تحقیق یادگیری و حافظه حیوانات و اثرات ویتامین A و ویتامین D و کلسیم برحافظه و یادگیری و نقش هیپوکامپ در پردازش حافظه

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق یادگیری و حافظه حیوانات و اثرات ویتامین A و ویتامین D و کلسیم برحافظه و یادگیری و نقش هیپوکامپ در پردازش حافظه دارای ۴۳ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱ پیشگفتار    ۵
۲-۱ مقدمه    ۶
۲-۲ یادگیری و انواع آن    ۷
۲-۲-۱ نظریه سیناپسی در فیزیولوژی یادگیری و حافظه    ۸
۲-۲-۲ نظریه مبتنی بر الکتروفیزیولوژی و تشکیل مدارهای حافظه در فیزیولوژی یادگیری و حافظه    ۹
۲-۲-۳ تفاوت حافظه کوتاه مدت و دراز مدت از لحاظ فیزیولوژی    ۱۰
۲-۲-۴ تاثیر عوامل مختلف بر جریان فیزیولوژیکی یادگیری و حافظه    ۱۰
۲-۳ یادگیری    ۱۱
۲-۳-۱ یادگیری ارتباطی:    ۱۱
۲-۳-۲ یادگیری غیرارتباطی:    ۱۲
۲-۴ حافظه    ۱۲
۲-۵ اکتساب و تثبیت حافظه    ۱۳
۲-۶ به خاطر آوری    ۱۳
۲-۷ تثبیت مجدد    ۱۴
۲-۸ آناتومی و جایگاه تشریحی هیپوکامپ    ۱۵
۲-۹ نقش هیپوکامپ در پردازش حافظه    ۱۶
۲-۱۰ دستگاه Morris water maze(MWM)    ۱۹
۲-۱۱ گیاه آفتابگردان:    ۲۲
۲-۱۱-۱ ترکیبات شیمیایی:    ۲۳
۲-۱۱-۲ خواص داروئی:    ۲۳
۲-۱۲ گیاه هندوانه:    ۲۵
۲-۱۲-۱ ترکیبات شیمیایی:    ۲۶
۲-۱۲-۲ خواص هندوانه:    ۲۶
۲-۱۳ گیاه کدوحلوایی:    ۲۸
۲-۱۳-۱ ترکیبات شیمیایی:    ۲۹
۲-۱۳-۲ خواص کدو و تخم کدو :    ۲۹
۲-۱۴ اثرات ویتامین A برحافظه و یادگیری:    ۳۱
۲-۱۵ اثر برهمکنش ویتامین D ، کلیسم و تاثیر آن برحافظه:    ۳۳
منابع:    ۳۵

منابع

National Institute of Aging, National Institutes of Health (USA). Progress report on Alzheimer’s disease: taking the next steps. Washington, DC: National Institutes of Health; 2003. p.1154-56 .

Linden DJ. The Return of the Spike: Post-synaptic Action Potentials and the Induction of LTP and LTD. Neuron1999;22(4):661-666

Thibault O, Hadley R, Landfield PW. Elevated Postsynaptic [Ca2+](i) and L-Type Calcium Channel Activity in Aged Hippocampal Neurons: Relationship to Impaired Synaptic Plasticity. J Neurosci 2001;21(21):9744-9756.

Burne TH, McGrath JJ, Eyles DW, Mackay-Sim A. Behavioural Characterization of Vitamin D Receptor Knockout Mice. Behavioural Brain Research 2005;157(2):299-308.

Eyles DW, Smith S, Kinobe R, Hewison M, McGrath JJ. Distribution of the Vitamin D Receptor and 1 Alphahydroxylase in Human Brain. J Chem Neuroanat 2005;29(1):21-30

Vahidi AR, Dashti MH. Effect of caffeine on memory and learning of rat: a survey project. Yazd: Shahid Sadooghi University of Medical Sciences and Health Services; 2002.

Joshi H, Parle M. Effect of pipeline on memory and behavior mediated via monoamine neurotransmitters. J TradMed 2005; 23: 39-43.

Dhingra D, Parle M, Kulkarni SK. Memory enhancing activity of Glycyrrhiza glabra in mice. J Ethnopharmacol2004; 91: 361-65.

Abe K, Saito H. Effects of saffron and its constituent crocin on learning behavior and long-term potentiation.Phytother Res 2000; 14: 149-52.

Kimani ST, Nyongesa AW. Effects of single daily khat (Catha edulis) extract on spatial learning and memory in CBA mice. Behav Brain Res. 2008 Dec; 195(1): 192-7

پیشگفتار

یادگیری و حافظه از عالی ترین سطوح عملکردی دستگاه عصبی مرکزی [۱]محسوب می شود. یادگیری یک پدیده عصبی است که طی آن موجود زنده از طریق تمرین رفتار خود را تغییر می دهد در حالی که حافظه به روند ذخیره سازی آموخته ها اطلاق می شود. پدیده های یادگیری و حافظه هم در سطح سلولی و هم در سطح رفتاری با یکدیگر ارتباط بسیار نزدیکی دارند. معضل و عوارض اختلالات یادگیری و حافظه، بویژه حافظه که در خالص ترین نوع خود به صورت آلزایمر دامن گیر بشریت شده است، بر هیچکس پوشیده نیست، به گونه ای که مرکز تحقیقات ملی سلامت در آمریکا در گزارشات سال ۲۰۰۰ خود از شیوع دامن_ گیر این پدیده ابراز نگرانی کرده و پیش بینی کرده است که تا سال ۲۰۳۰ در کشور آمریکا به تنها یی ۵/۸ میلیون نفر درگیرآلزایمر و عوارض ناشی از آن باشند(۱). از این رو، مطالعات مختلف با تکیه بر طب گیاهی به طور چشمگیری در این زمینه افزایش یافته است.

یادگیری و حافظه دربرگیرنده تغییرات وسیع در ساختمان و عمل دستگاه عصبی می باشد که عمدتاً به سیناپس های درگیر در مسیر هدایت پیام ها و اطلاعات حسی در دستگاه عصبی منحصر می شود. تغییر ساختمانی شامل تغییر در تعداد سیناپس و تغییر در گستردگی غشاء پس سیناپی در محل تماس می باشد و تغییرات فیزیولوژیک شامل تغییر در هدایت یونی غشاء های پیش و پس سیناپسی می شود(۲). نشان داده شده است که حافظه کوتاه مدت با قشرمغز  در ارتباط است و حافظه بلند مدت با دستگاه لیمبیک، اما با این همه هنوز محل خاصی برای ذخیره حافظه مشخص نشده است زیرا با برداشتن قسمتهای مختلف مغز حافظه به طور کلی از بین نمی رود(۳). محققین برای بررسی حافظه کوتاه مدت در حیوانات، آنها را مجبور به انجام رفتار خاص مورد مطالعه می کنند. یاد آوری این رفتار خاص پس از گذشت یک دوره زمان، آزمونی برای به خاطر آوردن آن وظیفه موردنظر (شرطی شده)، و در حقیقت حافظه بلندمدت می باشد. مشخص شد در حافظه بلند مدت تغییرات ساختاری و پایدار در ساختمان دستگاه عصبی ایجاد می شود(۴). در فرایند یادگیری و حافظه کوتاه مدت تغییرات فیزیولوژیک به خصوص در بخش آزادسازی نورو_ ترانسمیتر نقش کلیدی دارد(۵). در تقویت طولانی مدت تغییرات ساختمانی بیشتر در بخش ایجاد سیناپس و گیرنده ها ایجاد می شود بررسی اثر کافئین (۶) فلفل سیاه (۷) شیرین بیان (۸) زعفران (۹) جوز هندی (۱۰) و… بر حافظه و یادگیری در موش آزمایشگاهی همگی در راستای نیل به هدف فوق طراحی شده اند.

تحقیقات بانک اطلاعات داروهای گیاهی و گیاهان دارویی ایرطب نشان داد که تخم کدو دارای مصارف پزشکی فراوانی می باشد که از جمله می توان به رفع تب و دل پیچه، علاج کننده سرطان پروستات و بر طرف کننده ورم پروستات و پیشگیری از سرطان ریه اشاره نمود .همچنین درمورد خواص پزشکی تخم آفتابگردان می توان به درمان اسهال خونی، سردردهای همراه با سرماخوردگی و… اشاره کرد(۱۱). همچنین مطالعات دکتر نبی شریعتی نشان داد که تخم هندوانه به علت داشتن مواد معدنی و ویتامین های فراوان باعث از بین بردن بیماریهایی نظیر انواع سرطان ها بخصوص پولیپ آدنومی روده بزرگ، جلوگیری از آسیب DNA موجود در گلبول سفید، کاهش بیماریهای قلبی و اسپاسم های راه های تنفس می گردد (۱۲).

۲-۱ مقدمه

شواهد زیادی نشان می دهد که ویژگی های حافظه درطی زمان تغییر می نماید. حالت دینامیک و ناپایدار حافظه کوتاه مدت بدون نیاز به ساخت پروتئین های جدید برای ثانیه ها تا ساعت ها دوام دارد .با گذشت زمان، این حافظه در ساختارهای مختلف مغز به شکل پایدار تثبیت می گردد که به آن حافظه بلند مدت
می گویند. مطالعات نشان داده است که اعمال شوک الکتریکی اندکی بعد از آموزش سبب آسیب به حافظه می شود ولی بکارگیری این شوک چند ساعت بعد از آموزش تاثیری بر آن ندارد. اینگونه اثرات وابسته به زمان پایه و اساس تئوری “تثبیت حافظه ” را که امروزه به ” تئوری سلولی تثبیت ” حافظه معروف است تشکیل می دهند. در سال ۱۹۶۸، Lewis و همکارانش این تئوری را زیر سوال بردند. آنها مشاهده کردند که اگر چه اعمال شوک ۲۴ ساعت بعد از آموزش نمی تواند سبب فراموشی آن شود ولی اگر قبل از اعمال شوک، حافظه تثبیت شده در طی عمل به خاطر آوری، مجددا فعال شود، فراموشی ایجاد خواهد شد، به عبارت دیگر ایجاد فراموشی منوط به فعال سازی حافظه تثبیت شده در طی عمل به خاطر آوری آن است. فعال سازی حافظه، مجددا آن را به وضعیت ناپایداری برگردانده و می تواند طی یک فرایند وابسته به ساخت پروتئین مجددا تثبیت شود، به این فرایند، تثبیت مجدد می گویند.

شواهد زیادی وجود دارد که بر نقش هیپوکامپ در یادگیری و فراخوانی اطلاعات فضایی دلالت می_ کنند. یکی از انواع مهم یادگیری فضایی مهارت ماز آبی موریس است[۲]، الگویی که برای بررسی نقش هیپوکامپ در حافظه مکانی به کار برده می شود(۱۶).

۲-۲ یادگیری و انواع آن

در تبیین یادگیری از دیدگاه فیزیولوژیک دو نظریه کلی وجود دارد که یکی از آنها تغییرات را در سطح سیناپسی و عوامل زیست شناسی مرتبط با آن در نظر می‌گیرد و دیگری توجه خود را به تغییرات در مدارهای نورونی معطوف داشته است. هر دو اینها به تغییرات فیزیولوژیکی توجه دارد، که در حین یادگیری در مغز و سلول های عصبی اتفاق می‌افتند. اولین بار در سال ۱۹۶۱ بود که جیمز اندر توانست نورونها را به روش شرطی سازی عاملی حساس کند. شرطی شدن سلول عصبی یک حالت افزایش تحریک پذیری را در آن پدید می‌آورد که ناشی از تغییرات در یون و فوریزاسیون پروتئین است.

 [۱] Central Nerve System

۲Morris Water Maze

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • تحقیق یادگیری حرکتی و کانونی نمودن توجه و تئوری های آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.