پیشینه تحقیق تأثیر شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بر گرایش به ارزش‌های غربی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق تأثیر شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بر گرایش به ارزش‌های غربی دارای ۹۸ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱ـ مقدمه    ۵
۲ـ شبکه های اجتماعی اینترنتی    ۵
۳ـ تاریخچه شبکههای اجتماعی اینترنتی و انواع آن    ۸
۴ـ ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و تفاوت آن با سایر رسانههای ارتباط جمعی    ۱۸
۵ـ کارکردهای فرهنگی شبکههای اجتماعی اینترنتی    ۲۱
۶ـ دلایل جذب و عضویت کاربران در شبکههای اجتماعی اینترنتی    ۲۲
۷ـ انواع کاربران و استفادهکنندگان از شبکههای اجتماعی اینترنتی    ۲۵
۸ـ بررسی پیشینه‌ی تحقیق    ۲۹
۸ـ۱ـ پژوهشهای خارجی    ۲۹
۸ـ۲ـ تحقیقات داخلی    ۳۴
۹ـ دیدگاههای مربوط به آثار اینترنت و شبکههای اجتماعی اینترنتی    ۴۵
۹ـ۱ـ دیدگاه طرفداران مطلق    ۴۵
۹ـ۳ـ دیدگاه طرفداران کاربرد منطقی اینترنت    ۴۷
۱۰ـ مبانی نظری پژوهش    ۴۹
۱۰ـ۱ـ رویکرد روانشناسی اجتماعی    ۴۹
۱۰ـ۱ـ۱ـ نظریه یادگیری اجتماعی یا مشاهدهای    ۴۹
۱۰ـ۱ـ۲ـ نظریه ناهماهنگی شناختی فستینگر    ۵۱
۱۰ـ۲ـ رویکرد جامعهشناختی    ۵۲
۱۰ـ۲ـ۱ـ جامعه شبکه‌ای کاستلز    ۵۲
۱۰ـ۲ـ۲ـ تئوری منطقه‌زدایی تاملینسون    ۵۵
۱۰ـ۲ـ۳ـ تئوری جهانی‌شدن رابرتسون    ۵۸
۱۰ـ۲ـ۴ـ جامعه اطلاعاتی ویلیام مارتین    ۶۰
۱۰ـ۲ـ۵ـ الگوی رمزگذاری و رمزگشایی پیام‌های رسانه‌ای استوارت هال    ۶۱
۱۰ـ۲ـ۶ـ فرهنگ بسته‌بندی شده مارکوزه    ۶۳
۱۰ـ۲ـ۷ـ جامعه سرشار از نشانههای ژان بودریلار    ۶۵
۱۰ـ۲ـ۸ـ ذهن بی‌خانمان پیتر برگر    ۶۶
۱۰ـ۲ـ۹ـ قدرت گفتمان فوکو    ۶۸
۱۰ـ۲ـ۱۰ـ حوزه عمومی یورگن هابرماس    ۶۹
۱۰ـ۲ـ۱۱ـ تعامل رسانه‌ای تامپسون    ۷۱
۱۰ـ۲ـ۱۲ـ مخاطبان فعال و مقاومت نشانهشناختی فیسک    ۷۳
۱۰ـ۳ـ رویکرد رسانهای    ۷۵
۱۰ـ۳ـ۱ـ تئوری تأثیر مستقیم    ۷۵
۱۰ـ۳ـ۲ـ جبرگرایی رسانه‌ای مک لوهان    ۷۵
۱۰ـ۳ـ۳ـ فرّاربودن محتوای ارتباطی والدهال    ۷۸
۱۰ـ۳ـ۴ـ دوران دگر راهبر دیوید رایزمن    ۷۹
۱۰ـ۳ـ۵ـ امپریالیزم فرهنگی هربرت شیلر    ۸۰
۱۰ـ۳ـ۷ـ تئوری استفاده و لذت کاتز    ۸۲
۱۰ـ۳ـ۸ـ نظریه وابستگی به رسانهها    ۸۳
۱۰ـ۴ـ۹ـ نظریه تأثیرات غیرمستقیم و تأثیرات محدود    ۸۶
۱۰ـ۳ـ۱۰ـ نظریه دوجهانیشدن سعید رضا عاملی    ۸۷
منابع    ۹۱
منابع خارجی:    ۹۸

منابع

شهابی، محمود و بیات، قدسی (۱۳۹۱) اهداف و انگیزه های عضویت کاربران در شبکه‌های اجتماعی مجازی (مطالعه‌ای درباره جوانان شهر تهران)، فصلنامه مطالعات فرهنگ ـ ارتباطات، سال سیزدهم، شماره بیستم.

امینی، آرمین وانامی علمداری، سهراب (۱۳۸۹) شبکه‌های اجتماعی مجازی و استراتژی فضای اندیشه ایالات متحده در قبال جمهوری اسلامی ایران، فصلنامه تخصصی علوم سیاسی، شماره یازدهم.

احمدی، حبیب (۱۳۸۴)، جامعه‌شناسی انحرافات. تهران: انتشارات سمت.

بشیر، حسن و افراسیابی، محمدصادق (۱۳۹۱) شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و سبک زندگی جوانان، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره یک.

عاملی، سعیدرضا (۱۳۸۸) شبکه‌های علمی مجازی. تهران: پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی.

عاملی، سعید رضا و حسنی، حسین (۱۳۹۱) دوفضایی‌شدن آسیب‌ها و ناهنجاری‌های فضای مجازی: مطالعه تطبیقی سیاست‌گذاری‌های بین‌المللی، فصلنامه تحقیقات فرهنگی، دوره پنجم، شماره یک.

عاملی، سعیدرضا و حاجی جعفری، مجتبی (۱۳۹۱) رویکرد دوفضایی به آسیب‌های مجازی و دین: نگرش‌ها و تجربه‌ها، دوفصلنامه علمی و پژوهشی دین و ارتباطات، سال نوزدهم، شماره اول.

رابرتسون، رونالد (۱۳۸۵) جهانی‌شدن، ترجمه: کمال پولادی. تهران: نشر ثالث، چاپ سوم.

بیرو، آلن (۱۳۷۵) فرهنگ علوم اجتماعی، ترجمه: باقر ساروخانی. تهران: کیهان.

پولادی، کمال (۱۳۸۷) جهانی‌شدن و هویت فرهنگی، پژوهش‌نامه پژوهشکده تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام، شماره ۱۹٫

تامپسون، جان بروکشایر (۱۳۸۰) نظریه اجتماعی رسانه‌ها، ترجمه: مسعود اوحدی. تهران: سروش.

تاملینسون، جان (۱۳۸۱) جهانی‌شدن و فرهنگ، ترجمه: محسن حکیمی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، چاپ اول.

اسلوین، جیمز (۱۳۸۰) اینترنت و جامعه، ترجمه: عباس گیلوری و علی رادباوه. تهران: نشر کتابدار.

اعرابی، محمد (۱۳۷۹) تحقیق پیمایشی: راهنمای عملی. تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

توسلی، غلامعباس و فاضل، رضا (۱۳۸۱) تأثیر پایگاه اجتماعی ـ اقتصادی و رفتار والدین بر اثربخشی خشونت تلوزیون بر رفتار کودکان، مجله جامعه‌شناسی ایران، دوره چهارم، شماره سه.

توکلی، مهناز (۱۳۸۲) بررسی ویژگی های دونسل در چهارچوب نظام ارزشی، نگاهی به پدیده گسست نسل‌ها، تهران: پژوهشکده علوم انسانی و اجتماعی جهاد دانشگاهی.

جلیل‌وند، شیرین (۱۳۸۸) بررسی و مقایسه نگرش مادران نسبت به ارزش‌های اجتماعی، کندوکاو در مسائل جوانان مناسبات نسلی، ج دوم. تهران:  پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاد دانشگاهی.

۱ـ مقدمه

محققان رسانه‌ها توسعه پژوهش در باب هر رسانه یا تکنولوژی جدید را تابع یک مدل تکاملی چهار مرحله‌ای می‌دانند. در مرحله اول، خود رسانه، چیستی، تفاوت و تشابه آن با رسانه‌های پیشین، در مرحله دوم کاربری‌ها و کاربران رسانه، در مرحله سوم، آثار و پیامدهای رسانه و در مرحله چهارم مدیریت رسانه‌ها در دستور کار محققان قرار می‌گیرد (ویمر و دومینیک، ۱۳۸۴: ۱۰). ما نیز در این پژوهش در مورد شبکه‌های اجتماعی اینترنتی از چنین الگویی پیروی خواهیم کرد. بدین صورت که بعد از تعریف  شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، تاریخچه و انواع آن، تشریح ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی و تفاوت آن با سایر وسایل ارتباط جمعی، کارکردهای شبکه‌های اجتماعی اینترنتی، دلایل جذب و عضویت کاربران در شبکه‌های اجتماعی و انواع کاربران و استفاده‌کنندگان از این شبکه‌ها خواهیم پرداخت و سپس وارد نظریاتی خواهیم شد که هر کدام تبیینی در خصوص چگونگی تأثیر شبکه‌های اجتماعی اینترنتی بر گرایش به ارزش‌های غربی ارائه می‌دهند.

۲ـ شبکه‌های اجتماعی اینترنتی

همانند سایر پدیده‌های نوظهور، در مورد شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز تعریف جامعی که مورد قبول همگان باشد وجود ندارد. آنچه مورد توافق است امکان برقراری ارتباط و به اشتراک‌گذاری محتوا در این‌گونه شبکه‌ها از طریق ایجاد یک پروفایل و مرتبط نمودن آن با دیگران به منظور ساختن یک شبکه شخصی است. هر چند ماهیت، فهرست علائم و اصطلاحات هر سایت ممکن است با دیگری متفاوت باشد. هایدمان پژوهشگر آلمانی شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز معتقد است:

شبکه‌های اجتماعی مجازی گونه‌ای از الگوهای تماس هستند که در آن‌ها تعامل و ارتباطات بین عوامل شبکه‌ای توسط یک پایگاه فنی و زیرساخت اینترنت مورد پشتیبانی قرار می‌گیرد. در این شبکه‌ها هدف، علاقه یا نیاز شدید می‌تواند عنصری پیونددهنده باشد که باعث می‌شود تا عوامل مرتبط حتی بدون حضور فیزیکی احساس که در یک اجتماع و جمع حقیقی قرار گرفته‌اند (شهابی و بیات، ۱۳۹۱: ۶۵).

اساساً، شبکه‌های اجتماعی ساختاری اجتماعی هستند که از گره‌هایی که عموماً فردی یا سازمانی هستند تشکیل شده است که توسط یک یا چند نوع خاص از وابستگی به هم متصل‌اند، برای مثال؛ قیمت‌ها، الهامات، ایده‌ها و تبادلات مالی، دوست‌ها، خویشاوندی، تجارت، لینک‌های وب، سرایت بیماری‌ها (اپیدمولوژی) یا مسیرهای هواپیمایی. این شبکه‌ها اغلب دارای ساختارهای بسیار پیچیده هستند. تحلیل شبکه‌های اجتماعی روابط اجتماعی را با اصطلاحات رأس و یال می‌نگرد. رأس‌ها بازیگران فردی درون شبکه‌ها هستند و یال‌ها روابط میان این بازیگران می‌باشند. انواع زیادی از یال‌ها می‌تواند میان رأس‌ها وجود داشته باشد. تحقیق در تعدادی از زمینه‌های آکادمیک نشان داده است که شبکه‌های اجتماعی در بسیاری از سطوح به‌‌کار گرفته می‌شوند از خانواده‌ها گرفته تا ملت‌ها و نقش مهمی در تعیین راه حل مسائل، اداره کردن تشکیلات و میزان موفقیت افراد در رسیدن به اهدافشان ایفا می‌کند. در ساده‌ترین شکل یک شبکه‌های اجتماعی نگاشتی از تمام یال‌های مربوط، میان رأس‌های مورد مطالعه است. شبکه‌های اجتماعی هم‌چنین می‌توانند برای تشخیص موقعیت اجتماعی هر یک از بازیگران مورد استفاده قرار گیرد.

آنالیز شبکه‌های اجتماعی مجازی نیز نشان می‌دهد که شبکه‌های اجتماعی مجازی برای اشاره‌های ضمنی به مجموعه روابط پیچیده میان افراد در سیستم‌های اجتماعی در تمامی مقیاس‌ها از روابط بین فردی گرفته تا بین‌المللی در فضای مجازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در یک شبکه اجتماعی مجازی کاربران به‌عنوان یال‌های مرتبط با هم می‌توانند با رأس‌های شبکه ارتباط تنگاتنگی داشته باشند. در این میان ارتباط نزدیک ارکان موجود به‌عنوان یک فضای باز، پویا و نظامند با کاربردهای متفاوت سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حتی اقتصادی عمل کرده که قادر است تأثیرات متقابل داشته باشد. همچنین امکاناتی از قبیل ایجاد صفحات و پروفایل‌های شخصی، ساخت وبلاگ‌ها و میکروبلاگ‌ها، جستجوی اینترنتی، اطلاع از اخبار و رویدادها، شرکت در فضاهای گفتگو از قبیل چت‌روم‌ها و فرم‌ها، فضا برای آپلود تصاویر و فایل‌ها و غیره که تا پیش از این کاربران برای استفاده از هر کدام باید عضو سایتی می‌شدند، حال از طریق تنها یک عضویت قابل دسترس است. از این منظر، هر یک از یال‌ها و رأس‌ها در یک شبکه به هم پیچیده به‌عنوان فضای اندیشه‌ای قابلیت تأثیرگذاری بر یک ساختار را پیدا می‌کند. در چنین زنجیره پیچیده‌ای از مناسبات اجتماعی در جغرافیایی نامحدود، ایده‌ها و ایده‌آل‌ها به مثابه ابزاری برای رأس خواهد بود که می‌تواند ساختاری اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را سرنگون و ساختاری جدید را برقرار سازد. در نهایت، بر اساس مدل شبکه اجتماعی، می‌توان به مدلی از شبکه‌های اجتماعی مجازی و استراتژی فضای اندیشه با قابلیت ساختارسازی در یک فضای واقعی رسید (امینی و علمداری، ۱۳۸۹: ۵۶ـ۵۴).

 ۳ـ تاریخچه شبکه‌های اجتماعی اینترنتی و انواع آن

ظهور سایت‌های شبکه‌های اجتماعی در سال ۱۹۹۵ با سایت همکلاسی[۱] که به اعضا کمک می‌کرد دوستان دوران تحصیل در مقاطع ابتدایی، دبیرستان و دانشگاه را پیدا کنند کلید خورد. در آن زمان کاربران امکان ایجاد پروفایل را نداشتند اما رویکرد این شبکه موفقیت‌آمیز بود. سپس شبکه اجتماعی سیکس دگریس[۲] که طلایه‌دار پایگاه‌های اجتماعی به معنای مدرن است در سال ۱۹۹۷ به‌وجود آمد. این شبکه از نخستین پایگاه‌هایی بود که به کاربرانش اجازه ایجاد پروفایل، دعوت از دوستان، سازماندهی گروه و دیدن پروفایل دیگر کاربران را می‌داد. موسسان این سایت معتقدند که این شبکه فراتر از زمان خود بود. تا سال ۲۰۰۲ یعنی در دوران طفولیت شبکه‌های اجتماعی مجازی، وبسایت‌های شبکه‌های اجتماعی دیگری با امکانات جدید همچون ایشین اونیو، میگنته، بلک پلانت، کای ورلد[۳] و غیره پدید آمدند که افراد را به ایجاد صفحات تخصصی، شخصی، حرفه‌ای و دوست‌یابی ترغیب می‌کردند. اما دوران رشد و فراگیرشدن آن‌ها با نسل جدید این شبکه‌ها از سال ۲۰۰۱ با پدید آمدن سایت‌هایی چون ریز[۴] و فریندستر[۵]  (۲۰۰۲) در امور تجاری، لینکدین[۶] برای تجار حرفه‌ای، مای اسپیس[۷] برای سرگرمی و هنری و کوچ سرفینگ[۸] در امور مسافرت (۲۰۰۳)، فیس بوک[۹] برای دانشجویان هاروارد، اورکات[۱۰] برای دوستان دوران تحصیل، فلیکر[۱۱] در حوزه هنری، داگستر[۱۲] برای سگ‌ها و کتستر[۱۳] برای گربه‌ها (۲۰۰۴)، یوتیوب برای فیلم و عکس، یاهو ۳۶۰، ببو و سانگ برای ارتباط عموم (۲۰۰۵)، مای چرچ[۱۴] برای مسیحیان و فیس بوک برای عموم (۲۰۰۶) و موارد دیگر که در نمودار (۲) آمده ست ادامه یافته و تخصصی‌شدن آن‌ها سرعت گرفت (شهابی و بیات، ۱۳۹۱: ۶۸-۶۷).

به‌طور کلی رسانه‌های اجتماعی را می‌توان در هفت گروه دسته‌بندی کرد. شبکه‌های اجتماعی، وبلاگ‌ها، ویکی‌ها، پادکست‌ها، فروم‌ها، کامیونیتی‌های محتوایی و میکروبلاگ‌ها هفت نوع رسانه‌های اجتماعی محسوب می‌شوند. علاوه بر این‌ها برخی سایت‌های دنیای مجازی از قبیل سکند لایف[۱] را هم‌ گونه دیگری از رسانه‌ای اجتماعی می‌دانند که در سال‌های آینده گسترش بیشتری خواهند داشت.

کاربران اینترنتی از طریق عضویت در شبکه‌های اجتماعی می‌توانند پروفایل‌ها و صفحات شخصی برای خودشان بسازند .شبکه‌های اجتماعی از زنجیره به هم پیوسته‌ای از پروفایل‌ها تشکیل شده‌اند و اعضا می‌توانند در این محیط با دوستان‌شان در ارتباط باشند. کاربران می‌توانند دوستان و آشنایان قدیمی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی بیابیند، دوستان جدیدی پیدا کنند و همچنین دوستان خارج از این فضا را به برای پیوستن به شبکه‌های اجتماعی دعوت کنند.

مای اسپیس از جمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در دنیاست. عضویت در این سایت امکانات گسترده‌ای را در اختیار کاربران قرار می‌دهد. به‌عنوان نمونه سرویس موسیقی مای اسپیس از جمله بخش‌های پرطرفدار این شبکه اجتماعی محسوب می‌شود که تعداد زیادی موسیقی‌دان و گروه موسیقی در آن عضو هستند و کاربران گسترده سایت از آن استفاده می‌کنند.

فیس بوک که در ابتدا به منظور استفاده در محیط‌های دانشگاهی طراحی شده بود و پس از مدتی شبکه اجتماعی برای استفاده همه کاربران عمومی شد، دیگر شبکه اجتماعی محبوب دنیای وب است. بخشی از موفقیت فیس بوک به‌خاطر امکانی است که در اختیار کاربران آن قرار دارد و می‌توانند در استفاده و توسعه اپلیکیشن‌های سایت مشارکت داشته باشند.

[۱]-Second Life.

[۱]-Classmate.com.

[۲]-Six Degrees.com.

[۳]-Asian Avenue, Migente, Black Planet, Cyworld.

[۴]-Ryze.

[۵]-Friendster.

[۶]-Linkedin.

[۷]-MySpace.

[۸]-Coachserfing.

[۹]-Facebook.

[۱۰]-Orkut.

[۱۱]-Flicker.

[۱۲]-Dodster.

[۱۳]-Catster.

[۱۴]-Mychurch.

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق مفاهیم اینترنت، نگرش فرهنگی و نظریه‌های ارتباطاتی و نگرش
  • تحقیق مدیریت ارتباط با مشتری و نقش اینترنت و مراحل پیاده سازی مدیریت ارتباط با مشتری الکترونیکی و کیفیت ارتباط با مشتریان و اجزای آن
  • تحقیق نظریات جنبش های اجتماعی و دید گاههای نظری تکنولوژی ارتباطی ( اینترنت و تاثیر اجتماعی آن)
  • تحقیق مفاهیم و کارکرد های سازمان‌های غیر دولتی و سازمان‌های غیر دولتی جوان و تاریخچه اینترنت و فضای مجازی و پیامد های آن
  • تحقیق مفهوم دین و اینترنت و شبکه اجتماعی و ارتباط میان دین و شبکه های اجتماعی و نظریات حوزه علوم ارتباطات
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.