پیشینه تحقیق بررسی اعمال در قرآن و روایات

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی اعمال در قرآن و روایات  دارای ۱۹ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بررسی اعمال با توجه به قرآن و روایات    ۳
۲-۱ دنیا مزرعه آخرت    ۴
۲-۲ اعمال و امور معنوی    ۴
۲-۳ قلب مرکز انجام تمامی اعمال    ۵
۲-۴ چگونگی جلوه اعمال    ۷
۲-۵ انقطاع عمل با مرگ    ۹
۲-۶ نامه اعمال    ۱۰
۲-۶-۱ اقامه میزان و سنجش اعمال    ۱۱
۲-۶-۲ امام علی (علیه السلام) میزان حق    ۱۲
۲-۷نتایج اعمال در داستان های قرآنی    ۱۲
۲-۷-۱نجات حضرت یونس (ع)    ۱۳
۲-۷-۲حضرت زکریا و حضرت مریم (س)    ۱۳
۲-۷-۳قوم لوط    ۱۴
۲-۸تقسیم بندی اثرات اعمال از نگاه قرآن    ۱۴
۲-۸-۱«آیات ناظر به اعمال فردی انسان    ۱۴
۲-۸-۲آیات ناظر بر اعمال اجتماعی و گروهی انسان    ۱۴
۲-۸-۳آیات ناظر بر اعمال فردی انسان اما اثر گذار بر سر نوشت جامعه    ۱۵
فهرست منابع    ۱۶

منابع

قرآن کریم، ترجمه حسین انصاریان (۱۳۸۳) انتشارات اسوه

اصفهانی، حسین بن محمد (۱۴۱۲) مفردات الفاظ قرآن کریم، ترجمه­ی غلامرضا خسروی، چاپ اول تهران، مرتضوی

قریشی بنایی، علی اکبر (۱۳۷۷) مفردات نهج البلاغه، چاپ اول، تهران، نشر قبله

قریشی بنایی، علی اکبر (۱۴۱۲) قاموس قرآن، چاپ ششم، تهران، دارالکتب الإسلامیه

اصفهانی، عبدالله (۱۳۸۷) تجسم اعمال از نظر دین، فلسفه، عقل، نشریه علوم اسلامی، شماره ۱۰، از ۶۷-۵۷

.راغب اصفهانی، حسین بن محمد (۱۴۱۲) مفردات الفاظ قرآن، بیروت، دار القلم

رضوی، محمد امین (۱۳۵۰) تجسم اعمال، تهران، انتشارات مهر آفرین

نکونام، محمد رضا (۱۳۸۵) معاد جسمانی، قم،ظهور شفق

.دستغیب، سید عبدالحسین (۱۳۶۸) قلب سلیم، چاپ پانزدهم، قم، انشارات دار الکتاب

دستغیب، سید علی اصغر (۱۳۶۲) کتاب معاد، مسجد جامع شیراز، راهنما

کلینی، محمد بن یعقوب (۱۴۰۷) اصول کافی، چاپ چهارم، تهران، کتاب فروشی علمیه اسلامیه

کلینی، محمد بن یعقوب (۱۳۸۸) تحفه الأولیاء،چاپ اول، قم، دارالحدیث

کلینی، محمد بن بعقوب (۱۳۶۳) گزیده کافی، ترجمه محمد باقر بهبودی، چاپ اول، تهران ، مرکز انتشارات علمی و فرهنگی

قمی، عباس (۱۴۱۴) سفینه البحار، قم ، اسوه

 بررسی اعمال با توجه به قرآن و روایات

آیات قرآن کریم و روایات ائمه ی معصومین (علیهم السلام) منابع خوبی برای کسب معارف دینی می­باشند که با تأمل در آن ها می­توان به بسیاری از حقایق دست پیدا کرد. یکی از اموری که برای معرفت به آن به قرآن و روایات تمسک جسته ایم نتایج اعمال انسان هاست چرا که هر کدام از اعمال خواه کوچک و یا بزرگ دارای اثراتی در زندگی ایشان است و با رجوع به این منابع نورانی به این معرفت دست خواهیم یافت که چه اعمالی را انجام داده و از چه اعمالی دوری کنیم.

در مکتب قرآن هر کس هرگونه عملی انجام دهد خداوند نتیجه ­ی آن را در روز جزا حاضر و در مقابل چشمانش قرار خواهد داد. « یا بُنَیَّ إِنَّها إِنْ تَکُ مِثْقالَ حَبَّهٍ مِنْ خَرْدَلٍ‏ فَتَکُنْ فی‏ صَخْرَهٍ أَوْ فِی السَّماواتِ أَوْ فِی الْأَرْضِ یَأْتِ بِهَا اللَّهُ إِنَّ اللَّهَ لَطیفٌ خَبیرٌ » (لقمان، ۱۶) (پسرم! اگر عمل هم‏وزن دانه خردلى و در درون سنگى یا در آسمان‏ها یا در دل زمین باشد، خدا آن را [در قیامت براى حسابرسى‏] مى‏آورد؛ یقیناً خدا لطیف و آگاه است.) برای درک بیشتر آیه به تفسیر آیه رجوع می­کنیم: « این آیه مربوط به معاد و حساب اعمال است، و معنایش این است که اى پسرم! اگر آن خصلتى که انجام داده‏اى، چه خیر و چه شر، از خردى و کوچکى همسنگ یک دانه خردل باشد، و همان عمل خرد و کوچک در شکم صخره‏اى، و یا در هر مکانى از آسمان ها و زمین باشد، خدا آن را براى حساب حاضر خواهد کرد، تا بر طبقش جزاء دهد، چون خدا لطیف است، و چیزى در اوج آسمانها و جوف زمین و اعماق دریا از علم او پنهان نیست و علم او به تمامى پنهان‏ها احاطه دارد، خبیرى است که از کنه موجودات با خبر است.» (طباطبایی، ۱۴۱۷، ج۱۶: ص۲۳۵).

بعد از دریافت اهمیت موضوع برای ورود به بحث و تبیین مسائل، ابتدا به معنای لغوی و اصطلاحی «عمل» می­پردازیم:

در بیان معنای لغوی اعمال بیان شده است:«از ریشه عمل، یک واژه ی قرآنی است در لغت به معنای کار اعم از آن که خوب باشد یا بد.» (قریشی، ۱۳۷۷، ج۵:ص۴۴)

تعریف اصلاحی اعمال نیز عبارت است از:«العمل کل فعل یکون من الحیوان بقصد، فهو اخص من الفعل لأن الفعل قد ینسب الی الحیوانات التی یقع منها فعل بغیر قصد و قد ینسب الی الجمادات و العمل قلما ینسب الی ذلک و لم یستعجل فی الحیوانات.» «هر فعلى و کارى که با قصد، از جاندار سر بزند که در معنى، اخصّ از فعل است زیرا فعل به حیواناتى که کارى از آن ها بدون قصد سر مى‏زند نسبت داده مى‏شود که به جمادات نیز منسوب مى‏شود ولى واژه عمل کمتر چنین مفهومى دارد» (راغب اصفهانی، ۱۴۱۲:ج۲: ص۶۵۱)

با توجه به تعریف مذکور به خوبی می­توان دریافت که عمل انسان با فعل وی تفاوت دارد چرا که عمل با نیت قلبی انجام خواهد گرفت و دارای اثر و نتیجه است حال آن که فعل بی اختیار و بدون نیت از انسان سر می­زند بنابر این نتیجه ای در بر نخواهد داشت. در قرآن کریم نیز می­توان به تعریفی برای «عمل» دست پیدا کرد که طبق آن:«عمل یعنی اندیشه ها اراده ها و اعتقادات.» (رضوی، ۱۳۵۰، ص۶)

برای روشن تر شدن بحث و این که اعمال انسان ارتباط مستقیمی با سرنوشت ایشان دارد، و هر عمل صادره هم در این دنیا و هم در سرای دیگر دارای اثرات خاص خود می­باشد باید به توضیح برخی از گزار ه های مرتبط با بحث بپردازیم:

۲-۱ دنیا مزرعه آخرت

همه­ی ما طبق منابع دینی و ادبیات اسلامی بر این امر واقفیم، هر عملی که از ما سر می­زند دارای آثار خاص خودش می­باشد، ممکن است این اثر در همین دنیا محقق شود و یا بنابر مصلحت الهی به جهان دیگر موکول گردد ولی محال است نتیجه عمل انسان از بین برود. انسان ها بر اساس اعمالی که انجام می­دهند زندگی دنیا و عقبای خویش را بنا می­کنند، اگر همواره جسم و جان خودشان را برای خداوند متعال به کار بندند قطعا سعادت حقیقی را برای خویش به ارمغان خواهند آورد اما اگر مسیری غیر، را بر گزیند دستاوردی جز مشقت و سختی در دو دنیا برای ایشان نخواهد بود.این نکته در قرآن هم مورد توجه قرار گرفته است. «وَ مَنْ أَعْرَضَ عَنْ ذِکْری فَإِنَّ لَهُ مَعیشَهً ضَنْکاً وَ نَحْشُرُهُ یَوْمَ الْقِیامَهِ أَعْمى‏» (طه، ۱۲۴) (وهر کس از یاد من رویگردان شود زندگی سخت و تنگی خواهد داشت و روز قیامت او را نا بینا محشور می­کنیم.)

با توجه به این که هر عمل داری اثری در روح و جان ماست باید تمام تلاش خود را به کار ببندیم که اعمالی از جنس نور و مطابق رضای خداوند متعال انجام دهیم چرا که هر عمل نا مناسب زنگاری بر صفحه ­ی ثبت اعمال مان خواهد بود و همچنین باعث آثار سوء در آن دنیا خواهد شد. در واقع اعمال این جهان ما پاشیدن بذر هایی برای نعمات و یا نقمات اخروی است و بدون تأویل می­توان گفت الدنیا مزرعه الآخره. و این که این دنیا فانی است و پایان می­پذیرد ولی این اعمال ماست که خمیره آن دنیا را برای ما رقم خواهد زد، این اعمال به هیچ وجه از انسان جدا نخواهد شد و مانند برگ ها و شاخه های یک درخت همواره در کنار او خواهد ماند هر چه قدر اعمال انسان صالح باشد درخت وجودش نیکو و زیبا ولی هر چقد از خوبی ها فاصله بگیرد درخت وجودش خشکیده و نابود خواهد شد.

۲-۲ اعمال و امور معنوی

اعمال صادره از جانب انسان فقط مربوط به یک سری اعمال فیزیکی و یا جسمی نیست بلکه شامل نیات و امور قلبی نیز می­شود، «ممکن است پرسشی در این جا مطرح شود که : آیا می توان کلمه «عمل» را در مورد امور معنوی از قبیل ایمان به مبدأ، معرفت خداوند متعال، اعتقاد به نبوت پیامبران، نیت خالص و نظایر این امور به کار برد؟ پاسخ این پرسش مثبت است زیرا در سخنان اولیای دین کلمه­ی عمل در زمینه­ی باورها و انگیزه ها و امور معنوی نیز به کار رفته که در این جا به عنوان نمونه به چند جمله از یک روایت اشاره می­شود: ابوعمروزمی­گوید: به امام صادق (علیه السلام) عرض کردم، ای عالم بزرگ من بگویید کدام عمل نزد خداوند افضل و برتر است حضرت در پاسخ فرمودند: آن عملی که خداوند هیچ یک از اعمال را بدون آن قبول نمی­کند، گفتم آن عمل کدام است؟ فرمودند: ایمان به خداوندی که جز او معبودی شایسته پرستش نیست، عرض کردم آیا به من نمی­گوید که ایمان، گفتن و عمل است یاگفتن است بدون عمل؟ پاسخ فرمودند: تمام ایمان عمل است و گفتن قسمتی از عمل است.» (اصفهانی، ۱۳۸۷، ص۶۳)

باتوجه به روایت مذکور در می­یابیم که ایمان ارتباط مستقیمی با عمل دارد به طوری که می­توان از کلام امام صادق (ع) این چنین برداشت کرد که ایمان بدون عمل مثمر ثمر نخواهد بود، خود ایمان به عنوان یک امر معنوی، یک عمل محسوب می­شود آن هم از نوع قلبی و درونی و تا ایمان در وجود انسان ریشه ندوانده باشد و از مرحله زبان عبور نکرده باشد به شکل عمل خالصانه نمود پیدا نخواهد کرد.

۲-۳ قلب مرکز انجام تمامی اعمال

برخی ها ممکن است این تصور را داشته باشند که اعمال انسان ها در مغز پردازش و دسته بندی می­شوند و بعد توسط فرد و اعضای بدن از جمله دست و پا و… به مرحله ی اجرا می­رسند و حال آن که واقعیت چیزی غیر از این می­باشد. «واقع این است که اعضای تصرف انسان خیلی بیشتر از تصور ماست برای این که او خوب می­تواند با نقاط مختلف بدن خود و با گوشه ها و چشم و اشارت های ابرو و لب ها و دندان ها کارهای زیادی به جا آورد و در جهان خیر و شر انجام بدهد. به طور کلی اعضای عمل اجزایی از بدن هستند که با اراده قلب در موجودات جهان تأثیر می­کند و به آن ها تغییر می­دهند و این که هیچ عضوی بدون خواست دل نمی­تواند عملی اختیاری انجام دهد.» (رضوی، ۱۳۵۰، ص۸) این رویه­ی سهل و جامع از لسان قرآن «لا یُؤاخِذُکُمُ اللَّهُ بِاللَّغْوِ فی‏ أَیْمانِکُمْ وَ لکِنْ یُؤاخِذُکُمْ بِما کَسَبَتْ قُلُوبُکُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلیمٌ» (بقره، ۲۵۵)(خدا شما را به خاطر سوگندهاى لغوتان [که جدى و حقیقى نیست و عادتاً بدون قصد قلبى بر زبان جارى مى‏شود] مؤاخذه نمى‏کند، ولى شما را به خاطر آنچه دل‏هایتان [از سوگند جدى و حقیقى‏] مرتکب شده مؤاخذه مى‏کند؛ و خدا بسیار آمرزنده و بردبار است.) قابل توجه است.« قرآن کریم علاوه بر این که قلب را عضوی کارگر می­داند او را فرمانده سراسر اعضای عامله هم می­شمارد و تصریح می­کند که هر چه در دل آدمی نهان است از اعتقاد های نیک و یا بد و اراده های پسندیده و یا ناپسند مانند اعمال دیگر او حساب و باز خواست دارد، ثواب یاعقاب دارد.» (رضوی، ۱۳۵۰، ص۸) آیات و روایات فراوانی در این مورد که خداوند به قلب و درون انسان توجه دارد، موجود است که به برخی از آن ها اشاره می­کنیم:

«َ إِنْ تُبْدُوا ما فی‏ أَنْفُسِکُمْ أَوْ تُخْفُوهُ یُحاسِبْکُمْ بِهِ اللَّهُ فَیَغْفِر لِمَنْ یَشاءُ وَ یُعَذِّبُ مَنْ یَشاءُ وَ اللَّهُ عَلى‏ کُلِّ شَیْ‏ءٍ قَدیرٌ» (بقره، ۲۸۴) (اگر آن چه را در دل دارید، آشکار سازید یا پنهان خداوند شما را بر طبق آن محاسبه می­کند.)

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.