پیشینه تحقیق برنامه ریزی استراتژیک و تفکر استراتژیک و برنامه ریزی نیروی انسانی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق برنامه ریزی استراتژیک و تفکر استراتژیک  و برنامه ریزی نیروی انسانی دارای ۶۲ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

بخش اول: ادبیات تحقیق    ۵
۱- سابقه حضور مفاهیم استراتژی در مدیریت و سیر تکاملی آن    ۵
۲- تفکر استراتژیک    ۷
۱-۲– تعریف و مفهوم تفکر استراتژیک    ۷
۲-۲ – نظریه پردازان تفکر استراتژیک    ۹
۳-۲- ویژگی های تفکر استراتژیک    ۱۲
۴-۲- انواع مدل ها    ۱۵
۴-۲–۱- مدل لیدتکا    ۱۵
۴-۲-۲– مدل گلدمن    ۱۷
۴-۲-۳ کارکردهای تفکر استراتژیک    ۱۸
۵-۲- اهمیت تفکر استراتژیک    ۲۰
۶-۲- تفاوت های برنامه ریزی استراتژیک و تفکر استراتژیک    ۲۱
۳- برنامه ریزی    ۲۳
۳-۱- تعریف ومفهوم برنامه ریزی    ۲۳
۳-۲- اهمیت و ضرورت برنامه ریزی    ۲۳
۳-۳- ویژگی های برنامه ریزی    ۲۴
۳-۴- انواع برنامه ریزی    ۲۴
۳-۴-۱-  برنامه‌ریزی تخصصی    ۲۵
۳-۴-۲- برنامه ریزی عملیاتی (اجرایی)    ۲۵
۳-۴-۳- برنامه ریزی راهبردی(استراتژیک)    ۲۶
۳-۵- هدف از برنامه ریزی    ۲۶
۴- برنامه ریزی استراتژیک    ۲۶
۴-۱- تعریف برنامه ریزی استراتژیک    ۲۷
۴-۲- مزایای برنامه ریزی استراتژیک    ۲۸
۵- مدیریت منابع انسانی    ۲۹
۵-۱-  ماهیت مدیریت منابع انسانی    ۲۹
۶- برنامه ریزی نیروی انسانی    ۳۰
۶-۱- تعریف برنامه ریزی نیروی انسانی    ۳۰
۶-۲- نظریه پردازان برنامه ریزی نیروی انسانی    ۳۲
۶-۳- ضرورت برنامه ریزی نیروی انسانی    ۳۳
۶-۴- مراحل برنامه ریزی نیروی انسانی    ۳۴
۶-۵- روش های برآورد نیروی انسانی مورد نیاز    ۴۱
۶-۷-  ارتباط برنامه ریزی نیروی انسانی با برنامه ریزی کسب و کار    ۴۱
۶-۸- مزایای برنامه ریزی نیروی انسانی    ۴۲
۶-۹- محدودیت های برنامه ریزی نیروی انسانی    ۴۳
۷- برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی    ۴۴
۷-۱- تعریف برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی    ۴۴
۷-۲- هدف برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی    ۴۴
۷-۳- پیوند میان برنامه ریزی استراتژیک و منابع انسانی    ۴۵
۷-۴- انواع‌ مدلها    ۴۵
۷-۴-۱- مدل‌ رزماری‌ هریسون    ۴۵
۷-۴-۲- مدل‌ جیمزواکر    ۴۷
۷-۴-۳- کریستوفرمی‌ بی: ( نگرش باز)    ۴۷
۷-۴-۴- مدل‌ فرآیند طرح‌ریزی‌ استراتژیک‌ منابع‌ انسانی‌ مرما    ۴۸
۷-۵- تکامل برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی    ۵۰
بخش دوم: پیشینه تحقیق    ۵۱
الف ) تحقیقات داخلی    ۵۱
ب) تحقیقات خارجی    ۵۵
منابع داخلی    ۵۸
منابع خارجی    ۶۰

منابع

سعادت ، اسفندیار ، ۱۳۸۶ ،مدیریت منابع انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها ( سمت) چاپ چهارم ، تهران

هومن، حیدر علی، ۱۳۸۰، تحلیل داده های چند متغیری در پژوهش های رفتاری ، تهران ، نشر پارسا.

آرمسترانگ ، مایکل ،۱۳۸۶، مدیریت استراتژیک منابع انسانی ( راهنمای عمل ) ، ترجمه سید محمد اعرابی و داوود ایزدی ، دفتر پژوهش های فرهنگی ، چاپ اول ،تهران

واکر ، جیمز دبلیو ، برنامه ریزی استراتژیک منابع انسانی ، ترجمه خدابخش داشگرزاده ، چاپ اول ، نشر فرهنگی زند

ابطحی ،حسین ،۱۳۸۱، مدیریت منابع انسانی ، موسسه تحقیقات آموزش مدیریت ، چاپ دوم ، تهران

بست، جان، ۱۳۶۹، « روش های تحقیق در علوم تربیتی و رفتاری » ، ترجمه حسن پاشا شریفی و نرگس طالقانی ، چاپ سوم ، انتشارات سرمد،تهران.

پیتر سنگه ،۱۳۸۲ پنجمین فرمان ، مترجمان حافظ کمال هدایت- محمد روشن ، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ،چاپ چهارم ، تهران

خاکی ، علیرضا ، ۱۳۸۷ ،روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی ، وزارت فرهنگ و آموزش عالی ، مرکز تحقیقات علمی و فرهنگی ، انتشارات درایت ، چاپ اول،تهران

اعرابی ،سید محمد و مورعی ، محمد هادی ،۱۳۸۱، توسعه مدل یکپارچه تدوین استراتژی منابع انسانی ( مطالعه موردی شرکت مپنا ) مجموعه مقالات اولین کنفرانس توسعه منابع انسانی

غفاریان، وفا علی احمدی ، علیرضا،۱۳۸۱ ،رویکرد های نوین استراتژی ، ماهنامه تدبیر ، شماره ۱۸۰

غفاریان، وفا و کیانی ، غلام رضا،۱۳۸۰ ،استراتژی اثر بخش ، نشر فردا، چاپ اول،تهران

فدایی ، مسلم ، ۱۳۸۷،سیر تکاملی مفهیم استراتژی ، ، تدبیر شماره ۱۹۱

لشکر بلوکی،مجتبی،۱۳۹۲،فرامین و فنون تفکر استراتژیک ، موسسه علمی وفرهنگی نص ،چاپ اول ، تهران

 بخش اول: ادبیات تحقیق

 ۱- سابقه حضور مفاهیم استراتژی در مدیریت و سیر تکاملی آن

سابقه مفاهیم استراتژی به ۳۴۰ سال قبل از میلاد مسیح(ع) باز می گردد. قدیمی ترین اثری که در این مورد وجود داردنظریات ژنرال چینی سان تزوا در کتابخانه جاودانه « هنر جنگ» است وی در این کتاب چگونگی استفاده از مفاهیم استراتژی برای غلبه بر دشمن راتشریح کرده است.

اما سرآغاز برنامه ریزی استراتژیک به شکل امروزی آن دهه ۱۹۶۰است، جنگ جهانی دوم بستر اتخاذ تصمیمات استراتژیک متعددی است برای کشور های درگیر بود.پس از پایان جنگ وزارت دفاع آمریکا این تجربیات را در قالب روش« برنامه ریزی استراتژیک» فرموله کرد و آن را در برنامه آموزش افسران ارشد خود جای داد . این ایده ها یا بکارگیری فرماندهان برجسته نظامی در صنایع دنیای کسب و کار راه یافت و منشأ تحولات مهمی در این حوزه گردید . در سال ۱۹۶۲ آلفرد چندلر ، استاددانشگاه هاروارد ، نتیجه مطالعات خود را بروی شرکت های بزرگ آمریکایی منتشر ساخت و در آن فرایند تصمیم گیری های استراتژیک مدیران ارشد را تشریح کرد. چندلر مقاله ای منتشر کرد و طی آن ضرورت توجه سازمان به آگاهی از نقاط ضعف و قوت خود را مطرح ساخت . وی به کمک همکاران خود روش تحلیل swot را ارائه و آن رابه عنوان ابزاری برای دستیابی به بهترین تطابق ممکن بین شرایط داخلی و خارجی سازمان معرفی کرد. در همان سال ایگورانسوف مدیر عامل شرکت لاهید الکترونیکز ایده های چندلر را برای برنامه ریزی شرکت بکار گرفت.و به موقعیت های قابل توجهی دست یافت . این دستاورد ها نظر مدیران،سازمان هاو محافل آکادمیک را به این رویکرد جلب کرد .

دهه ۱۹۶۰و۱۹۷۰ را می توان اوجح شکوفایی رویکردهای کلاسیک استراتژیک دانست. در این دوران ابزار و متدولوژی های متعددی مانند ماتریس ( گروه مشاوران بوستون ) ، تحلیل فاصله و تحلیل swot  عرضه شد. مقالات زیادی در خصوص ابعد مختلف استراتژی انتشار و این مفاهیم به دوره های دانشگاه راه یافت.

هنری مینتزبرگ از چهره های مطرح در مدیریت با همکاری جیمز واترز روش های مختلف دستیابی به استراتژی با تکیه برنوآوری در فضای رقابتی این چنین توضیح می دهد:

در تدوین استراتژی موفق، عوامل زیادی تأثیر می گذارند ، همچنین عوامل مختلف از هم تأثیر می پذیرند. مهم ترین عامل محیط خارجی است، شما باید براساس شرایط محیطی به تدوین استراتژی بپردازید. محیط خارجی است که تعیین می کند چه باید کرد ، هر چه شرایط محیطی پیچیده تر شود کار دشوارتر و نیاز به نوآوری محسوس می گردد. به عبارت بهتر، مدیریت ارشد در تدوین استراتژی همه کاره نیست . سایر عوامل نیز تأثیر گذاراند. از طرفی تعداد عوامل تأثیر گذار زیاد است.در این بین آنچه مهم است نتیجه نهایی تدوین استراتژی نیازمند شناخت کامل عناصر    کسب و کار است.

استراتژی مدون ما را از سردرگمی می رهاند . استراتژی به ضرورت ها پاسخ میدهد و مارا در عبور از بحران یاری می دهد، البته این به معنای هدف کامل مدیریت در تدوین استراتژی نیست. چه بسا در بسیاری از اوقات نقش مدیریت اهمیت خاصی پیدا می کند وقتی محیط پیچیده وناپایدار و مبهم باشد ، آنگاه این مدیر خواهد بود که باید با درایت خود سازمان را از فضای آلوده و مه آلود بحران عبور دهد و به سر منزل مقصود برساند. برای تدوین استراتژی در چنین شرایطی باید پیش از هر چیز به شناخت کامل تمامی عوامل دخیل پرداخت.باید رویا پردازی را کنار گذاشت و همواره بدترین شرایط را در نظر گرفت .( فدائی،۱۳۸۷،۲۱)

دهه ۱۹۸۰ با تحولات مهمی در ساختار اقتصاد جهانی آغاز شد، در این دهه قطب اقتصادی جهان از آمریکا به آسیای شرقی ، علی الخصوص ژاپن انتقال یافت و محیط کسب و کار با تغییرات سریع و پی در پی عوامل تکنولوژیک و اقتصادی روبرو شد . در این شرایط رویکرد های کلاسیک برنامه ریزی استراتژیک که برای محیط نسبتاً پایدار طراحی شده بودند. دیگر قادر به پاسخگویی نبودن بدین جهت اثربخشی خود را از دست دادند . این تحول ، دیدگاه ها را به مفاهیم مرتبط با کیفیت از جمله تولید بدون ضایعات ، مدیریت کیفیت جامع و بهبود مستمر معطوف و استراتژی را از لیست اولویت شرکت های بزرگ خارج ساخت.

در دهه ۱۹۹۰ نظریه پردازان استراتژی با نظریاتی کاملاً متفاوت به میدان بازگشتند و قبل از هر چیز رویکرد های کلاسیک را مورد سوال قرار دادند. هنری مینتزبرگ با مطرح ساختن تمایز فرایند های تحلیلی ( نظیر آنچه در برنامه ریزی انجام می شود ) و سنتز ذهنی ( آنچه استراتژی ها می سازند) اساس برنامه ریزی استراتژیک را نفی می کند و اظهار داشت که اصولاً فرایند برنامه ریزی نمی تواند استراتژی خلق کند .

هامل و پاراهالاد طی مقالاتی خلق پارادایم جدید را به عنوان زیر بنای استراتژی های موفقیت ساز مطرح ساختند و « استراتژیک کردن » سازمان را به جای« برنامه ریزی استراتژیک » پیشنهاد کردند . این نظریات به دلیل اثربخشی در صحنه عمل و تطابق با شرایط محیط کسب و کار مورد پذیرش و استقبال محافل حرفه قرار گرفت، هر چند به دلیل اختلافات آراء فقدان نظریات همه پذیر ، توفیق چندانی در محافل آکادمیک نیافت . جین لیدکا استاد دانشگاه واردن را نیز می توان یکی از صاحبنظران و رویکرد های نوین استراتژی دانست. او که در کنار فعالیت های آکادمیک با حضور در محافل حرفه ای و حوزه مشاوره صنعت ، تجربیات ذی قیمتی را انباشته بود ، در اواخر دهه ۱۹۹۰ الگویی را برای تفکر استراتژیک پیشنهاد کرد که به صورت گسترده ای مورد استقبال و رجوع قرار گرفت . این نطریات هریک منشأ تحولی د رویکرد های استراتژی به شمار می آید تحولی که رزومه تطابق این رویکرد با شرایط عصر جدید است.(غفاریان- عمارزاده ،۱۳۸۰،۸۰)

۲- تفکر استراتژیک

۱-۲– تعریف و مفهوم تفکر استراتژیک

تفکر استراتژیک مفهومی جذاب است . اما جذابیت این مفهوم مانع از آن نمی شود که مبهم نباشد. در اینکه مراد از عبارت تفکر استراتژیک چیست تلقی واحدی وجود ندارد و این امر موجب سردر گمی قابل ملاحظه ای در حوزه مدیریت استراتژیک شده است. به نظر برخی از نویسندگان تفکر استراتژیک یعنی اندیشیدن درباره استراتژی، این تعریف از تفکر استراتژیک به عنوان حالتی توسعه یافته از برنامه ریزی استراتژیک منجر به به سر در گمی در روشن شدن مفهوم تفکر استراتژیک می شود. تفکر استراتژیک عبارتست از تحلیل فـرصت ها و مشکلات با نگـاهی وسیع و فهم تـاثیرات  بالقوه ای  که اعمال و اقدام ها میتواند  بر یکدیگر داشته  باشد . متفکران استراتژیک آنچه که می تواند باشد را به تصویر می کشند و نگاهی کل نگر، به چالش ها و موضوعات روزمره دارند.هنگامی که شما به صورت استراتژیک می اندیشید ، شما نگاهتان را از کارهای  روزمره بلند کرده و حوزه توجه تان را از آنچه که  به آن مشغول هستید فراتر برده و آن را افزایش می دهید. در این حالت شما در مورد نحوه  انجام امور و کارها به طرح سوالات راهبردی تر دست می زنید و فرضیات را به چالش می گیرید . شما اطلاعات پیچیده و بعضاً مبهم را گردآوری  کرده و آن را تحلیل می کنید. و این بینش حاصل شده را برای انتخاب درست و صحیح پاره ای از اقدامات، مورد استفاده قرار می دهید.در تفکر استراتژیک مهم است که نگاه شما بلند مدت باشد،یعنی آنچه که می خواهید در آینده برایتان رخ دهد را از اکنون تعیین کرده باشید،این موضوع می طلبد که همواره رو به جلو نگاه کرده و برای خود اهدافی معین کنید.تفکر استراتژیک،مهارت یا فضیلت ذهنی و معماری استراتژیک یک سازمان است. (لشکر بلوکی۱۳۹۲،۱۴)

تعریف، ابزاری برای معرفی رویکردهاست ، ولی معرفی “تفکر استراتژیک” از طریق تعاریف آن کار کم ثمر است. علت این امر در پیچیدگی مفهومی این رویکرد نهفته است. تعاریف متعددی که برای تفکر استراتژیک ارائه شده هر یک به جنبه هایی از این رویکرد توجه داشته اند. در چنین شرایطی بهتر است برای معرفی به جای تعاریف ، به ماهیت و ویژگی های تفکر استراتژیک پرداخته و بدین ترتیب تلاش شود تا نمای صحیحی از این رویکرد به تصویر کشیده شود .

از دیدگاه ماهوی ، تفکر استراتژیک یک بصیرت و فهم است. این بصیرت کمک می کند تا در شرایط پیچیده کسب وکار :

واقعیت های بازار وقواعد آن به درستی شناخته شود.

ویژگی های جدید بازار زودتر از دیگران کشف شود.

جهش های ( ناپیوستگی های ) کسب وکار درک شود.

برای پاسخگویی به این شرایط راهکار های بدیع و ارزش آفرین خلق شود.

تفکر استراتژیک مدیر را قادر می سازدتا بفهمد چه عواملی در دستیابی به اهداف مورد نظر مؤثر است و کدامیک مؤثر نیست و چرا و چگونه عوامل مؤثر برای مشتری ارزش می آفریند؟

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفهوم و نظریه های مدیریت دانش و برنامه ریزی استراتژیک
  • تحقیق برنامه ریزی استراتژیک و رقابت پذیری و انواع تئوری مزیت رقابتی و تکنیک های تصمیم گیری
  • تحقیق کارکرد های تفکر استراتژیک و مدل های آن و برنامه ریزی استراتژیک نیروی انسانی و مدل های آن
  • تحقیق برنامه ریزی و مزایا و معایب آن و استراتژی و انواع مدل های تدوین استراتژی
  • تحقیق نظریه بازی ها و برنامه ریزی استراتژیک
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.