پیشینه تحقیق بررسی مطبوعات و دیدگا ههای آن

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بررسی مطبوعات و دیدگا ههای آن دارای ۵۰ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه    ۶
پیشینه تحقیق    ۶
ادبیات تحقیق    ۲۰
مفهوم فرهنگ    ۲۰
تعریف مطبوعات بومی و محلی    ۲۱
نظریه    ۲۲
چیستی نظریه    ۲۲
تعریف، نقش و اهمیت    ۲۲
نقش ها و کاربردهای نظریه    ۲۴
نظریات مرتبط با تحقیق    ۲۶
نظریه برجسته سازی    ۲۶
نظریه نشر نوآوری ها    ۲۸
نظریه دانیل لرنر    ۲۹
نظریه جزمی مک لوهان درباره تأثیر رسانه ها    ۳۱
نظریه استفاده و رضامندی    ۳۱
عناصر الگو    ۳۳
نیازها و انگیزه ها    ۳۳
نظریه برجسته سازی    ۳۵
فرایند بر جسته سازی    ۳۷
دلایل اهمیت ارتباطات در توسعه    ۴۰
پیشینه تحقیق در ارتباطات توسعه    ۴۲
پژوهش درباره ارتباطات در خدمت توسعه    ۴۲
پژوهش در مورد پیشرفت ارتباطات    ۴۳
ارتباطات در برنامه های توسعه ملی    ۴۴
جایگاه ارتباطات سنتی در توسعه    ۴۵
سیاست گذاری ملی ارتباطات    ۴۶
منابع وماخذ    ۴۷
منابع و مآخذ بخش اول    ۴۷
منابع و ماخذ بخش دوم    ۴۸

منابع

۱-     ابراهیم انصاری لاری، محمد، ( ۱۳۷۵ )نظارت بر مطبوعات در حقوق ایران، ، تهران، انتشارات سروش.

۲-     اسدی، علی، (۱۳۶۹ )، تنگناهای مطبوعات ایران، اولین سمینار بررسی مسائل مطبوعات ایران ۶و۷ اسفند ۱۳۶۹

۳-   زادشم پور، وحید، (۱۳۸۸ )، بررسی محتوای مطبوعات محلی استان آذربایجان شرقی، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان شرقی

۴-     سازمان ملی جوانان،( ۱۳۸۱ )، بررسی وضعیت رسانه ها در حوزه جوانان، تهران، انتشارات موسسه اهل قلم

۵-     اشرف حامدی اوغولبیک، علی، (۱۳۷۷ )، وسایل ارتباط جمعی و توسعه روستایی، انتشارات به دید

۶-      معتمد نژاد، کاظم، (۱۳۵۵ )، وسایل ارتباط جمعی، جلد اول، دانشکده علوم ارتباطات اجتماعی، تهران

۷-     حسین زاده دلیر، کریم، (۱۳۸۲)، برنامه ریزی ناحیه ای، تهران، سمت

۸ ـ معتمدنژاد،کاظم؛ ارتباطات توسعه و توسعه ارتباطات در ایران، نقش ارتباطات در پیشبرد برنامه های توسعه ملی و اهمیت برنامه ریزی برای توسعه ارتباطی، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی، ۱۳۷۱‏‏، ص ۱

۹- منبع پیشین، ص ۱

۱۰- معتمدنژاد، کاظم؛ مقام و مسوولیت روزنامه نگاران ایران در پیشرفت جامعه، ویژه نامه آموزشی رسانه، ص ۸

۱۱ـ منبع پیشین، ص ۸

۱۲ـ معتمدنژاد، کاظم؛ روزنامه نگاری با فصلی جدید در بازنگری روزنامه نگاری معاصر(با همکاری دکتر ابوالقاسم منصفی)، چاپ سوم،تهران، انتشارات سپهر، ۱۳۶۸، ص ۴۳۸

 مقدمه

این مقاله شامل ۲ بخش کلی است. در بخش اول که به ادبیات تحقیق اختصاص دارد ابتدا پیشینه تحقیق در ایران مورد اشاره قرار می گیرد سپس به مفهوم فرهنگ می پردازیم . در بخش بعد نظرات اندیشمندان در مورد فرهنگ بیان می شود.

پیشینه تحقیق

با وجود گسترش رسانه ها به ویژه توسعه کمی نشریات در کشور به صورت عام و نیز افزایش نشریات محلی به صورت عام و با توجه به اشتغال بخش وسیعی از فعالان حوزه رسانه ای نشریات استانی تا به حال تحقیقات چندانی انجام نشده و به نوعی باید گفت این حوزه بستر فراوانی برای فعالیت های پژوهشی برای بررسی کارکردهای نشریات محلی دارد لذا با استفاده از برخی تحقیقات و پایان نامه هایی که در خصوص نشریات محلی معدود استانهای کشور انجام گرفته انجام تحقیق در این خصوص ضروری می باشد که برخی تحقیقات انجام شده در کشور را که در راستای اهداف موضوع این پایا ن نامه می باشد را ارائه می شوند.

۱-پایان نامه دکتری ارتباطات با موضوع ” بررسی تاثیر ارتباطات در تمایل به تغییر سبک زندگی روستایی” که توسط سید نورالین رضوی زاده جهت اخذ مدرک دکتری ارتباطات از سال ۱۳۸۸ در دانشگاه علامه طباطبایی دانشکده علوم اجتماعی گروه ارتباطات اجتماعی به راهنمایی دکتر نعیم بدیعی و با مشاورت دکتر عزت اله سام آرام و دکتر مهدی محسنیان راد انجام یافته است.این تحقیق با هدف شناخت تاثیر سبک ارتباطی بر سبک زندگی به دنبال بررسی و مطالعه سبک زندگی در روستاهای مختلف و از سوی دیگر شناخت سبک ارتباطی روستاییان و میزان وابستگی رسانه ای افراد متعلق به زمینه های اقتصادی –اجتماعی متفاوت است . این تحقیق با استفاده از روش پیمایشی اطلاعات را از طریق پرسشنامه جمع آوری نموده است . جامعه آماری تحقیق عبارت است از جمعیت روستایی کشور که با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای اطلاعات روستاهای ۴ استان را احصا و بررسی کرده است.این تحقیق در چارچوب نظری از تلفیق نظریه استفاده و رضامندی و نیز نظریه کاشت که به تحلیل تاثیر رسانه ها می پردازند استفاده کرده است. در بخش یافته ها ابتدا استفاده و رضامندی روستاییان از رسانه های مختلف مورد بررسی قرار گرفته سپس مصرف مادی روستاییان بررسی شده و در مرحله سوم با استفاده از تحلیل مسیر و رگرسیون چند متغیره به بررسی میزان تاثیر رسانه ها بر تمایل به تغییر سبک زندگی پرداخته است. یافته های این تحقیق حاکی از آن است که میزان استفاده از رسانه های بر مبنای جنسیت تغییر محسوسی نمی کند اگرچه مردان کمی بیشتر از زنان از رسانه های مختلف استفاده می کنند.اما سن افراد در استفاده از رسانه ها تاثیر می گذارد و هر چه سن بالاتر می رود میزان استفاده از رسانه ها کاهش می یابد. همچنین افراد مجرد بیش از افراد متاهل از رسانه ها استفاده می کنند. تصیلات بالا هم در استفاده از رسانه ها تاثیر دارد. یافته های دیگر تحقیق نشان می دهد افزایش استفاده از رسانه ها در مجموع تاثیر زیادی روی نگرش به زندگی شهری ندارد و اکثر روستاییان صرف نظر از میزان استفاده از رسانه ها نگرش خوب و مثبتی به زندگی شهری دارند. این نتیجه در خصوص نگرش به زندگی روستایی نیز مشاهده شده است.

۲-رسول حسن پور در مقاله ای تحت عنوان ضعف نشریات محلی وضعیت فعلی نشریات محلی را در زمینه مختلف بررسی نموده است.در این مقاله  آمده که :

نگاهی گذرا به نشریات محلی این واقعیت را نشان می دهد که این نشریات به دلیل ضعف در محتوا از بحران مخاطب رنج می برند.   مخاطبان اساساً هدف اصلی در فرایند تاثیرگذاری یک رسانه به شمار می روند و اگر یک نشریه نتواند به میزانی قابل قبول، مخاطب جذب و حفظ کند، در رسیدن به هدف اصلی و نهایی خود دچار چالش جدی خواهد بود.نشریات محلی از این حیث دچار مشکل هستند. از دلایل این وضعیت می توان به مواردی همچون ضعف در ارائه محتوای مناسب، ضعف در ایجاد جذابیت های بصری و مولفه های شکلی، کمبود در به کارگیری نیروی متخصص، مشکلات ساختاری و سرگردانی در طراحی نقشه راه اشاره کرد. البته تشریح هر یک از این عوامل در جای خود نیاز به بحث مستقلی دارد. در این میان خانه مطبوعات استان هست که در فرایند حل چنین مشکلاتی می تواند با ایجاد بستر مناسب، زمینه همفکری با اصحاب مطبوعات و کارشناسان را مهیا کند. روند منطقی طراحی این مسیر به دستیابی منظومه ای از راه حل ها در این زمینه منتهی خواهد شدنابسامانی و کمبود در حوزه های سخت افزاری از دیگر مسائلی است که می توان به عنوان دغدغه همیشگی مدیران نشریات در سطح استان ذکر کرد. در این حوزه هم موارد تکنیکی و تجهیزاتی به چشم می آید و هم در محدوده آن می توان به ضعف های موجود در زمینه هایی همچون ناتوانی در جذب و حفظ مشترک دائم و یا قدرت جذب آگهی اشاره کرد.نشریات محلی یا منطقه ای دارای قدرت تاثیرگذاری بالایی در مناطق مختلف کشور هستند و از این زاویه اهمیتی دوچندان پیدا کرده اند. این نشریات گرچه در سطحی متفاوت از نشریات سراسری منتشر می شوند، اما از آنجا که به مسائل روزمره و ملموس مردم می پردازند و از نزدیک با آنان ارتباط دارند، همواره از جذابیت زیادی در بین عموم برخوردارند.بسیاری از مردم پائین بودن سطح کیفی یا صوری نشریات را نادیده می گیرند و چون حرف دلشان را در آن می یابند، خواننده ثابت این مطبوعات می شوند. از این رو بی تردید خانه مطبوعات با محوریت خانه مطبوعات ایران می تواند با برنامه ریزی مناسب به عنوان حلقه اتصال بین این نشریات، به ارتقای کمی و کیفی آنها کمک کنداز مسائل مهم دیگر که در حوزه نشریات محلی قابل طرح و پیگیری است، موضوع تاثیر همین ارتقای کمی و کیفی این نشریات در تحقق سیاست تمرکززدایی مدنظر دولت است. دولت با اهتمام جدی به اجرای این سیاست، موضوع توجه به نشریات استانی و تلاش برای بهبود وضعیت آنان را در دستور کار خود قرار داده است. این مهم را به خوبی می توان از مصوبات فرهنگی دولت در سفرهای استانی مشاهده کرد.

اگر خانه مطبوعات با محوریت خانه مطبوعات کشور بتواند برنامه ای مناسب برای کمک به حل مشکلات نرم افزاری و سخت افزاری مطبوعات محلی طراحی و اجرا کنند، کمک بزرگی به اجرای یکی از سیاست های اصولی و مهم دولت دهم کرده است. مطبوعات محلی آئینه تمام نمای هویت اجتماعی و فرهنگی در مناطق مختلف کشور هستند و با نفوذ بالای خود می توانند به تقویت انسجام ملی کمک موثر و قابل ملاحظه ای داشته باشند.بررسی زیر نشان دهنده ضعف ها و کاستی های مطبوعات محلی ما است که بی شک با تدبیر و برنامه ریزی صحیح می توان نسبت به بهبود روند رو به رشد آنان امید داشت:

بخش اول‌‏: جمع بندی آسیب شناسی نشریات محلی از لحاظ اصول حرفه ای روزنامه نگاری
آنچه در اینجا ذیل جمع بندی آسیب شناسی نشریات محلی از لحاظ رعایت اصول حرفه ای روزنامه نگاری ‏می آید ناظر بر کلیت نشریات مذکور می باشد. اگر از برخی نشریات معدود که تقریبا ‏ حرفه ای عمل می کنند بگذریم، این جمع بندی شامل اکثر نشریات محلی می شود. نشریات ‏محلی حداقل در عدم رعایت اصول حرفه ای روزنامه نگاری به یکدیگر شباهت زیادی دارند     .

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مطبوعات و کارکرد و رسالت مطبوعات
  • تحقیق مطبوعات و قوانین مطبوعاتی در ایران و مبانی مسئولیت مدنی ناشی از فعالیت‌های مطبوعاتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.