تحقیق یادگیری و یادگیری الکترونیکی و الگوهای تدریس و جایگاه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق یادگیری و یادگیری الکترونیکی و الگوهای تدریس و جایگاه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی دارای ۵۸ صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- مقدمه    ۶
۲-۲- تعاریف    ۷
۲-۲- ۱- تعریف یادگیری    ۷
۲-۲-۲- ویژگی های تعریف یادگیری    ۷
۲-۲-۳- نقش حافظه در یادگیری و یادداری    ۸
۲-۲-۴- نظریه های یادگیری    ۹
۲-۲-۴-۱- رفتار گرایی    ۹
۲-۲-۴-۲- شناخت گرایی    ۱۰
۲-۲-۴-۳- ساختن گرایی    ۱۰
۲ -۲-۵- قوانین یادگیری    ۱۱
۲-۲-۶- شرایط موثر در یادگیری    ۱۲
۲-۲-۷- جایگاه فن آوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی شیمی    ۱۳
۲-۲-۸- یادگیری الکترونیکی چیست؟    ۱۵
۲-۲-۹- برخی مصادیق یادگیری الکترونیکی    ۱۵
۲-۲-۱۰ – عوامل موثر در توسعه یادگیری الکترونیکی    ۱۵
۲-۲-۱۱- ویژگی های محیط یادگیری الکترونیکی    ۱۶
۲-۲-۱۲- انواع یادگیری الکترونیکی    ۱۷
۲-۲-۱۳- یادگیری الکترونیکی با حضور فیزیکی و بدون ارتباط الکترونیکی(از نوع چهره به چهره)    ۱۸
۲-۲-۱۴- یادگیری های الکترونیکی بر حسب فن آوری مورد استفاده    ۱۹
۲-۲-۱۵-  منابع آموزشی مورد استفاده برای یادگیری الکترونیکی    ۲۰
۲-۲- ۱۶- چند رسانه ای های آموزشی    ۲۰
۲-۲- ۱۷ – عناصر سیستم های چند رسانه ای    ۲۱
۲-۲-۱۷-۱-  متن    ۲۱
۲-۲-۱۷-۲-  صوت    ۲۱
۲-۲-۱۷-۳- تصاویرگرافیکی    ۲۱
۲-۲-۱۷-۴- انیمیشن    ۲۱
۲-۲-۱۷-۵- ویدیو    ۲۲
۲-۲-۱۸- مزایای استفاده از چند رسانه ای ها در آموزش    ۲۲
۲-۲-۱۹- نظریه شناختی یادگیری چند رسانه ای    ۲۳
۲-۲-۲۰- اصول طراحی مبتنی بر یادگیری چند رسانه ای    ۲۴
۲-۲-۲۱- تدریس چیست؟    ۲۵
۲-۲-۲۲- روش تدریس چیست؟    ۲۵
۲-۲-۲۳- الگوهای تدریس    ۲۶
۲-۲-۲۳-۱- الگوی تدریس چیست؟    ۲۶
۲-۲-۲۳-۲- الگوهای مکانیستی و الگوهای ارگانیستی    ۲۶
۲-۲-۲۳-۳- انواع الگوهای تدریس    ۲۷
۲-۲-۲۳-۳-۱- خانواده الگوهای پردازش اطلاعات    ۲۷
۲-۲-۲۳-۳-۲- خانواده الگوهای اجتماعی یادگیری    ۲۸
۲-۲-۲۳-۳-۳- خانواده الگوهای انفرادی    ۲۸
۲-۲-۲۳-۳-۴- خانواده الگوهای رفتاری:    ۲۸
۲-۲-۲۴- روش های فعال تدریس    ۲۸
۲-۲-۲۵- روش تدریس کاوشگری    ۲۹
۲-۲-۲۶- مراحل اجرای الگو تدریس کاوشگری    ۳۰
۲-۲-۲۷- کاوشگری گروهی    ۳۰
۲-۲-۲۸- تدریس به روش شبیه سازی    ۳۱
۲-۲-۲۹-  موارد استفاده از شبیهسازی    ۳۳
۲-۲-۳۰- دلایل استفاده از شبیهسازی    ۳۳
۲-۲-۳۱- ﺍﻫﺪﺍﻑ ﻭ ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺷﺒﻴﻪ ﺳﺎﺯﻱ    ۳۴
۲-۲-۳۲- مزایای شبیه سازها    ۳۴
۲-۲-۳۳- الگو های مشارکتی    ۳۵
۲-۲-۳۴- روش تدریس سخنرانی    ۳۶
۲-۲-۳۵- ترکیب روش های تدریس    ۳۷
۲-۲-۳۶- رسانه های رایج در آموزش ترکیبی :    ۳۸
۲-۲-۳۷- مزایای یادگیری ترکیبی:    ۳۸
۲-۲-۳۸- یادگیری الکترونیکی ترکیبی در روش تدریس فعال فناورانه    ۴۰
۲-۲- ۳۹-  روش تدریس فعال فناورانه (  TEAL)    ۴۰
۲-۲-۴۰- نظریه ساختن گرا اساس یادگیری در روش فعال فناورانه (TEAL)    ۴۲
۲-۲-۴۱- رابطه روش  تدریس و یادگیری    ۴۴
۲-۳- مروری بر پژوهش های انجام شده    ۴۵
۲-۳-۱- پژوهش های انجام شده در داخل کشور    ۴۵
۲-۳-۲- پژوهش های انجام شده در خارج از کشور    ۴۶
منابع    ۵۰

منابع

ﺷﻌﺒﺎﻧﯽ، حسن.(۱۳۸۴). ﻣﻬﺎرﺗﻬﺎی آﻣﻮزشی و پرورشی(روﺷﻬﺎ و ﻓﻨﻮن ﺗﺪرﯾﺲ). تهران: اﻧﺘﺸﺎرات ﺳﻤﺖ، ﭼﺎپ نوزدهم.

شعبانی، حسن(۱۳۸۸). مهارت های آموزشی؛ روش ها و فنون تدریس. تهران: انتشارات سمت، چاپ سوم.

ﺻﻔﻮی،امان االله. (۱۳۸۷). ﮐﻠﯿﺎت روش ﻫﺎ و ﻓﻨﻮن ﺗﺪرﯾﺲ. تهران: اﻧﺘﺸﺎرات ﻣﻌﺎﺻﺮ، ﭼﺎپ ﺳﯿﺰدﻫﻢ.

بدریان، عابد؛ هنرپرور، بهاره؛ ناصری آذر، اکبر(۱۳۸۹)، طراحی و اعتبار بخشی الگوی آموزشی زمینه – محور شیمی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات. فصلنامه نوآوری های آموزشی، شماره ۳۶،سال نهم، صص ۱۲۵-۱۰۱٫

سیف ، علی اکبر. (۱۳۷۰). روانشناسی پرورشی. تهران: نشر آگاه

سیف ، علی اکبر. (۱۳۸۴). روانشناسی پرورشی. تهران: نشر آگاه.

مهر محمدی، محمود. (۱۳۸۶). نظریه های برنامه درسی. تهران: انتشارات سمت.

مهرمحمدی، محمود؛ عابدی لطفعلی.(۱۳۸۹). الگوهای یادگیری: ابزارهایی برای تدریس (ویرایش اول). تهران: انتشارات سمت.

مهرمحمدی، محمود؛ عابدی لطفعلی.(۱۳۸۰)، ماهیت تدریس وابعاد زیبا شناختی آن. مجله مدرس، دوره ۵ شماره ۳ صص ۴۳- ۵۷٫

نصرت، فاطمه؛ یوسفی، علیرضا؛ لیاقتدار، محمد جواد. (۱۳۸۹).تأثیر آموزش فعال فناورانه فیزیک بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه. برنامه ریزی درسی – دانش و پژوهش در علوم تربیتی، شماره ۲۵ صص ۶۴ –

نوروزی، داریوش؛ رضوی، عباس.(۱۳۹۰). مبانی طراحی آموزشی. تهران: انتشارات سمت.

نوروزی، معصومه؛ زندی، فرامک؛ موسی مدنی، فرامرز.( ۱۳۸۷). رتبه بندی روش های کاربرد فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یادگیری مدارس. فصلنامه نوآوری های آموزشی، سال هفتم، شماره ۲۶ صص ۳۳-۹٫

وکیلیان، منوچهر.(۱۳۸۵). روشها و فنون تدریس. تهران: دانشگاه پیام نور.

همدانی، زهره؛ حقانی، فریبا؛ لیاقت دار، محمد جواد. (۱۳۹۰)، مقایسه تاثیر یادگیری از طریق همیاری با روش تلفیقی سخنرانی کوتاه و پرسش و پاسخ بر پیشرفت تحصیلی درس زمین شناسی. مجله پژوهش در برنامه ریزی درسی، سال هشتم، دوره ۲ ، شماره ۳۰، صص۱۰-۳٫

هنرپرور، بهاره؛ بدریان، عابد. (۱۳۸۷). طراحی و اعتباربخشی الگوی اثربخش یاددهی- یادگیری شیمی مبتنی بر ICT در دوره متوسطه، گزارش طرح پژوهشی. موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی و نوآور یهای آموزشی، تهران.

۲-۱- مقدمه

در چند سال اخیر فناوری اطلاعات و ارتباطات توانسته است در بیشتر واحدهای درسی دانشگاهی و مدارس وارد شود و مزیت های آموزشی زیادی از خود نشان دهد .تعداد زیادی وب سایت با  عنوانها و  موضوع های مرتبط با حیطه های مختلف علوم تجربی توسط معلمان پایه گذاری  شده اند. یادداشت های سخنرانی،  پروژه های داده شده به عنوان تکلیف ، نرم افزارهای ویژه  شبیه سازی ، انواع  فعالیت های خود ارزشیابی، تالارهای گفتمان و ارتباط با معلمان و  کتاب های الکترونیکی متعددی در رابطه با علوم مختلف در  شبکه های اینترنتی قابل دسترس می باشند( باراک[۱]،۲۰۰۷، ص ۳۱).

فن آوری های اطلاعات و ارتباطات توانایی گردآوری، سازمان دهی، ذخیره سازی و بازتاب اطلاعات در قالب صوت، تصویر، متن های نوشتاری و عددی را دارا هستند. این  فن آوری ها   می توانند در ایجاد  محیط های جدید یادگیری و برقرای  ارتباط های تعاملی، و همچنین  به کارگیری الگوهای آموزشی مجازی نقش مهمی ایفا کنند(بدریان، هنرپرور، ناصری آذر۱۳۸۹، ص ۱۰۳).

هنرپرور و بدریان(۲۰۰۸) معتقدند که در برنامه درسی شیمی مبتنی بر  فن آوری اطلاعات و ارتباطات، می توان جهت تسهیل و تسریع فرایند یاددهی و یادگیری ، از ابزارهای چند رسانه ای تعاملی و نیز  محیط های مجازی مبتنی بر شبکه استفاده کرد . محیط های مجازی  می توانند دارای  بخش های مختلفی از جمله تالار گفتمان برخط[۲]، کتابخانه الکترونیکی، فعالیت های فوق برنامه مبتنی بر  فعالیت های پژوهشی و کاوشگری، نرم افزارهای  شبیه سازی مولکولی، ارزشیابی مستمر و پایانی، بانک سؤالات تشریحی و چند گزینه ای و نیز آزمایشگاه مجازی بوده و  نقصان های موجود در سامانه آموزشی مدارس را بر طرف نماید.

۲-۲- تعاریف

۲-۲- ۱- تعریف یادگیری

تعاریف متعددی از یادگیری ارائه شده است از جمله گانیه[۳] یادگیری را چنین تعریف می کند: یادگیری تغییری است که در توانایی انسان ایجاد می شود و برای مدتی باقی می ماند و نمی توان آن را به سادگی به فرایند های رشد و نمو نسبت داد(سیف، ۱۳۷۰، ص۴۸).

شعبانی (۱۳۸۴، ص ۱۱) جامع ترین تعریف ارائه شده از یادگیری را تعریف هیلگارد[۴] و مارکوئیز[۵] می داند. این دو روانشناس یادگیری را بدین گونه تعریف کرده اند: « یادگیری عبارت است از فرایند تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار بالقوه ی فرد بر اثر تجربه ».

۲-۲-۲- ویژگی های تعریف یادگیری

این تعریف که معروف ترین تعریف یادگیری است شامل ویزگی های اساسی می­باشد که عبارتند از : فرایند، تغییر، نسبتاً پایدار، بالقوه و تجربه. برای درک بهتر به اختصار به تحلیل هریک از این مفاهیم می­پردازیم.

مفهوم فرایند. یکی از مشخصات بارز فرایند، حرکت و پویایی آن است که بر اثر تعامل دائم اجزاء و متغیرهای موجود در آن صورت می گیرد و آغاز و پایانی ندارد. یادگیری نیز یک فرایند است؛ چون بر اثر تعامل دائم فرد با محیط، همیشه و در همه جا به طور پیوسته و مستمرصورت می گیرد.

مفهوم تغییر. یادگیری نوعی تغییر است که در فرایند تجربه اتفاق می افتد، اما نه هر تغییری؛ تغییری که بتدریج حاصل شود و نسبتاً ثابت و پایدار باشد. بنابراین تغییرات ناشی از رشد و بلوغ و تغییرات ایجاد شده بر اثر عوامل مکانیکی و شیمیایی، یادگیری نیست.

مفهوم نسبتاً پایدار. یادگیری در بر گیرنده‌‌‌‌‌‌ی تغییرات نسبتاً دائم است، و رفتار موردی، لحظه ای و تصادفی به هیچ وجه یادگیری نامیده نمی شود.

مفهوم رفتار بالقوه. کاربرد عبارت « رفتار بالقوه » دلیل بر تفاوت بین مفهوم یادگیری و عملکرد است. یادگیری تغییراتی است که در ساخت ذهنی فرد ایجاد می شود و در حال حاضر، قابل اندازه گیری نیست. مقداری از تغییرات حاصل از یادگیری ممکن است به علت مساعد بودن شرایط، به رفتار بالفعل تبدیل شود که در اصطلاح به آن « عملکرد » می گویند.

مفهوم تجربه. کاربرد کلمه­ی تجربه در تعریف فوق حاکی از این است که تنها آن دسته از تغییرات رفتار را می توان یادگیری نامید که محصول تجربه، یعنی تاثیر متقابل فرد و محیط در یکدیگر باشد(شعبانی، ۱۳۸۴، ص ۱۲) .

۲-۲-۳- نقش حافظه در یادگیری و یادداری

برای ایجاد یادگیری عمیق و همه جانبه در یادگیرندگان باید به همه ی عوامل و مؤلفه های این فرآینـد توجـه کافی مبذول گـردد. معمـولاً در امر آموزش و یادگیری از سه عامل اساسی یادگیرنده، یاددهنده، و شرایط و امکانات و موقعیت هـا، نام بـرده می شود. حافظه، ثبت نسبتاً پایداری است که زیربنای یادگیری است، روانشناسان شناختی، حافظه را محل پردازش اطلاعات می دانند، آنها معتقدند که عوامل مختلفی بـر نحوه پـردازش اطلاعات حکم فرماست و این عوامل آن قدر اهمیت دارند که تأثیرشان بیشتر از محرک های خام بیرونی است. اولین مرحله آن رمزگردانی است، هر ماده اطلاعاتی که در خارج از حافظه است واجد ویژگی هایی است که شامل خصوصیات فیزیکی (مانند شکل و رنگ) و یا ویژگیهای معنایی(مانند صفات و مفاهیم) می باشد. دومین مرحله حافظه، ذخیره سازی یا اندوزش است. در این مرحله اطلاعاتی که رمزگذاری شده باید با توجه به زمان نگهداری شود کـه این زمان می تواند بسیار کوتاه و چند ثانیه یا تمام سالهـای زندگی فرد باشد. از جمله عوامل مؤثر در چگونگی ذخیره سازی و نگهداری اطلاعات، فاصله ی بین مرحله اول و سوم حافظه است. یعنی هرچه فاصله زمانی بیشتر باشد، امکان استفاده از اطلاعات ذخیره شده کمتر خواهد بـود. عامل مؤثر دیگرحوادثی است که طی این مدت رخ می دهد، یعنی اطلاعات جدیدی وارد حافظه شده و بـه عنوان اطلاعات گمراه کننده مانعی برای یادآوری اطلاعات قبلی می شوند. مرحله سوم حافظه، بازیابی است. یعنی اطلاعاتی که رمزگردانی و ذخیره شده بایستی به خاطر آورده شود، با توجه به انواع اطلاعات و انواع حافظه، بازیابی ها مختلف هستند: گاهی بازیابی آشکار و گاهی بازیابی ناآشکار.

در بازیابی آشکار فرد از به خاطر آوردن اطلاعات کاملاً آگاه بوده و تلاش زیادی دارد که اطلاعات ذخیره شده را فرا بخواند ولی در بازیابی ناآشکار فرد بدون اراده و تلاش اطلاعات ذخیره شده را به خاطر می آورد. یکی از عوامل مؤثر بر بازیابی « اثر بافت » نام دارد. یعنی بازیابی وقتی موفقیت بیشتری دارد که بافت زمان رمزگردانی با بافت زمان بازیابی یکسان باشد. مهمترین دلیل قدرت به خاطر آوری بهتر «اثر بافت» است. عامل دیگری که بر قدرت بازیابی تأثیر دارد، «اثر خلق» است. یعنی هر فردی در زمان رمزگردانی ویژگی های عاطفی خاصی دارد که هرچه این ویژگی ها در زمان رمزگردانی و بازیابی مشابهت بیشتری داشته باشند، امکان بازیابی بهتری وجود دارد. یکی از مهم ترین یافته ها این است که فعالترین ناحیه مغز در رمزگردانی در نیمکره چپ و در بازیابی در نیمکره راست است. یادگیری عبارت است از فرآیند ایجاد تغییرات نسبتاً پایدار در رفتار فرد که بر اثر تجربه پدید آید. در فرآیند یادسپاری بخشی از اطلاعات وارد شده به حافظه کوتاه مدت با اطلاعات یادگرفته شـده قبلی ارتباط برقرار کرده و به حافظه بلند مدت انتقال می یابند، این اطلاعات به صورت مواد سازمان یافته ای در می آیند که برای مدت طولانی در آنجا باقی می مانند و در صورت لزوم به حافظه کوتاه مدت بازگشت داده می شوند و شخص براساس آنها پاسخ میدهد (سیف، ۱۳۷۹، به نقل از: لاکدشتی؛ یوسفی؛ خطیری،۱۳۹۰، ص۷).

۲-۲-۴- نظریه های یادگیری

هدف از تدریس، یادگیری است و آنچه مربوط به علم یادگیری می­شود،  نظریه های یادگیری می­باشد. بنابراین، توجه به یادگیری و ماهیت آن برای کسی که با مقوله تدریس و آموزش سر و کار دارد، ضروری است و اینجاست که نظریه های یادگیری مطرح می شود. نظریه های یادگیری، چارچوبی از ساختار و اصولی است که به توصیف و تبیین نحوه یادگیری افراد می پردازد. با توجه به درک  صاحبنظران مختلف درباره یادگیری، تاکنون نظریه های زیادی درباره یادگیری پدید آمده است. در این جا سه رویکرد مهم یادگیری شامل رفتارگرایی، شناخت گرایی و  سازنده گرایی را مرور می کنیم.

۲-۲-۴-۱- رفتار گرایی

رفتار گرایی نظریه غالب نیمه اول قرن بیستم بود. رفتارگرایی به عنوان رویکردی به آموزش و یادگیری بر رفتار قابل مشاهده و اندازه گیری  تأکید می کند. به عبارت دیگر، نظریه یادگیری رفتار گرایی بر رفتارهای ذهنی قابل مشاهده و مشخص تاکید می ورزد. در این رویکرد یادگیرنده سعی می کند خود را با محیط انطباق دهد و در این فرایند نقش انفعالی داشته باشد. این نظریه بر اساس مطالعات پاولف[۶] ، اسکینر[۷]و ثرندایک[۸] شکل گرفت.

۱ . Barak

۲ . Online

۱٫ Gagne

۲٫ Hilgard

۳٫ Marquiz

۱٫ Pavlov

Skinner

Thorndike

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید.

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق یادگیری و اسناد و نظریه ها ی آن و نقش اسنادها در مهارت های روان شناختی و ورزشی
  • تحقیق فن آوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه منابع انسانی،تعاریف و کاربردها و ابعاد و مدل های آن
  • تحقیق نقش هورمون های استروئیدی و بیس فنول آ بر یادگیری و حافظه
  • تحقیق سبک های مدیریت ، یادگیری خود تنظیمی و پیشرفت تحصیلی و نظریه های آن
  • تحقیق یادگیری طبقه بندی کننده های فازی و معرفی الگوریتم رقابت استعماری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.