تحقیق گیاه ‏شناسی و اهمیت باقلا و اثر تاریخ کاشت و تنش گرمایی و فسفر بر عملکرد گیاه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق گیاه ‏شناسی و اهمیت باقلا و اثر تاریخ کاشت و تنش گرمایی  و فسفر بر عملکرد گیاه دارای ۳۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۲-۱ کلیات باقلا    ۶
۲-۱-۱ اهمیت باقلا    ۶
۲-۱-۲ تولید باقلا در جهان و ایران    ۷
۲-۱-۳ گیاه‏شناسی    ۷
۲-۱-۴ مورفولوژی باقلا    ۸
۲-۱-۵ بوم‏شناسی باقلا    ۸
۲-۲ اهمیت تاریخ کاشت    ۹
۲-۲-۱ اثر تاریخ کاشت بر عملکرد    ۱۰
۲-۳ مکانیسم اثر تنش گرما    ۱۲
۲-۳-۱ تاثیر تنش گرمایی بر عملکرد    ۱۳
۲-۳-۲ تاثیر تنش گرمایی بر میزان نیتروژن دانه    ۱۷
۲-۴ اهمیت فسفر    ۱۷
۲-۴-۱ علائم کمبود فسفر    ۱۸
۲-۴-۲ وضعیت فسفات در خاک    ۱۹
۲-۴-۳ سوپر فسفات تریپل    ۱۹
۲-۴-۴ خسارت کودهای فسفاته    ۱۹
۲-۴-۵ تاثیر فسفر بر عملکرد و اجزای عملکرد    ۲۰
جمع بندی    ۲۲
فهرست منابع    ۲۳

منابع

سهرابی، م. ۱۳۷۰٫ نتایج سه ساله طرح و بررسی مناسب‏ترین تراکم بوته برای رقم ماش در سالهای ۷۵-۱۳۷۳٫ نشریه تحقیقاتی موسسه تحقیقات و اصلاح و تهیه نهال و بذر. بخش حبوبات. (۷): ۱۲-۷۳ص.

آبروش، ع. ۱۳۸۹٫ بررسی اثر تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد ارقام ماش در شرایط آب وهوایی دزفول. دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول. فصلنامه علمی پژوهشی فیزیولوژی گیاهی زراعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. سال دوم. (۸): ۲۸-۱۳ ص.

دانشمند، ف.، و خ. منوچهری کلانتری. ۱۳۸۷٫ بررسی القای ریزش گل تحت شرایط تنش گرما در گیاه فلفل. مجله علمی پژوهشی دانشگاه اصفهان. جلد سی و پنجم (۶): ۱۲۶-۱۱۱ ص.

کوچکی، ع.، و م. بنایان اول. ۱۳۷۶٫ چاپ پنجم. زراعت حبوبات. انتشارات جهاد دانشگاهی دانشگاه مشهد. ۲۳۶ ص.

مدنی، ح.، غ. ر.، نادری بروجردی.، ح. آقاجانی.، و ع.، ر. پازکی. ۱۳۸۹٫ مقایسه اثرات مصرف کودهای شیمیایی فسفره و باکتری‏های حل کننده فسفات در عملکرد دانه، بیولوژیک و محتوای نسبی فسفر بافت‏های در کلزا پاییزه. مجله زراعت و اصلاح نباتات.جلد ششم (۴): ۱۰۴-۹۳ ص.

صباغ‌پور، ح. ۱۳۷۴٫ گزارش نهایی بررسی و تعیین مناسبترین تراکم بوته باقلای برکت در گرگان. انتشارات مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی گلستان. ۷۷ ص.

موسوی، ه.، س. ع.، سیادت.، ع. مشتطی.، و م. ر. ‏قلی‏زاده. ۱۳۸۹٫ اثرات فاصله‎ی بین و روی ردیف کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد باقلا در منطقه‌ اهواز. فصلنامه‏ی علمی پژوهشی ” علوم به‏زراعی گیاهی”، سال دوم، (۴): ۷ ص.

رضوانی‏مقدم، پ.، و ز. صادق ثمرجان. ۱۳۸۴٫ بررسی اثر تاریخ‏های مختلف کاشت و رزیم‏های مختلف آبیاری بر خصوصیات مرفولوژیکی و عملکرد نخود(Cicer arietin) رقم LLC-3279 در شرایط آب و هوایی نیشاپور دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده کشاورزی. ۳۲۵-۳۱۵ ص.

هاشم‌آبادی، د.، و ش. صداقت‌حور. ۱۳۸۵٫ برسی اثر تراکم و تاریخ کاشت بر عملکرد و اجزای عملکرد باقلای زمستانه مازندارانی. مجله علوم کشاورزی (دانشگاه آزاد اسلامی). جلد دوازدهم، (۱): ۱۴۱-۱۳۵ ص.

پزشکپور، پ. ۱۳۸۱٫ کشت پاییزه زمستانه نخود رهیافتی بر افزای طول دوره رشد زایشی در مناطق نیمه گرم و کاهش اثرات و قوع خشکی و گرما به موجب فرار از خشکی. هفتمین کنگره زراعت و اصلاح نباتات ایران.

پیوست، غ.۱۳۸۱٫ سبزیکاری (چاپ دوم ) نشر علوم کشاورزی. ۶۰۰ ص.

هاشمی جزی، م. ۱۳۸۰٫ تأثیر تاریخ کاشت بر مراحل رشد و نمو و برخی ویژگیهای زراعی و فیزیولوژکیی ۵ رقم سویا در کشت. دوم. مجله علوم زراعی ایران، جلد ۳، (۴): ۸ ص.

پارسا، م.، ع. باقری. ۱۳۸۷٫ حبوبات (چاپ اول) انتشارات جهاد دانشگاهی مشهد. ۵۲۲ص.

مقدمه

باقلا (Vicia faba L.)، یکی از حبوبات مهم که به‏عنوان منبع غنی از پروتئین (به طور متوسط ۴/۲۳ درصد) در تغذیه انسان به کار می‏رود و علاوه بر این با دارا بودن پتانسیل تثبیت نیتروژن می‏تواند نقش اساسی در افزایش حاصلخیزی خاک داشته باشد. حداکثر عملکرد این گیاه به اجزای عملکرد آن‏، از قبیل تعداد شاخه، تعداد غلاف در بوته، تعداد دانه در غلاف و وزن دانه بستگی دارد. اجزای عملکرد تحت تأثیر مدیریت (انتخاب تاریخ کاشت مناسب، کوددهی، آبیاری، کنترل آفات، بیماری‏ها و..)، ژنوتیپ و محیط قرار می‏گیرند (رحیمی‏کاریزکی[۱]، ۲۰۱۱). انتخاب تاریخ کاشت مناسب جهت دستیابی به بیشترین عملکرد دانه در باقلا از عوامل بسیار مهم است. باقلا شرایط مرطوب و سرد را می‌پسندد و هوای گرم و خشک به محصول آسیب می‌رساند و از طرفی گرمای زیاد سبب ایجاد اختلالات رشد جنین، ریزش گل‏ها و کاهش تعداد دانه در غلاف باقلا می‏شود. در نتیجه تاریخ کاشت باید طوری تنظیم گردد که دوره گلدهی و روند پر شدن دانه با افزایش دمای هوا در آخر فصل مصادف نباشد (اوپلینجر و همکاران[۲]، ۲۰۰۰). از طرفی تاریخ کاشت باید به گونه‏ای تعیین گردد که گیاه زمان لازم برای جوانه‏زنی، رشد، تولید گل، دانه و تطابق زمان گلدهی با درجه حرارت مطلوب را داشته باشد و از حداکثر نور و درجه حرارت مناسب استفاده نماید و کیفیت محصول نیز مطلوب‏تر گردد (سهرابی، ۱۳۷۰).

تاریخ کاشت مطلوب باعث می‏شود که طول دوره رشد گیاه بیشتر شود. بنابراین گیاه از حداکثر عوامل محیطی استفاده خواهد کرد و بالاترین شاخص سطح برگ را تولید می‏کند. این امر باعث افزایش تولید گل و غلاف در بوته می‏شود، در نتیجه گیاه فرصت کافی برای استفاده از مواد فتوسنتزی ساخته شده و ذخیره آن در اندام‏های خود پیدا می‏کند. از طرفی دیگر دوره گلدهی، دانه بستن و رسیدگی فیزیولوژیک گیاه به دوره تنش دمایی برخورد ننموده و عملکرد در واحد سطح بیشتر می‏شود (آبروش، ۱۳۸۹). در کشت زود هنگام باقلا ممکن است پس از جوانه‏زنی و رشد به سرمای اوایل فصل برخورد کند و این مساله علاوه بر احتمال خطر سرمازدگی کاهش عملکرد را به همراه داشته باشد و از طرف دیگر کشت دیرهنگام نیز به فصل گرما برخورد نموده و در نتیجه گلدهی با درجه حرارت بالاتر از حد مطلوب روبرو و کاهش شدید عملکرد را در برخواهد داشت. به طور کلی دما یکی از عوامل مهمی است که بر رشد زایشی و رویشی گیاهان تأثیر می‏گذارد. در هنگام تنش گرما ریزش گل یکی از عوامل کاهش دهنده تولید محصول است. دلایل متعددی را برای ریزش گل در هنگام تنش گرما ذکر کرده‏اند که یکی عدم لقاح و دیگری تحت تأثیر قرار گرفتن پخش مواد فتوسنتزی است (دانشمند و منوچهری‏کلانتری، ۱۳۸۷). لذا تعیین بهترین تاریخ کاشت برای رسیدن به حداکثر عملکرد دانه از اهمیت فراوانی برخوردار است که باید در زراعت باقلا مورد توجه قرار گیرد.

علاوه بر این برای دستیابی به حداکثر محصول، وجود عناصر غذایی به مقدار لازم و متعادل در محیط پراکنش ریشه این گیاه ضروری است. کمبود عناصر پر مصرف مانند فسفر و پتاسیم در محل رویش گیاه در رشد و مقدار تثبیت نیتروژن تاثیر نامطلوب دارد (صباغ پور، ۱۳۷۴). برخی مطالعات نشان داده‏اند که حبوبات بیشتر از سایر گیاهان قادرند از فسفر غیر قابل دسترس در خاک استفاده کنند (کوچکی و بنایان، ۱۳۷۶ ). فسفر در خاک به دو صورت آلی و معدنی یافت می‏شود که شکل معدنی آن به صورت انواع کانی‏های مختلف شامل ترکیبات کلسیم، آهن، آلومینیوم، فلور و شکل آلی آن به صورت ترکیبات فیتین، فسفولیپدها و اسید‏های نوکلئوتیک است (نوتیال[۳]، ۲۰۰۰). در سطح سلولی آنچه اهمیت فسفر را نشان می‏دهد ناقل‏های انرژی مانند آدنوزین‏تری‏فسفات (ATP) است که حاوی فسفات ملکولی است که با آزاد کردن هر فسفات مقدار مشخصی انرژی آزاد می‏کند و فعالیت‏های سلولی را از نظر انرژی تأمین می‏نماید. مصرف فسفر علاوه بر تأثیر در مراحل توسعه ریشه و شاخه‏زایی در مراحل زایشی و پرشدن دانه نیز بسیار مؤثر است (مدنی و همکاران، ۱۳۸۹). به‏طور کلی تنش دمایی از جمله عواملی است که می‏تواند خصوصیات مرفولوژی، آناتومی، فنولوژی و بیوشیمیایی گیاه را تحت تأثیر قرار دهد.

تاریخ کشت باقلا اواسط آبان ماه است اما به دلیل کشت محصولاتی مانند ذرت، صیفی‏جات و برنج در منطقه اهواز در تیر و مرداد ماه، و برداشت آنها در آبان ماه فرصت برای آماده سازی زمین و کشت باقلا فراهم نشده و کشت محصول با تعویق مواجه می‏گردد که ممکن است به آذر ماه موکول ‏شود. از طرفی کشت در آذرماه با تنش گرمایی آخر فصل برخورد نموده و این امر باعث افت عملکرد می‏گردد.

 ۲-۱ کلیات باقلا

۲-۱-۱ اهمیت باقلا

گیاهان خانواده بقولات به دلیل نقشی که در چرخه کلی نیتروژن اتمسفری به فرم تثبیت شده (آمونیوم، نیترات و نیتروژن آلی) ایفا می‏کنند از لحاظ اکولوژی و کشاورزی اهمیت زیادی دارند. باقلا یکی از محصولات ارزشمند تیره لگوم‏ها است که می‏تواند به عنوان یک محصول اصلی در تناوب‏های غلات و حبوبات، کشت مخلوط و یا گیاه فی‏مابین در سیستم‏های مختلف زراعی مورد استفاده قرار گیرد (هاوتین و هبلثویت[۴]، ۱۹۸۳) و از طرفی به دلیل همزیستی با باکتری Rhizobium leguminosarum نقش مهمی در حفظ حاصلخیزی خاک در سیستم‏های کشاورزی دارد (گراهام و وانسی[۵]، ۲۰۰۰). باقلا یکی از حبوبات عمده در بسیاری از کشورهای جهان به شمار می‏رود که به صورت دو منظوره در تغذیه‏ی انسان و دام مورد استفاده قرار می‏گیرد (موسوی و همکاران، ۱۳۸۹). دانه‏های آن به علت پروتئین بالا، نشاسته، سلولز و مواد معدنی برای تغذیۀ انسان و دام با ارزش تلقی می‏شود (هاسیس فروگولاری[۶]، ۲۰۰۰) چرا که در تغذیه‏ی انسان، حدود ۲۲ درصد پروتئین گیاهی، ۳۲ درصد چربی و ۷ درصد کربوهیدرات از حبوبات تامین می‏شود. همچنین، در تغذیه‏ی دام، حدود ۳۸ درصد پروتئین گیاهی، ۱۶ درصد چربی و ۵ درصد کربوهیدرات از این منبع تامین می‏گردد. از نظر تغذیه‏ای، دانه‏ی حبوبات با دارا بودن حدود ۱۸ تا ۳۲ درصد پروتئین در مقایسه با پروتئین‏های حیوانی، در رژیم غذایی مردم به ویژه افراد کم درآمد اهمیت زیادی دارد (موسوی و همکاران، ۱۳۸۹). پس می‏توان گفت باقلا بخش اعظمی از نیاز پروتئینی انسان و دام را می‏تواند تامین کند. جداول شماره ۲-۱ و ۲-۲ مهمترین ترکیبات تشکیل دهنده و میزان اسید‏های آمینه ضروری در دانه باقلا را نشان می‏دهد (پارسا و باقری، ۱۳۸۷).

[۱] .Rahemi Karizaki.

[۲] .Oplinger et al.

[۳]. Nautiyal, 2000.

[۴]. Hawtin and Hebblethwai.

[۵]. Graham and Vance.

[۶]. Haciseferogullari and et al.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق گیاه شناسی باقلا و بیماریهای آن
  • تحقیق گیاه شناسی محلب و عوامل موثر و روش‌های بالابردن جوانه‌زنی بذر
  • تحقیق گیاه شناسی جو و اثرات تنش خشکی بر ویژگیهای فیزیولوژیک و آناتومیک گیاه
  • تحقیق گیاه شناسی ذرت و کودهای بیولوژیک و نقش آن‌ها در تغذیه گیاهان
  • تحقیق مشخصات گیاه شناسی آلوئه ورا و تاثیر آبیاری با فاضلاب بر گیاهان
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.