پیشینه تحقیق آزادی و امنیت در اسلام و غرب

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق آزادی و امنیت در اسلام و غرب  دارای ۵۵ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول    ۵
آزادی و امنیت در اسلام    ۵
مبانی آزادی در فلسفه سیاسی اسلام    ۶
۱٫ مبانی هستی شناختی آزادی    ۷
۲٫ مبانی انسان شناختی آزادی    ۸
۳٫ مبانی معرفت شناختی آزادی    ۹
۴٫ مبانی حقوقی – اخلاقی آزادی    ۹
مفهوم آزادی در قرآن    ۱۰
انواع آزادی    ۱۴
۱٫آزادی فلسفی- کلامی؛    ۱۴
۲٫آزادی حقوقی؛    ۱۴
۳٫آزادی اخلاقی؛    ۱۴
۴٫آزادی سیاسی؛    ۱۵
موانع آزادی از دیدگاه قرآن    ۱۵
۱٫ سلطه انسان های دیگر    ۱۵
۲٫ امیال و هواهای نفسانی    ۱۶
۳٫ طبیعت    ۱۸
هدف آزادی از دیدگاه قرآن    ۱۸
۱٫ توحید و خدا باوری    ۱۹
۲٫عدالت    ۱۹
۳٫ شناخت و آگاهی    ۲۰
اهمیت امنیت در اسلام    ۲۱
نقش ایمان در امنیت    ۲۶
حکومت و امنیت در اسلام    ۲۷
جایگاه امنیت در احکام و مقررات اسلامی    ۳۰
بخش دوم    ۳۷
سیری در تحول معنایی آزادی و امنیت در اندیشه غرب    ۳۷
آزادی در اندیشه غربی    ۳۷
خاستگاه آزادی    ۳۸
جایگاه آزادی در اندیشه لیبرالیسم    ۳۹
تطور معنای آزادی    ۴۱
امنیت در فلسفه سیاسی غرب    ۴۲
مروری بر رویکردهای رایج در زمینه ابعاد امنیت در اندیشه غرب    ۴۳
۱٫ رویکرد سنتی    ۴۳
۲٫ رویکرد لیبرالی    ۴۴
۳٫ رویکرد مکتب کپنهاگ    ۴۵
۴٫ رویکرد هستی شناسانه    ۴۷
منابع :    ۵۰

منابع :

مطهری، مرتضی (۱۳۷۸) مجموعه آثار، تهران، صدرا.

مطهری، مرتضی (۱۳۸۴) آزادی معنوی، تهران، صدرا.

شیرخانی، علی (۱۳۸۶) آزادی از نگاه اسلام شیعی، مرکز اسناد انقلاب اسلامی.

احمدی، عبدالرضا (۱۳۸۶) جایگاه امنیت در حکومت از نگاه قرآن، فصلنامه بینات، شماره۴۶٫

میتوز، جسیکا تاچمن (۱۳۸۰) محیط زیست و امنیت بین الملل در ارزیابی های انتقادی در زمینه امنیت بین المل،ترجمه علیرضا طیب، تهران، نشر نی.

موتیمر، دیوید (۱۳۸۰) فراسوی استراتژی: اندیشه انتقادی و مطالعات امنیتی نوین، ترجمه محمود عسگری، فصلنامه مطالعات راهبردی، شماره سوم.

شیهان، مایکل (۱۳۸۸) امنیت بین الملل، ترجمه سید جلال دهقانی فیروزآبادی، تهران، پژوهشکده مطالعات راهبردی.

میرا، ک .پ (۱۳۶۷) سیاست امنیت ملی درجهان سوم : نیاز به چهار چوبی جدید، فصلنامه سیاست خارجی، شماره ۳٫

اسدی خوانساری (۱۳۸۱) منصوره، پایان نامه امنیت از دیدگاه قرآن و حدیث،دانشگاه شهید بهشتی.

عمید زنجانی، عباسعلی (۱۳۸۴) مبانی اندیشه سیاسی اسلام، تهران، بی تا،.

افتخارى، اصغر (۱۳۷۸) حوزه ناامنى، فصلنامه مطالعات راهبردى.

افتخاری، اصغر (۱۳۸۰) ساخت دولتی امنیت ملی، فصلنامه مطالعات راهبردى، شماره۳٫

ساندل، مایک (۱۳۷۸) لیبرالیسم و منتقدان آن، ترجمه احمد تدین، تهران، خوارزمی.

سلیمی، اسماعیل (۱۳۸۵) آزادی از دیدگاه استاد مطهری، مجله اندیشه حوزه.

و پس از آن با توجه به

بخش اول

آزادی و امنیت در اسلام

جمهوری اسلامی ایران نخستین حکومتی است که در عصر جدید، داعیه پیروی و اعمال اصول اسلامی در سیاست را دارد. پایه های اعتقادی این حکومت، بر گرفته از تفسیری خاص از اسلام می باشد. به قول «فرد هالیدی»، انقلاب اسلامی ایران نخستین انقلاب در تاریخ جدید (پس از انقلاب کبیر فرانسه در۱۷۸۹). می باشد که ایدئولوژی حاکم، شکل سازمان، اعضای رهبری کننده و اهداف اعلام شده آن، هم در ظاهر و هم در باطن، مذهبی بوده است (نظر آهاری، ۱۳۷۵ :۵۳).. نظام حاصل از این انقلاب نیز کاملاً بر پایه های ایدئولوژی اسلامی استوار گردیده است. بنابراین، طرح مقولات در عرصه سیاست و حکومت جمهوری اسلامی ایران بدون یاد آوری و تبیین جنبه اسلامی آن، نامفهوم خواهد بود. از آنجا که رویکرد فقهی، فلسفی و سیاسی امام(ره) به مفاهیم آزادی و امنیت بر مبانی اسلامی استوار است؛ لذا ضرورت ایجاب می کند، در بررسی این دو مفهوم ابتدا معنای آن در مکتب اسلام بپردازیم. بدین منظور، در ابتدای این بحث تلاش می شود تا جایگاه بحث آزادی و امنیت در اسلام مشخص گردد و پس از آن، دیدگاه امام خمینی(ره) در خصوص این مساله مورد بررسی قرار گیرد.

مبانی آزادی در فلسفه سیاسی اسلام

آزادی از واژه‏ها و مقوله‏هایی است که توصیف‏ها و تجویزهای گوناگونی درباره آن صورت گرفته است. مکاتب فکری و مذاهب آسمانی درباره آن دیدگاه‏ها و آرای خود را بیان کرده‏اند. از آن‏جا که این آرا و اندیشه‏ها بر اساس مبانی نظری خاصی ارائه شده شاهد اختلاف نظرهای زیادی درباره آزادی هستیم. اسلام نیز درباره آزادی دیدگاه‏های ویژه‏ای ارائه کرده است. بررسی این دیدگاه‏ها با رویکردهای متعددی امکان‏پذیر است که مراجعه به متون اصلی اسلامی و آرا و اندیشه‏های متفکران مسلمان از مهم‏ترین این رویکردها محسوب می ‏شوند. بر این اساس، در این بخش برآنیم تا با مراجعه به قرآن کریم به عنوان معتبرترین و موثق‏ ترین منبع و متن دین اسلام، دیدگاه اسلام را درباره آزادی بررسی کنیم. از این رو در ابتدای بحث، مبانی آزادی در فلسفه سیاسی اسلام مورد بررسی قرار می گیرد و سپس مؤلفه‏ها و عناصر تشکیل ‏دهنده آزادی را مورد شناسایی قرار می دهیم. از جمله مهمترین مباحث درباره آزادی بحث از مبانی آزادی است.هرگاه سخن از مبانی یک مسئله به میان می آید هدف اصلی از آن بررسی چرایی آن موضوع است ( شیرخانی، ۱۳۸۶: ۶۳).. از این رو باید دقت داشت همواره در مبحث آزادی پرسش هایی مطرح می شود از جمله اینکه:آیا اساساً آزادی ارزش ذاتی دارد؟ دلایل با ارزش بودن آن چیست؟(احمدی، ۱۳۸۴: ۱۱۱).در این راستا شناسایی مبانی آزادی در فلسفه سیاسی اسلام در فهم ما از معنای آزادی در اسلام کمک فراوانی می کند.

مبانی آزادی دراین بخش در یک تقسیم بندی کلی به چهاردسته تقسیم می شود:

۱- مبانی هستی شناختی ۲- مبانی انسان شناختی ۳- مبانی معرفت شناختی ۴- مبانی حقوقی-اخلاقی

۱٫ مبانی هستی شناختی آزادی

روح حاکم در فلسفه اسلامی اعتقاد به “توحید” است و همه شئونات زندگی انسان با توجه به این اصل معنا پیدا می کند آزادی هم به عنوان یکی از مسائل زندگی انسان تحت تأثیر این اصل الهی و توحیدی است، همان طوری که تکوینیات و تشریعیات با توجه به این اصل حاکم بر فلسفه اسلامی است.

«آفرینندگی جهان از آن خداوند است و او حاکم مطلق بر این جهان است…در بعد تشریع خداوند صفت “رب” را دارد و به معنای پرورندگی است…در آموزه های دینی این اصل وجود دارد که در صورت پذیرش ربوبیت الهی، “کرامت انسانی”را به دنبال دارد و موجب می شود انسان بنده دیگری نباشد…و دین آمده برای ارج نهادن به انسان و کرامت انسانی نه برای به خدمت گرفتن آن ها…لذا آزادی و رهایی انسان از هر قید و بندی را به ارمغان خواهد آورد…وبدین وسیله در حقیقت به آزادی فطری و ذاتی خود دست می یابد» ( شیرخانی، ۱۳۸۶ :۶۶ و۶۷). پس چنین نگرشی به هستی بر تلقی ما نسبت به آزادی تأثیر گذار می باشد:

« اگر خدا بجز نقش آفرینندگی واجد نقش پرورندگی نیز هست و علاوه بر خالقیت و الوهیت، شارعیت و ربوبیت نیز دارد و معین‏کننده بایدها و نبایدهای زندگی آدمی است، و اگر انسان موجودی مسؤول است و اعمال او باید بر مدار هدایت و کمال و تربیت باشد تا هدف نهایی خلقت متجلّی شود و در همان حال مختار است که به جای عزت کمال به ذلت ضلال تن دهد؛ علاوه بر این چون تربیت اضافه بر حوزه ذهن و نظر، با عالم واقع و عمل پیوندی وثیق دارد، تمامی رفتارهای فردی و اجتماعی انسان با آزادی او رابطه دارد.»( ظهیری، ۱۳۷۸: ۴۲).

۲٫ مبانی انسان شناختی آزادی

در فلسفه اسلامی انسان شناسی تحت تأثیر هستی شناسی است چرا که این دیدگاه پایه ها و بنیان های نظری ویژه ای را برای آموزه ها و مفاهیم نظری درباره انسان فراهم می کند که از آن ها به “مبانی انسان شناختی” تعبیر می شود ( احمدی،۱۳۸۴: ۷۰).

با مراجعه به قرآن کریم ویژگی های متعددی را می توان برای انسان مشاهده کرد از جمله:

الف:خلافت انسان و جانشینی خداوند در روی زمین «وَإِذْ قَالَ رَبُّکَ لِلْمَلاَئِکَهِ إِنِّی جَاعِلٌ فِی الأَرْضِ خَلِیفَهً » (بقره آیه۳۰).

ب: انسان موجودی فطرتا خداجو و خداشناس معرفی شده “…فِطْرَهَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ…”( روم آیه ۳۰).

ج: انسان دارای شخصیتی مستقل و آزاد است و در زندگی خود دارای رسالت است. او آفریده شده و در راه انتخاب راه کاملاً آزاد است. “إِنَّا هَدَیْنَاهُ السَّبِیلَ إِمَّا شَاکِراً وَإِمَّا کَفُوراً ” ( انسان آیه۳).

حال بعد از اینکه ویژگی های انسان بیان شد مبانی انسان شناختی آزادی از دیدگاه اسلام را بررسی می کنیم:

فطرت: فطرت جزء سرشت انسانی است و در لغت به معنای آفرینش و ایجاد آمده است و در مورد انسان یعنی یک حالت و ویژگی غیر اکتسابی در او به وجود آمده که با آن پا به عرصه گیتی می نهد. (شیرخانی، ۱۳۸۶: ۸۳). یکی از وجوه تمایزات در نظریات انسان شناختی اسلامی با غربی پذیرش همین اصل فطرت است. چرا که فطرت پایه و اساس شخصیت انسانی را شکل می دهد و اسلام انسان را فطرتاٌ موجودی پاک می داند و پذیرش چنین اصلی تأثیر مستقیمی بر اصل آزادی دارد. « از نظر فلسفه اسلامی آزادی امری فطری است و انسان فطرتاً آزاد آفریده شده است.براین اساس،آزادی قبل از ورود فرد به جامعه در سرشت وی قرار داده شده و جامعه نیز از افراد آزاد شکل می گیرد…علاوه بر اصل آزادی، آزادی سیاسی نیز در فلسفه سیاسی اسلام مبتنی بر فطرت است. جامعه سیاسی از این دیدگاه، از مجموعه ای افراد آزاد تشکیل شده است که فطرتاً آزاد آفریده شده اند»(احمدی، ۱۳۸۴: ۱۴۵).

اختیار: بحث جبر و اختیار از کهن ترین مسائل مربوط به انسان است که در طول تاریخ همواره میان اندیشمندان اختلاف نظر بوده که در این بخش مجال بررسی اختلاف نظرات پیرامون این مبحث با توجه به اهمیت زیادی هم که دارد، نیست.

به طور کلی می توان این امر مهم را یکی از مبانی آزادی تلقی کرد چرا که تا اصل اختیار نسبت به انسان مورد پذیرش قرار نگیرد بحث از آزادی برای او بی فایده و لغو است، زیرا، اگر انسان موجودی مختار نباشد دیگر مشارکت وی در امور اجتماعی، مانند مشارکت در تصمیم گیری ها، انجام رفتارهای سیاسی و غیره، برای او معنا نخواهد داشت. پس می توان به نقش مهم این اصل در آزادی پی برد. « بنابراین می توان گفت که فلسفه اسلامی با اثبات اراده و اختیار برای آدمی پایه و مبنای محکمی را برای آزادی ها و از جمله آزادی های سیاسی فراهم ساخته است.» (احمدی، ۱۳۸۴: ۱۴۵)

۳٫ مبانی معرفت شناختی آزادی

بحث معرفت شناسی ناظر به چگونگی دست یابی به حقیقت، حجیت و منابع اعتبار آن دارد ( شیرخانی، ۱۳۸۶ : ۹۵). از جمله مهمترین منابع شناخت و بارزترین مصداق مبانی معرفت شناختی “عقل” است.از دیدگاه فلسفه اسلامی “عقل”از مهمترین ویژگی های وجودی انسان محسوب می شود.وجود عقل در آدمی از وی موجودی انتخاب گر و صاحب اختیار ساخته است که در نتیجه آن می توان به آزادی انسان حکم کرد.و به تعبیر شهید مطهری«بشر مختار و آزاد آفریده شده است یعنی به او عقل و فکر و اراده داده شده است»(سلیمی، ۱۳۸۵ :۱۰۲).

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.