پیشینه تحقیق اسطوره سازی برای کودکان

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  اسطوره سازی برای کودکان دارای ۳۴ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱- مقدمه    ۵
۱-۱ رشد و تکامل کودک ” هوشی، اجتماعی و اخلاقی ”    ۸
الف. رشد هوشی کودک    ۸
ب. رشد اجتماعی کودک    ۹
ج. رشد اخلاقی کودک    ۱۰
۱-۲ معنا شناسی و ارتباط در محصولات فرهنگی کودکان    ۱۰
۱-۳ تاریخچه اسطوره    ۱۵
الف. تعریف اسطوره    ۱۵
ب. اسطوره شناختی    ۱۸
۲ چهارچوب نظری تحقیق    ۲۱
۲-۱نشانه شناسی در نزد برخی نشانه شناسان و بارت    ۲۱
۲-۲ اسطوره ی بارت    ۲۲
منابع    ۳۱

  منابع

آشوری . داریوش ( ۱۳۸۶ ) – تعریف ها و مفهوم فرهنگ. نشر آگه. چاپ سوم. تهران. ایران.

آلن سگال . رابرت ( ۱۳۸۹ ) – اسطوره. مترجم: فریده فرنودفر. انتشارات بصیرت. چاپ اول. تهران. ایران.

استرنیاتی . دومینیک ( ۱۳۸۰ ) – مقدمه ای بر نظریه های فرهنگ عامه. مترجم: ثریا پاک نظر. انتشارات گام نو. چاپ اول. تهران. ایران.

بارت . رولان ( ۱۳۸۹ ) – اسطوره، امروز. مترجم: شیرین دخت دقیقیان. نشر مرکز. چاپ نهم. تهران. ایران.

دانسی . مارسل ( ۱۳۸۸ ) – نشانه شناسی رسانه ها. مترجم: گودرز میرانی و بهزاد دوران. نشر آنیسه نما و نشر چاپار. چاپ دوم. تهران. ایران.

رحیمی . علیرضا ( ۱۳۸۵ ) – تربیت دینی کودک. نشر نهج. چاپ اول. تهران. ایران.

روتون . کنت نولز ( ۱۳۸۷ ) – اسطوره. مترجم: ابوالقاسم اسماعیل پور. نشر مرکز. چاپ چهارم. تهران. ایران.

روح الامینی . محمود ( ۱۳۸۸ ) – زمینه ی فرهنگ شناسی. انتشارات عطار. چاپ نهم. تهران. ایران.

سپنجی . امیرعبدالرضا ( ۱۳۸۹ ) – رساله دکتری ” مخاطب پنداری برای رسانه ها از نگاه سرآمدان جمهوری اسلامی ایران ” . دانشگاه علامه طباطبایی. دانشکده علوم اجتماعی و علوم ارتباطات. تهران. ایران.

ستاری . جلال ( ۱۳۸۷ ) – اسطوره در جهان امروز. نشر مرکز. چاپ سوم. تهران. ایران.

ستاری . جلال ( ۱۳۸۵ ) – اسطوره و فرهنگ. نشر مرکز. چاپ اول. تهران. ایران.

بارت . رولان ( ۱۳۸۳ ) – امپراتوری نشانه ها. مترجم: ناصر فکوهی. نشر نی. چاپ اول. تهران. ایران.

بارون . رابرت، دان بیرن و نایلا برنسکامب ( ۱۳۹۰ ) – روان شناسی اجتماعی. مترجم: یوسف کریمی. نشر روان. چاپ چهارم. تهران. ایران.

۱- مقدمه

    در این مقاله سعی شده است توضیحات مختصری در ارتباط با مبحث های مطرح در حوزه اسطوره[۱] ارائه گردد؛ مباحثی چون فرهنگ، هنر، نشانه، ارتباطات و در نهایت خود اسطوره، تا بدین ترتیب موضوع اسطوره سازی در حوزه کودک روشن تر بیان گردد. هم چنین آمدن تعریف کودک و دیدگاه های ژان پیاژه، روان شناس بزرگ سوییسی در زمینه ی رشد کودک در فهم مطلب کمک بسیاری خواهد نمود.

     یکی از مکاتب فکری در علم ارتباطات ” مکتب مطالعات فرهنگی ” است که از دهه ی شصت تا به امروز رشد چشمگیری داشته است. صنعت فرهنگ موضوع مورد توجه این مکتب محسوب می شود. صنایع فرهنگی شامل: اینترنت، رایانه و سایر رسانه ها بوده که در معنای عام تمام محصولات تمدن صنعتی و سرمایه داری را شامل می شود ( مولانا،۶۴:۱۳۹۰ ). نظریه پردازان از رهگذر نظریه های انتقادی در واقع تلاش مجدانه برای ایجاد تغییرات اجتماعی مثبت و انجام اصلاحات دارند ( مهدی زاده،۱۵:۱۳۹۱ ).

گیم ها و انیمیشن ها در سطح وسیعی از مهم ترین محصولات فرهنگی این عصر هستند. اقلامی که بیش ترین مخاطبین آن ها حداقل در ایران، کودکان هستند؛ اگر چه تا حدودی جوانان نیز مقهور این کالاها شده اند. هر صنعت فرهنگ موجودی، در نگاه ملی، خود فرهنگ نیست اما نماد فرهنگ ملی است. بنابراین لازم است بازتاب های اقتصادی، اجتماعی آن در جامعه بررسی شود. پرفسور استوارت هال و همکاران وی در دانشگاه بیرمنگام که عمده دیدگاه های انتقادی داشتند، در این راه بسیار تلاش کردند. محور اساسی مکتب انتقادی معروف به فرانکفورت، تحولات جامعه ی اروپا در تاثیر از رشد سرمایه داری بود. و همین امر دامنه ی مباحث این مکتب را به برخی موضوعات مرتبط با جامعه ی امروز مانند نقش تکنولوژی، رسانه ها و ارتباطات کشاند. و متفکران از هورکهایمر تا بنیامین بیش تر در عرصه ی منابع فرهنگی چون فیلم، تئاتر، روزنامه، موسیقی، رسانه های جمعی و … فعالیت کرده اند. در واقع این متفکران با بررسی این اقلام جدید فرهنگی جهان مدرن، موضوع ” تغییر فرهنگی ” را دنبال می کردند ( مولانا،۱۳۹۰: ۶۵-۶۴ ).

در همین رابطه می توان به عقاید رولان بارت برای درک بهتر موضوع، توسل جست. او معتقد بود؛ ایدئولوژی یا اسطوره از طریق به کار گیری دال ها، خود را مطرح می کند ( نرسیسیانس،۷۸:۱۳۹۱ ). همان طور که آمد منظور بارت از اسطوره همان ایدئولوژی موجود در جوامع است که با نشانه های مختلفی به عرضه ی خود می پردازد. در عصر حاضر اقلام فرهنگی جدید، یکی از مدخل های آن، چه برای مخاطبان کودک و چه بزرگسال محسوب می گردد که یکی از آن ها کارتون های انیمیشن و بازی های کامپیوتری است. همه اذعان دارند ساخت برنامه ها، صرفا برای سرگرم سازی مخاطب نبوده و نکته های آموزشی و تربیتی نیز در آن نهفته است و از طریق آن به طور مستقیم یا غیر مستقیم به آموزش مخاطبان پرداخته می شود. در رابطه با بازی های کامپیوتری این اهداف وضوح بیش تری دارد و می بینیم بر فرض مثال بازی sims سبک زندگی را به مخاطب خود به ویژه مخاطب نوجوان و جوان آموزش می دهد. نشانه ها و نمادهای به کار گرفته شده در این ساخته ها، همه برخاسته از ایدئولوژی و فرهنگ سازندگان آن هاست. علی طلوعی می نویسد؛ ” پیام رسانه ها ایدئولوژیک است. و اگـر ما محصولات رسانه ها را هم چون اجزای جدا از هم ندانیم و آن ها را جزیی از کلیت بزرگ تری به شمار آوریم که به صورت منسجم و متناوب از رســانه ها پخش می شــوند به شنـاسـایی بهتر نظام ارزشی تبلیغ شــده در رسانه ها می پردازیم. این در حـالی است که در پس تصـاویر و گفتـارها، ارزش هـا و ایدئولوژی خـاصـی به مخاطب منتقـل می شــود ” ( طلوعی،۶۵:۱۳۹۱ ).

به عبارتی نشانه شناسی فرهنگـــی، سعی در تجزیه و تحلیل کــدهایی دارد که در بطن چیزی پنهان است. هدف این نوع تجزیه و تحلیل ها، کشف رمزگان و روشن ساختن ارزش ها، هنجارها و عقاید نهفته در ژانر مورد نظر است ( نرسیسیانس،۱۳۹۱ :۸۴ – ۸۳ ).

بعد از توضیح کوتاهی که در مورد موضوع فرهنگ در بحث ارتباطات، از حمید مولانا آمد و نیز در سخن کوتاهی که از نگاه رولان بارت به بحث فرهنگی اسطوره شد، به نظر لازم می آید در خصوص کودک که محور اصلی موضوع مورد تحقیق است نیز سخنی بیان شود. در نظریات ژان پیاژه،  فرضیه پرداز بزرگ معاصر در حوزه روان شناسی، دوره سوم رشد، مربوط به کودکان ۷ تا ۱۱ سال می باشد. به اعتقاد وی اعمال ملموس، مربوط به این دوره است و کودکان در این مرحله می توانند به صورتی نظام دار بیندیشند. اما این تفکر تنها مربوط به اشیا و اعمال ملموس می باشد ( کرین،۶۶:۱۳۸۷ ). اعمال غیر انتزاعی و ملموس  در این گروه سنی اتفاق می افتد و ذهن کودک به سرعت به سطح نوینی یعنی سطح نمادها ( که در بر گیرنده ی تصاویر و واژه هاست ) پیش می رود. و اندیشه کودک در یک سطح ” نمادین ” سازمان بندی می شود ( همان:۷۵ ).

فرهنگ، یکی از بسترهای ارتباط است که انواع ارتباط در فرهنگ های مختلف، شکل های خاص خود را دارند ( باهنر،۱۵:۱۳۹۰ ). در بحث ارتباط، دین نیز به عنوان مجموعه ای از معارف قدسی از سنخ پیام است که به شکل کتبی، زبانی و رفتاری در چرخه ی ارتباطی به صورت عمودی و افقی مبادله شده است ( همان:۱۶ ). برای انتقال پیام به مخاطب کــودک لازم است ویژگی های او در هر دوره شناخته تا با توجه به آن ها نوع ارتباط روشن شـــود ( همان:۷۱ ). کودکی آغازی است برای تمام حرکت ها و تلاش ها در مسیر زیستن ( رحیمی،۲۱:۱۳۸۵ ). واژه و مقوله کودکی به عنوان یک ساخت اجتماعی و یک پـدیـده ی روان شناختی، در قرن شانزدهم متولد شد و به تعبیــری مــربــوط به رنســانس است. در حالی که تا این دوره تفـاوت سنی انسان ها مـــورد تـوجـــه نبـــوده است ( باهنر،۷۱:۱۳۹۰ ).

پیش از قرن هیجدهم دو دیدگاه نسبت به کودک وجود داشته است. دیدگاه اول، نگرشی که کودک را انسان کوچک شده ی بزرگسال می دانست. و این بزرگسالان بودند که مسئول تربیت و آماده کردن او برای مرحله بزرگسالی را بر عهده داشتند. آن چه را که خود صلاح و لازم می دانستند به نحو مطلوبی آموزش می دادند. دیدگاه دوم کودک را به عنوان یک شهروند آینده به حساب می آورد. در این جا سازمان مستقلی به نام آموزش و پرورش، این وظیفه را بر عهده داشتند که او را یک شهروند مطلوب برای جامعه تربیت کنند ( همان:۷۲ ). حتا در این دوره مساله سن کـودک مـورد توجـه نبـوده است. کـودک کیست؟ خصایص هر دوره سنی او چیست؟ از مسایلی است که کم کم مورد توجه بزرگسالان قرار گرفت. و تا این دوره بر سر سن کودکی در بین نهادهای مربوط و کشورهای مختلف، توافقی دیده نمی شود. کانادا واژه کودک را برای افراد زیر ۱۲ سال به کار می برد. در حالی که در انگلستان و آلمان، مرز کودکی و نوجوانی، ۱۸ سال در نظر گرفته شده است. استرالیا زیر ۱۴ سال را کودک خطاب می کند و ژاپن زیر ۱۵ سال و هلندی ها و بلژیکی ها زیر ۱۶ سال را کودک خطاب می کنند ( همان:۷۳ ).

این اختلاف نظر در بین روان شناسان نیز به چشم می خورد. آرنولد گزل سن کودکی را ۱۰ سال در نظر می گیرد و اریک اریکسون ۱۲ سال. اما تقریبا بیش تر این نظریات روی سن ۱۲ سال، به عنوان پایان دوره کودکی و آغاز نوجوانی تاکید دارند ( همان:۷۴ ).

ماده یک کنوانسیون حقوق کودک، کودک را این طور تعریف می کند؛ « کودک یعنی هر انسان زیر ۱۸ سال، مگر این که بر طبق قانون مربوط به کودک، سن بلوغ کم تر باشد » ( همان:۷۳ ).

بر اساس مطالعات، دوران کودکی سه مرحله است. کودکی اول، ۲ تا ۴ سالگی، کودکی دوم، از ۴ تا ۷ سالگی و کودکی سوم، ۷ تا ۱۲ سالگی را در برمی گیرد ( همان:۷۴ ).

[۱]. Myth

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق نماد واسطوره و نمادشناسی حیوانات در کلیله و دمنه
  • تحقیق اسطوره، مفاهیم و کارکرد آن و بازتاب اسطوره در شعر شاعران مقاومت حمید سبزواری و علی موسوی گرمارودی
  • تحقیق اسطوره ی نور و ظلمت و جهان‌شناسی گنوسی و جهان‌شناسی آیین مانوی و نور و ظلمت از دیدگاه های عرفانی
  • تحقیق انواع و کارکرد اسطوره و زندگینامه و آثار نظامی گنجوی و بررسی اسطوره در آثار نظامی
  • تحقیق اسطوره و قهرمان اسطوره ای
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.