تحقیق مفهوم تجارت الکترونیکی و الگوهای مختلف بلوغ تجارت الکترونیکی و بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتها و موسسات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق مفهوم تجارت الکترونیکی و الگوهای مختلف بلوغ تجارت الکترونیکی و  بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتها و موسسات دارای ۷۴  صفحه می باشد فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ مقدمه    ۶
۲-۲ تجارت الکترونیکی چیست؟    ۶
۲-۳ تعریف و تبیین مفهوم تجارت الکترونیکی    ۶
۲-۴ تاریخچه تجارت الکترونیکی    ۹
۲-۵ الگوهای مختلف بلوغ تجارت الکترونیکی    ۱۰
۲-۵-۱ الگوی آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه    ۱۰
۲-۵-۲ الگوی سازمان ملل برای بلوغ تجارت الکترونیکی    ۱۰
۲-۵-۳ الگوی مراحل رشد فناوری اطلاعات نولان    ۱۲
۲-۵-۴ الگوی گارتنر    ۱۲
۲-۵-۴-۱ الگوی بلوغ دولت الکترونیکی گارتنر    ۱۲
۲-۵-۴-۲ الگوی بلوغ تجارت الکترونیکی گارتنر    ۱۳
۲-۵-۵ الگوی میسرا و دینگرا    ۱۴
۲-۵-۶ الگوی ایالت یوتا    ۱۵
۲-۵-۷ الگوی گروه مشاوره دلویت و تاچ    ۱۶
۲-۵-۸ الگوی نقشه راه تجارت الکترونیکی    ۱۷
۲-۵-۹ الگوی دموکراسی الکترونیکی    ۱۸
۲-۵-۱۰ الگوی بلوغ دو بعدی    ۱۸
۲-۶ محرک های تجارت الکترونیک    ۲۰
۲-۷ الگوهای تجارت الکترونیک    ۲۱
۲-۷ مفهوم دولت الکترونیک    ۲۲
۲-۷-۱ مراحل دولت الکترونیک :    ۲۴
۲-۷-۲ فرایند استقرار دولت الکترونیک    ۲۵
۲-۷-۳ شرایط اجرای موفق استراتژی دولت الکترونیک :    ۲۶
۲-۸ دولت الکترونیک در ایران    ۳۲
۲-۹ بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتها و موسسات    ۳۵
۲-۹-۱چالشهای SME ها در پذیرش و استفاده از ICT و تجارت الکترونیکی    ۳۹
۲-۹-۲ مزایای استفاده از تجارت الکترونیکی در SMES    ۴۰
۲-۹-۳ مشکلات SME ها در پذیرش تجارت الکترونیکی    ۴۱
۲-۹-۴-سیاستهای حمایتی از SMEها در توسعه تجارت الکترونیکی    ۴۷
۲-۹-۵-تجربه کشورها در حمایت از SMEs برای استفاده از تجارت الکترونیکی    ۴۹
۲-۹-۵-۱   تجربه انگلستان (UK Online for Business)    ۴۹
۲-۹-۵-۲ تجربه یونان  (Greece- E-Business Forum)    ۵۳
۲-۹-۵-۳  تجربه اسکاتلند: (First Steps Workshop Series)    ۵۶
۲-۹-۵-۴  تجربه آلمان (Network of E-Business Centers)    ۵۷
۲-۹-۵-۵ تجربه اتحادیه اروپا    ۵۹
۲-۹-۵-۶ تجربه فنلاند    ۶۰
۲-۹-۵-۷ تجربه دانمارک    ۶۲
۲-۹-۵-۸ تجربه مکزیک    ۶۴
۲-۹-۵-۹ تجربه ژاپن    ۶۵
۲-۹-۵-۱۰ تجربه ایالات متحده    ۶۶
۲-۹-۶پیشنهادات آنکتاد برای توسعه تجارت الکترونیکی بین شرکتهای کوچک و متوسط در کشورهای در حال توسعه    ۶۶
۲-۱۰پیشینه تحقیق:    ۶۷
۲-۱۰-۱ پژوهش های داخلی    ۶۷
۲-۱۰-۲ پژوهش های خارجی    ۶۹
منابع و مآخذ    ۷۱

منابع

حسنقلی پور،طهمورث ،شریفی ،کیومرث،(۱۳۸۴). طراحی مدل بلوغ الکترونیک فرایند صادرات کالا در ایران دانش مدیریت شماره ۷۱ ،زمستان.

حاجی کریمی عباسعلی ، عزیزی شهریار،(۱۳۸۷) . مدل عوامل موثر بر بکارگیری تجارت الکترونیکی در شرکتهای کوچک، پژوهشنامه بازرگانی، شماره

صرافی زاده اصغر، (۱۳۸۶) . فناوری اطلاعات در سازمان ،انتشارات میر .

صفری حسین و همکاران.(۱۳۸۲) «مدل بلوغ دولت الکترونیک وزارت بازرگانی ایران» فصلنامه دانش مدیریت شماره ۶۳ .

عزیزی، شهریار و حسن قربانی دینانی (١٣٨۵).اهداف استراتژیک در تجارت الکترونیکی، مجله تدبیر، شماره ٧۵.

عزیزی، شهریار(۱۳۸۳) تجارت الکترونیکی و کشورهای در حال توسعه (پیشنهادهایی برای بهبود آن)، فصلنامه مطالعات مدیریت، شماره ۴۴.

خداداد حسینی، حمید، شهریار عزیزی و حسین میر حسینی (١٣٨۵)کسب و تجارت الکترونیکی: رویکرد مدیریتی، چاپ اول، سمت، تهران.

رضایی ، حمیدرضا و علی داوری،(۱۳۸۳) ،«دولت الکترونیک» ماهنامه تدبیر ، شماره ۱۴۶ ، تیر۱۳۸۳ .

سهرابی، بابک، و امیر خانلری،(۱۳۸۹). عوامل موثر در بکارگیری تجارت الکترونیک در بنگاههای کوچک و متوسط ایران ،فصلنامه توسعه کارآفرینی ،شماره هفتم، بهار

صنایعی، علی و محمد علی رضوانی،(۱۳۸۱).  تجارت الکترونیکی و دولت الکترونیکی؛ درسهایی از تجربه ژاپن و چند کشور درحال توسعه برای ایران، پژوهشنامه بازرگانی، سال ۱۳۸۱٫

صدوقی، مرادعلی.(۱۳۸۲) «فناوری در خدمت خوب حکومت کردن» نشریه دنیای اقتصاد .

فتحی، سعید و شهریار عزیزی(١٣٨۵).ارزیابی میزان بلوغ الکترونیکی در فروشگاه های اینترنتی ایران، فصلنامه اقتصاد و تجارت نوین، سال اول، شماره ۴، بهار.

فرخزاد، سلیمان(١٣٨٣). طراحی مراحل لازم در به کارگیری تجارت الکترونیکی به منظور توسعه صادرات کالا و خدمات، موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی.

«چشم انداز دولت الکترونیک مالزی» مدیریت توسعه فناوری اطلاعات ،مرکز توسعه فن آوری و نوسازی اداری.

۱ مقدمه

به کارگیری نوآوری های فناوری در زمینه های تجاری تأثیرات شگرفی داشته است .به کارگیری نوآوریهای فناوری نوعی تغییر است که بر فراگردها و اجزا ی نظام تجاری تأثیر گذار بوده و جهت این تاثیرات نیز معمولا مثبت است. یکی از نوآوریهای مذکوربه کارگیری ابزارهای الکترونیکی و به ویژه اینترنت در نظام تجاری است. این نوآوری و تغییر که تجارت الکترونیکی نام دارد مزایای متعددی برای سازمانها به همراه دارد، به همین دلیل بسیاری از شرکتها نسبت به استفاده از آن تمایل دارند. بکارگیری تجارت الکترونیکی اکنون یک گزینه اختیاری نیست بلکه نوعی اجبار است و شرکتها ناگزیر از به کارگیری آن هستند(پورتر[۱]،۲۰۰۹).

۲-۲ تجارت الکترونیکی چیست؟

پیشرفت های صورت گرفته در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و همچنین پیدایش اینترنت، مفاهیم جدیدی را با خود وارد دنیای کسب و کار و مدیریت کرده اند که از آن جمله می توان به سازمان های مجازی، تجارت الکترونیکی، کسب و کار الکترونیکی و بسیاری مفاهیم الکترونیکی دیگر اشاره کرد. رشد و پیشرفت فناوری اطلاعات در حال متحول کردن اقتصاد است. جستجو برای دستیابی به روش های کاراتر برای انجام امور تجاری منجر به ایجاد انقلابی در عرصه تجارت شده است.  این انقلاب را تجارت الکترونیکی نامیده اند. به طور کلی تجارت الکترونیکی عبارت است از خرید و فروش کالاها، خدمات و اطلاعات با استفاده از شبکه های کامپیوتری از جمله اینترنت(توربان[۲]،۲۰۰۲).

۲-۳ تعریف و تبیین مفهوم تجارت الکترونیکی

تعاریف زیادی از تجارت الکترونیکی ارائه شده است. بسیاری نویسندگان معتقدند تجارت الکترونیکی هرگونه مبادله‌ و یا تراکنشی است که بین سازمان و یک عنصر محیطی نظیر مشتری، شرکتهای همکار و یا دولت با استفاده از ابزارهای الکترونیکی اتفاق می‌افتد. برخی دیگر نیز آنرا فقط شامل خرید و فروش الکترونیکی کالا برروی شبکه‌های الکترونیکی و کامپیوتری می‌دانند (توربان ۲۰۰۲، استینفلد[۳] ۱۹۹۸، زواس[۴] ۱۹۹۸). به‌عنوان مثال توربان (۲۰۱۱) معتقد است تجارت الکترونیکی عبارتست ازفرایند مبادله کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه‌های رایانه‌ای از جمله اینترنت.

بر این اساس، در این تعریف تجارت الکترونیکی و کسب و کار الکترونیکی بر دو محور اساسی فرآیندها و فناوری اطلاعات استوار می‌باشد.

در این تعریف، مبادله الکترونیکی عبارت است از انتقال مالکیت جنس و یا تحویل خدمات در مقابل دریافت پول از طریق ابزارهای پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی. در این تعریف مبادله الکترونیکی، هیچگونه فرآیند و یا فعالیت دیگری را غیر از انتقال پول و انتقال مالکیت یا ارائه خدمات پوشش نمی‌دهد. با افزایش اهمیت و یا تعدد مبادلات الکترونیکی، یکسری فعالیت های پشتیبانی در حمایت از مبادله نیاز است (نظیر قرارداد، مناقصه، مزایده و…)، که آنرا بازرگانی و یا تجارت الکترونیکی گویند. بنابراین تجارت الکترونیکی[۱] شامل انجام هریک از فعالیتهای قرارداد، مذاکره، مناقصه، پرداخت، سفارش، تحویل و… از طریق فناوری‌های پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطاتی است. برای پشتیبانی از بازرگانی یا تجارت یکسری فرآیندهای تکمیلی نظیر مدیریت ارتباط با مشتری[۲]، مدیریت زنجیره عرضه[۳] و طرح‌ریزی منابع داخلی[۴] لازم است. انجام هریک از این فرآیندها از طریق ابزارهای پیشرفته اطلاعاتی و ارتباطی را کسب وکار الکترونیکی گویند. منظور از ابزارهای پشرفته اطلاعات و ارتباطات ابزارهایی است که حداقل ۶۰ درصد از ویژگی‌های فناوری‌های نو  نظیر جهانی بودن، دوطرفه بودن، چندرسانه‌ای بودن ، فراگیر بودن و تعاملی بودن را دارا باشد. عقیده بر آن است که بیشترین امتیاز را از این ویژگی‌ها، اینترنت و کمترین امتیاز را شاید بتوان گفت ارتباطات رو در رو به خود اختصاص می‌دهد(توربان، ۲۰۱۱).

همانند اکثر مفاهیم و اصطلاحات کسب و کار واژه تجارت الکترونیکی از نظر معنی با کثرت تعاریف روبرو بوده و تعریف واحدی از آن ارائه نشده است چافی[۵] (۲۰۰۲) تجارت الکتر ونیکی را خرید و فروش محصولات از طریق شبکه اینترنت می داند.

کالاکوتا و وینستون[۶](۱۹۹۷) تجارت الکترونیکی را از چهار دیدگاه تعریف می کنند:

۱- دیدگاه ارتباطات[۷]: تجارت الکترونیکی یعنی انتقال اطلاعات، کالاها، خدمات و یا پرداخت وجه توسط وسایل الکترونیکی.

۲- دیدگاه بهنگام :[۸] تجارت الکترونیکی یعنی خرید و فروش اطلاعات و کالاها بصورت بهنگام.

۳- دیدگاه خدماتی[۹]: تجارت الکترونیکی ابزاری است که به طور هم زمان باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت و کیفیت می گردد.

۴ -دیدگاه فرآیند تجاری[۱۰]: تجارت الکترونیکی یعنی خرید و فروش اطلاعات و کالاها به صورت به هنگام.

همان گونه که مشاهده می شود درتعاریف EC نوعی واگر ایی[۱۱]  مشاهده می شود.

ویگاند[۱۲](۱۹۹۷) و کولچیا[۱۳] (۲۰۰۰) عمده ترین دلایل این عدم توافق و واگرایی را در موارد زیر می دانند:

۱-  تنوع شغل و تخصص محققان تجارت الکترونیکی،

۲- جهت گیری حرفه ای فرد محقق،

۳- نوع فناوری اطلاعات بکارگرفته شده،

۴- کالاها و خدماتی که هسته اصلی تعریف EC را تشکیل می دهند.

بلوغ تجارت الکترونیکی شرکتها را می توان تناسب درجه آمادگی الکترونیکی شرکتها در تجارت الکترونیکی دانست (حاجی کریمی،۱۳۸۷).

با استفاده از مدلهای تجارت الکترونیکی می توان وضعیت موجود یک کسب و کار را استخراج کرده و بر مبنای آن ،وضعیت مطلوب را نیز مشخص کرد سپس استراتژی های گذار و دستیابی را شناسایی کرد(حسنقلی پور، ۱۳۹۰).

تاتگلو و کولا[۱۴](۲۰۱۱) عوامل تاثیر گذار بر تمایل سازمانها در استفاده از تجارت الکترونیکی را شامل موارد توسعه بازار،کارایی فروش و ترفیع،  قابلیت دسترسی آسان ،کاهش هزینه می دانند .

جاوالگی و رامسی[۱۵] (۲۰۱۲) در پژوهش خود به بررسی عوامل زیر ساختی موثر بر تجارت الکترونیکی پرداختند و این عوامل را در چهار دسته، زیر ساخت تجاری، زیر ساخت فرهنگی و اجتماعی، زیر ساخت دولتی و قانونی، زیر ساخت فناوری اطلاعات و ارتباطات دسته بندی نمودند .

۲-۴ تاریخچه تجارت الکترونیکی

سالها از اختراع تلفن توسط الکساندرگراهام بل می گذرد . اختراع بل در سال ١٨٧۶ ، تجارت الکترونیکی را به گونه ای که امروز شناخته می شود، پی ریزی کرد . برخی براین عقیده اند که به کارگیری عدد بی اهمیت صفر ( ٠) در محاسبات رقمی، ستون فقرات تجارت الکترونیکی است که از شبه قاره هند سرچشمه می گیرد. تجارت الکترونیکی در شکلی که امروزه شیوه کارکردن همه ما را متحول کرده است، ریشه در همگرایی خلاق کامپیوتر و تلفن دارد . امروزه پست الکترونیکی تبدیل به یکی از عمومی ترین ابزارهای تجاری و کسب اطلاعات از طریق جستجوی سایت های وب، شده است . این امکان عملا تحت تأثیر همگرایی خلاق تلفن و کامپیوتر، به واسطه اینترنت در اختیار جامعه قرار می گیرد . تاریخچه تجارت الکترونیکی به شکل امروزین آن، ریشه در دو پدیده دارد: اینترنت و مبادله الکترونیکی داده ها[۱۶](EDI) منشاء زمانی هر دو این پدیده ها به دهه ١٩۶٠ باز می گردد(حسنقلی پور، ۱۳۸۴).

۲-۵ الگوهای مختلف بلوغ تجارت الکترونیکی

نظریه پردازان تجارت و دولت الکترونیک، مدل های مختلفی را برای بلوغ الکترونیکی این فرایندها ارایه کرده اند . به طور کلی با استفاده از مدل های بلوغ تجارت و دولت الکترونیکی می توان وضعیت موجود یک کسب وکار را استخراج کرده و بر مبنای آن، وضعیت مطلوب ر ا نیز مشخص کرد . سپس استراتژی های گذار و دستیابی به وضعیت مطلوب را شناسایی کرد (خاکی، ۱۳۷۲) در این بخش مدل های مختلف بلوغ که توسط صاحب نظران ارایه شده است، به صورت مختصر مورد بررسی قرار می گیرد.

۲-۵-۱ الگوی آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه

در این مدل، مراحل بلوغ دولت الکترونیکی آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه در شش مرحله به ترتیب زیر ارایه شده است: (وسکوت[۱۷]، ۲۰۰۱)

١. راه اندازی سیستم پست الکترونیکی و شبکه داخلی

٢. ایجاد امکان دسترسی عمومی و بین سازمانی به اطلاعات

٣. ایجاد امکان ارتباط دو طرفه

۴. امکان تبادل ارزش

۵. دموکراسی دیجیتالی

۶. دولت یک پارچه

۲-۵-۲ الگوی سازمان ملل برای بلوغ تجارت الکترونیکی

سازمان ملل متحد برای شناسایی سطح بلوغ تجارت الکتر ونیکی در سازمان ها، در سال ٢٠٠٠ مدلی پنج مرحله ای با عنوان مدل بلوغ تجارت الکترونیکی معرفی کرده است . تأکید این مدل که از دیدگاه کاربردی[۱۸]  برخوردار است، بر کاربران و تعداد و نوع خدماتی است که این پنج مرحله عبارتند از: (سازمان ملل متحد،۲۰۰۰) .

*مرحله اول، حضور اولیه[۱۹]:  در مرحله حضور اولیه، سازمان به حضور در وب و ایفای نقش در تجارت الکترونیکی متعهد می شود . به صورت ایستا در وب حضور پیدا کرده و اطلاعات بسیار کمی به کاربران ارایه می کند و سایت سازمان بسیار کم به روز می شود . از جنبه دولت الکترونیکی، کشور متعهد می شود تا وارد حوزه دولت الکترونیکی شود . سایت های رسمی ولی محدود و مستقل از یکدیگر به وجود می آیند، که اطلاعات سازمانی و سیاست های آن سازمان را به صورتی ایستا در اختیار کاربران قرار می دهند.

*مرحله دوم، توسعه[۲۰] : در مرحله توسعه حجم و به روز بودن اطلاعات و تعدا د صفحات وب افزایش می یابد . همراه با افزایش تعداد وب سایت های دولتی، حضور دولت بر شبکه افزایش می یابد . محتویات وب سایت ها شامل اطلاعات پویاتر و ویژه تری می شود و به طور مداوم و مستمر به روز می شود . علاوه بر این، سایت ها ممکن است به سایت های دیگر نیز اتصال داشته باشند.

*مرحله سوم، تعاملی [۲۱]: در حالت تعاملی وضعیت بهتر از دو حالت قبلی می شود، کاربران می توانند با سازمان ارتباط برقرار کرده، درخواست کرده و فرم هایی را از سایت دریافت کنند . در این مرحله حضور دولت در شبکه وب جهانی به میزان فراوانی گسترش می یابد و حجم وسیعی از موسسات و خدمات دولتی بر روی شبکه قابل دسترسی خواهند بود.

*مرحله چهارم، مبادله ای[۲۲] : مبادله کالا، مباحث امنیتی و خرید محصولات در این مرحله محقق می شوند. امکان انجام مبادلاتی مانند دادن روادید، گذرنامه، ثبت وفات و تولد، اعطای گواهینامه ها، که به ا منیت و محرمانه بودن نیاز دارند، به صورت کامل از طریق اینترنت وجود دارد . در این مرحله کاربر می تواند بهای خدمات و کالاها، صورت حساب ها و مالیات را به صورت به هنگام بپردازد . امضای دیجیتالی نیز به منظور تسهیل تشریفات کار و ایجاد ارتباط با دولت، مورد استفاده قرار میگیرد.

*مرحله پنجم، یکپارچه[۲۳] : مرحله بی سیم مرحله ای کاملا یک پارچه از کارکردهای الکترونیکی و ارایه خدمات بین بخش هاست. در این مرحله ظرفیت کامل خدمات به صورت « بسته واحد »  وجود دارد و کاربران همه نوع خدمات را می توانند از سازماندریافت کنند . از جنبه د ولت الکترونیکی، در این مرحله تمامی خدمات دولتی از طریق دولت الکترونیکی ارایه می شود( سازمان ملل متحد،۲۰۰۰).

۲-۵-۳ الگوی مراحل رشد فناوری اطلاعات نولان

نولان[۲۴]  در سال ١٩٧٩ مراحل رشد سیستم های اطلاعاتی در سازمان ها را در شش مرحله معرفی کرد. این شش مرحله عبارتند از:

١. ابتدایی،

٢. بسط و توسعه[۲۵]،

٣. کنترل،

۴. یک پارچه سازی،

۵. مدیریت داده ها و

۶٫بلوغ

۲-۵-۴ الگوی گارتنر[۲۶]

در سال ٢٠٠٢ دو مدل توسط گروه کاری گارتنر[۲۷]  توسعه داده شد. یکی برای پیاده سازی تجارت الکترونیکی و دیگری برای بلوغ دولت الکترونیکی، که هر دو در چهار سطح انجام می شوند.

۲-۵-۴-۱ الگوی بلوغ دولت الکترونیکی گارتنر

چهار سطح مدل بلوغ دولت الکترونیکی گارتنر عبارتند از:

*مرحله اول، اطلاع رسانی[۲۸]  مرحله ابتدایی اجرای دولت الکترونیکی، حضور بر روی وب و فراهم آوردن اطلاعات مربوطه برای استفاده عمومی است. شکل وب سایت در این مرحله شبیه به یک کتاب راهنماست.

*مرحله دوم، تعامل[۲۹]: در مرحله دوم، تعامل بین دولت، بخش بازرگانی و شهروندان تشویق می شود . مردم می توانند از طریق پست الکترونیکی از مراکز دولتی اطلاعات لازم را اخذ کنند . در این مرحله، امکان استفاده از موتورهای جستجو برای کسب اطلاعات و امکان بارگذاری کردن  اسناد و فرم های مربوطه وجود خواهد داشت.

*مرحله سوم، مبادله[۳۰]  (تراکنش): در این مرحله، پیچیدگی فناوری افزایش می یابد و همراه با آن ارباب رجوع نیز منتفع می شود و مبادلات با حجم زیاد و پیچیده نیز بدون مراجعه به دفاتر دولتی قابل اجراست . به طور مثا ل خدمت رسانی به هنگام، پرداخت مالیات، تمدید یا اخذ مجوزها، اخذ گذرنامه و روادید و رأی گیری به هنگام در این مرحله صورت می گیرد.

[۱] . Electronic Commerce

[۲] .Customer Relationship Management (CRM)

[۳] . Supply Chain Management (SCM)

[۴] . Enterprise Resource Planning (ERP)

[۵] . Chaffy

[۶] . Kalakota & Whinston.

[۷] . Communication View

[۸] . Online View

[۹] .  Service View

[۱۰] .  Business Process View

[۱۱] . Divergence

[۱۲] . Wigand

[۱۳] . Colecchia

[۱۴] . Tatoglu and Kula

[۱۵] . Javalgi and Ramsey

[۱۶] . Electronic Data Interchange

[۱۷] . wescott

[۱۸] . Application View

[۱۹] . Emerging Presence

[۲۰] . Enhanehed Presence

[۲۱] . Interactive Persence

[۲۲] . Transactional Presence

[۲۳] . Fully integrated

[۲۴] . Nolan

[۲۵] . Expansion

[۲۶] . PGartner Model

[۲۷] . Gartner Group

[۲۸] . Information

[۲۹] . Interaction

[۳۰] . Transaction

[۱] . Porter

[۲] . turban

[۳] . Stinfeld

[۴] . Zowass

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق تجارت الکترونیک و مدلهای آمادگی الکترونیکی در سطح صنعت یا سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.