا[۸] و همکاران، ۲۰۰۰)، بنابراین براساس این توالیهای حفاظت شده میتوان آغازگرهای اختصاصی طراحی نمود و نشانگرهای انحصاری مبتنی بر واکنش زنجیرهای پلی‏مراز[۹] برای هر جایگاه بهدست آورد (نیکولوسی[۱۰] و همکاران، ۲۰۰۰). مطالعات مقایسه‏ای در گونه‏های گیاهی نشان دادهاند که نشانگرهای ریزماهواره از بسیاری دیگر از نشانگرها متنوعتر بوده و ابزاری قدرتمند برای تمایز بین ژنوتیپ‏ها میباشند (پاول و همکاران، ۱۹۹۶ و روسل[۱۱] و همکاران، ۱۹۹۷). نشانگرهایSSR [12] به علت همبارز بودن[۱۳]، چندشکلی[۱۴] بالا، تکرارپذیری بالا و پراکندگی در سراسر ژنوم نشانگرهای قوی هستند (خانام[۱۵] و همکاران، ۲۰۱۲). از این خصوصیات نشانگرهای SSR می‏توان برای شناسایی نواحی با ارزش تجاری در طول ژنوم موجودات زنده استفاده کرد.

۲-۱مشخصات گیاه‏شناسی اسفناج

۲-۱-۱ برگ

اسفناج سبزی برگی یکساله، فصل خنک و علفی متعلق به تیره چغندرسانان (Chenopodiacea) می‏باشد که برگ‏ها و ساقه‏های ظریف آن به صورت تازه و یا فرآوری شده مصرف می‏شود (روباتزکی و یاماگوچی[۱۶]،۱۹۹۷).این گیاه دیپلوئید (۱۲=n2) روز بلند و دو پایه است (بالکایا و همکاران، ۲۰۰۵ و عرشی، ۱۳۷۹). اسفناج پس از سبز شدن، برگ‏های طوقه‏ای تولید می‏کند به این ترتیب که برگ‏ها در یک سطح در اطراف ساقه کوتاهی نزدیک به سطح خاک قرار می‏گیرند. طی رشد بعدی این ساقه طویل شده و از آن شاخه‏های جانبی دیگری از محل اتصال برگ‏های طوقه‏ای به ساقه اصلی منشعب می‏شوند و ممکن است از ساقه اصلی ساقه‏های فرعی درجه ۱ و ۲ نیز به وجود آیند (پیوست، ۱۳۸۴). ساقه در بعضی از انواع اسفناج به رنگ قرمز رنگ دیده می‏شود که علت آن وجود رنگدانه آنتوسیانین می‏باشد (اسدی، ۱۳۸۵). ارتفاع بوته اسفناج به ۳۰ تا ۶۰ سانتیمتر می‏رسد. برگ‏ها به طور متناوب روی ساقه قرار می‏گیرند و شکل برگ‏ها متفاوت است. برگ‏های یک بوته همه یکسان نبوده ولی شبیه به یکدیگر می‏باشند (کاشی، ۱۳۷۶).

برگ‏ها در ارقام مختلف نیز دارای فرم متفاوتی هستند و به شکل‏های تخم مرغی، گرد و یا نیزه‏ای وجود دارند. کناره برگ‏ها می‏تواند کاملاً صاف و یا دندانه‏دار باشد. پهنک برگ نیز صاف و یا دارای چین و چروک است. ارقامی که دارای برگ‏های چین و چروک‏دار می‏باشند، از نظر نگهداری در انبار مناسب‏تر هستند، زیرا تهویه در آن‏ها بهتر صورت می‏گیرد، ولی در عوض به سختی قابل شستشو می‏باشند (اسدی، ۱۳۸۵). در انواع اسفناج برگ صاف، مقدار ماده خشک بیشتری نسبت به نوع برگ چروکیده گزارش شده است (عرشی، ۱۳۷۹). نوع پیچ‏دار در درجه اول برای استفاده تازه در بازار می‏باشد، نوع برگ صاف و بدون پیچ که برای آزمایشات و پردازش‏ها استفاده می‏شود و نوع اسفناج کوچک که برای طعم در سالاد استفاده می‏شود و به خاطر بافت ظریفش ترجیح داده می‏شود (پجیک[۱۷] و همکاران، ۱۹۹۸). دمبرگ‏ها معمولا از نظر طول، هم اندازه پهنک برگ هستند و اغلب زمانی که برگ‏ها کاملا رشد می‏کنند تو خالی می‏شوند. عادت رشد برگ‏های اسفناج از خوابیده تا کاملا ایستاده متفاوت است (اسدی،۱۳۸۵).

۲-۱-۲ریشه

ریشه اسفناج از تعداد زیادی ریشه‏های فیبری جانبی که از یک ریشه اصلی ضخیم منشأ گرفته‏اند، تشکیل شده است (روباتزکی و یاماگوچی، ۱۹۹۷). ریشه اصلی عمیق است و می‏تواند تا عمق ۱۴۰ سانتیمتری در خاک نفوذ کند.بدین دلیل می‏توان اینگیاه را در خاک‏های شور به خوبی کشت کرد. ریشه‏های فرعی این گیاه دوکی شکل و حداکثر تا ۶۰ سانتیمتری در خاک پراکنده‏اند (پیوست،۱۳۸۴).

۲-۱-۳گل

اسفناج از نظر جنسیت گیاهی دو پایه است و بوته‏هایی با گل‏های نر و بوته‏هایی با گل‏های ماده به وجود می‏آورد. البته در مواردی هم بوته‏های یک پایه‏ای که دارای گل‏های نر و ماده روی یک پایه هستند، نیز گزارش شده است(خاتک و همکاران[۱۸]، ۲۰۰۴).اگرچه گیاهان کوچک معمولاً نر هستند، ولی تشخیص جنسیت گیاهان اسفناج نرقبل از گلدهی دشوار است. همچنین بوته‏های نر و ماده بر اساس مقدار کربوهیدرات و رنگیزه‏های موجود در بوته‏ها شناسایی می‏شوند. قندها، کلروفیلو مقدار کارتنوئید در گیاهان ماده بیشتر از نر می‏باشد (عرشی، ۱۳۷۹).

۱ Oxalic acid

۲ Polygonaceae

۳ Amaranthaceae

۴ Chenopodiaceae

۵ Siener

۱ Mou

۲ Microsatellite

۳ Davierwala

۴ Polymerase Chain Reaction (PCR)

۵ Nicolosi

۶ Russell

۷ Simple Sequence Repeats (SSR)

۸ Codominant

۹ Polymorphism

۱۰ Khanam

۱ Rubatzky and Yamaguchi

۱ Pejic

۲Khattak

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق استفاده از نشانگرهای مولکولی برای طبقه بندی ارقام انبه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.