پیشینه تحقیق ارزیابی برنامه درسی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق ارزیابی برنامه درسی دارای ۴۷ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۴
۴-۱- مفهوم ارزشیابی    ۴
۴-۲- اهمیت و ضرورت ارزشیابی    ۵
۴-۲-۱- دستهبندی ارزشیابیهای آموزشی با توجه به موضوع ارزشیابی    ۷
۴-۲-۲- ارزشیابی از برنامههای درسی و موادآموزشی    ۸
۴-۲-۳- انتخاب مدل و الگوی ارزشیابی    ۸
۴-۲-۴- مراحل ارزشیابی    ۱۰
۴-۳- مفهوم برنامه درسی    ۱۳
۴-۳-۱- تاریخچه برنامه درسی:    ۱۴
۴-۳-۲- برنامه درسی آموزش عالی    ۱۹
۴-۳-۳- نقش مدیریت در برنامهدرسی آموزشعالی:    ۲۴
۴-۳-۴- مراحل برنامه ریزی درسی و آموزشی    ۲۵
۴-۴- اسناد بالا دستی    ۲۶
۴-۴-۱- سند تحول بنیادین آموزش و پرورش    ۲۶
۴-۴-۲- اساسنامه دانشگاه فرهنگیان    ۲۸
۴-۵- پیشینهی تحقیق    ۲۹
۵- مراجع    ۴۰
۵-۱- منابع فارسی    ۴۰
۵-۲- منابع انگلیسی    ۴۵

منابع

جان گالن-سیلور، ویلیام ام؛ الکساندر، آرتور جی؛ لویس. (۱۳۸۰). برنامه­ریزی درسی، ترجمه: غلامرضا خویی نژاد. مشهد: ناشر، آستان قدس رضوی.

چاکر، دونالد و آرتور و ریچاردهاینز. (۱۳۷۶). مدارس برتر جهان، استانداردهای جدید آموزش و پرورش، ترجمه مرجان مرندی؛ دفتر همکاری­های بین المللی، وزارت آموزش و پرورش.

عارفی، محبوبه؛ فردانش، هاشم. (۱۳۸۴). سیر تحول برنامه های درسی رشته مدیریت آموزشی و رویکردهای آن در امر آموزش عالی ایران. فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت، دوره­ی ۲شماره۳و۴٫

عبدی، علی. (۱۳۸۴). ارزیابی کیفیت برنامه درسی برنامه درسی در دانشکده تحصیلات تکمیلی. تهران، پایانامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

اساسنامه دانشگاه فرهنگیان. (۱۳۹۱). معاونت آموزشی و پژوهشی دانشگاه فرهنگیان.

استیری، داوود. (۱۳۷۴). برنامه ریزی درسی، خلاصه مقالات….، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران.

بازرگان، عباس. (۱۳۷۶). کیفیت و ارزیابی آن در آموزش عالی. رهیافت، شماره۱۵ بهار ۷۶٫

ابراهیمی، علی. (۱۳۸۷). برنامه­ریزی درسی (راهبردهای نوین). تهران: ناشر، فکر نو.

اجتهادی، مصطفی. (۱۳۷۴). بررسی توان دانشگاهها در استفاده از مصوبه شورای عالی برنامه­ریزی در خصوص واگذاری پاره ای از اختیارات شورا به دانشگاهها. فصلنامه پژوهش و برنامه ریزی در آموزش عالی، شماره ۱٫

حاجی بابایی، حمیدرضا. (۱۳۹۱). ویژگیهای«مدرسه ای که دوست دارم». با توجه به سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش. فصلنامه نو آوری­های آموزشی، شماره­ی ۴۲، سال یازدهم، تابستان، صص ۵۲٫

خلخالی، مرتضی. (۱۳۷۳). در هم تنیدن برنامه های درسی در آموزش عالی، فصلنامه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی. شماره ۲ سال ۲٫

خورشیدی، عباس؛ ملک شاهی­راد، محمد­رضا. (۱۳۸۲). ارزشیابی آموزشی. تهران: نشر یسطرون، چاپ اول، صص ۱۷۵-۲۰۰٫

مقدمه

 یکی از عناصر مهم برنامه ­های­­ درسی آموزش ­عالی ارزشیابی می­باشد، از طریق ارزشیابی از مراحل مختلف برنامه­ریزی­ درسی می­توان کارایی و اثر بخشی برنامه­های­ درسی را افزایش داد و نظامی برای بهبود مستمر برنامه­های­ درسی طرح نمود.

ارزشیابی از برنامه­های ­درسی ممکن است شامل ارزشیابی از یک برنامه کامل و یا ارزشیابی از جنبه کوچکی از یک برنامه کامل باشد، در ارزشیابی از برنامه­های ­درسی و مواد ­­آموزشی نیز عمده­ترین ملاک، پیشرفت تحصیلی یا میزان یادگیری دانش آموزان یا دانشجویان است، اما نبایستی از ارزشیابی بخش­های مختلف برنامه ­درسی غفلت ورزید.

ارزشیابی برنامه­ درسی و البته کل فرآیند آموزش، بعنوان جزیی از نظام، تحت تأثیر عوامل متعددی است، در عمل نیز چگونگی ارزشیابی از آموخته­ها در آموزش ­عالی معلول عوامل متعدد و فی­الواقع هم چگونگی اجرا و هم چگونگی استفاده از نتایج آن است. صرف­نظر از تأثیرات اهداف، شرایط یادگیرنده، معلم و منابع در آن نیز متأثر از عواملی همچون فرهنگ سازمانی رایج و توقعات مدیران سازمانی (در سطوح مختلف) است، در نتیجه تغییر در رویکردها و شیوه­های جاری آن منوط به تغییر همه جانبه در همه عوامل تأثیر­گذار بر آن می­باشد.

۱-۱- مفهوم ارزشیابی

ارزشیابی را در معنی عام تعیین ارزش و یا اهمیت یک چیز می­داند و به­صورت خاص­تر ارزشیابی را تعیین میزان موفقیت اولیه آنها می­داند (آرتور­وبر[۱]، ۱۹۸۵، به نقل از ملکی، محمدی مهر، ۱۳۸۸). در فرهنگ دهخدا ارزیابی عمل یافتن ارزش هر چیز و ارزیاب کسی که ارزش هر چیزی را معین می­کند. شاید بتوان ادعا کرد که به تعداد صاحب­نظرانی که در این حوزه دارای نام و شهرت هستند، برای ارزشیابی نیز تعریف وجود دارد. این تعاریف در بسیاری از موارد به هم شبیه هستند و در مواردی نیز با هم تفاوت دارند. اولین تعریف رسمی از ارزشیابی به نام رالف­تایلر ثبت شده است. وی ارزشیابی را وسیله­ای جهت تعیین میزان موفقیت برنامه در رسیدن به هدف­های آموزشی مطلوب موردنظر می­داند. ارزشیابی به یک فرآیند نظامدار برای جمع­آوری، تحلیل و تفسیر اطلاعات گفته می­شود (گی[۲]، ۱۹۹۱، به نقل از ملکی، محمدی مهر، ۱۳۸۸).

به این­منظور که تعیین ­شود آیا هدف­های مورد­نظر تحقق یافته­اند، یا در حال تحقق یافتن هستند و به چه میزانی (خورشیدی، ۱۳۸۲). ارزشیابی یعنی تعیین ارزش کردن، ارزشیابی آموزشی نظامدار در بر گیرنده سنجش رسمی ارزش پدیده­های آموزشی است (پاپهام[۳]، ۱۹۷۵، به نقل از ملکی، محمدی مهر، ۱۳۸۸).

ارزشیابی را جمع­آوری و استفاده از اطلاعات برای تصمیم­گیری درباره یک برنامه آموزشی می­داند (کرونباخ[۴]، ۱۹۸۴، به نقل از ملکی و محمدی مهر، ۱۳۸۸). ارزشیابی را فرآیند تشخیص حیطه­های تصمیم­گیری مورد­نظر، انتخاب نوع اطلاعات مناسب، و گرد­آوری و تخلیص و تحلیل اطلاعات به­منظور تهیه گزارش مناسب برای تصمیم­گیری می داند (ماروین­الکین[۵]، ۱۹۹۹، به نقل از ملکی، محمدی مهر، ۱۳۸۸).

دو تن از صاحب­نظران در حوزه ارزشیابی آموزشی گفته­اند در آموزش­ و ­پرورش، ارزشیابی به یک فعالیت رسمی گفته می­شود که برای تعیین کیفیت، اثر بخشی، یا ارزش یک برنامه، پروژه، فرآیند، هدف یا برنامه ­درسی به اجرا در می­آید (ورتن[۶] و سندرز[۷] ، ۱۹۸۷، به نقل از ملکی، محمدی مهر، ۱۳۸۸).

۱-۲- اهمیت و ضرورت ارزشیابی

اگرچه ارزشیابی فقط یک هدف اساسی دارد (تعیین بهاء یا ارزش چیزی)، ولی نقش­های آن بسیار است. هدف اصلی ارزشیابی، قضاوت و داوری است. در ارزشیابی یک هدف این ­است که مشخص شود آیا اهداف مورد­نظر که از قبل تعیین شده است، تحقق یافته­اند؟ آیا عملکرد رضایت­بخش بوده است یا نه؟ بنابراین نیاز به قضاوت و داوری می­باشد. هدف دیگر ارزشیابی فراهم نمودن اطلاعات برای تصمیم­گیری است. نقش مهم دیگر ارزشیابی تعیین ارزش خود برنامه­ درسی است. آیا برنامه­ درسی مقاصدی را که به خاطر آنها الگو­پردازی شده است برآورده می­کند؟ آیا برنامه­ درسی برای گروه معینی از دانشجویان که برایشان مورد استفاده قرار گرفته است مناسب می­باشد؟

در آموزش­ عالی که یکی از ارکان اساسی جامعه می­باشد؟ ضرورت استفاده از ارزشیابی کاملاً آشکار است. زیرا به کمک ارزشیابی می­توان این نهاد را به تناسب تغییرات اجتماعی در مسیر تحول و دگرگونی قرار داد و به این طریق می­توان در رابطه با نیازهای جامعه برنامه­های آن را مورد قضاوت قرار داد و در راه بهبود آن کوشید. به­عبارتی برای آنکه نظام آموزش­ عالی از پویایی لازم برخوردار باشد، یک نظام ارزیابی بعنوان زیر­نظام آن، باید عوامل اساسی را به­طور مستمر مورد قضاوت قرار دهد و بازخورد آن را به تصمیم­گیرندگان عرضه کند (خورشیدی، ۱۳۸۲).

با­توجه به اینکه ارزشیابی به مثابه یک تخصص است با این امر سرو­کار دارد که ارزش، کیفیت و اهمیت، میزان، درجه و یا شرایط پدیده­ها را مورد آزمایش و قضاوت قرار دهد و در طول اجرای برنامه به­طور مستمر انجام گیرد تا تطبیق عملکرد را با هدف برنامه میسر سازد. بنابراین انجام ارزشیابی بعنوان یکی از فعالیت­های کلیدی در تکنولوژی آموزشی ضروری است و بدون آن نمی­توان به اهداف آموزشی دست یافت. ارزشیابی در مفهوم جدید خود بعنوان جزئی از فرآیند تعلیم­ و ­تربیت و وسیله مناسبی برای اصلاح هدف­ها، برنامه­ها، و شیوه­های تدریس شناخته شده است (خورشیدی، ۱۳۸۲).

اهمیت و ضرورت ارزشیابی، در برنامه­ ریزی ­درسی را از سه دیدگاه می­توان مورد توجه قرار داد:

از نظر برنامه­ ریزان­ درسی: تعیین ارزش خود برنامه ­درسی، یکی از نقش­های مهم ارزشیابی است. برنامه­ریزان نیاز به این دارند که بدانند آیا برنامه ­درسی، مقاصدی را که به­خاطر آنها طراحی شده برآورده می­سازد؟ آیا محتوا، از دانش و ساختار دانش مورد­نظر فراگیران به­خوبی تشکیل شده است؟

از نظر اساتید: اساتید، در برنامه­ریزی تدریس و قضاوت درباره فعالیت­های آموزشی، به داشتن اطلاعات زیاد و معتبر، در زمینه آمادگی و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، و اثر بخشی فعالیت­های کلاسی نیازمند هستند. ارزشیابی چنین اطلاعات و داده­هایی را در اختیار قرار می­دهد.

از نظر دانشجویان: ارزشیابی مؤثر به بهبود یادگیری دانشجویان کمک می­کند. چرا که ضمن آگاهی دادن به فراگیران، در خصوص پیشرفت تحصیلی، دقت و تلاش آنان را افزایش داده و انگیزه آنان را ارتقاء می­بخشد. از طرفی فراگیران از طریق ارزشیابی، جنبه­های مثبت و منفی فعالیت­های یادگیری خود را خواهند شناخت و نسبت به رفع آنها اقدام خواهند کرد (ابراهیمی، ۱۳۸۷).

ضمن ارزشیابی، اجزاء و عناصر برنامه ­درسی، بررسی و نقادی می­شود. می­توان گفت حیات برنامه ­درسی به ارزشیابی بستگی دارد. به­علت عدم ارزشیابی درست از برنامه­ درسی ممکن است دو اتفاق در عرصه آموزش رخ دهد:

اول اینکه ممکن است برنامه ­درسی معیوب و مسئله­دار سالها جزو برنامه باقی بماند و استاد، دانشجو را تحت فشار روانی قرار دهد. در این حالت برنامه به صورت باری نا­عادلانه بر دوش دانشجویان سنگینی می­کند.

دوم اینکه ممکن است بر اثر ارزشیابی­، انتقادهای وارد بر برنامه، روشن و برطرف نشود. بنابراین می­توان گفت عدالت یادگیری از طریق ارزشیابی در برنامه ­درسی تحقق می­یابد (ملکی، ۱۳۷۹).

[۱] . Arthur weber

[۲] . Gay

[۳] . Papham

[۴] . Krvnback

[۵] . Alkin

[۶] . Worthen

[۷] . Sanders

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق آموزش عالی کشاورزی و اهمیت دروس عملی در بهبود کارایی علوم کشاورزی و اثربخشی آموزشی و برنامه ریزی و ارزشیابی آموزشی
  • تحقیق نظارت و راهنمایی آموزشی و روش تدریس و اهداف ارزشیابی
  • تحقیق ارزشیابی پیشرفت تحصیلی و نحوه طراحی و تصحیح امتحانات نهایی و نظریه های آن و مفهوم اعتبار و روایی
  • تحقیق اهداف و ویژگی های ارزشیابی توصیفی و اهمیت آموزش کارکنان و تاریخچه و ضرورت و اهمیت آموزش ضمن خدمت
  • تحقیق فلسفه ی آموزش علوم تجربی و ارزشیابی از دیدگاه برنامه قصد شده و ارزشیابی برنامه درسی اجراشده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.