تحقیق یادگیری و نظریه های یادگیری و راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی و فناوری اطلاعات و ارتباطات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق یادگیری و نظریه های یادگیری و راهبردهای شناختی و راهبردهای فراشناختی و فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای ۷۰ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲ مقدمه    ۵
٢-٢ یادگیری    ۶
١-٢-٢ نظریه های یادگیری‏    ۷
١-١-٢-٢ دیدگاه کارکردگرایی    ۷
١- نظریه ادوارد ثراندایک:    ۸
٢- نظریه اسکینر:    ۸
٣-نظریه هال:    ۹
٢-١-٢-٢ دیدگاه تداعی گرایی:    ۱۰
‏١- نظریه پاولف (نظریه شرطی شدن کلاسیک)    ۱۰
٢- نظریه گاتری:    ۱۰
٣- نظریه استیس:    ۱۱
٣-١-٢-٢ دیدگاه شناختی    ۱۱
١-نظریه گشتالت:    ۱۱
٢- نظریه پیاژه    ۱۲
٣- نظریه تولمن:    ۱۳
۴- نظریه بندورا (نظریه شناختی اجتماعی) :    ۱۴
‏۵-نظریه نورمن    ۱۴
۴-١-٢-٢ دیدگاه عصبی – فیزیولوژیکی    ۱۵
۵-١-٢-٢ دیدگاه تکاملی    ۱۶
۶-١-٢-٢ نظریه خبرپردازی یا پردازش اطلاعات    ۱۶
۲-۲-۲ پژوهش های انجام شده در زمینه راهبردهای شناختی    ۱۸
۱-۲-۲-۲ تکرار یا مرور    ۱۸
۲-۲-۲-۲  بسط یا گسترش معنایی    ۱۹
۳-۲-۲-۲  سازمان دهی    ۲۱
۳-۲-۲- فراشناخت    ۲۲
۱-۳-۲-۲ تمایز شناخت وفراشناخت    ۲۸
۲-۳-۲-۲ مؤلفه های فراشناختی    ۲۹
۱- دانش فراشناختی    ۲۹
۲٫ تجربه فراشناخت    ۳۰
۳٫ راهبرهای فراشناختی:    ۳۰
۳-۳-۲-۲ برنامه ریزی    ۳۱
۴-۳-۲-۲ کنترل ونظارت    ۳۱
۵-۳-۲-۲ نظم دهی    ۳۲
۶-۳-۲-۲ رشد فراشناخت    ۳۲
۷-۳-۲-۲ فنون آموزش راهبردهای شناختی وفراشناختی    ۳۵
۸-۳-۲-۲ الگوهای آموزش راهبردهای فراشناختی    ۳۸
۵-۲-۲ فناوری چیست    ۳۹
۱-۵-۲-۲ فناوری اطلاعات و ارتباطات    ۴۰
۲-۵-۲-۲ فناوری اطلاعات و سواد اطلاعاتی    ۴۲
۳-۵-۲-۲ آموزش فناوری    ۴۴
۴-۵-۲-۲ چگونگی ورود فناوری اطلاعات و ارتباطات در نظام آموزشی    ۴۶
کاربرد فناوری برای یادگیری متعهدانه    ۴۶
سیر تکوین فناوری اطلاعات    ۴۸
ضرورت به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری    ۵۰
اهداف آموزشی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش    ۵۲
۵-۵-۲-۲ سواد فناوری    ۵۴
۷-۵-۲- ۲الگوی بهره گیری از فناوری در فرآیند یاددهی – یادگیری    ۵۵
یادگیری مؤثر (متعهدانه)    ۵۶
۸-۵-۲- ۲ رویکرد های مواجهه با فناوری جدید :    ۵۶
رویکرد تحول گرا:    ۵۷
رویکرد اصلاح گرا:    ۵۸
۹-۵-۲- ۲ نقش سازمان فنی و حرفه ای در آموزش افراد در زمینه فناوری اطلاعات وارتباطات    ۵۹
۶-۲-۲ پیشینه پژوهش    ۶۰
١-۶-٢.تحقیقات انجام شده در ایران:    ۶۰
۲-۶-٢ تحقیقات انجام شده در خارج از کشور    ۶۴
منابع    ۶۶

منابع

 شریعتمداری، علی (۱۳۷۷). روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات امیر کبیر.

هرنگمان، بی، آر، السون، میتو،اچ(۱۳۸۳) . مقدمه ای بر نظریه های یادگیری. ترجمه سیف، علی اکبر. تهران: نشر روان.

فردانش، هاشم(۱۳۸۳). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. چاپ پنجم انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.

سیف، علی اکبر(۱۳۸۳ ). روانشناسی پرورشی) روانشناسی یادگیری و آموز( . چاپ دوازدهم، انتشارات آگاه .

سیف، علی اکبر و مصرآبادی(۱۳۸۲) .اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری بر سرعت خواندن، یادداری و درک متون مختلف. فصلنامه تعلیم و تربیت، سال ۱۹، شماره۵۴-۳۷، تابستان.

سیف، علی اکبر (۱۳۷۶ ). روشهای یادگیر ی  و مطالعه. چاپ اول انتشارات آگاه

آوانسیان، آما (۱۳۷۷). نقش آموزش راهبردهای فراشناختی بر درک مطالب و سرعت یادگیری دانش آموزان دختر مدارس روزانه مقطع راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

فلاول، جان ، اچ  (۱۳۷۷). رشد شناختی.(  ترجمه فرهاد ماهر). تهران : رشد (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۸۸).

وردی، مجتبی الله، سیما مجاهد و افسون آذین. سیستم عامل مقدماتی ویندوز XP. چاپ سوم انتشارات : دیباگران تهران (۱۳۸۵).

عباباف، زهره (۱۳۷۵). مقایسه استراتژی های یادگیری دانش آموزان قوی و ضعیف دوره دبیرستان مناطق ۲ و ۴ و ۱۱ شهر تهران در سال ۷۵-۷۴٫ پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

عطاران، محمد(۱۳۸۳). جهانی شدن فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت. تهران :  مؤ سسه  توسعه فناوری آموزشی و مدارس هوشمند.

اکین چی، شهرزاد(۱۳۸۰). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی پس ختام در درک مطلب خواندن و سرعت یادگیری دانش آموزان پایه اول دبیرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

رضایی، منیره(۱۳۸۱). برنامه درسی و روش های تدریس- راهنمایی و مشاوره و سنجش(مجموعه مقالات همایش ملی مهندسی اصلاحات در آموزش و پرورش). جلد چهارم انتشارات پژوهشکده تعلیم و تربیت.

پارسا، محمد (۱۳۷۵). روانشناسی تربیتی، تهران: انتشارات سخن.

متولی، سیدمحمد (۱۳۷۶). بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی برخواند ن، درک مطلب و سرعت یادگیری دانش آموزان کلاس های اول دبیرستان های دخترانه شهرستان فردوس .پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

 ۱-۲ مقدمه

مقاله حاضر مشتمل بر دو بخش می باشد، در بخش اول تلاش بر آن است تا تاریخچه مختصری از یادگیری و نظریه های یادگیری و راهبردهای شناختی شامل: شامل تکرار وتمرین، شرح وبسط معنایی، سازمان دهی و راهبردهای فراشناختی شامل: برنامه ریزی، کنترل ونظارت، سازمان دهی با ذکر مستندات مورد بررسی گیرد.و درادامه درباره فناوری اطلاعات و ارتباطات و ضرورت به کار گیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و یادگیری بحث می شود.

در بخش دوم پیشینه تحقیق در داخل کشور و خارج  از کشور، بررسی می شود.

٢-٢ یادگیری

بسیاری ازمردم عادی وحتی روانشناسان یادگیری را انتقال اطلاعات ومعلومات به یادگیرنده می دانستند و به نظرآنها همین که یادگیرنده اطلاعات ومعلومات را کسب کرد یادگیری صورت گرفته است و نقش معلم هم انتقال اطلاعات و معلومات به دانش آموزان است. اما با پیشرفت علم و تغییر و تحول درعلوم بشری، مفهوم یادگیری هم دچار تحول وییشرفت شد امروزه از یادگیری به عنوان تغییر رفتار براثرتجربه یاد می کنند. یادگیری در این مفهوم امری دائمی است که نسبت به افراد مختلف فرق می کند ودرجریان یادگیری کل شخصیت فرد محیط و موقعیتی که فرد در آن قرارگرفته است مؤثر هستند (شریعتمداری،١٣٧٧ ‏) یادگیری در این معنی با آنچه جان دیویی، فیلسوف آمریکایی درباره تعلیم وتربیت بیان کرده است ارتباط نزدیک دارد جان دیویی از جمله فیلسوفانی بود که برای کسب دانش از راه تجربه اهمیت قائل بود. از یادگیری تعاریف مختلفی ارائه شده است که می توان به موارد زیراشاره کرد:

– دگرگونی های نسبتادائمی که فرد درنتیجه تجربه، توان و استعداد تازه ای را برای پاسخ دادن به دست می آورد(پارسا،١٣٧۵).

‏- یادگیری به فرایند ایجاد تغییر نسبتاً پایداردر رفتار یاتوان رفتاری فردکه حاصل تجربه است گفته می شود ونمی توان آن را به حا لتهای موقتی بدن مانندآنچه براثر بیماری، خستگی یا داروها پدید می آید نسبت داد( سیف، ١٣۸۳، به نقل از: کیمبل، ١٩٩١)

‏تعریف دوم، تقریبا کاملتر و جامع تر و مورد پذیرش بیشتری است. در این تعریف به چند مفهوم مهم اشاره  شده است که عبارتند از : تغییر نسبتاً پایدار، تغییررفتار و توان رفتاری وتجربه، این مفاهیم به این اشاره دارند که به هرنوع تغییری یادگیری گفته نمی شود. به عنوان مثال تغییرات موقتی همانند داشتن نیروی زیاد بعد از‏مصرف مواد نیروزا، یادگیری محسوب نمی شود چون موقتی است و پایدار نمی ماند و دیگر اینکه تغییر بایستی در رفتار وتوان رفتاری(افکار،نگرشها و رفتار) فرد ایجاد شود و اگرتغییری ایجاد نشود یادگیری صورت نگرفته است. مفهوم مهم دیگر، تجربه است. یعنی اینکه یادگیری بایستی حاصل تجربه باشد و آن تغییری که درفرد ایجاد می شود باید براثرتجربه باشد نه براثربالغ شدن یا پیرشدن و موارد دیگر. آزوبل[۱] (١٩۶۸) عوامل مؤثردریادگیری را به صورت زیرمعرفی می کند :

‏۱- عوامل وفاکتورهای شناختی: که شامل ساختار شناختی وسبک شناختی یادگیرندگان و همچنین توانایی ذهنی یادگیرندگان وتفاوتهای فردی آنها در توانایی عقلانی است.

۲- عوامل و فاکتورهای هیجانی و اجتماعی:

که شامل  عوامل انگیزشی همانند سائق شناختی،پاداش و تنبیه و ارزشها و نگرشها، عوامل شخصیتی یادگیرنده و عوامل وفاکتورهای گروهی و اجتماعی که شامل جو کلاس درس، روابط بین گروهی دانش آموزان و ویژگیهای معلم است.

همان طورکه قبلاً توضیح داده شد از یادگیری تعاریف مختلف وگوناگونی ارائه داده اند ونظریه های مختلفی در روانشناسی مطرح شده اند که هر کدام از آنها تعاریف گوناگونی را از یادگیری ارائه داده اند نظرات مختلفی را درمورد یادگیری و شرایط آن مطرح کرده اند که در بخش بعدی به این مقوله به طورمفصل خواهیم پرداخت.

١-٢-٢ نظریه های یادگیری‏

همانطور که شرح داده شد دیدگاههای مختلفی در روانشناسی تربیتی مطرح شده است که هرکدام نظرات گوناگو نی را در مورد یادگیری بیان کرده اند، که دراین مبحث مورد بحث و بررسی قرار می گیرند و نظریه خبر پردازی که پایه شکل گیری راهبردهای شناختی، فراشناختی بوده است، به طور مفصل توضیح داده خواهد شد. اما جدید ترین طبقه بندی از نظریه های یادگیری به صورت زیر است (هرگنهان ولسون، ترجمه سیف، ١٣٨٣)

‏١- دیدگده کارکردگرایی ٢- دیدگاه تداعی گرایی ٣- دیدگاه شناختی ۴- دیدگاه عصبی فیزیولوژیکی ۵- دیدگاه تکاملی .

١-١-٢-٢ دیدگاه کارکردگرایی

نظریات دانشمندانی از قبیل ادوارد لی ثراندایک[۲] بوروس فردریک اسکینر[۳]وکلارک لئونارد هال[۴]دراین پارادایم قرار می گیرند و این نظریه پردازان به مقدار زیادی متأثر از نوشته های داروین بودند.

١- نظریه ادوارد ثراندایک:

ثراندایک در واقع نخستین روانشناسی است که با آزمایشهای تجربی خود پایه های علمی روانشناسی تربیتی و یادگیری را بنا نهاد و پژوهشهای خود را در مورد هوش حیوانی منتشر ساخت. ثراندایک معتقد است که یادگیری ‏چیزی  جز حل مسأله نیست(پارسا،١٣٧۵‏). برای ثراندایک اساسی ترین شکل یادگیری، یادگیری ازطریق کوشش وخطا[۵] بود وی در آزمایشهایی که برروی حیوانات انجام داده بود به این نتیجه رسیده بود. به این صورت که حیوان را درقفس می کرد وحیوان برای خارج شدن از قفس راههای مختلفی را امتحان می کرد تا اینکه به نتیجه می رسید. براساس این نظریه یادگیری امری  اتفاقی وخود به خودی است و تلاشهای حیوان کورکورانه است و فهم و ‏بصیرت هیچ دخالتی در آن ندارد وشرط اصلی یادگیری تکرار وتمرین است. ثراندایک یادگیری را تابع سه قانون می داند:

الف.قانون آمادگی    ب.قانون اثر   ج. قانون تکرار یا تمرین(شریعتمداری،١٣٧٧ ).

٢- نظریه اسکینر:

‏اسکینرجزو بانفوذترین روانشناسان معاصراست. اسکینربیشترآزمایشهای خود را برروی کبوترها انجام داد ونظریه اوشرطی شدن فعال یا کنشکرنام گرفته است. دراین نظریه پاسخها بر خلاف نظریه پاولف ارادی ‏هستد و غیرارادی نیستند. اسکینردو نوع رفتار را نام می برد‏:١-رفتارپاسخگر٢-رفتارکنشگر

‏رفتار پاسخگر: رفتاری است که بوسیله یک محرک شناخته شده فراخوانده می شود.

‏رفتار کنشگر: رفتاری است که به وسیله یک محرک شناخته شده فراخوانده نمی شود بلکه صرفاً ازحیوان سرمی زند رفتار پاسخگر معمولاًبه محرکی که پیش ازآن می آید وابسته هستند اما رفتار کنشگر به وسیله ‏پیامدهایش کنترل می شود(هرنگمان و السون به نقل از: ترجمه سیف، ١٣٨٣ ‏) .

‏ازجمله مفاهیم مهم مطرح شده درنظریه اسکینر مفاهیم:  تقویت، تقویت مثبت ومنفی، تعمیم و تمیز محرک تنبیه وخاموشی هستند. نظریه شرطی شدن فعال، کاربرد بسیارمهمی درتغییر رفتار و همچنین در آموزش برنامه ای و دراستفاده از ماشینهای آموزشی دارد.

٣-نظریه هال:

‏هال هم مانند اکثرنظریه پردازان یادگیری کارکردگرا از نوشته های داروین تأثیرپذیرفته بود و هدف عمده نظریه هال تببین رفتارانطباقی و فهم متغیرهای تأثیرگذار برآن بود. رویکرد هال به نظریه سازی فرضی- قیاصی معروف شده است که این نوع نظریه پردازی به یک نظام پویا وباز منجر می شود و فرضیه ها مرتب تولیدمی شوند، پاره ای ازآنها به وسیله نتایج آزمایش ها تأیید می شوند وپاره ای مورد تأیید قرارنمی گیرند.

شانزده اصل مهم نظریه هال عبارتنداز :

‏١)حس کردن محیط بیرونی و رد ‏محرک

‏٢) کنش متقابل تکانه های حسی

‏٣) رفتار نا آموخته

‏۴) مجاورت وکاهش سائق به عنوان شرایط لازم برای یادگیری

۵ ‏)تعمیم محرک[۶]

۶)محرکهای وابسته به سائق

٧)توان واکنش به عنوان تابعی ازسائق ونیرومندی عادت

٨ ‏) پاسخ دادن منجربه خستگی می شود که بر خلاف پاسخ شرطی عمل می کند

٩ ‏) پاسخ یادگرفته شده پاسخ ندادن

١٠ ‏) عواملی که پاسخ یادگرفته شده رابازداری می کنند از لحظه ای به لحظه دیگرتغییرمی یابند.

١١ ‏) توان واکنش مؤثرلحظه ای باید از مقدارمعینی فراتر برود تا یک پاسخ یادگرفته شده بتواند ظاهر گردد. انجام یک پاسخ یادگرفته شده تابع ترکیبی ازتوان واکنش مؤثر لحظه ای و اثرنوسان است.

١٢) هرچه مقدارتوان واکنش مؤثربزرگتر باشد دوره نهفتگی بین محرک وپاسخ کوتاهتراست

١٣ ‏) مقدارتوان واکنش مؤثر لحظه ای تعیین کنندۀ مقاومت در برابر خامو شی است

‏١۴‏) دامنه یا مقدار یک پاسخ شرطی به طورمستقیم باتوان واکنش موثرلحظه ای تغییرمی کند

١۵‏) وقتی که احتمال وقوع دو یا چندپاسخ ناهمسان دریک موقعیت وجود داشته باشد پاسخی که بیشترین توان واکنش مؤثرلحظه ای را دارد به وقوع خواهد پیوست.

 ٢-١-٢-٢ دیدگاه تداعی گرایی:

‏نظریات دانشمندانی ازقبیل ایوان پترویچ پاولف[۷]، ادوین ری گاتری[۸] و ویلیام کی استیس[۹] دراین دیدگاه ‏قرارمی گیرند.

‏١- نظریه پاولف (نظریه شرطی شدن کلاسیک)

‏این نظریه یکی از نظریه های مهم محرک – پاسخ است دراین نظریه محرکی براثر مجاورت با محرک دیگری ویژگی آن را به دست می آورد آزمایشهای معروف پاولف که برروی سگ انجام می داد نمونه ای از یادگیری شرطی شدن بود دراین نظریه همزمان بامحرک شرطی، محرک غیرشرطی هم به سگ ارائه می شد وهرکدام ازمحرکها که ارائه می شد سگ بزاق ترشح می کرد(سیف،١٣٨٣: ۲۳۱) .

‏از مفاهیم مهم نظریه پاولف می توان به: محرک شرطی وپاسخ شرطی، خاموشی، بازگشت خودبه خودی وتعمیم وتمیز محرک اشاره کرد.

[۱] – Ausubel

Edward Lee Thorndike – [2]

Burrhus Fredric Skinne – [3]

   Clark Leonard Hull – [4]

  trial-and-error Learning – [5]

[۶] –  Stimulus generalization

[۷] – Ivan Petrovich Pavlov-

[۸]– Edvin Ray Guthrie

[۹]– William Kaye Estes

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق فناوری اطلاعات و تأثیر فناوری اطلاعات بر سازمان
  • تحقیق عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن و راهبردهای شناختی و فراشناختی و ضرورت آن
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا) و کاربردهای آن در بخش کشاورزی
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.