پیشینه تحقیق بهزیستی روان شناختی و عوامل موثر بر آن، خودکنترلی و سبک های فرزندپروری

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق بهزیستی روان شناختی  و عوامل موثر بر آن، خودکنترلی و سبک های فرزندپروری  دارای ۶۵ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۲-۱- بهزیستی روان شناختی    ۵
۲-۲- عوامل مؤثر بر بهزیستی روان شناختی    ۱۸
۲-۳- تفاوت های جمعیت شناختی و ابعاد بهزیستی روان شناختی    ۱۹
۲-۴- سبکهای فرزندپروری    ۲۰
۲-۵- مهمترین سبکهای فرزندپروری    ۲۲
۱-۲-۵- والدین قاطع واطمینان بخش    ۲۲
۳-۲-۵- والدین سهل گیر وبی بندوبار    ۲۳
۴-۲-۵- والدین آسان گیر:    ۲۴
۲-۶- نظریه بامریند    ۲۶
۱-۲-۶- فرزندپروری مقتدرانه    ۲۶
۲-۲-۶- فرزندپروری مستبدانه    ۲۷
۳-۲-۶- فرزندپروری آسان گیرانه    ۲۷
۴-۲-۶- فرزندپروری بی اعتنا    ۲۸
۲-۷- ماهیت خود کنترلی    ۳۲
۲-۸- مفهوم خودکنترلی در نظریه یادگیری اجتماعی راتر    ۴۰
۲-۹- انواع کنترل و نظارت    ۴۵
۱-۲-۹- کنترل پیش از عمل    ۴۵
۲-۲-۹- کنترل سکانی    ۴۵
۳-۲-۹- کنترل تفکیکی (بلی- خیر)    ۴۶
۴-۲-۹- کنترل بعد از عمل    ۴۶
۲-۱۰- ارزیابی انواع کنترل    ۴۶
۲-۱۱- مراحل فرآیند خودکنترلی    ۴۷
۱-۲-۱۱- تعیین معیار یا استاندارد    ۴۷
۲-۲-۱۱- سنجش عملکرد    ۴۸
۴-۲-۱۱- انجام اقدامات اصلاحی    ۴۸
۲-۱۲- مرور تحقیقات پیشین    ۴۹
۱-۲-۱۲- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط خودکنترلی و بهزیستی روانشناختی    ۴۹
۲-۲-۱۲- پیشینه پژوهشی مربوط به ارتباط سبک فرزند پروی و بهزیستی روانشناختی    ۵۳
۲-۱۳- جمع بندی    ۵۳
فهرست منابع    ۵۵
منابع فارسی    ۵۵
منابع انگلیسی    ۵۹

منابع

رحیمی نژاد، عباس؛ پاک نژاد، محسن(۱۳۸۳)، ارتباط بین سازگاری خانواده باسلامت روانی وسطح ارضاء نیازهای روانشناختی فرزندان ونوجوانان،خلاصه مقالات کنگره آسیب شناسی خانواده در ایران،تهران،دانشگاه شهیدبهشتی.

– خواجه پور، م؛ و عطار، ح.، (۱۳۸۴). «مقایسه ی شیوه های فرزند پروری با توجه به حالات هویت و بررسی رابطه رابطه آنها در دانش آموزان دختر و پسر پیش دانشگاهی نواحی چهار گانه آموزش و پرورش شهر شیراز» ویژه نامه مجله دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه فردوسی.

بیابانگرد، اسماعیل (۱۳۷۲)، روشهای افزایش عزت نفس در کودکان ونوجوانان،تهران،انتشارات انجمن اولیاو مربیان.

کرمی نوری، رضا (۱۳۸۱). ناباروری روانی و اجتماعی با بهزیستی روانشناختی. فصلنامه پزشکی. دوره ۲، ش ۵۲٫

سازمان بهداشت جهانی(۲۰۰۴). سلامتی روان . درکی نو و امیدی نو ترجمه : اکبری، محمد اسماعیل . تهران موسسه فرهنگی ابن سینا.

– فرضی گلفزانی، م؛ محمد اسماعیل، ا؛ رئوفیان مقدم، ف؛ و عسکری مقدم، هـ.، (۱۳۸۲). «مقایسه ی شیوه های فرزند پروری مادران کودکان دارای اختلال افسردگی، اضطرابی و وسواس فکری و علمی با مادران کودکان عادی» پژوهش در حیطه کودکان استثنایی، سال سوم، شماره ۳ و ۴، ص ۲۶۴- ۲۴۵٫

– فولاد چنگ،. م.، (۱۳۸۲). «خانواده و پرورش مسئولیت پذیری در کودکان». نشریه پیوند، شماره ۲۸۹، ص ۲۵-۲۲٫

– ماسن، پاول هنری و همکاران.، (۱۳۷۲). رشد شخصیت کودک، ترجمه مهیشد یاسایی، چاپ چهارم، تهران: نشر مرکز.

نریمانی، محمد و احدی ، بتول(۱۳۹۰). اثر بخشی آموزش های ذهنی و تنظیم هیجان بر بهزیستی روانشناختی. مجله علوم پزشکی کرمانشاه. دوره ۲، ش ۵۹٫

بیانی، علی اصغر؛ کوچکی، محمد؛ علی، بیانی (۱۳۸۷). روایی و پایایی بهزیستی روان شناختی ریف؛ مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران؛ ۱۴ ؛۳۵- ۲۸٫

در این مقاله ابتدا نظریه ها و عوامل مرتبط به بهزیستی روانشناختی، خودکنترلی و همچنین سبک­های فرزندپروری مورد بررسی قرار می­گیرد و سپس پیشینه پژوهش مرتبط با پژوهش حاضر آورده می‌شود.

۲-۱- بهزیستی روان شناختی

کیفیت زندگی مطلوب، همواره آرزوی بشر بوده و هست. در ابتدا رفاه و طول عمر بیشتر، معنی کیفیت زندگی بهتر را داشت (همکوس، ۱۹۸۲). اما امروزه کیفیت زندگی در نقطه مقابل کمیت، قرار گرفته و با توجه به ابعاد گسترده سلامتی، تعریف می شود و منظور از آن سال هایی از عمر است که همراه با رضایت، شادمانی و لذت بخشی باشد (سلیگمن، ۱۹۹۸) کیفیت زندگی مفهومی پویا و وسیعتر از سلامتی است بر طبق مدل سلامتی، کیفیت زندگی مطلوب باید چند بعد فیزیکی،عاطفی-روانی، اجتماعی، معنوی و شغلی را در بر گیرد. امروزه با پیدایش و گسترش روان شناسی سلامت[۱] و روان شناسی مثبت[۲]، نگرش درباره اختلالات، از چارچوب پزشکی و مدل تک عاملی خارج شده و محققان معتقدند که بهتر است شکل گیری وگسترش اختلال های روانی را به حساب سبک های زندگی معیوب و کیفیت نازل زندگی افراد گذاشت و در درمان باید به دنبال اصلاح و تغییر در کیفیت زندگی وگسترش توانمندی ها و ایجاد رضایت از زندگی و بهزیستی در افراد و جوامع بود (سلیگمن،۲۰۰۰).

بر همین اساس روان شناسان مثبت گرا با یک رویکرد کل نگر در مقابل رویکرد تشخیصی آماری انجمن روان پزشکی آمریکا، یک نظام طبقه بندی جدید به نام نیرومندی های منش[۳] را در شش حیطه، جهت شناسی و طبقه بندی توانمندی هایی که در خلاف بیماری عمل می کنند، مشخص کرده اند و بر اساس آن رویکرد های مداخله‌ای متعددی را بنا نهاده‌اند (انجلا وهمکاران،۲۰۰۴) و معتقدند که به جای تأکید صرف بر آسیب‌شناسی، باید به دنبال فهم کامل گستره تجارب انسان از کمبود، رنج، بیماری تا شکوفایی، بهزیستی و شادمانی باشیم زیرا روان شناسی تنها تمرکز بر بیماری ها و درمان هم متمرکز بر ضعف ها نمی باشد (سلیگمن، ۲۰۰۰).

از لحاظ تاریخی فلاسفه در تئوری های اخلاق به خصوص رویکردهای لذت گرایانه[۴] اپیکوری[۵]، به طور گسترده به مفهوم شادمانی و بهزیستی پرداخته اند. اما برای اولین باردر سال ۱۹۸۰ داینر[۶] اصطلاح بهزیستی روان شناختی و ساختار های مرتبط با آن را به صورت روش‌مند در حوزه روان شناسی بررسی کرد و آن را جایگزین و مترادف شادمانی قرار داد (داینر، ۲۰۰۲؛ به نقل از قاسمی و همکاران، ۱۳۹۰). داینر مطابق با دیدگاه سیکزنت میهالی، در تعریف بهزیستی به تئوری فعالیت اشاره دارد و آن را همانند کارکردی از شخصیت و نگرش های کلی نسبت به محیط و شرایط می داند.

بهزیستی روان شناختی دارای دو جزء شناختی و عاطفی است. بعد شناختی بهزیستی، یعنی ارزیابی شناختی افراد از میزان رضایت زندگی[۷] و بعد عاطفی یعنی برخورداری از حداکثر عاطفه مثبت[۸] و حداقل عاطفی منفی مؤلفه های شناختی و عاطفی بهزیستی، به همدیگر وابسته و میزان این همبستگی از ۱۰/۰ تا ۸۰/۰ در نوسان است (لارسون و همکاران، ۲۰۰۸؛ به نقل از قاسمی و همکاران، ۱۳۹۰).

در بعد بهزیستی روان شناختی، تمایزبر اساس تأکید بر تئوری های صعودی – نزولی[۹] (بیرونی – موقعیتی) و یا نزولی صعودی[۱۰] (صفات درونی – فرایندها) است. در تئوری های نزولی – صعودی اعتقاد بر این است که رضایت مندی در حوزه های خاص زندگی مانند کار، ازدواج رضایت مندی به صورت کلی در زندگی را به دنبال دارد. اما در تئوری صعودی – نزولی اعتقاد بر این است که یک شخص بدون داشتن رضایت در حوزه های خاص مثلا کار می تواند به صورت کلی رضایت از زندگی را تجربه کند و در بعد عاطفی بهزیستی، نیز برادبون (۱۹۷۶؛به نقل از قاسمی و همکاران،۱۳۹۰) سه نوع استقلال را در بین دو نوع مؤلفه (عاطفه مثبت و عاطفه منفی) مشخص می کند: استقلال ساختاری[۱۱]، علّی[۱۲]، گذرا[۱۳]، استقلال ساختاری یعنی در یک دوره زمانی مشخص، فرد احساسات مثبت و منفی مختلفی را تجربه کند. استقلال علّی یعنی این که عاطفه مثبت و عاطفه منفی متأثر از علت های مختلفی هستند و استقلال گذرا به رابطه بین عاطفه مثبت و عاطفه منفی در یک لحظه زمان اشاره دارد (لاکوس و دینر، ۲۰۰۲). سلامت روانی نیز در این میان نوعی وضعیت ذهنی است که با شماری از متغیر درونی و بیرونی در ارتباط می باشد که می تواند از فقدان بیماری تا احساس رضایت و لذت بردن از زندگی را در بر گیرد (سلیگمن، ۲۰۰۰).

در سالیان اخیر رویکرد آسیب شناسی به مطالعه­ی سلامتی انسان مورد انتقاد قرار گرفته است (صمد زاده ، کیخای و همکاران ،۱۳۹۰) . بر خلاف این دیدگاه که سلامتی را به عنوان نداشتن بیماری تعریف می کند ، رویکرد های جدید بر”خوب بودن” به جای بد یا بیمار بودن “تآکید می کنند ( ریف و همکاران ، ۲۰۰۴ ) ابراز میدارند که ، عدم وجود نشانه های بیماری های روانی ، شاخص سلامتی نیست بلکه سازگاری ، شادمانی ، اعتماد بنفس و ویژگی های مثبتی از این دست نشان دهنده ی سلامت است و هدف اصلی فرد در زندگی ، شکوفا سازی قابلیت های خود است . نظریه هایی مانند نظریه ی خود شکوفایی مازلو ، کارکرد کامل راجرز و انسان بالغ یا بالیدگی آلپورت در شکل بندی مفهوم سلامتی روانشناختی ، این فرض بنیادین را پذیرفته و از آن بهره جسته اند (ریان و دسی ، ۲۰۰۱) .

گروهی از روانشناسان به جای اصطلاح سلامتی روانی از بهزیستی روانشناختی استفاده کرده اند . زیرا معتقدند این واژه بیشتر ابعاد مثبت را به ذهن متبادر می کند (ریف و سینکر،۱۹۸۸؛به نقل از میکائیلی منبع منیع ۱۳۸۹) . در این راستا ، مدل هایی مانند مدل جاهودا ، مدل بهزیستی روان شناختی داینر و مدل شش عاملی بهزیستی روان شناختی ریف تدوین شده اند که در تعریف و تبیین سلامت روانی به جای تمرکز بر بیماری و ضعف بر توانایی ها و داشته های فرد متمرکز هستند . در سالهای اخیر ، گروهی از پژوهشگران حوزه سلامت روانی از روان شناسی مثبت نگر ، رویکرد نظری و پژوهشی متفاوتی برای تبیین و مطالعه این مفهوم بر گزیده اند . انان سلامت روانی را معادل کارکرد مثبت روانشناختی ، تلقی و آن را در قالب “بهزیستی روانشناختی” مفهوم سازی کرده اند .  این گروه نداشتن بیماری را برای احساس سلامت کافی نمی دادند ،بلکه معتقدند که داشتن احساس رضایت از زندگی ، پیشرفت بسنده ، تعامل کار آمد و مؤثر با جهان ، انرژی و خلق مثبت پیوند و رابطه مطلوب با جمع و اجتماع و پیشرفت مثبت ، از مشخصه های فرد سالم است .

[۱] – Health psychology

[۲] – Positive psychology

[۳]. Character strengths and virtues

[۴]. Pleasure principle

[۵]. Epicure

[۶]. Diener

[۷]. Life satisfaction

[۸] Positive affect

[۹]. Top-down model

[۱۰]. Down-up model

[۱۱]. Structural independence

[۱۲]. Causal independence

[۱۳]. Momentary independence

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سبکهای فرزندپروری، سازگاری و انواع آن، هوش هیجانی ومدل های آن
  • تحقیق عقب ماندگی ذهنی، ابعاد و اصول و مفروضه های روانشناسی مثبت گرا و نظریه های بهزیستی روانی
  • تحقیق دیدگاه های مربوط به سبک های فرزندپروری و تعریف تاب آوری و نگرش مذهبی
  • تحقیق نظریه های شخصیت و الگوهای مربوط به سبک های فرزندپروری و مدل های تاب آوری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.