تحقیق یادگیری و آموزش و انواع روش های تدریس و مفهوم و محاسن آزمایشگاه های واقعی و مجازی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق یادگیری و آموزش و انواع روش های تدریس و مفهوم و محاسن آزمایشگاه های واقعی و مجازی دارای ۳۵ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۴
۲-۲ یادگیری    ۵
۲-۲-۱ مفهوم یادگیری    ۵
۲-۲-۲ مواضع نظریه پردازان مختلف در مورد یادگیری    ۷
۲ – ۳ آموزش و یادگیری    ۸
۲ – ۴ طراحی آموزشی یادگیری توانمندیهای پیچیده    ۹
۲- ۵ انواع روش های تدریس:    ۱۰
۲-۵-۱ روش های تاریخی    ۱۱
۲-۵-۲ روش های نوین تدریس    ۱۱
۲-۵-۳ روش آزمایش    ۱۱
۲-۵-۴ الگوی جدید پیشنهادی    ۱۷
۲-۶ آزمایش واقعی    ۱۹
۲-۶-۱ مفهوم آزمایش واقعی    ۱۹
۲-۶-۲ تاریخچه فعالیت های آزمایشگاهی  واقعی    ۱۹
۲-۶-۳ محاسن استفاده از آزمایشگاه های واقعی    ۲۱
۲-۶-۴ معایب استفاده از آزمایشگاه های واقعی    ۲۲
۲-۷  آزمایش مجازی    ۲۴
۲-۷-۱ مفهوم آزمایشگاه مجازی    ۲۴
۲-۷-۲ تاریخچه آزمایشگاه مجازی    ۲۴
۲-۷-۳ محاسن استفاده از آزمایشگاه های مجازی    ۲۵
۲-۸ مواضع نظریه پردازان در مورد انجام آزمایش    ۲۵
۲-۹  رابطه انجام فعالیت های آزمایشگاهی با یادگیری    ۲۷
۲-۱۰ پیشینه تحقیق    ۲۸
منابع    ۳۱

منابع

شعبانی، ح. (۱۳۸۵). مهارتهای آموزش روشها و فنون تدریس. تهران: انتشارات سمت.

اصفا، آ. (۱۳۸۵). علل اجرا نشدن فعالیتهای عملی در آموزش علوم دوره متوسطه شهر تهران، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، تهران.

ابراهیم آبادی، ح. (۱۳۸۹). آموزش و یادگیری در محیط وب و مقایسه فضای واقعی و مجازی. انتشارات پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی. چاپ اول. بهار.

اصغری سفنجانی، م. (۱۳۸۸). بررسی تاًثیر آزمایشگاه مجازی بر نگرش، دانش، توانش و مقایسه آن با روش معمول در مبحث الکتریسیته دانش اموزان پایه سوم رشته ریاضی فیزیک منطقه ۱۶ در سال ۸۸-۸۷٫ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.

کدیور، پ. (۱۳۸۱). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.

مستور، ه. (۱۳۹۱). بررسی تاًثیر آزمایشگاه مجازی و واقعی بر یادگیری و یادداری در درس فیزیک و آزمایشگاه، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی. دانشگاه علامه طباطبایی.

السون، م. هرگنهان، ب، آ. (۲۰۰۹). مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. علی اکبر سیف. (۱۳۹۰). تهران. نشر دوران.

احمدی، ا. (۱۳۹۱). روشهای پیشرفته تدریس. تهران. دانشگاه آزاد اسلامی.

کرمی گزافی، ع. یونسی، ج. عزیزیان، ع. (۱۳۸۸). مقایسه میزان تاثیر آموزش آزمایشگاه شیمی به کمک نرم افزار آموزشی و روش سنتی در پیشرفت تحصیلی و نگرش دانش آموزان، نشریه علمی و پژوهشی فناوری آموزش، سال چهارم، جلد ۴، شماره ۲، ۹۹-۹۱٫

بدریان، ع. و شکرباغانی، ا. و اصفا، آ. و عبدی نژاد، ط. (۱۳۸۷). اعتبار بخشی الگویی اثر بخش برای انجام فعالیت های آزمایشگاهی در آموزش علوم تجربی دوره متوسطه، فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره ۲۸ سال هفتم، ۱۵۶-۱۲۹٫

بدریان، ع. (۱۳۸۵). فراتحلیلی بر جایگاه فعالیتهای عملی در آموزش شیمی، ششمین کنفرانس آموزش شیمی ایران. اهواز.

بدریان، ع. (۱۳۸۴). جایگاه فعالیتهای عملی در آموزش اثربخش علوم تجربی، ماهنامه پژوهش، شماره ۵۱٫ ۳۵-۴۳٫

۲-۱ مقدمه

سرعت تحولات و پیشرفته های صورت گرفته در عرصه فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی در دنیای معاصر تا حدی است که به نظر می رسد تغییراتی حیاتی و بنیادین را در حوزه های مختلف حیات بشری از جمله در حوزه آموزش و یادگیری به همراه داشته است. برخی از اندیشمندان معتقدند که ورود این فناوری های نوظهور به حوزه تعلیم و تربیت می تواند یادگیری را تسهیل بخشیده و در نتیجه نهادهای آموزشی سنتی را متزلزل کند (ابراهیم آبادی، ۱۳۸۹).

امروزه یکی از کلیدی ترین سوالات که محور تحقیقات زیادی گردیده پرداختن به این نکته است که آیا فناوری های جدید جایگزین روش های سنتی خواهند بود و یا به عنوان یک مکمل در کنار روش های سنتی از آن ها باید استفاده شود.

در یک سیستم آموزشی، قدرت یک معلم، همواره در روش تدریس او متجلی می شود. با ظهور عصر جدید و بروز نیازهای جدید، محدود و تخصصی لزوم تجدید نظر در اهداف تدریس و روش های آن، آشکارتر و ضروری تر از پیش شده است ( اصغری، ۱۳۸۸ ). به همین منظور معلمان در فرآیند آموزش از ابزارهای مختلفی همچون انجام آزمایش بهره می برند.

انجام فعالیتهای آزمایشگاهی مناسب نه تنها سبب عمیق‌تر شدن میزان دانش و آگاهی‌های فراگیران می‌شود، بلکه یکی از مهمترین روش‌ها جهت دستیابی به اهداف مهارتی و نگرشی در برنامه درسی محسوب می‌شود. از طرف دیگر انگیزش و فعال نگهداشتن فراگیران در کلاس درس علوم تجربی چالش بزرگی است که حتی ذهن مدیران و معلمان حرفه‌ای و با تجربه را نیز به خود مشغول کرده است. پژوهش‌ها نشان داده است که به کارگیری شیوه‌های  سنتی رویکرد یاددهی- یادگیری نمی‌تواند پاسخگوی نیازهای آموزشی عصر حاضر باشد.  با خروج از رویکرد آموزشی حافظه‌پرور و به چالش کشاندن ذهن فراگیران از طریق انجام فعالیتهای آزمایشگاهی مناسب و همچنین نگاه بین رشته‌ای به آموزش علوم تجربی، می توان فراگیران را در رویکرد یاددهی- یادگیری فعال نموده و روحیه انجام فعالیتهای گروهی و مشارکتی را در آنها پرورش داد (اصفا، ۱۳۸۵). اما با آنکه بیشتر معلمان به اهمیت استفاده از فعالیتهای آزمایشگاهی در آموزش اثر بخش فیزیک، شیمی و زیست شناسی واقفند و معتقدند که باید در آموزش علوم از فعالیتهای آزمایشگاهی مناسب استفاده شود؛ اما در بیشتر مواقع این امر محقق نمی شود. موانع متعددی وجود دارند که باعث می شود تا معلمان نتوانند به راحتی از فعالیتهای آزمایشگاهی در آموزش علوم استفاده نمایند.

به استناد پژوهشهای انجام گرفته اصفا (۱۳۸۵)، مشخص شده است که عوامل مختلفی سبب کم توجهی به آزمایشگاه و انجام فعالیت‌های عملی در مدارس شده اند.

چند مورد از مهمترین این عوامل مزاحم عبارتند از:

کمبود امکانات، ابزار و وسایل آزمایشگاهی

بی توجهی معلمان، مدیران و مسئولان نسبت به انجام آزمایش

.هزینه بردار بودن برخی آزمایش ها

عدم امکان نمایش نتایج برخی آزمایش ها

خطرناکی برخی آزمایش ها

از طرفی با ورود تکنولوژی رایانه به مدارس و تبدیل کلاس های سنتی به کلاس های با امکانات هوشمند کاربرد از این ابزار به عنوان یک ضرورت انکار ناپذیر مطرح است. در همین راستا استفاده از محیط های مجازی و شبیه سازی شده در آموزش برای جبران کمبود امکانات آزمایشگاهی و انجام آزمایش هایی مجازی به دور از خطر و یا هزینه های بالا بسیار حائز اهمیت است. اما با این همه، عدم درک و رسیدن به یک تجربه واقعی، عدم کسب مهارت های دست ورزی مورد انتظار و همچنین ایجاد سوبرداشت در نتیجه کار، ایراداتی است که مخالفین استفاده از آزمایشگاههای مجازی مطرح می کنند.

۲-۲ یادگیری[۱]

۲-۲-۱ مفهوم یادگیری

یادگیری مفهومی است که در موارد بسیار به کار برده می شود و به نظر می رسد که همه آن را می شناسند، به شرط آنکه ملزم به تعریف آن در قالب عبارت علمی نباشند. بسیاری یادگیری را کسب اطلاعات، معلومات یا مهارت های خاص می دانند و عده ای هم انتقال مفاهیم علمی از فردی به فرد دیگر.

یادگیری به تغییراتی اطلاق شده است که بر اثر تجربه بدست می آید( مازور[۲]، ۱۹۹۰؛ راکلین[۳]، ۱۹۸۷ نقل از کدیور، ۱۳۸۱). به نظر تراورس[۴](۱۹۷۲)، یادگیری زمانی رخ می دهد که در نتیجه شرایط محیطی، تغییرات نسبتا پایداری در پاسخ به وجود آید. منظور از شرایط محیطی گاهی همان محرک است و عواملی مانند پاسخ و محرک که فرد دیگری غیر از یادگیرنده می تواند ملاحظه کند، یادگیری فرایندی پیچیده و متضمن تغییرات درونی نیز هست. ولی در بعضی موارد، شاهد تحقق یافتن یادگیری به صورت پاسخ قابل مشاهده ای که از یادگرنده سر می زند هستیم. تراورس در تعریف یادگیری، تغییرات ناشی از خستگی یا تغییرات زودگذر رفتاری را از یادگرندگان جدا می کند(کدیور، ۱۳۸۱).

رفتارگرایان، یادگیری را تغییر در رفتار قابل مشاهده و اندازه گیری تعریف کرده اند. از دیدگاه گشتالت[۵]، یادگیری عبارتست از کسب بینش های جدید یا تغییر در بینش های گذشته. هیلگارد و مارکوئیز[۶] یادگیری را فرآیند تغییرات نسبتا پایدار در رفتار بالقوه[۷] فرد که بر اثر تجربه حاصل می شود تعریف کرده اند(احمدی، ۱۳۹۱).

کمبل[۸] یادگیری را بصورت تغییر نسبتا پایدار در توان رفتاری که در نتیجه تمرین تقویت شده و رخ می دهد تعریف می کند. به استناد تعریف کمبل از یادگیری می توان نتیجه گرفت نخست آنکه تغییر در رفتار یعنی نتایج یادگیری همواره باید قابل انتقال به رفتار مشاهده پذیر باشد و پس از یادگیری یادگیرنده قادر به انجام کارهای خواهد بود که پیش از یادگیری نمی توانست آنرا انجام دهد. دوم اینکه، تغییرا رفتاری نسبتا پایدار است یعنی نه موقتی است نه ثابت. سوم اینکه، تغییر در رفتار حتما نباید بلافاصله پس از یادگیری رخ دهد و ممکن است توانایی های مدنظر بلافاصله در رفتار او ظاهر نگردد. چهارم اینکه، تغییر در رفتار یا توان رفتاری از تجربه یا تمرین ناشی می شود. و پنجم آنکه تجربه یا تمرین باید تقویت بشود یعنی تنها پاسخ هایی که به تقویت می انجامد آموخته می شوند(السون و هرگنهان،۲۰۰۹ نقل از سیف، ۱۳۸۶).

۲-۲-۲ مواضع نظریه پردازان مختلف در مورد یادگیری

نظریه به معنای وسیع کلمه عبارت است از تغییر و تفسیر حوزه یا جنبه ای از شناخت. نظریه های یادگیری شرایط حصول و یا عدم حصول یادگیری را تحلیل می کند(شعبانی، ۱۳۸۵). امروزه نظریه های مهمی که یادگیری و نظام های آموزشی را تحت تاثیر قرار داده اند می توان به سه مجموعه بزرگ طبقه بندی کرد که عبارتند از نظریه رفتارگرایان، نظریه شناخت گرایان و نظریه ساخت گرایی(موسوی، ۱۳۸۸).

[۱].  Learning.

[۲]. Mazur, J.

[۳]. Rocklin, T.

[۴]. Travers, R.

[۵].  Gestalt.

[۶].  Helgard & Marquis.

[۷].  Potential Behavior.

[۸].  Kimble, G.A.

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.