پیشینه تحقیق اقلام تعهدی سود حسابداری و ضریب پایداری آن و ضریب پایداری جریان نقدی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق اقلام تعهدی سود حسابداری و ضریب پایداری آن و ضریب پایداری جریان نقدی  دارای ۸۵ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱ ) مقدمه    ۵
۲-۲)  مبانی نظری:    ۶
۲-۲-۱)گفتار نخست: اقلام تعهدی سود حسابداری    ۶
۲-۲-۱-۱)  حسابداری تعهدی    ۶
۲-۲-۱-۲)  مفهوم اقلام تعهدی    ۷
۲-۲-۱-۴) اقلام تعهدی سود حسابداری و نقش این اقلام در گزارشگری مالی    ۹
۲-۲-۱-۵) کیفیت اقلام تعهدی    ۱۲
۲-۲-۱-۶) اقلام تعهدی سود حسابداری و نقش آنها در بازده موردانتظار سهامداران    ۱۳
۲-۲-۳) گفتار دوم: ضریب پایداری اقلام تعهدی    ۱۵
۲-۲-۳-۱) رابطه بین اقلام تعهدی و بازده سهام    ۱۵
۲-۲-۳-۲) ضریب پایداری اقلام تعهدی سودحسابداری و پیامدهای آن    ۱۶
۲-۲-۳-۳) رابطه ی پایداری اقلام تعهدی و سودهای آتی    ۱۷
۲-۲-۳-۴) مزایای اطلاعاتی سود حسابداری تعهدی    ۱۸
۲-۲-۳-۵) اقلام تعهدی سودحسابداری ونقش آنهادرنابه هنجاری واکنش بازارسرمایه    ۲۱
۲-۲-۴) گفتار سوم: ضریب پایداری جریان های نقدی    ۲۲
۲-۲-۴-۱) وجه نقد و چارچوب نظری    ۲۲
۲-۲-۴-۳) اهمیت جریان های نقدی    ۲۵
۲-۲-۴-۴) جریان های نقدحاصل ازعملیات واهمیت آن در واحدهای انتفاعی    ۲۷
۲-۲-۴-۵) اهمیت جریان های نقدی در گزارشگری مالی    ۲۹
۲-۲-۴-۶) اهمیت جریانهای نقدی درشناسایی رویدادهای مالی واحدهای اقتصادی    ۳۰
۲-۲-۴-۷) حساسیت جریان نقدی وجه نقد    ۳۲
۲-۲-۴-۸) توانایی پیش بینی جریان های نقدی در واحدهای انتفاعی    ۳۳
۲-۲-۴-۹) ارتباط وجه نقد با سود    ۳۴
۲-۲-۴-۱۰)  ارتباط بین اهداف حسابداری و وجه نقد    ۳۵
۲-۲-۵) گفتار چهارم: سود و پیش بینی سود آتی    ۳۶
۲-۲-۵-۱) پیش بینی سود و استفاده کنندگان پیش بینی سود    ۳۶
۲-۲-۵-۲) فواید پیش بینی سود برای سرمایه گذاران    ۳۸
۲-۲-۵-۳)  اطلاعات حسابداری و قابلیت پیش بینی آنها    ۳۹
۲-۲-۵-۴) سود (کیفیت حسابداری) به عنوان وسیله ای برای پیش بینی    ۴۱
۲-۲-۵-۵) قابلیت پیش بینی سود    ۴۱
۲-۲-۵-۶) سودمندی ارقام حسابداری در پیش بینی رویدادهای آتی    ۴۳
۲-۲-۵-۷) پیش بینی سود توسط تحلیل گران    ۴۵
۲-۲-۵-۸) پیش بینی سودتوسط مدیران    ۴۵
۲-۲-۶) گفتارپنجم: سرمایه گذاران و واکنش های آنان    ۴۹
۲-۲-۶-۱) واکنش بازار به اطلاعات مرتبط با سود گزارش شده    ۴۹
۲-۲-۶-۲) دلایل واکنش های متفاوت بازار    ۵۱
۲-۲-۶-۳) واکنش سرمایه گذاران نسبت به تغییرات اقلام تعهدی    ۶۱
۲-۲-۶-۴) واکنش سرمایه گذاران به اقلام تعهدی خلاف قاعده    ۶۳
۲-۲-۶-۵) دلایل واکنشهای نابه هنجار سرمایه گذاران مبتنی براقلام تعهدی    ۶۳
۲-۲-۷) گفتار هفتم: پیشینه    ۶۵
۲-۲-۷-۱) پژوهش های انجام شده در خارج از کشور    ۶۶
۲-۲-۷-۲) پژوهش های انجام شده در داخل کشور    ۷۳
۲-۲-۸) خلاصه نتایج پژوهش    ۷۶
۲-۲-۹) خلاصه    ۷۷
منابع و ماخذ    ۷۹
منابع و ماخذ فارسی    ۷۹
منابع و ماخذ انگلیسی    ۸۲

 منابع

هاشمی،علی، ۱۳۸۹، “بررس تحلیلی رابطه بین جریانهای نقدی عملیاتی و اقلام تعهدی صورتهای مالی-ارئه مدل برای پیش بینی جریانهای نقدی عملیاتی “، پایان نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

سادات برقعی،زبیر.، ۱۳۸۵، “بررسی رابطه خطای برآورد اقلام تعهدی با کیفیت اقلام تعهدی و کیفیت سود”، پایان نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

نوروش، ایرج و غلامرضا کرمی(۱۳۸۴). حسابداری میانه ۱. تهران، انتشارات کتاب نو

اسماعیلی،ش(۱۳۸۵)”رابطه بازده و کیفیت سود” پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه شهید بهشتی

عارف منش،زهرا.، ۱۳۹۰، “بررسی هموارسازی سود در شرکت های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران “، پایان نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

نیکبخت، محمدرضا و مهدی مرادی(۱۳۸۴). ارزیابی واکنش بیش از اندازه سهامداران عادی در بورس اوراق بهادار تهران. بررسیهای حسابداری و حسابرس. شماره ۴۰

رود نشین، حمید(۱۳۸۹) بررسی و تبیین رابطه بین اجزای نقدی و تعهدی سود حسابداری و ارزش شرکت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام خمینی(ره)

علی احمدی،سعید، ۱۳۸۹، “نقش اقلام تعهدی و جریانهای نقدی در ارزش گذاری”، پایان نامه کارشناسی‌ارشد،دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شهید باهنر کرمان.

قربانی سعید، علی اکبر جوان و مهدی ناظمی اردکانی(۱۳۹۰). تاثیر مدیریت واقعی سود بر بازده آتی دارایی ها. فصلنامه مطالعات حسابداری. شماره ۲۸

سپاسی، سحر. (۱۳۹۰). بررسی رابطه ارزشهای فرهنگی با هموار سازی سود در شرکتهای پذیرفته شده در بورس تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

آزاد.محمد ( ۱۳۷۸) ؛ ” محتوای اطلاعاتی پیش بینی سود شرکت ها ” ،‌پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده حسابداری و کدیریت دانشگاه علامه طباطبایی.

 ۱ ) مقدمه

کیفیت گزارشگری مالی از جمله موضوعاتی است که در سالهای اخیر بخش وسیعی از پژوهش ها در مدیریت مالی و حسابداری را به خود اختصاص داده است. در این پژوهش ها اثرات کیفیت گزارشگری مالی با استفاده از معیارهای متفاوت و نیز بر ابعاد مختلف شرکت مانند هزینه سرمایه، هزینه بدهی، کارایی سرمایه گذاری، بازده سهام، ارزش بازار سهام و … مورد بررسی قرار گرفته است. این اثرات عمدتا بر مبنای تئوری عدم تقارن اطلاعاتی و رابطه نمایندگی تجزیه و تحلیل شده اند. یکی از مسائلی که همیشه مورد توجه تدوین کنندگان استانداردها، تهیه کنندگان گزارشات مالی و استفاده کنندگان از این گزارشات می باشد، وجود محتوای اطلاعاتی ارقام گزارش شده می باشد.در این میان برخی از ارقام حسابداری از جانب سرمایه گذاران بیشتر مورد توجه می باشند. از جمله آنها سود حسابداری و توان پیش بینی کنندگی آن که جهت ارزیابی جریانات نقدی و بازده سرمایه گذاری مورداستفاده قرار میگیرد، می باشند (اسماعیلی،۱۳۸۵). این مقاله ها ها از آنجا دارای اهمیت هستند که حسابداری تعهدی متضمن قضاوتهای شخصی متعدد است. در تعیین سود، مشکلات مفهومی و اجرایی متعددی در ارتباط با اقلام قابل انتقال به دوره های آتی، تسهیم و تخصیص ها و ارزیابی ها وجود دارد. منتقدان این اتهام را بر سیستم حسابداری وارد می آورند که بجای محتوای اقتصادی رویدادها، محتوای حسابداری آنها را ثبت می نماید. برخی از رویدادهای اقتصادی اصلاً در سیستم حسابداری شناسایی نمی شوند. در حالی که رویدادهای دیگری که در اهمیت اقتصادی آنها جای تردید وجود دارد با تمام جزئیات مربوط ثبت می شوند (نوروش،۱۳۸۲).

مقاله در قالب گفتارهای زیر تدوین نموده است.

گفتار نخست: اقلام تعهدی سود حسابداری

گفتار دوم: ضریب پایداری اقلام تعهدی سود حسابداری

گفتار سوم: ضریب پایداری جریان نقدی

گفتار چهارم: مفاهیم سود و پیش بینی سود آتی

گفتار پنجم: سرمایه گذاران و واکنش آنها

گفتار ششم: پیشینه

 ۲-۲)  مبانی نظری:

۲-۲-۱)گفتار نخست: اقلام تعهدی سود حسابداری

۲-۲-۱-۱)  حسابداری تعهدی

حسابداری تعهدی[۱] (به عبارتی حسابداری ماندگار)نگاهی کلی به درآمد ها و ثبت آنها داشته و به هزینه ها که درصدی از آنها به عنوان دارایی های قابل ثبت است توجه دارد همچنین در نظام تعهدی ،قیمت تمام شده نیز مورد توجه خاص قرار می گیرد. در این نظام مالی ، درآمدها در حساب سال مالی که تحقق یافته اند ، منظور می شوند هر چند که ممکن است وجوه نقد حاصل از آنها (ارائه خدمات و یا فروش )در سال های مالی قبل یا بعد دریافت شود.به عبارتی هزینه ها در حساب همان دوره مالی که تعهد ایجاد شده است منظور می شود . صرف نظر از آنکه وجه تعهدها و کارهای مزبور چه زمان پرداخت و یا دریافت شده باشد. در این نظام قیمت تمام شده از ارکان کار است همچنین ارائه اطلاعات کامل و جامع از عملکرد مالی سازمان به مدیران به راحتی صورت می گیرد. این ویژگی ها باعث شده است کاربرد این نظام در موسسات انتفاعی از جایگاه ویژه ای برخوردار باشد. با توجه به تعاریف مختصر و کوتاهی که از این نظام مالی ارائه شد می توان استنباط کرد که حسابداری تعهدی ثبت اموال و دارایی ها را نیز به صورت کامل انجام داده وبه کلیه اتفاقات و امور جاری سازمان توجه دارد . زمانی که ثبت درآمدها ، هزینه ها، دارایی ها و اموال ، هرکدام به جای خود انجام می شود ، ارائه عملکرد سازمان به راحتی امکان پذیر خواهد بود .در این شرایط با توجه به بهتر شدن اعمال مدیریت برمنابع مالی و اموال همچنین امکان شفاف سازی مالی در سازمان و ارائه گزارش به مردم ، می توان تعامل بهتری میان سازمان و مردم برقرار کرد .در نتیجه ثبت های حسابداری تعهدی ،در صورت های مالی شرکت ها ،اقلامی تحت عنوان “اقلام تعهدی ”  بوجود می آید که اساس سیستم حسابداری تعهدی می باشد و در واقع مزیت این سیستم نسبت به حسابداری نقدی می باشدکه آن را در کلیه سازمان های انتفاعی قابل استفاده کرده است (کوهن[۲]، ۲۰۱۰).

۲-۲-۱-۲)  مفهوم اقلام تعهدی

جونز(۱۹۹۱) تفاوت سود و وجوه نقد حاصل از عملیات را به عنوان اقلام تعهدی تعریف می کند و آن را به دو قسمت تقسیم می کند. که در تمامی پژوهش های مرتبط با اقلام تعهدی ،این تقسیم بندی مورد قبول محققین می باشد. الف)اقلام تعهدی غیر اختیاری  ب)اقلام تعهدی اختیاری . در حالی که اقلام تعهدی غیر اختیاری به واسطه مقررات ،سازمان ها و دیگر عوامل خارجی محدود هستند، اقلام تعهدی اختیاری قابل اعمال نظر توسط مدیریت می باشند.در حقیقت تمامی اقلام تعهدی که برای یک شرکت درمقابل طرف حسابهای تجاری آن به کار می رود ،اقلام تعهدی غیر اختیاری است مثل حسابها و اسناد دریافتنی ،حسابها و اسناد پرداختنی ،پیش دریافت ها،پیش پرداخت ها، و قسمتی از درآمدها و هزینه ها(البته افزایش یا کاهش در درآمدهاو هزینه ها،نتیجه ثبت در دارایی ها و بدهی ها می باشد)،واقلام تعهدی که مرتبط با رویدادهای داخل شرکت می باشدو به عوامل خارج ازآن ارتباطی ندارد،اقلام تعهدی اختیاری می باشد مثل هزینه استهلاک دارایی های مشهود و نامشهود ،سود و زیان حاصل از کنارگذاری دارایی ها ،سود و زیان حاصل از توقف یک بخش از واحد تجاری ،سود و زیان حاصل از معاوضه داراییها ،سود و زیان حاصل از سرمایه گذاری ها،آثار انباشته ناشی از تغییردر روش های پذیرفته شده حسابداری و تمامی اقلام تعهدی که در طبقه بندی اقلام تعهدی غیر اختیاری قرار نمی گیرد(دسای و همکاران[۳]، ۲۰۰۹).

۲-۲-۱-۳) اهمیت اقلام تعهدی سود حسابداری

همیشه این احتمال وجود دارد که اطلاعاتی که یک شرکت ارائه می کند درست نباشد،بنابراین در کنار مخاطرات متعددی که در ارتباط با شرکت می تواند وجود داشته باشد.یکی از آنها هم ریسک اطلاعات[۴] می باشد.یعنی همواره ممکن است اطلاعاتی که شرکت می خواهد در صورت های مالی آن را نشان دهد چیزی دور از واقعیت ،یا فریب آمیز باشد.براین اساس سودی که در صورت سود و زیان ارائه می شود ،نمی تواند بیانگر این موضوع باشد که واحد تجاری توان مستمر برای بدست آوردن مبلغ سود را خواهد داشت یا چه مقدار از این سود می تواند به عنوان وجه نقد میان سهامداران تقسیم شود چون تمامی سهامداران مایلند که سالانه تقریبا َمبلغ ثابتی از سود سهام به آنها پرداخت شود.ثبات در تقسیم سود مبین پایین بودن ریسک شرکت است .حتی اگر در سالی ،شرکت به جای سود دچار زیان شود ،باید برای جلوگیری از ایجاد نگرش منفی در سرمایه گذاران فعلی و آتی ،پرداخت سود سهام خود را ادامه دهد. با این کار ، سهامداران بیشتر تمایل خواهند داشت که این زیان را موقتی تفسیر کنند (سادات برقعی،۱۳۸۹). بررسی مبانی نظری و هدف های گزارشگری مالی مبین این موضوع است که یکی از اهداف گزارشگری مالی کمک به سرمایه گذاران و اعتباردهندگان برای پیش بینی جریان های نقدی آتی است. صورت های مالی ،محصول اصلی گزارشگری مالی و ابزار اصلی انتقال اطلاعات حسابداری به افراد خارج از سازمان قلمداد می شوند.این که صورت های مالی تا چه میزان توانسته است به این مهم دست یابد،سوالی است که مورد توجه صاحبنظران و پژوهشگران بوده و هست .همچنین در خصوص اینکه چه نوع اطلاعاتی برای پیش بینی جریان های نقدی مفید است ،اختلاف نظر وجود دارد.بررسی ادبیات موضوع نشان می دهد که برخی از صاحبنظران و مراجع تدوین کننده مبانی نظری و اهداف گزارشگری مالی براین باورند که با استفاده از سود حسابداری و اجزای آن ، می توان جریان های نقدی را پیش بینی نمود .به عنوان مثال هیات تدوین استانداردهای حسابداری مالی آمریکا بر این باور است که «معمولاَ ارائه اطلاعات درباره سود واجزای آن نسبت به جریان های نقدی برای پیش بینی جریانهای نقدی آتی قابلیت پیش بینی بیشتری دارند» (هاشمی ،۱۳۸۹).

۲-۲-۱-۴) اقلام تعهدی سود حسابداری و نقش این اقلام در گزارشگری مالی

تحلیل گران مالی، مدیران و سرمایه گذاران توجه خاصی به سود گزارش شده دارند. پیش بینی های سود به سرعت بین استفاده کنندگان منتشر می شود و هر گونه بازنگری در آن از نزدیک دنبال می شود. چون بخشی از پاداش مدیران بر مبنای رقم سود تعیین می شود، لذا آنها سعی می کنند رشد سود را حفظ کنند. خبر عدم موفقیت شرکتی در رسیدن به سود مورد انتظار به سرعت باعث کاهش قیمت سهام می شود. شرکت هایی که به انتظارات سود خود دست می یابند از طرف سرمایه گذاران مورد استقبال قرار می گیرند. توجه بیش از حد به رقم سود خالص باعث شده استفاده کنندگان از این نکته غافل باشند که رقم نهایی سود، حاصل یک فرایند طولانی حسابداری است که در هر مرحله از آن امکان اعمال نظر توسط مدیران وجود دارد. از طرف دیگر استانداردهای حسابداری نیز در برخی موارد راه گریزی را در زمان بندی و اندازه گیری درآمدها و هزینه ها فراهم کرده است. توجه بیش از حد سرمایه گذاران به سود خالص به مدیریت این انگیزه را داده است تا به منظور حفظ رشد پایدار سود، در بکارگیری استانداردهای حسابداری به صورت سلطه جویانه[۵] ای عمل کند(بال و روبین[۶]، ۲۰۰۹).

[۱]– Accruals Accounting

[۲] Cohen, D

[۳] Desai, H., S. Rajgopal, and M.Venkatachalam.

[۴]-Information Risk

[۵] -Aggressive

[۶] Ball, R., A. Robin

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیاست تقسیم سودو ارتباط فرصتهای سرمایه گذاری و تامین مالی
  • تحقیق سیاست تقسیم سود و نظریه هاو عوامل موثر بر آن
  • تحقیق کیفیت سود تجدید ارائه شده و اهمیت آنها و روش های ارزیابی و عناصر تاثیر گذار بر کیفیت سود و اهمیت تجدید ارائه صورت های مالی
  • تحقیق سیستم حسابداری و انواع و مبناهای حسابداری
  • تحقیق گسترش ادبیات رفتار هزینه و پیش بینی مدیریت و عوامل موثر بر دقت سود پیش بینی شده
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.