پیشینه تحقیق تأثیراستفاده از اینترنت بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تأثیراستفاده از اینترنت بر فعالیتهای آموزشی و پژوهشی دارای ۴۲ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۲-مقدمه    ۲
۲-۲-تاریخچه اینترنت    ۲
۳-۲-تاریخچه اینترنت در ایران    ۳
۴-۲-دیدگاه های نظری در خصوص اینترنت    ۳
۵-۲-سیر تحول مفهوم جامعه اطلاعاتی    ۴
۶-۲-دیدگاههای موجود در رابطه با تاثیرات تکنولوژیهای نوین ارتباطی و اطلاعاتی    ۶
۷-۲-کاربردهای اینترنت    ۷
۸-۲-اهمیت اینترنت در دنیای امروز    ۱۱
۹-۲-کاربرد اینترنت و تفاوت‌های جنسیتی    ۱۲
جدول۱-۲: انواع کاربری اینترنت توسط نوجوانان امریکایی دختر و پسر    ۱۳
۱۰-۲-تأثیر اینترنت بر فرهنگ    ۱۴
جدول۲-۲: توزیع روند برگزاری روز ولنتاین از ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۵    ۱۶
۱۲-۲-چهارچوب نظری پژوهش    ۱۸
۱-۱۲-۲-نظریه استفاده و رضامندی    ۱۹
الگو رویکرد استفاده و رضامندی    ۲۰
۲-۱۲-۲-مدل پذیرش فناوری    ۲۲
۳-۱۲-۲-نظریه نشرنوآوری    ۲۵
۴-۱۲-۲-نظریه یکپارچه پذیرش واستفاده از فناوری    ۲۷
۱۳-۲-پیشینه پژوهش    ۲۸
۱-۱۳-۲-پیشینه پژوهش در خارج    ۲۹
۲-۱۳-۲-پیشینه پژوهش در ایران    ۳۱
منابع و ماخذ    ۳۷

منابع

ببی ، ارل ، روشهای تحقیق در علوم اجتماعی (جلد اول):دکتر رضا فاضل،سمت ،تهران۱۳۸۴،دوم

اسدی،علی، وکریمی،آصف. (۱۳۸۶) واکاوی سازه های موثر برکاربرد فنآوری اطلاعاتی از سوی آموزشگران مراکز آموزش علمی کاربردی،مجله علوم کشاورزی ایران،۲٫(۳۸) ۲۸۹-۲۷۷

اشرفی ریزی، حسن، ۱۳۸۷، روش تحقیق و گزارش نویسی:راهنمای عملی تدوین پایان نامه و رساله تحصیلی،همدان :سپهر دانش .

بیگلری، الهام، آگهی ، حسین، بررسی عوامل مؤثر بر کاربرد فنّاوری اطلاعات و ارتباطات از سوی اعضای هیئت علمی دانشگاه رازی کرمانشاه، پژوهشنامه پردازش و مدیریت اطلاعات، ۱۳۸۹; ۲۶ (۱) :۲۹-۴۴

حیاتی، زهیر و تصویری‌قمصری، فاطمه (۱۳۷۹). «بررسی چگونگی تأثیر اینترنت بر رفتار اطلاع‌یابی و فعالیت‌‌‌های پژوهشی اعضای هیئت علمی سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران» فصلنامه کتاب، دوره یازدهم، شماره۴، ص ۷۸ـ۶۳٫

خوش کنار.(۱۳۸۴)بررسی و مقایسه میزان دسترسی و استفاده از فنآوری اطلاعات و ارتباطات توسط معلمان و دانش آموزان مقطع متوسطه شهر قم. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی

مک کوایل، دنیس؛ نظریه‌ ارتباطات جمعی، پرویز اجلالی، تهران، دفتر مطالعات و توسعه رسانه‌ها، ۱۳۸۵، چاپ اول، ص۳۳۲

مهدی‌زاده، شراره و عبداللهی، الهه (۱۳۷۶)، «بررسی جامعه‌شناختی روز ولنتاین در میان جوانان تهران»، فصلنامه مطالعات جوانان، ش ۱۰ و ۱۱٫

ساروخانی،باقر دکتر ،روشهای تحقیق در علوم اجتماعی(جلد اول)، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، تهران، ۱۳۷۳،دوم

ستوده، هاجر (۱۳۷۷). ارزیابی استفاده از اطلاعات الکترونیکی با تأکید بر دیسک‌‌های نوری و شبکه اینترنت در میان اعضای هیئت علمی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه شیراز.

سلاجقه، مژده (۱۳۷۷). بررسی نگرش کاربران مرکز اینترنت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در مورد شبکه اینترنت و دستیابی به اطلاعات از طریق آن. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی، دانشگاه شیراز.

اخوتی، مریم (۱۳۷۷). بررسی وضعیت استفاده از اینترنت توسط اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی پزشکی، پایان نامه کارشناسی ارشد چاپ نشده.  دانشگاه علوم پزشکی ایران.

 ۱-۲-مقدمه

در ابتدای مقاله به تشریح و توصیف مفاهیمی نظیر:تاریخچه اینترنت درایران و جهان ،دیدگاه های نظری در خصوص اینترنت ،کاربرد های اینترنت و… می پردازیم.سپس به بیان چارچوب نظری می پردازیم و در انتها به بیان پژوهش های پیشین می پردازیم تا خواننده را با مطالعات،تحقیقات و نوشته های دیگران در این زمینه آشنا کنیم و ابعادجدیدی برای گسترش مطالعات و تحقیقات بعدی فراهم سازیم.

۲-۲-تاریخچه اینترنت

اینترنت یا شبکه شبکه ها، آخرین دستاورد ارتباطات در آستانه قرن بیست و یکم است این سیستم ارتباطی که یکی از بزرگترین و گسترده ترین سیستم ارتباطی جهان است در جریان جنگ سرد بین دو بلوک شرق و غرب متولد شد ..در واقع وقتی اسپونتیک نخستین ماهواره اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال ۱۹۵۷ به فضا پرتاب شد رقابت سختی بین دو ابرقدرت وقت جریان داشت و وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا در واکنش به این اقدام آژانس پروژه های پیشرفته پژوهشی یا آرپانت را در سال ۱۹۶۹ تاسیس کرد و اینترنت فعالیت اولیه خود را از همان سال با چهار دستگاه کامپیوتر و با انگیزه همکاری، دسترسی چندسویه به منابع و مهارت‌های محاسباتی و امکان‌پذیر شدن کار در زمینه‌های بین‌رشته‌ای علوم و مهندسی آغاز کرد بنابراین آرپانت را می توان محصول جنگ سرد و پدر اینترنت دانست . اینترنت که دوران کودکی و طفولیت خود را در آرپانت سپری کرد ، ابتدا قرار بود حافظ اطلاعات نظامی محرمانه آمریکا در برابر حمله احتمالی هسته ای شوروی سابق باشد . اما به تدریج در دهه۱۹۸۰ با رشد باورنکردنی خود به مفهوم امروزی آن فراگیر شد . در واقع در ماه مارس ۱۹۸۹ بود که محیط موسوم به وب خلق شد. و مردم با داشتن یک کامپیوتر ، مودم ، یک خط تلفن و با استفاده از زبان مشترک می توانند وارد عرصه جهانی اطلاعات شوند.

۳-۲-تاریخچه اینترنت در ایران

آشنایی ایرانیان با اینترنت به اوایل دهء ۷۰ شمسی  باز می گردد. این پدیده را نخستین بار یک موسسه تحقیقاتی در امور فیزیک و ریاضی به جامعه ایران معرفی کرد.اما اینترنت خیلی سریع تر از آنچه تصور می رفت.راه خود را به داخل جامعه و درون خانه ها باز کرد با توجه به اینکه کاربران اینترنت را در ایران به طور عمده افراد تحصیل کرده تشکیل می دهند واین افراد در میان خانواده ها و گروه ها از تاثیر گذاری زیادی برخور دارند می توان گفت که ضریب نفوذ اطلاع رسانی  و به دنبال آن جامعه پذیری اینترتی در ایران بسیار بالا و به سرعت در حال افزایش است.

۴-۲-دیدگاه های نظری در خصوص اینترنت

بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران علوم اجتماعی بر این باورند که ترکیب و همگرایی فناوریهای نوین ارتباطی و تجدید ساختار و نظام سرمایه داری در دهه های اخیر مرحله تازه ای در جوامع بشری ایجاد کرده است  مرحله ای که به جامعه اطلاعاتی توصیف و تبیین شده است . ورود به جامعه اطلاعاتی مانند گذر از جامعه کشاورزی به صنعتی تمامی جنبه های حیات بشری را تحت تاثیر خود قرار داده و عرصه های سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی و فرهنگی را با بسیاری از فرصت ها و تهدید ها مواجه ساخته است . در جامعه اطلاعاتی چنان که پیداست اطلاعات دارای ارزش بسیاری است تا جائیکه این عصر را عصر اطلاعات و در نهایت جامعه اطلاعاتی نامگذاری کرده اند . بی تردید پایه و اساس جامعه اطلاعاتی رشد و توسعه فناوری و تکنولوژیهای نوین ارتباطی است که در راس آن اینترنت قرار دارد در واقع اینترنت و تکنولوژیهای نوین ارتباطی فاصله زمانی و مکانی را تا حد بسیار زیادی برداشته اند بدین معنی که امروزه از طریق اینترنت امکان تعامل و ارتباط دو سویه برآورده شده و تمام افراد می تواند در طول شبانه روز و هر وقت که اراده نمایند به اطلاعات مورد نیاز خود دست یابند . در این عصر دیگر مخاطبان در مقابل پیام های رسانه ها منفعل نیستند و می توانند ضمن برقراری ارتباط دو سویه ، خود عامل تولید کننده اطلاعات برای دیگران باشند از سوی دیگر اینترنت باعث تمرکز زدایی در ارائه اطلاعات شده است . یکی از نکات بارز در اینتر نت سرعت بالا و حجم اطلاعاتی است که در اختیار مخاطبان و کاربران قرار می گیرد و استفاده کنندگان با توجه به طبقه بندی اطلاعات به وضوح می دانند که اطلاعات مورد نیاز خود را در کجا می توانند به آسانی بیابند . هرچند که دیدگاههای متفاوتی در این زمینه وجود دارد برخی اعتقاد دارند این مفهوم سازنده جامعه ای واقعاً تخصصی شده خبر از پیدایش جامعه ای اندیشمند و فرهیخته را می دهد که به منابع دانش دسترسی فوری دارد و در حالی که برخی بر خلاف گروه اول جامعه اطلاعاتی را تشدید کننده، نظارت بر شهروندان و سیلاب تبلیغات سطحی، جنجالی و انحرافی می دانند و اعتقاد دارند که تحولات در سازماندهی شرکت ها بود که باعث حیاتی تر شدن نقش اطلاعات گردید. در میان عقاید متفاوت این نکته که همه دانشمندان به وجود چیزی خاص در اطلاعات در دوران مدرن اذعان دارند حائز اهمیت است از اینرو در این یادداشت ضمن بیان جامعه اطلاعاتی به برخی دیدگاههای مثبت و منفی در زمینه جامعه اطلاعاتی می پردازیم.

۵-۲-سیر تحول مفهوم جامعه اطلاعاتی

اتکا روزافزون بر فعالیت های مرتبط با تولید ، توزیع و کاربرد اطلاعات باعث شده است که بسیاری از کشورهای صنعتی، جهان را جامعه های اطلاعاتی بخوانند و در حقیقت این مفهوم در ابتدا برای توصیف مشخصات نوین کشورهای فراصنعتی به کار رفته است . کشورهایی که در آنها همه امور وابسته به اطلاعات است ، واژه جامعه اطلاعاتی و مفاهیم شبیه به آن یعنی «عصراطلاعات»  و «اقتصاد دانش» جامعه ای را توصیف می کند که در آن برای تولید انواع کالاها و خدمات وابستگی زیادی به کاربرد تکنولوژی اطلاعات وجود دارد .جامعه اطلاعاتی برای افزایش کار بدنی انسان ها به نیروی درونی موتورها و برای افزایش کارذهنی به تکنولوژی کامپیوتر نیازمند است . جامعه اطلاعاتی در طول سالهای ۱۹۷۰ و اوایل ۱۹۸۰ بیشتر مورد توجه پژوهشگران در رابطه با تاثیرات کامپیوتر بوده است و پس از آن در حدود سال ۱۹۹۰ همه نگاه ها به سوی سیستم ارتباطات از راه دور منتقل شد. به عبارت دیگر همه نگاهها متوجه کانال های مناسب مخابراتی بود تا از این طریق انتقال سریع فایل های حجیم و اطلاعات چند رسانه ای امکان پذیر گردد.

ویلیام مارتین در ردیف اولین افرادی قرارداد که موضوع جامعه اطلاعاتی را مطرح کرده اند هر چند واژه جامعه اطلاعاتی از چند سال پیش متدوال بوده است اما هنوز درباره مفهوم و محتوای آن تفاهم عمومی حاصل نشده است . با این حال مفهوم جامعه اطلاعاتی با مفهوم جامعه توده[۱]  تفاوت چشمگیری دارد و در خیلی از جهات با آن تضاد دارد . به نحوی که در جامعه توده وار بر ارتباطات یکسویه تاکید دارد اما جامعه اطلاعاتی به ارتباطات دو سویه اهمیت می دهد و متمایل به گسترش و علایق چند گانه و متعدد است و عنصر اطلاعات مهمترین عامل متحول کننده سازمان اجتماعی است بنابراین با نگاهی اجمالی به تعاریف جامعه اطلاعاتی می توان گفت تعاریف ارائه شده برای جامعه اطلاعاتی را می توان در رابطه با اینکه بر چه بعدی از جامعه اطلاعاتی بیشتر تکیه شده است  بر پنج دسته : فرهنگی ، اقتصادی ، شغلی ، تکنولوژیک و فضایی تقسیم کرد که البته تعاریف تکنولوژیک بیشتر مورد توجه بوده است .

بنابراین عمومی ترین تعریف از «جامعه اطلاعاتی» بر نوآوری چشمگیر فناوری تاکید می کند در واقع می توان ظهور جامعه اطلاعاتی را مقارن با چند تحول مرتبط با یکدیگر دانست که عبارتند از :

۱-جهانی شدن اقتصاد و ظهور موسسات تولیدی قابل انعطاف ، یعنی سازمانی کهقادر به ادامه حیات و افزاش تولید در محیط درمواجه با تحول و اختلال دائم است .

۲-ظهور اقتصادی که بیش از پیش مبتنی بر دانایی است .

۳-توسعه و کاربرد عمیق شبکه های ارتباطی و پیام های دیجیتال ، واقعیتی که سبب شده است آن را در مقایسه با گذشته انقلاب دیجیتال بنامیم.

MASS SOCIETY -[1]

50,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق سیر تکامل وسایل ارتباط جمعی و انواع رسانه‌ها و آشنایی با شبکه های اجتماعی اینترنتی و نظریه های ارتباطی و خبر و مدل های انتشار اخبار
  • تحقیق اینترنت و کارکردها و کاربردهای آن و اضطراب اینترنتی و پیامدهای اضطراب رایانه و اینترنت
  • تحقیق نظریات و متفکران در باب فناوری نوین ارتباطی- اطلاعاتی (اینترنت)
  • تحقیق خطرات اینترنت برای کودکان و رهنمودی برای والدین و کودکان
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.