پیشینه تحقیق تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی

پیشینه تحقیق و پایان نامه و پروژه دانشجویی

پیشینه تحقیق  تاریخچه و مفهوم و اهمیت سواد اطلاعاتی   دارای ۶۶ صفحه می باشد   فایل پیشینه تحقیق به صورت ورد  word و قابل ویرایش می باشد. بلافاصله بعد از پرداخت و خرید لینک دنلود فایل نمایش داده می شود و قادر خواهید بود  آن را دانلود و دریافت نمایید . ضمناً لینک دانلود فایل همان لحظه به آدرس ایمیل ثبت شده شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱مقدمه۴
۱-۲تاریخچه و مفهوم سواد اطلاعاتی۴
۱-۳-استاندارد های سواد اطلاعاتی:۹
۱-۴اهمیت سواد اطلاعاتی :۱۵
۱-۵یادگیری مادام العمر و سواد اطلاعاتی۲۲
۱-۶پیشینه پژوهش در ایران و جهان۳۰
۱-۶-۱پیشینه تحقیق در ایران:۳۱
۱-۶-۲پیشینه پژوهش در خارج از کشور:۴۳
۱-۷منابع و مآخذ۵۳

منابع

ـ صیامیان، حسن و افسانه سهرابی،(۱۳۸۳)، ویژگی های با سواد اطلاعاتی در قرن بیست و یکم، مجموعه مقالات آموزش استفاده کنندگان و توسعه سواد اطلاعاتی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی کتابخانه آستان قدس رضوی ، صص ۴۵۱ـ۴۲۹٫

ـ طباطبایی، ناهید(۱۳۷۸). بررسی مفهوم سواد اطلاعاتی (تحلیل محتوای مقالات نشریات، فصلنامه کتاب، شماره ۱۰، صص ۹۳ـ۶۸٫

هنری ، حبیب (۱۳۷۴). کاربرد کا مپیوتر در تربیت بدنی و مدیریت تربیت بدنی دانشگاه   ها. مجوعه مقالات همایش ، دومین کنگره علمی – ورزشی آموزش عالی ، تهران .

ـ بختیارزاده، اصغر؛(۱۳۸۲). بررسی سواد اطلاعاتی دانشجویان سال آخر دوره کارشناسی دانشگاه الزهرا، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران.

ـ سودبخش، لیلا و نیک کار ملیحه (۱۳۸۴). تأثیر آموزش مهارتهای سواد اطلاعاتی بر رفتار اطلاع یابی دانشجویان، فصلنامه کتاب، شماره ۶۳، صص۵۹ـ۵۳٫

ـ رحیمی، علیرضا، صادق الماسی و محمدجواد آل مختار (۱۳۸۴). وضعیت سواد اطلاعاتی و عوامل موثر بر آن در میان کتابداران و اطلاع رسانان کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، دو فصلنامه مدیریت اطلاعات سلامت، شماره۳، صص۱۶ـ۸٫

ـ اطهری ، زینب السادات و همکاران (۱۳۸۸). ارزیابی مهارتهای تفکر انتقادی و ارتباط آن با رتبه آزمون سراسری ورود به دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی، شماره۱،صص۱۲ـ۵٫

۱-۱  مقدمه

در این مقاله ابتدا سیر تاریخی شکل گیری مفهوم واژه سواد اطلاعاتی را در جامعه دانشگاهی مورد بررسی قرار داده و ارتباط آن با یادگیری و موفقیت تحصیلی بیان می گردد. سپس به معرفی اجمالی استانداردهای سواد اطلاعاتی به عنوان چهارچوب نظری انجام این تحقیق و ابزار استاندار سنجش سواد اطلاعاتی پرداخته می شود و در پایان به معرفی پیشینه های مرتبط با موضوع در ایران و خارج از کشور پرداخته می شود.

۱-۲  تاریخچه و مفهوم سواد اطلاعاتی

ارتقای سطح سواد اطلاعاتی از اهداف فرهنگی تمام کشورهای جهان محسوب می شود . واژه ی سواد ، مفهومی با وجوه بسیار است. هیل ریچ[۱] عقیده دارد : در هر تعریفی که از مفهوم سواد ارائه می گردد باید تمام درجات توسعه را مد نظر قرار دهد و این مفهوم باید یک طیف معنایی در نظر گرفته شود که فرد بر اساس ضروریات اجتماعی و نیز ویژگی های تلاش فردی ، می توتند به درجات متفاوتی از آن نائل آید.(طباطبایی ،۱۳۷۸).

از نظر هیل ریچ “سواد قابلیت اثبات شده ای در مهارت های ارتباطی است که افراد را قادر می سازد با توان بالقوه ای ، مطابق با سنشان و به شکل مستقل، برای حرکت در جامعه به شیوه ی مناسب رفتار کند.”  باودن[۲] با استفاده از نظرات کمپ بل[۳] بیان می کند که: سواد شامل یکپارچه سازی شنیدن، صحبت کردن، خواندن، نوشتن و تفکر انتقادی است. به عبارتی، شامل دانش فرهنگی است که سخنگو، نویسنده یا خواننده را قادر می سازد استفاده از زبان مناسب را در موقعیت های متفاوت تشخیص دهد و به کار گیرد. او بر این باور است که : برای یک جامعه تکنولوژیک پیشرفته سواد،فعالیتی است که به افراد اجازه می دهد از زبان برای بالا بردن تفکر و ایجاد سوال به منظور مشارکت موثر در جامعه استفاده کنند.(باودن،۲۰۰۷).

در گذشته مفهوم سواد اطلاعاتی با واژه های دیگر مثل سواد تابعی، معنی شده است. یونسکو در سال ۱۹۷۸ سواد تابعی را چنین تعریف کرده است: با سواد تابعی شخصی است که پس از کسب مهارت ها و معلومات اساسی، بتواند در همه فعالیت های اجتماعی که مستلزم سواد است به نحو موثری شرکت جوید و با استفاده از توانایی های خواندن، نوشتن و حساب کردن برای رشته ی خود و توسعه جامعه اش گام بردارد. به عبارت دقیق تر ، سوادآموزی تابعی خود تابعی از تغییرات محیطی و زمینه ای و فکری هر جامعه در زمان های متفاوت است.(صیامیان و شهرابی،۱۳۸۳).

سواد اطلاعاتی اولین بار در کتابخانه های دانشگاهی با به وجود آمدن کتابشناختی ها و دستورالعمل های استفاده از کتابخانه شروع به رشد ونمو کرد. پایه سواد اطلاعاتی به اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰ بر می گردد که کتابداران دانشگاهی احساس کردند که دانشجویان به مهارت هایی نیاز دارند تا بتوانند به طور موثر از کتابخانه ها و منابع آن به عنوان اجزای یادگیری و آموزش دانشگاهی استفاده نمایند.

بر اساس پژوهش رابرت و بلندی[۴]، بین سالهای ۱۹۱۰-۱۸۷۶ در ایالات متحده، حدود ۲۰ کالج و دانشگاه واحد پژوهش کتابخانه ای در برنامه درسی خود ارائه می دهند و ۴۰ کالج هنوز این برنامه را ارائه نمی دهند(گراسیان[۵]،۲۰۰۱).

بی.لامر جانسون[۶]، کتابدار و رئیس کالج استفن میسوری بین سالهای ۵۲-۱۹۳۲ از برنامه آموزش کتابخانه ای دفاع می کند و می گوید به کتابداران نیاز است تا به دانشجویان مهارت های ذیل را یاد دهند: مهارت استفاده موثر از مواد مرجع، مهارت تفکر انتقادی، و کتابخانه به عنوان قلب و مرکز یادگیری دانشگاه.)لارنزن[۷] ،۲۰۰۱).

لاتیت و پاتریک[۸] که در حوزه روانشناسی فعالیت می کردند: خاطر نشان می کنند که استفاده از کتابخانه به نظر می رسد با توانایی های کلی دانشجویان ارتباط دارد.

به تدریج تمرکز دانشگاه ها از آموزش کتابشناختی به آموزش کتابخانه ای تغییر یافت. آموزش کتابخانه ای به معنای یادگیری و توسعه توانایی برای تشخیص اطلاعات مورد نیاز، ارزیابی منابع اطلاعاتی، و استفاده موثر از اطلاعات بازیابی شده است)زاخری  ،۲۰۱۰).

بر اساس گزارش کنفرانس انجمن کتابخانه ها در آخر دهه ۱۹۷۰، تغییرات فوق باعث رشد سواد اطلاعاتی در قرن ۲۰ شد(شیراتو[۹]،۱۹۹۹).

راکمن[۱۰]  معتقد است که منشا سواد اطلاعاتی به سال ها قبل بر می گردد. از زمانی که کتابخانه در قرن ۱۹ واحد های آشنایی با کتابخانه و شیوه استفاده از آن را ارائه دادند. ( راکمن ،۲۰۰۴) .

اصطلاح سواد اطلاعاتی را  همان طور که در فصل اول تحقیق ذکر شد اولین بار پل زورکوفسکی در سال  ۱۹۷۴ در گزارش خود به عنوان : خدمات اطلاعاتی در محیط ارتباطات و اولویت های آن به کمیسیون کتابداری و علوم اطلاعات ؛ به کار برد.)مکادو[۱۱]،۲۰۰۸؛کورال[۱۲]،۲۰۰۸).

کوستا[۱۳] مطرح کرده است ” سواد اطلاعاتی، توانایی دستیابی، ارزیابی و استفاده از اطلاعات از انواع منابع گوناگون است”(کوستا،۲۰۰۷).

در تعریف های ذیل، دو عنصر شناخت و مهارت مورد توجه است . قدرت دسترسی به اطلاعات با ارزش، آگاهی از چگونگی سازماندهی دانش و اطلاعات و روش های مختلف جست و جو و توان تشخیص موثرترین اطلاعاتی که برای حل مشکل و تصمیم گیری لازم باشد.(پریرخ،۱۳۸۶).

به طور کلی سواد اطلاعاتی مهارتی است که برای بقا در عصر اطلاعات و فنآوری های اطلاعاتی ضرورت دارد. در عین حال و از دیدگاهی کاربردی، این مهارت شامل مجموعه ای از مهارت های مشخص تر است که مورد استفاده عینی دارد.

یادگیری مادام العمر و یادگیری مستقل از جمله کاربردهایی است که در بسیاری از متون برای سواد اطلاعاتی در نظر گرفته شده است.

معتبرترین تعریف سواد اطلاعاتی از سوی انجمن کتابداری آمریکا ارائه شده است: توانایی تشخیص و نیاز به اطلاعات، جایابی، ارزیابی و استفاده موثر از اطلاعات مورد نیاز. فردی که تا این حد از
نحوه ی سازمان دهی اطلاعات آگاهی دارد، به راحتی می تواند به دیگران نیز آن چه نیاز دارند بیاموزد. او به دلیل آن که همواره می تواند اطلاعات مورد نیاز خود را در هر وظیفه یا تصمیم بیابد، برای فراگیری تمام عمر مهیا است (زاخری،۲۰۱۰).

۱-۱ -استاندارد های سواد اطلاعاتی:

استانداردهای مهارت سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی  چهارچوبی را برای بررسی تاثیر مهارت سواد اطلاعاتی بر یادگیری دانشجویان فراهم می آورد. این استاندارد عناصری از یادگیری و یاددهی با توجه به ماموریت جامعه دانشگاهی ارائه می دهد. (انجمن کتابخانه های آمریکا.،۲۰۰۰).

بر اساس گفته ایانوزی، استانداردهای  ای.سی.ار.ال برای محیط ها وشرایط خاص؛ مثل دانشجویان سال اول یا دوم و یا دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاهها تطبیق پذیر است.

در ژانویه سال ۲۰۰۰، انجمن کتابخانه های دانشگاهی این استاندارد را منتشرکرد. بر اساس استانداردهای سواد اطلاعاتی برای آموزش عالی، یک دانشجوی باسواد اطلاعاتی نیاز دارد تا این مهارت ها را داشته باشد که در پنج استاندارد طراحی شده است.( انجمن کتابخانه های آمریکا ،۲۰۰۰).

استاندارد اول: تشخیص نیاز اطلاعاتی:فرد با سواد اطلاعاتی ماهیت و گستره ی اطلاعات مورد نیاز را تشخیص می دهد.

[۱] Hill Rich

[۲] Bawden

[۳] Campbell

[۴] Robert and Blandy

[۵] Grassian

[۶] B. Lamar Jhonson

[۷] Lorenzen

[۸]   Louttit and Patrick

[۹] Shirato

[۱۰] Rockman

[۱۱] Mcado

[۱۲] Corral

[۱۳] Kosta

80,000 ریال – خرید

تمامی فایل های پیشینه تحقیق و پرسشنامه و مقالات مربوطه به صورت فایل دنلودی می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید. 

مطالب پیشنهادی:
برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

جستجو پیشرفته

دسته‌ها

آخرین بروز رسانی

    پنج شنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
تمامی حقوق برایpayandaneshjo.irمحفوظ می باشد.